IPTPP1/443-312/12-2/MH - Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-312/12-2/MH Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 17 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Izba ubiega się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 1.1.1, Wsparcie instytucji otoczenia biznesu na realizację projektu "...".

Zakres przedmiotowy inwestycji obejmuje roboty budowlane związane z przebudową budynku oraz z zakupem niezbędnego wyposażenia. Do kosztów kwalifikowalnych w tym projekcie zaliczany jest również podatek od towarów i usług.

Podstawowym celem inwestycji jest:

* poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw w województwie poprzez zapewnienie kompleksowej oferty usług wspierających w ramach stworzonego Inkubatora Przedsiębiorczości;

* poprawa uwarunkowań podejmowania działalności w województwie;

* wzmocnienie i wzrost konkurencyjności Izby poprzez zaoferowanie kompleksowych usług;

* poprawa jakości instytucji otoczenia biznesu oraz jakości usług.

Izba jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność informacyjną, doradczą, szkoleniową, egzaminy czeladnicze i mistrzowskie oraz wynajem pomieszczeń. Jest to działalność uprawniająca do odliczenia podatku VAT jak i działalność nie uprawniająca do takiego odliczenia, tzw. działalność mieszana. Z działalności uprawniającej do odliczenia podatku VAT sporządzone są oddzielne rejestry sprzedaży i rejestry zakupów, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednakże w działalności Izby nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. W celu określenia kwoty podatku naliczonego od towarów i usług podlegającego odliczeniu ustalono wskaźnik proporcji. Wskaźnik proporcji ustalono jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Przy czym roczny obrót dotyczy roku poprzedzającego rok podatkowy. Wskaźnik za rok 2011 wyniósł 62%.

Realizacja projektu wpłynie na poprawę jakości instytucji w zakresie wynajmu pomieszczeń oraz jakości świadczonych usług informacyjnych, doradczych, szkoleniowych, egzaminów czeladniczych i mistrzowskich. Przedmiotem projektu jest utworzenie Inkubatora Przedsiębiorczości przy Branżowym Centrum Biznesu. Przebudowa budynku - poddasza obejmować będzie prace budowlano - montażowe, prace instalacyjne oraz prace zwiększające efektywność energetyczność obiektu.

Utworzonych zostanie 10 pomieszczeń użytkowych, pomieszczenia sanitarne oraz korytarz przeznaczone do wynajmu. Zapewniona zostanie obsługa księgowa, biurowa, informatyczna i prawna. Ponadto doradztwo strategiczne, usługi informacyjne i szkolenia. W ramach projektu zakupowany będzie nowy sprzęt. Za powyższe czynności związane z realizacją projektu będą wystawiane faktury na Izbę, czyli instytucję realizującą projekt.

W wyniku realizacji inwestycji nastąpi zmiana usług i procesu ich świadczenia, polegająca na:

* wprowadzeniu preferencyjności dla Star - Ups. Do chwili obecnej usługa pomieszczeń użytkowych nie była oferowana na zasadach preferencyjnych bez względu na okres funkcjonowania przedsiębiorstwa.

* zwiększenie kompleksowości oferty. Podmiotom korzystającym z usługi inkubacji będą oferowane inne usługi Izby jak doradztwo, szkolenia, seminaria, usługi informacyjne, możliwość nabycia uprawnień zawodowych i doszkalanie pracowników młodocianych.

Nowa oferta jest adresowana do wszystkich podmiotów. Jak wynika z powyższego efekty projektu związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z podatku VAT. W działalności Izby część dokonanych zakupów Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować tylko do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Natomiast część zakupów jest związana z tzw. sprzedażą mieszaną. W celu określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia związanego z tzw. sprzedażą mieszaną Wnioskodawca stosuje wskaźnik proporcji, który jest ustalany tak jak opisano powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z powyższy, w odniesieniu o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 1.1.1 Wsparcie instytucji otoczenia biznesu na realizację projektu "..." Izba ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu w całości lub części stosując wskaźnik proporcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Izba ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy od towarów i usług w związku z realizacją projektu w części odpowiadającej wysokość ustalonego wskaźnika proporcji. Następnie zgodnie z art. 91 dokonać korekty dla zakończonego roku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność informacyjną, doradczą, szkoleniową, egzaminy czeladnicze i mistrzowskie oraz wynajem pomieszczeń. Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 1.1.1, Wsparcie instytucji otoczenia biznesu na realizację projektu "...".

Podstawowym celem inwestycji jest poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw w województwie opolskim poprzez zapewnienie kompleksowej oferty usług wspierających w ramach stworzonego Inkubatora Przedsiębiorczości, poprawa uwarunkowań podejmowania działalności w województwie, wzmocnienie i wzrost konkurencyjności Izby poprzez zaoferowanie kompleksowych usług oraz poprawa jakości instytucji otoczenia biznesu oraz jakości usług. Zakres przedmiotowy inwestycji obejmuje roboty budowlane związane z przebudową budynku oraz z zakupem niezbędnego wyposażenia. Utworzonych zostanie 10 pomieszczeń użytkowych, pomieszczenia sanitarne oraz korytarz przeznaczone do wynajmu. Zapewniona zostanie obsługa księgowa, biurowa, informatyczna i prawna. Ponadto doradztwo strategiczne, usługi informacyjne i szkolenia. W ramach projektu zakupowany będzie nowy sprzęt.

Realizacja projektu wpłynie na poprawę jakości instytucji w zakresie wynajmu pomieszczeń oraz jakości świadczonych usług informacyjnych, doradczych, szkoleniowych, egzaminów czeladniczych i mistrzowskich. Nowa oferta jest adresowana do wszystkich podmiotów. Efekty projektu związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z podatku VAT. Za powyższe czynności związane z realizacją projektu będą wystawiane faktury na Izbę.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego inwestycji pn. "..." w zakresie, w jakim zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy.

W związku z powyższym za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w takiej części w jakiej nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym przy zastosowaniu proporcji określonej w art. 90 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "..." w części odpowiadającej wysokość ustalonego wskaźnika proporcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, oraz własnego stanowiska (w szczególności kwestia obowiązku korekty z art. 91 ustawy), które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zwolnionych z tego podatku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl