IPTPP1/443-354/11-3/AK - Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z udziałem w projekcie współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, dotyczącym zakupu samochodu ratowniczo-pożarniczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-354/11-3/AK Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z udziałem w projekcie współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, dotyczącym zakupu samochodu ratowniczo-pożarniczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 15 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją inwestycji pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowe w Bielsku-Białej, pismem z dnia 13 czerwca 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 15 czerwca 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Ww. wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego, sformułowania pytania oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina posługuje się nr nadanym w dniu 1 sierpnia 2011 r. Gmina jest partnerem w projekcie współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego polegającego na zakupie samochodu ratowniczo - pożarniczego.

Rola partnera w projekcie polegała na przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie upoważnienia Prezesa OSP oraz na udzieleniu pożyczki w wysokości XXX zł na potrzeby zabezpieczenia wkładu finansowego.

W wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w dniu 14 marca 2011 r. została zawarta umowa Nr. Dofinansowanie projektu będzie wynosić 85% kosztów kwalifikowalnych projektu. Umowa o dofinansowanie Nr została zawarta w dniu 30 listopada 2010 r. pomiędzy Zarządem Województwa, a Ochotniczą Strażą Pożarną.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.) wskazano, że na podstawie umowy zawartej z wykonawcą wybranym w przetargu nieograniczonym, w czerwcu br. Ochotnicza Straż Pożarna zakupiła nowy samochód ratowniczo - pożarniczy.

Partnerem OSP w realizacji projektu unijnego pn. "..." jest Gmina. Rola Gminy jako partnera OSP w projekcie polegała na przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie upoważnienia Prezesa OSP oraz na udzieleniu OSP zwrotnej pożyczki na sfinansowanie zakupu do czasu rozliczenia dotacji unijnej.

Zakup samochodu ratowniczo - pożarniczego uzyskał dofinansowanie w wysokości XXX zł (tj. 85% wartości samochodu) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Faktura została wystawiona na OSP i zapłacona przez OSP.

Ochrona przeciwpożarowa należy do zadań własnych Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn. "...", Gmina z uwagi na pozycję partnera w realizowanym projekcie, polegającą na przeprowadzaniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie upoważnienia Prezesa OSP oraz na udzieleniu OSP wzwrotnej pożyczki na sfinansowanie zakupu do czasu rozliczenia dotacji unijnej, będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub o faktyczną możliwość zwrotu w całości lub w części podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) po zrealizowaniu zakupu samochodu ratowniczo - pożarniczego przez OSP, Gmina, będąca partnerem OSP w realizacji projektu, gdzie rola Gminy jako partnera polegała na przeprowadzaniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie upoważnienia prezesa OSP oraz na udzieleniu OSP zwrotnej pożyczki na sfinansowanie zakupu do czasu rozliczenia dotacji unijnej, w żaden sposób nie będzie mogła uzyskać zwrotu podatku naliczonego z faktury zrealizowanej przez OSP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy ochrony przeciwpożarowej.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Gmina jest partnerem Ochotniczej Straży Pożarnej w projekcie współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "...". Rola Gminy, jako partnera OSP polegała na przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie upoważnienia prezesa OSP oraz na udzieleniu OSP zwrotnej pożyczki na sfinansowanie zakupu do czasu rozliczenia dotacji unijnej. Zakup samochodu ratowniczo - pożarniczego uzyskał dofinansowanie w wysokości 85% wartości samochodu. Po zakończeniu realizacji projektu OSP nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług związanych ze zrealizowanym projektem. Faktura została wystawiona i zapłacona przez OSP.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż Gmina, jako partner OSP w związku z realizacją projektu, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub o zwrot w całości lub części podatku VAT.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów w związku z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na inny podmiot, tj. Ochotniczą Straż Pożarną.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Beneficjenta pomocy tj. Ochotniczej Straży Pożarnej w Wysokiej, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki prawnopodatkowe należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl