IPTPP1/443-324/11-5/MW - Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-324/11-5/MW Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej 8 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Pismem z dnia 6 czerwca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając na podstawie art. 170 § 1 Ordynacji podatkowej oraz § 2 i § 5a cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał przedmiotowy wniosek do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, celem załatwienia zgodnie z właściwością. W związku bowiem ze zmianą przepisów w zakresie wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, jaka nastąpiła z dniem 1 kwietnia 2011 r., wniosek ten podlega rozpatrzeniu przez, działającego w imieniu Ministra Finansów, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, na podstawie przepisów Rozdziału 1a ww. ustawy - Ordynacja podatkowa.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 11 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet realizuje projekt pn. "...". Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 2 "Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu: działanie 2.1 "Rozwój innowacyjności oraz wspieranie działalności dydaktycznej i badawczej szkół wyższych oraz placówek sektora "badania i rozwój".

Przedmiotem projektu jest modernizacja i wyposażenie infrastruktury dydaktycznej Wydziału Nauk o Zdrowiu w tym utworzenie (modernizacja) i wyposażenie pracowni dydaktycznych ratownictwa medycznego, biostatystyki, kinezyterapii, umiejętności pielęgniarskich i umiejętności położniczych, pracowni fizykoterapii oraz utworzenie ogólnodostępnego Centrum Informacji Medycznej (CIM).

Planowane w ramach projektu działania obejmują: prace projektowe, roboty budowlano-montażowe, zakup wyposażenia sal dydaktycznych (meble, tablice itp.) zakup i montaż specjalistycznego sprzętu dydaktycznego.

Przewidywane całkowite nakłady inwestycyjne projektu wyniosą XXX zł brutto. Zakłada się, że inwestycja uzyska dofinansowanie w ramach " Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013" w wysokości 61,52% (XXX zł), a pozostałe 38,48% (XXX zł) to wkład własny Uczelni.

Budżet projektu obejmuje następujące kategorie wydatków (kosztów).

* zarządzanie i obsługa projektu XXX zł

* promocja projektu XXX zł

* prace przygotowawcze i projektowe XXX zł

* zakupy wyposażenia XXX zł

* roboty adaptacyjne i modernizacyjne XXX zł

* doradztwo ekspertów technicznych XXX zł

Realizacja projektu - rozbudowa i wyposażenie pracowni dydaktycznych służyć będzie prowadzeniu statutowej działalności Uczelni, z wykluczeniem innej dodatkowej działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

Uczelnia prowadzi działalność statutową w oparciu o poniższe akty prawne:

1.

Rozporządzenie w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę na finansowanie działalności statutowej. (Rozp. MNISW z dn. 5 listopada 2010 r. na podstawie ustawy z dn. 30.04.2010 o zasadach finansowania nauki - Dz. U. 96, poz. 615).

2.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na finansowanie działalności statutowej (Dz. U. 130 poz. 753).

3.

Zarządzenie Rektora Uniwersytetu (regulamin wnioskowania, podziału i rozliczania środków finansowych na działalność statutową).

Zatem działalność statutowa Wydziału Nauk o Zdrowiu polega na kształceniu studentów i kadry naukowej oraz na prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, w tym o charakterze klinicznym, objętych wieloletnim programem, których wyniki przyczyniają się do rozwoju dyscyplin naukowych oraz szeroko pojętego zdrowia publicznego.

Zgodnie z zapisami wniosku aplikacyjnego i dokumentów programowych RPO WŚ przedmiot projektu tj, modernizacja oraz wyposażenie Wydziału Nauk o Zdrowiu służyć będzie przede wszystkim kształceniu studentów w publicznym systemie oświaty z wykluczeniem komercyjnie prowadzonych przez Uczelnie szkoleń, kursów i innej dodatkowej działalności gospodarczej.

Działalność statutowa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z założeniem projektu Wnioskodawca w okresie 5-ciu lat trwałości projektu (liczonej od daty finansowego zakończenia projektu tj. 31 grudnia 2012 rok) na terenie infrastruktury objętej ww. projektem nie będzie wykonywał jakiejkolwiek czynności opodatkowanej podatkiem VAT

Podatnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. projektu "...", Uczelni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części.

Zgodnie z art. 90 ustawy o VAT Uczelnia od 2006 r. odlicza podatek VAT metodą "proporcji", ale dotyczy to tylko refaktury za media (energia elektryczna, telefony, CO, woda, ścieki, gaz) dla najemców. W całości podatek VAT odliczany jest od zakupów związanych ze sprzedażą prac badawczych umownych.

W 2010 r. wskaźnik odliczenia wynosił 7%, podatek należny XXX PLN, podatek naliczony XXX PLN, przy czym czynności podlegające opodatkowaniu prowadzone były na terenie innych obiektów Uczelni.

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, gdyż realizacja projektu - rozbudowa i wyposażenie pracowni dydaktycznych służyć będzie prowadzeniu statutowej działalności Uczelni, z wykluczeniem innej dodatkowej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone w ww. przepisach warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Natomiast sytuacje, kiedy podatnik mimo dokonania zakupu służącego wykonywaniu czynności opodatkowanych pozbawiony jest prawa do odliczenia podatku naliczonego, wymienione zostały w art. 88 ustawy o VAT.

Z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, którego przedmiotem jest modernizacja i wyposażenie infrastruktury dydaktycznej Wydziału Nauk o Zdrowiu w tym utworzenie (modernizacja) i wyposażenie pracowni dydaktycznych ratownictwa medycznego, biostatystyki, kinezyterapii, umiejętności pielęgniarskich i umiejętności położniczych, pracowni fizykoterapii oraz utworzenie ogólnodostępnego Centrum Informacji Medycznej (CIM).

Planowane w ramach projektu działania obejmują: prace projektowe, roboty budowlano-montażowe, zakup wyposażenia sal dydaktycznych (meble, tablice itp.) zakup i montaż specjalistycznego sprzętu dydaktycznego. Podatnik prowadzi działalność statutową która korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wydatki poniesione w celu realizacji projektu będą służyły wyłącznie działalności statutowej zwolnionej z podatku VAT. Zgodnie z założeniem projektu Wnioskodawca w okresie 5-ciu lat trwałości projektu na terenie infrastruktury objętej ww. projektem nie będzie wykonywał jakiejkolwiek czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego (zarówno w całości, jak i w części) wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizacją ww. projektu, gdyż poniesione wydatki nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl