IPTPP1/443-297/14-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-297/14-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania otrzymanego od Lidera zwrotu kosztów związanych z realizacją projektu pn. "...." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania otrzymanego od Lidera zwrotu kosztów związanych z realizacją projektu pn. ".....".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towaru i usług. Od grudnia 2012 r. Wnioskodawca - jako partner projektu - współrealizuje projekt nr.... pn. "...". Liderem projektu jest..... Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 100% ze środków EFS) w ramach Działania 9.2 POKL "Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego". Projekt obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego. Grupę docelową stanowią uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr. w....

W ramach projektu realizowane będą nw. zadania (czynności, usługi):

1. Nowoczesne techniki pomiarowe w geodezji: prowadzone przez trenera zawodu w 3 gr. (14 os.)* 30 h/gr. (2 edycje).

2. Wykorzystanie AutoCAD oraz specjalistycznego sprzętu pomiarowego i diagnostycznego w drogownictwie: Prowadzone przez trenera przedmiotów zawodowych w 2 gr. (14 os.)* 20 h/gr. *2 edycje

3. Zajęcia z ICT dostosowujące do wymogów rynku pracy, obejmujące:

* zaawansowaną obsługę urządzeń mobilnych opartych na platformie Android i....: 1 gr. (10 os.)*60 h/gr.* 2 edycje,

* podstawy techniki pracy i produkcji dynamicznych i interaktywnych prezentacji internetowych: 1 gr. (10 os.)*30 h/gr.*4 edycje,

* projektowanie dynamiczne stron internetowych i portali edukacyjnych w oparciu o technologię...., pozycjonowanie i ranking stron w....: 1 gr. (10 os.)*60 h/gr.*2 edycje.

4. Zajęcia przygotowujące do matury:

* jęz. angielski, jęz. polski i matematyka (4 edycje): w I edycji po 3 gr. (10 os.); w II - IV edycji po 4 gr. (10 os.), w wymiarze po 15 h/gr.,

* fizyka: 1 gr. (10 os.)*15 h/gr.*4 edycje,

* geografia:1 gr. (10 os.)*30 h/gr. *4 edycje.

6. Przygotowanie do Olimpiady Geodezyjnej, prowadzone przez trenera zawodu w 1 gr. (8 os.)*24 h/gr. *3 edycje.

7. Przygotowanie do aktywności w dorosłym życiu:

* wsparcie psychologiczno - pedagogiczne: 1gr. (40 os.)*30 h/gr.*2 edycje,

* zajęcia sportowo - rekreacyjne: 2 gr. (12 os.)*60 h/gr.*2 edycje,

* tenis ziemny: 1 gr. (8 os.)*45 h/gr. *4 edycje,

* strzelectwo: 1 gr. (8 os.)*10 h/gr.*4 edycje.

7. Ewaluacja rezultatów-opisane poniżej.

8. Komponent ponadnarodowy, w tym:

* wizyta studyjna-nauczycieli ZSP u Partnera Niemieckiego (PN),

* przygotowanie uczniów do praktyk u PN,

* praktyki uczniów ZSP u PN,

* wizyta studyjna PN w ZSP

* adaptacja rozwiązań stosowanych przez PN na warunki polskie - opracowanie 2 programów specjalizacji,

* przygotowanie, tłumaczenia i wydawanie publikacji, opracowań i raportów,

* organizacja seminariów i konferencji z udziałem PN,

9.

zarządzanie projektem-opisane poniżej.

Wnioskodawca - jako partner projektu - wykonuje osobiście czynności w ramach zarządzania projektem określone dla Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu oraz ewaluacji rezultatów (poprzez zatrudnioną na podstawie umowy cywilno-prawnej dodatkową osobę). Świadczone czynności związane są z czynnościami (kształcenia zawodowego) zwolnionymi z podatku VAT.

W ramach zadania Zarządzanie projektem Wnioskodawca jako partner projektu, odpowiada za weryfikowanie postępu projektu, w tym kwalifikowalność uczestników, zgodność wydatków z budżetem; sprawozdawczość, przygotowanie wniosków Beneficjenta o płatność, zmiany w projekcie, kontakty z Instytucją Pośredniczącą (czynności wykonywane osobiście określone dla Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu).

Usługa ewaluacji rezultatów polega na: opracowaniu narzędzi pomiaru (m.in.: ankiet, testów, raportów, opracowań) osiąganych produktów, rezultatów i wskaźników produktu, badaniach diagnostycznych na początku każdej edycji zajęć, badaniach cząstkowych (1x semestr), badaniach końcowych każdej edycji zajęć. Badania dotyczyć będą uczestników projektu, jak i potencjalnych pracodawców (badania ankietowe).

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Lodzi IPTPP1/443-905/I2-8/AK z dnia 22 lutego 2013 r. w której stwierdzono, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach współrealizowanego projektu pn. "..." nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z tym Wnioskodawca - w ramach rozliczenia kosztów wykonywanych czynności w ramach projektu - wystawił dokument księgowy w postaci faktury VAT (w załączeniu). Dokument ten został przedłożony Liderowi (...) do refundacji, a następnie wykazany we Wniosku Beneficjenta o Płatność (WBoP) składanym w Instytucji Pośredniczącej (Urząd Marszałkowski Województwa) i dokumentującym poniesione wydatki/koszty w ramach projektu. W ramach weryfikacji złożonego WBoP, Instytucja Pośrednicząca w piśmie z dnia 20 grudnia 2013 r. (w załączeniu) zakwestionowała poprawność wystawienia faktury VAT przez partnera projektu (Wnioskodawcę).

W związku z tym Wnioskodawca w celu ostatecznego wyjaśnienia powstałych rozbieżności, złożył wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji, załączając dodatkowe dokumenty, zawierające dodatkowe, istotne informacje, w tym m.in. umowę partnerską, pismo MRR z dnia 31 stycznia 2012 r., Zakres realizacji projektów partnerskich określony przez Instytucję Zarządzającą POKL.

W dniu w dniu 26 marca 2014 r. Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (IPTPP1/443-44/14-2/AK) w której stwierdzono, że przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podstawową - 23% stawką podatku VAT.

W otrzymanej interpretacji nie odniesiono się do prawidłowości dokumentu (faktury VAT) wystawionego przez Wnioskodawcę-rozliczającego poniesione koszty przez właściciela firmy Z.B.- wykonującego osobiście czynności związane z zarządzaniem projektem. Dokument ten został zakwestionowany jako nieprawidłowy przez Instytucję Pośredniczącą (Urząd Marszałkowski)- rozliczającą koszty projektu.

Środki finansowe na realizację projektu przekazywane są przez Instytucję Pośredniczącą (Urząd Marszałkowski Województwa) na konto Lidera Projektu, z którego to konta Lider przekazuje środki na konto Partnera bądź to w formie refundacji poniesionych przez Partnera kosztów (na podstawie zestawienia tych kosztów oraz kopii dokumentów kosztowych) bądź w formie zaliczki na pokrycie przyszłych kosztów Partnera.

Między Liderem i Partnerem została zawarta umowa Partnerska na rzecz realizacji projektu regulująca wzajemne relacje i rozliczenia finansowe (załączona do prośby o wydanie interpretacji indywidualnej jak i do niniejszego uzupełnienia). Odpowiedzialność Lidera reguluje w szczególności § 3 umowy partnerskiej, tj.:

§ 3 Zakres odpowiedzialności Lidera

1. Strony stwierdzają zgodnie, że T. S. s.c., pełni funkcję Lidera Partnerstwa odpowiedzialnego za:

1.

reprezentowanie Partnerów przed instytucją Pośredniczącą;

2.

koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań Partnerów przy realizacji zadań, zawartych w Projekcie;

3.

zapewnienie udziału Partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszej umowie;

4.

wsparcie Partnerów w realizacji powierzonych zadań;

5.

zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami, oraz Instytucją Pośredniczącą;

6.

zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej Projektu;

7.

pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją zadań Partnerstwa;

8.

przedkładanie wniosków o płatność do Instytucji Pośredniczącej celem rozliczenia wydatków w Projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań Lidera Partnerstwa i Partnerów;

9.

gromadzenie informacji o uczestnikach Projektu i ich przekazywanie do Instytucji Pośredniczącej;

10.

informowanie Instytucji Pośredniczącej o problemach w realizacji Projektu;

11.

prowadzenie rejestru udzielanej w ramach Partnerstwa pomocy publicznej na potrzeby monitorowania i kontroli zgodności z zasadami pomocy publicznej,

12.

koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów.

2. Partnerzy upoważniają Lidera Partnerstwa do reprezentowania Partnerstwa wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją Projektu w tym do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy o dofinansowanie Projektu z Instytucją Pośredniczącą. Zakres upoważnienia został określony w Pełnomocnictwach dla Lidera Partnerstwa do reprezentowania Partnerów stanowiących załącznik nr 1 do niniejszej umowy.

3. Lider Partnerstwa nie może bez uzyskania uprzedniej zgody Grupy Sterującej, akceptować lub przedstawiać propozycji zmian zakresu Projektu lub warunków jego realizacji.

Wnioskodawca nie przekazuje środków własnych na rzecz Lidera Projektu. Środki z dofinasowania unijnego wpływają z Instytucji Pośredniczącej na konto Lidera Projektu i za pośrednictwem tego konta przekazywane są na konto Partnera - w formie refundacji bądź w formie zaliczki.

Faktury VAT dokumentujące wydatki ponoszone przez Lidera projektu wystawiane będą na Lidera projektu, natomiast faktury dokumentujące wydatki ponoszone przez Partnera projektu wystawiane będą na Partnera Projektu.

W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca nie świadczył i nie świadczy usług na rzecz Lidera projektu. Natomiast w obszarach współpracy poza niniejszym projektem Wnioskodawca świadczył usługi na rzecz firmy T.S.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy rozliczenie kosztów związanych z zaangażowaniem właściciela firmy Pana Z.B. wykonującego osobiście czynności zarządzania projektem winno być dokonywane na podstawie not obciążeniowych (księgowych) czy faktur VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z otrzymanym pismem z Instytucji Pośredniczącej-rozliczenia kosztów partnerów w ramach projektu nie powinny polegać na przedstawieniu faktur ponieważ partner nie realizuje usług zleconych przez Beneficjenta (lidera) lecz współuczestniczy w realizacji projektu. Wykonywane zadania przez partnera nie są usługami komercyjnymi-wykonywanie odpłatnie usług przez partnera na rzecz lidera jest sprzeczne z ideą partnerstwa zawartą w "Zakresie realizacji projektów partnerskich określonych przez Instytucję Zarządzającą POKL". W związku z powyższym rozliczenie kosztów partnera w projekcie powinno się odbywać na podstawie not obciążeniowych (księgowych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Powyższy przepis art. 8 ust. 2a ustawy stanowi implementację art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Celem refakturowania jest przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący danej usługi nie wykonał. "Refaktura" jest więc zwykłą fakturą VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie "w stanie nieprzetworzonym" odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towarów.

Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towaru i usług. Od grudnia 2012 r. Wnioskodawca - jako partner projektu - współrealizuje projekt nr... pn. "...". Liderem projektu jest T.S. s. c. Projekt realizowany jest (otrzymał dofinansowanie 100% ze środków EFS) w ramach Działania 9.2 POKL "Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego". Projekt obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego. Grupę docelową stanowią uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr.... Wnioskodawca - jako partner projektu - wykonuje osobiście czynności w ramach zarządzania projektem określone dla Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu oraz ewaluacji rezultatów (poprzez zatrudnioną na podstawie umowy cywilno-prawnej dodatkową osobę). Świadczone czynności związane są z czynnościami (kształcenia zawodowego) zwolnionymi z podatku VAT. W ramach zadania Zarządzanie projektem Wnioskodawca jako partner projektu, odpowiada za weryfikowanie postępu projektu, w tym kwalifikowalność uczestników, zgodność wydatków z budżetem; sprawozdawczość, przygotowanie wniosków Beneficjenta o płatność, zmiany w projekcie, kontakty z Instytucją Pośredniczącą (czynności wykonywane osobiście określone dla Specjalisty ds. sprawozdawczości, rozliczenia i monitoringu). Usługa ewaluacji rezultatów polega na: opracowaniu narzędzi pomiaru (m.in.: ankiet, testów, raportów, opracowań) osiąganych produktów, rezultatów i wskaźników produktu, badaniach diagnostycznych na początku każdej edycji zajęć, badaniach cząstkowych (1x semestr.), badaniach końcowych każdej edycji zajęć. Badania dotyczyć będą uczestników projektu, jak i potencjalnych pracodawców (badania ankietowe). W związku z tym Wnioskodawca - w ramach rozliczenia kosztów wykonywanych czynności w ramach projektu - wystawił dokument księgowy w postaci faktury VAT. Dokument ten został przedłożony Liderowi (...) do refundacji, a następnie wykazany we Wniosku Beneficjenta o Płatność (WBoP) składanym w Instytucji Pośredniczącej (Urząd Marszałkowski Województwa) i dokumentującym poniesione wydatki/koszty w ramach projektu. Środki finansowe na realizację projektu przekazywane są przez Instytucję Pośredniczącą (Urząd Marszałkowski Województwa) na konto Lidera Projektu, z którego to konta Lider przekazuje środki na konto Partnera bądź to w formie refundacji poniesionych przez Partnera kosztów (na podstawie zestawienia tych kosztów oraz kopii dokumentów kosztowych) bądź w formie zaliczki na pokrycie przyszłych kosztów Partnera. Między Liderem i Partnerem została zawarta umowa Partnerska na rzecz realizacji projektu regulująca wzajemne relacje i rozliczenia finansowe. Odpowiedzialność Lidera reguluje w szczególności § 3 umowy partnerskiej. Wnioskodawca nie przekazuje środków własnych na rzecz Lidera Projektu. Środki z dofinasowania unijnego wpływają z Instytucji Pośredniczącej na konto Lidera Projektu i za pośrednictwem tego konta przekazywane są na konto Partnera - w formie refundacji bądź w formie zaliczki. Faktury VAT dokumentujące wydatki ponoszone przez Lidera projektu wystawiane będą na Lidera projektu, natomiast faktury dokumentujące wydatki ponoszone przez Partnera projektu wystawiane będą na Partnera Projektu. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca nie świadczył i nie świadczy usług na rzecz Lidera projektu. Natomiast w obszarach współpracy poza niniejszym projektem Wnioskodawca świadczył usługi na rzecz firmy T. S.

Instytucja partnerstwa (umowa partnerska) nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów). Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Celem zawiązania umowy partnerstwa jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa partnerstwa z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Partnerzy w ramach zawartej umowy partnerskiej nie stanowią jednak odrębnego podmiotu gospodarczego, nie posiadają osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie są rejestrowani, nie muszą mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty związane umową partnerską zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach objętych umową partnerską realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Zawierając umowę partnerstwa podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował partnerów na zewnątrz. Co do zasady, partnerzy w ramach umowy partnerskiej nie mają również wspólnego majątku, chociaż mogą mieć wspólny rachunek rozliczeniowy, a wszystkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą partnerów.

Odnośnie rozliczenia podatku VAT przez uczestników umów partnerskich, stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Oznacza to, że z punktu widzenia VAT każdy z członków umowy partnerskiej jest odrębnym podatnikiem. Dlatego też podmioty działające w ramach umowy partnerskiej powinny do wzajemnych rozliczeń oraz do rozliczeń z podmiotami, na rzecz których partnerzy w ramach umowy partnerskiej świadczą usługi stosować ogólne zasady w zakresie opodatkowania i udokumentowania wykonywanych przez nich czynności.

Trzeba mieć na uwadze, że uregulowania dotyczące zasad funkcjonowania i rozliczania się partnerów wynikające z niepodatkowych przepisów regulujących realizację projektów nie mogą determinować obowiązków podatkowych wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania partnerów w ramach umowy partnerskiej, należy wskazać, iż lider i partner występują we wzajemnych relacjach jako odrębni podatnicy.

Zatem analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi do wniosku, że kwoty przekazywane w ramach wzajemnych rozliczeń pomiędzy Wnioskodawcą a Liderem, stanowią faktycznie wynagrodzenie za świadczone usługi w ramach zawartej umowy, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca z tytułu wykonania usługi przewidzianej Umową partnerską, obciąża kosztami Lidera, który musiałby wykonać powyższe czynności osobiście gdyby działał samodzielnie. Zatem niewątpliwie Lider jest beneficjentem czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę. Przekazana na rzecz Wnioskodawcy kwota stanowiąca zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją celów projektu, stanowi dla niego wynagrodzenie za świadczenie usług, które na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Jednocześnie wyjaśnić należy, że sposób ustalenia wysokości ww. kwot nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy.

W związku z powyższym czynność tę należy udokumentować poprzez wystawienie faktury zgodnie z art. 106b ust. cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Generalnie zatem faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży dokonanej przez podatnika.

Tym samym uwzględniając charakter wzajemnych powiązań kontraktowych wskazać należy, iż lider umowy o partnerstwo, jako podmiot reprezentujący partnerów przed Instytucja Pośredniczącą we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem oraz rozliczeniem kontraktu, świadczy na rzecz zleceniodawcy usługę i jest zobowiązany, w świetle przedstawionych powyżej przepisów podatkowych, do wystawiania na rzecz zleceniodawcy ewentualnych faktur VAT, dokumentujących całość usług wykonanych na rzecz zamawiającego. Pozostali uczestnicy umowy o partnerstwo świadczący usługi na rzecz lidera w zakresie wynikającym z zawartej umowy są również zobowiązani do wystawiania faktur dokumentujących te usługi.

Rozliczenia kosztów między partnerami wspólnego przedsięwzięcia (liderem a partnerem), będącymi podatnikami, jak wyżej wykazano stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi. Strony zobowiązały się w umowie do wykonywania określonych czynności, w związku z tym każdą płatność (niezależnie od jej nazwy) należną w związku z zawartą umową, należy uznać za wynagrodzenie z tytułu czynności, do których zobowiązała się Strona umowy.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż wykonując w ramach realizowanego wspólnie z Liderem Projektu projektu zlecone czynności związane z realizacją przedmiotowych szkoleń, Wnioskodawca świadczył usługi podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, za które zgodnie z umową otrzymywał wynagrodzenie. Tym samym, Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, dokonywane w ramach zawartej umowy o współpracy czynności, stosownie do art. 106b ustawy, prawidłowo dokumentował fakturami.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ponosił koszty związane z wykonywaniem czynności w ramach realizacji projektu. Lider przekazuje środki na konto Partnera bądź to w formie refundacji poniesionych przez Partnera kosztów (na podstawie zestawienia tych kosztów oraz kopii dokumentów kosztowych) bądź w formie zaliczki na pokrycie przyszłych kosztów Partnera - Wnioskodawcy. Powyższe wskazuje, iż nabyte usługi nie stanowiły składnika podstawy opodatkowania świadczeń dokonywanych na zlecenie w ramach umowy o współpracy. Należy wskazać, iż w świetle powołanego wyżej przepisu art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż wzajemne rozliczanie kosztów związanych z realizacją projektu pn. "...." dokonywane na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy Wnioskodawcą, a Liderem Projektu, stanowi świadczenie usług i w konsekwencji winno być dokumentowane fakturami.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym rozliczenie kosztów partnera w projekcie powinno się odbywać na podstawie not obciążeniowych (księgowych), należało je uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl