IPTPP1/443-349/13-6/AK - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-349/13-6/AK Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Spółka złożyła wniosek o otrzymanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP) dotacji rozwojowej finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego EFS na realizację projektu o nazwie "...". Dotacja rozwojowa przyznana będzie na pokrycie części kosztów projektu, natomiast pozostałą część Spółka pokryje z własnych środków. Projekt polega na przeszkoleniu właścicieli i pracowników małych firm, które prowadzą sklepy grupy Wnioskodawcy. Wszystkie środki pieniężne i wszystkie wydatki związane z projektem muszą być ewidencjonowane przez Spółkę, co wiąże się z koniecznością rozliczenia z pozostałymi beneficjentami wkładu własnego oraz ogółu dotacji.

Integralną częścią zawartej z PARP umowy jest wniosek o dofinansowanie. Zgodnie z wnioskiem, Wnioskodawcą/Beneficjentem jest Spółka, która organizuje projekt szkoleniowy dla firm prowadzących sklepy Spółek z grupy. Oprócz kosztów zakupu usług szkoleniowych Spółka będzie także pokrywała takie koszty jak m.in. wynajem sal, wynagrodzenie kierownika projektu, usługi sprawozdawczości i monitoringu, zakup sprzętu, audyt zewnętrzny.

Całkowity przewidywany koszt projektu wynosi 3.036.158,44 zł z czego Wnioskodawca zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 622.473,71 zł. Spółka przyjęła, iż otrzymane dofinansowanie ma charakter dotacji podmiotowej, a nie przedmiotowej, wobec czego kwota dotacji w ocenie Spółki pozostaje bez wpływu na obrót, stanowiący podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka jako odrębny podatnik w zakresie podatku VAT musi obciążyć pozostałych beneficjentów (uczestników szkoleń) wartością przypadającego im wkładu własnego.

Na poszczególne szkolenia będą podpisywane "umowy szkoleniowe" pomiędzy Spółką, a pozostałymi beneficjentami zgodnie z wymogami PARP. Spółka na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie obciążał pozostałych beneficjentów przypadających na nich wartością wkładu własnego wystawiając faktury ze stawką zwolnioną.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższa regulacja wskazuje, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Spółka wykonując w ramach projektu wyłącznie czynności korzystające ze zwolnienia nie będzie miała prawa do odliczenia VAT naliczonego zawartego w ponoszonych kosztach projektu.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami refundowanymi oraz nierefundowanymi wynikającymi z realizacji projektu pn. "...", który będzie realizowany po zatwierdzeniu wniosku od 1 lipca 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami refundowanymi oraz nierefundowanymi, albowiem wydatki te nie wykazują związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka złożyła wniosek o otrzymanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP) dotacji rozwojowej finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego EFS na realizację projektu o nazwie "...". Dotacja rozwojowa przyznana będzie na pokrycie części kosztów projektu, natomiast pozostałą część Spółka pokryje z własnych środków. Projekt polega na przeszkoleniu właścicieli i pracowników małych firm, które prowadzą sklepy grupy Spółki. Zgodnie z wnioskiem, Wnioskodawcą/Beneficjentem jest spółka, która organizuje projekt szkoleniowy dla firm prowadzących sklepy Spółek z grupy. Oprócz kosztów zakupu usług szkoleniowych Spółki będzie także pokrywał takie koszty jak m.in. wynajem sal, wynagrodzenie kierownika projektu, usługi sprawozdawczości i monitoringu, zakup sprzętu, audyt zewnętrzny. Spółka przyjęła, iż otrzymane dofinansowanie ma charakter dotacji podmiotowej, a nie przedmiotowej, wobec czego kwota dotacji w ocenie Spółki pozostaje bez wpływu na obrót, stanowiący podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Na poszczególne szkolenia będą podpisywane "umowy szkoleniowe" pomiędzy Spółką, a pozostałymi beneficjentami zgodnie z wymogami PARP. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Spółkę. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego projektu. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych w ramach realizacji przedmiotowego projekt przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl