IPTPP1/443-373/13-2/MW - Możliwość uznania za podatnika VAT jednostki organizacyjnej stowarzyszenia posiadającego status organizacji pożytku publicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-373/13-2/MW Możliwość uznania za podatnika VAT jednostki organizacyjnej stowarzyszenia posiadającego status organizacji pożytku publicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2013 r. (data wpływu 23 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania zakładów aktywności zawodowej utworzonych w ramach Towarzystwa za odrębnych podatników,

* możliwości wystawiania faktur VAT przez jednostkę organizacyjną Towarzystwa posiadającą status podatnika podatku VAT.

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania zakładów aktywności zawodowej utworzonych w ramach Towarzystwa za odrębnych podatników

* możliwości wystawiania faktur VAT przez jednostkę organizacyjną Towarzystwa posiadającą status podatnika podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Towarzystwo w 2009 r. uzyskało statut organizacji pożytku publicznego. Wnioskodawca nie jest wpisany do rejestru przedsiębiorców. Misją organizacji i celem działalności ośrodków prowadzonych przez Towarzystwo jest udzielanie pomocy osobom przewlekle chorującym psychicznie (głównie chorujących na schizofrenię w ich jak najpełniejszej integracji społecznej).

Główne cele działalności Towarzystwa to:

1.

udzielanie bezinteresownej pomocy osobom cierpiącym na zaburzenia psychiczne w sprawach dotyczących poprawy warunków socjalnych, ich sytuacji materialnej i adaptacji w społeczeństwie ludzi zdrowych,

2.

aktywizowanie społeczeństwa na rzecz osób niepełnosprawnych, a zwłaszcza na rzecz osób z przewlekłymi zaburzeniami psychicznymi i rozwijanie samopomocowego ruchu osób niepełnosprawnych i ich rodzin,

3.

podejmowanie i rozwijanie indywidualnych i zorganizowanych form pomocy dla osób z przewlekłymi zaburzeniami psychicznymi,

4.

podejmowanie działań zmierzających do przystosowania osób z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzin do życia w warunkach zdrowego środowiska naturalnego poprzez wdrażanie szeroko pojętej edukacji ekologicznej,

5.

wspieranie rehabilitacji społecznej i zawodowej osób wykluczonych społecznie, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, a także rodzin tych osób

6.

podejmowanie działań zmierzających do zmiany postaw pracodawców dotyczących zatrudnienia osób, o których mowa w pkt 5,

7.

propagowanie modelu przedsiębiorstwa społecznego, jako sposobu rozwiązywania problemów zawodowych grup dotkniętych wykluczeniem społecznym,

8.

budowanie krajowych i zagranicznych struktur wspierających zatrudnienie socjalne,

9.

wyrównywanie szans środowisk wiejskich z miejskimi poprzez wspieranie inicjatyw gospodarczych na wsiach,

10.

podejmowanie działań zmierzających do aktywizacji zawodowej i społecznej młodzieży chorującej psychicznie,

11.

podejmowanie działań zmierzających do rozwoju współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi, a takie współpracy organizacji pozarządowych z podmiotami administracji publicznej i z przedsiębiorcami,

12.

podejmowanie działań związanych z ochroną i promocją zdrowia oraz przeciwdziałaniem patologiom społecznym,

13.

podejmowanie działań związanych z kulturą, sztuką, edukacją oraz upowszechnianiem kultury fizycznej i sportu,

14.

prowadzenie działalności charytatywnej dla osób chorych psychicznie i wykluczonych społecznie.

W ramach swojej działalności Towarzystwo prowadzi:

* Środowiskowy Dom Samopomocy na podstawie umowy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,

* Mieszkania Chronione na podstawie umowy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej

* Organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi umowa z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,

* Zakład Opiekuńczo - Leczniczy oraz Hostel na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia,

* Dom Pomocy Społecznej na podstawie umowy z Powiatem.

Towarzystwo realizuje projekty w ramach:

* Programu Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w partnerstwie z Powiatem "...",

* Projekty dofinansowane z Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych "...",

* "...".

Towarzystwo posiada status podatnika VAT zwolnionego. Korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1. Większość świadczonych przez organizację usług zwolniona jest od opodatkowania. Są to usługi pomocy społecznej oraz usługi w zakresie przywracania i poprawie zdrowia świadczone przez podmioty lecznicze.

W świetle ustawy o podatku od towarów i usług jedynie wynajem nieruchomości przez Towarzystwo, w tym lokali użytkowych stanowi świadczenie usług, które podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Stowarzyszenie zamierza utworzyć dwa zakłady aktywności zawodowej. Będą to jednostki organizacyjne Towarzystwa nieposiadające osobowości prawnej. Zakłady te na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych - art. 29 ust. 1 - będą organizacyjnie i finansowo wyodrębnionymi jednostkami. Zakłady te będą sporządzać odrębne sprawozdanie finansowe, które zgodnie z art. 51 ustawy o rachunkowości zostaną włączone do sprawozdania Towarzystwa. Zaz-y prowadzone przy Towarzystwie będą zakładami o charakterze wytwórczo-usługowym oraz usługowym.

Przedmiotem działalności zakładów będzie:

* wytwarzanie i sprzedaż wyrobów rękodzielniczych,

* świadczenie usług komputerowych,

* usługi gastronomiczne i cateringowe.

Głównym celem zakładów będzie rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy ustawa o podatku VAT daje podstawę do wyodrębnienia dla celów płacenia podatku VAT zakładu aktywności zawodowej w ramach osoby prawnej.

2.

Czy jednostka w postaci zakładu aktywności zawodowej po uzyskaniu statusu podatnika podatku VAT i nadaniu odrębnego NIP-u będzie mogła wystawiać faktury na rzecz Towarzystwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość wyodrębnienia dla celów płacenia podatku VAT jednostek organizacyjnych działających w ramach osoby prawnej tj. zakładów aktywności zawodowej o czym mówi art. 15 pkt 3b ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowisko Wnioskodawcy, uzasadnia również fakt, iż Towarzystwo w niewielkim zakresie świadczy usługi związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zakłady aktywności zawodowej będą świadczyć wyłącznie usługi opodatkowane, a co za tym idzie powinny mieć możliwość samodzielnego rozliczania się z podatku VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, zakład aktywności zawodowej skoro jest organizacją wyodrębnioną finansowo i organizacyjnie, uzyska NIP oraz status podatnika VAT to nawet pomimo braku osobowości prawnej będzie mógł wystawiać faktury na rzecz Towarzystwa - czyli stowarzyszenia posiadającego osobowość prawną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Według art. 15 ust. 3b powyższego artykułu, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla osoby prawnej, podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 149, poz. 887) prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli samodzielnie sporządzają sprawozdanie finansowe.

Należy zauważyć, iż ustawodawca tylko w sytuacji opisanej w art. 15 ust. 3b ustawy przewidział, że podmiotowość podatkową w podatku od towarów i usług posiada zarówno osoba prawna, jak i jej jednostka organizacyjna (oddział) w sytuacji, gdy osoba prawna jest organizacją pożytku publicznego. Wyjątek ten nie dotyczy natomiast pozostałych osób prawnych.

Zgodnie z powołanym powyżej art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są jedynie podmioty (przedsiębiorcy) działające w obrocie gospodarczym samodzielnie, tj. bez stosunku przyporządkowania. W związku z tym, tylko jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego ze swej istoty działające w obrocie samodzielnie, niebędące podporządkowane jednostce macierzystej, spełniają kryteria dla uznania ich za podatników podatku VAT.

Warunkiem możliwości uznania ww. oddziałów za odrębnych podatników VAT jest, aby sporządzały one samodzielnie sprawozdanie finansowe. Chodzi tu oczywiście o sprawozdanie finansowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330). Przy czym, oddziały organizacji pożytku publicznego mogą być samodzielnymi podatnikami za zgodą naczelnika urzędu skarbowego.

W dodanym do ustawie przepisie art. 15 ust. 3c ustawy wprowadzono zasadę, że czynności dokonywane pomiędzy oddziałami osobami prawnej stanowią sprzedaż (czyli wykonywanie czynności opodatkowanych).

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 3c ustawy, sprzedażą dokonywaną przez podatników, o których mowa w ust. 3b, jest także odpłatne przekazywanie towarów oraz świadczenie usług pomiędzy jednostkami organizacyjnymi wchodzącymi w skład osoby prawnej.

Artykuł 96 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jak wynika z treści art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny. W myśl § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury mogą również wystawiać zarejestrowani podatnicy VAT zwolnieni. Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały określone w § 5 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314, z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 ww. ustawy, identyfikatorem podatkowym jest:

1.

numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;

2.

NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego. Towarzystwo nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców. Misją organizacji i celem działalności ośrodków prowadzonych przez Wnioskodawcę jest udzielanie pomocy osobom przewlekle chorującym psychicznie (głównie chorujących na schizofrenię w ich jak najpełniejszej integracji społecznej). Towarzystwo posiada status podatnika VAT zwolnionego. Korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1. Większość świadczonych przez organizację usług zwolniona jest od opodatkowania. Są to usługi pomocy społecznej oraz usługi w zakresie przywracania i poprawie zdrowia świadczone przez podmioty lecznicze. Stowarzyszenie zamierza utworzyć dwa zakłady aktywności zawodowej. Będą to jednostki organizacyjne Towarzystwo nieposiadające osobowości prawnej. Zakłady te na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych - art. 29 ust. 1 - będą organizacyjnie i finansowo wyodrębnionymi jednostkami. Zakłady te będą sporządzać odrębne sprawozdanie finansowe, które zgodnie z art. 51 ustawy o rachunkowości zostaną włączone do sprawozdania Wnioskodawcy. Zakłady prowadzone przy Towarzystwie będą zakładami o charakterze wytwórczo-usługowym oraz usługowym. Przedmiotem działalności zakładów będzie wytwarzanie i sprzedaż wyrobów rękodzielniczych, świadczenie usług komputerowych, usługi gastronomiczne i cateringowe. Głównym celem zakładów będzie rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.), gmina, powiat oraz fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, zwane dalej "organizatorem", może utworzyć wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę i uzyskać dla tej jednostki status zakładu aktywności zawodowej, jeżeli:

1.

co najmniej 70% ogółu osób zatrudnionych w tej jednostce stanowią osoby niepełnosprawne, w szczególności skierowane do pracy przez powiatowe urzędy pracy:

a.

zaliczone do znacznego stopnia niepełnosprawności,

b.

zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną, w tym osób, w stosunku do których rada programowa, o której mowa w art. 10a ust. 4, zajęła stanowisko uzasadniające podjęcie zatrudnienia i kontynuowanie rehabilitacji zawodowej w warunkach pracy chronionej;

2.

spełnia warunki, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 2 i 3;

3.

przeznacza uzyskane dochody na zakładowy fundusz aktywności;

4.

uzyska pozytywną opinię starosty o potrzebie utworzenia zakładu aktywności zawodowej, z wyjątkiem przypadku, gdy organizatorem jest powiat.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że utworzone przez Wnioskodawcę jako organizację pożytku publicznego, jednostki organizacyjne, tj. zakłady aktywności zawodowej, mogą być podatnikami podatku od towarów i usług przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 15 ust. 3b ustawy o podatku od towarów i usług. Jednostki te, po uzyskaniu statusu podatnika VAT i numeru NIP, będą zobowiązane do wystawiania faktur VAT podmiotom, na rzecz których będą dokonywały dostawy towarów lub świadczenia usług, w tym również na rzecz Wnioskodawcy, bowiem dla rozliczeń podatku od towarów i usług, Towarzystwo i jej jednostki organizacyjne - zakłady aktywności zawodowej będą odrębnymi podatnikami.

Reasumując, przepis art. 15 ust. 3b ustawy o podatku od towarów i usług daje podstawę do wyodrębnienia w ramach osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego, zakładu aktywności zawodowej dla celów rozliczania podatku VAT. Jednostka w postaci zakładu aktywności zawodowej po uzyskaniu statusu podatnika podatku VAT będzie zobowiązana do wystawiania faktur (również na rzecz Wnioskodawcy) zawierających elementy określone w § 5 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl