IPTPP1/443-302/11-4/ALN - Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-302/11-4/ALN Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 3 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu w związku z realizacją projektu pn.: "...".

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, pismem z dnia 1 czerwca 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 3 czerwca 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Pismem z dnia 8 sierpnia 2011 r. uzupełniono ww. wniosek w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Centrum Badań jest jednostką naukowo - badawczą. W ramach swojej działalności statutowej realizuje m.in. projekty naukowo - badawcze w zakresie nauk biochemicznych, przyrodniczych i technicznych. Realizuje również projekty w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013.

Jednostka składa wniosek o pozyskanie środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie VI 1. Rewitalizacja obszarów problemowych. Pozyskane środki Jednostka przeznaczy na: "...".

Centrum Badań jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW, NCBiR, POIG oraz dotacje na projekty badawczo - rozwojowe finansowane z UE, itp.

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: usługi naukowo - badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, pozostała działalność - sprzedaż w bufecie pracowniczym, itp.

Jednostka dokonuje pełnego odliczenia podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej wynosił 100%, tak więc VAT odliczony jest w 100%.

Otrzymane środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pozwolą na zrewitalizowanie dwóch obiektów zabytkowych na terenie kampusu oraz przebudowanie ogrodzenia o długości 185,5 m i ciągów komunikacyjnych o powierzchni 1500 m 2. Zrewitalizowane obiekty poprawią wizualny efekt wyglądu "pofabrykanckich" budynków i ogrodzenie posesji, a tym samym poprawi wygląd małego fragmentu przemysłowej. Wizualizacja dla Jednostki jest bardzo ważna, ponieważ prowadzona działalność naukowo - badawcza wiąże się z zaproszeniem wykładowców, naukowców z kraju i całego świata na organizowanie wykładów, konferencje, spotkania. Poza tym Jednostka znajduje się w centrum miasta - na szlaku turystycznym.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Centrum Badań, beneficjenta środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do odliczenia - strukturą - podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn.: "..." w ramach Programu Operacyjnego Województwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Instytut ma prawo do odliczenia podatku VAT strukturą, naliczonego w fakturach zakupu sprzętu, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu "...".

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu wystawiane będą na Centrum Badań - beneficjenta środków przyznanych na rewitalizację. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji będą miały związek z czynnościami zarówno opodatkowanymi podatkiem VAT jak i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie poprawy wizerunku kampusu Jednostki. W zrewitalizowanych budynkach będą prowadzone zarówno badania związane ze sprzedażą nieopodatkowaną, w którą wchodzą rozliczenia z instytucjami państwowymi takimi jak: (...), jak i sprzedażą opodatkowaną dla podmiotów indywidualnych.

W Jednostce według dokumentu Rachunku Zysków i Strat za 2010 rok sprzedaż nieopodatkowana do sprzedaż opodatkowanej kształtuje się na poziomie 5,44%. Jednocześnie zaznaczono, że sprzedaż nieopodatkowana (j.w.) wykazana w Rachunku Zysków i Strat odbywa się na podstawie not księgowych, a nie faktur sprzedaży.

MNISW - Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

NCN - Narodowe Centrum Nauki

NCBiR - Narodowe Centrum Badan i Rozwoju

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje i jednocześnie nie potrafi wydzielić i przyporządkować podatku naliczonego do tych czynności, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję te zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zatem w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w takiej części, w jakiej zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy Zainteresowany nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką naukowo - badawczą i pozyskane środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa przeznaczy na realizację projektu pn.: "...". W ramach projektu będą rewitalizowane dwa obiekty zabytkowe na terenie kampusu oraz przebudowa ogrodzenia i ciągów komunikacyjnych. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji będą miały związek z czynnościami zarówno opodatkowanymi podatkiem VAT, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, że nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu towary i usługi będą służyć zarówno czynnościom znajdującym się poza zakresem obowiązywania ustawy, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, jak i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że przepisy art. 90 ustawy znajdują zastosowanie wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy (tj. opodatkowaną i zwolnioną), a nie dotyczą działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Jeżeli zatem Wnioskodawca dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, jak i opodatkowanymi, i jednocześnie nie ma możliwości jednoznacznego przyporządkowania dokonanych zakupów do konkretnego rodzaju działalności, chcąc dokonać odliczenia podatku naliczonego, winien zastosować dwuetapowy klucz podziału.

Mianowicie w pierwszym etapie z całości zakupów, których nie można bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, Wnioskodawca winien wydzielić tę ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału, odpowiednim dla specyfiki prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do części zakupów związanych z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną), Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej, zgodnie z przepisami art. 90 ustawy.

Jeśli natomiast dokonane przez Wnioskodawcę zakupy dotyczą wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych (tj. nie dotyczą czynności zwolnionych z opodatkowania), to po wydzieleniu z całości tych zakupów tej części, która służy wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, pozostała część będzie związana wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, zatem przysługuje prawo do odliczenia tej części podatku w całości, tj. bez dalszego podziału z zastosowaniem art. 90 ustawy.

Należy zauważyć, iż zgodnie z cytowanym wyżej art. 90 ust. 3 ww. ustawy, proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Należy ponownie zaznaczyć, iż przepis ten znajduje zastosowanie wyłącznie do tych czynności, które związane są z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy (tj. czynności opodatkowanych i zwolnionych), a nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "..." w takim zakresie, w jakim faktury zakupu materiałów i usług służą czynnościom opodatkowanym.

Natomiast w zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl