IPTPP1/443-282/14-4/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-282/14-4/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca - ZGOK Sp. z o.o. powołana aktem notarialnym z dnia 27 lutego 2008 r. Rep. A Nr. Spółka zarejestrowana w KRS nr. Sąd Rejonowy w..., X Wydział Krajowego Rejestru Sądowego, Kapitał zakładowy -... zł. REGON:.., NIP:.., Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w... - jest podmiotem prawa handlowego ze 100% udziałem jednostek samorządu terytorialnego, tj. 18 gmin i związku międzygminnego (Ekologicznego Związku Gospodarki Odpadami Komunalnymi w...), jak również czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka została zawiązana w celu realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego związanych z organizowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

Obecnie Spółka w ramach swojej działalności realizuje projekt pn.: "..." oraz zakończyła realizację i rozpoczęła etap operacyjny drugiego projektu pn. "...".

Pierwszy Projekt pn.: "..." został dofinansowany z Funduszu Spójności w ramach działania 2.1 - Kompleksowe przedsięwzięcie z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych priorytetu II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W ramach Projektu wybudowano m.in. zakład gospodarki odpadami komunalnymi, w skład którego wchodzą: sortownia, kompostownia, magazyn do demontażu odpadów wielkogabarytowych, magazyn odpadów niebezpiecznych i budynek socjalno-biurowy, zakładane jest również wybudowanie pięciu kwater składowania odpadów komunalnych. Aktualnie wszystkie roboty budowlane związane z budową ZGOK i kwatery składowani odpadów (pierwszej) zostały zakończone. Spółka jest w trakcie uzyskiwania pozwoleń umożliwiających uruchomienie Zakładu i rozpoczęcie działalności, w związku z tym przewidywany termin otwarcia zakładu - 30 czerwca 2014 r.

Jak już wcześniej wspomniano Spółka powstała w celu rozwiązywania problemów z zakresu gospodarki odpadami na terenie 18 gmin z województwa świętokrzyskiego będących jej udziałowcami oraz do osiągnięcia określonych poziomów odzysku i recyklingu narzuconych nowymi zasadami gospodarki odpadami komunalnymi. Aby gminy mogły wywiązać się z wymogów, jakie narzuca na nie ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz aby Spółka mogła osiągać założone przychody ze sprzedaży surowców wtórnych i realizować w pełni swoje zadania statutowe, powstało w Spółce Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej. Jest to drugi Projekt realizowany przez Spółkę.

11 lutego 2010 r. została podpisana umowa o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa... na lata 2007-2013 na realizację projektu pn.: "...". Celem utworzenia Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej jest przede wszystkim doprowadzenie do wzrostu świadomości ekologicznej mieszkańców, wzrostu aktywizacji mieszkańców w realizację planu gospodarki odpadami, wzrostu ilości odpadów selektywnie zbieranych - "u źródła", wzrostu odzysku surowców wtórnych. W ramach Projektu został wyremontowany i wyposażony w sprzęt biurowy, elektroniczny i materiały dydaktyczne dotyczące ekologii i edukacji ekologicznej parter budynku Spółki. Powstała duża sala konferencyjna (na której obecnie odbywają się bezpłatne warsztaty z zakresu edukacji ekologicznej), biblioteka, sala komputerowa z czytelnią, pomieszczenia stanowiące zaplecze administracyjno-socjalne oraz wyremontowano nawierzchnię parkingu. Odpowiednie wyposażenie sali konferencyjnej umożliwia organizowanie spotkań z mieszkańcami gmin oraz uczniami, podczas których oprócz zdobywania wiedzy teoretycznej, dotyczącej celowości prawidłowej gospodarki odpadami i celowości odzysku surowców wtórnych, można zapoznać się z działalnością nowo wybudowanego Zakładu oraz po uruchomieniu zakładu zobaczyć drogę odpadów od momentu przywozu ich do Zakładu przez cały proces segregacji. Projekt zakłada również zatrudnienie odpowiedniej kadry pracowników w celu realizacji zadań z zakresu edukacji ekologicznej oraz wzrostu świadomości mieszkańców. W chwili obecnej zatrudniono trzech pracowników, do 2015 r. będzie ich pięciu.

RCEE poprzez prowadzenie bezpłatnych zajęć z zakresu edukacji ekologicznej, konkursów na zbiórkę surowców wtórnych, imprez plenerowych przyczyni się do wzrostu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz zrozumienia sensu zbiórki surowców wtórnych oraz metod i sposobów ich ponownego wykorzystania. Poprzez naukę prawidłowych zasad segregacji odpadów mieszkańcy osiągną bezpośrednie korzyści ekonomiczne w postaci mniejszych opłat za wywóz śmieci, a Spółka większe zyski ze sprzedaży surowców wtórnych. Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej od początku swego funkcjonowania kładzie ogromny nacisk na właściwą segregację odpadów oraz uszczelnianie systemu gospodarki odpadami. Wzrost świadomości mieszkańców w tym zakresie pozwoli, ale systematycznie doprowadza do wzrostu ilości odpadów selektywnie zbieranych. Społeczeństwo przekonuje się również o zagrożeniach jakie niesie za sobą pozbywanie się śmieci w sposób niedozwolony, np. poprzez palenie śmieci, czy pozostawianie ich w lasach. Ludzie zaczynają rozumieć, że prawidłowo wyselekcjonowane odpady to dla nich mniejsze opłaty za wywóz śmieci, a co za tym idzie dla Spółki to większa ilość surowców nadających się do sprzedaży bez wykorzystywania pracochłonnych i kosztownych metod segregacji w Zakładzie. Większa ilość odpadów odzyskanych w procesie recyklingu oznacza dla Spółki również mniej balastu deponowanego na składowiskach, a co za tym idzie - niższe opłaty za składowanie odpadów odprowadzane przez Spółkę do Urzędu Marszałkowskiego oraz dłuższy czas eksploatacji kwater.

W okresie utrzymania trwałości Projektu RCEE (5 lat) przedsięwzięcie nie będzie przynosić bezpośrednich dochodów, jednak po tym czasie RCEE planuje organizację szkoleń komercyjnych oraz przejęcie na terenie gmin tworzących Spółkę koordynacji nad działaniami prowadzonymi na rzecz upowszechniania prawidłowej gospodarki odpadami. Opłaty za szkolenia i koordynację działań edukacyjnych będą bezpośrednim dochodem Spółki.

Z powyższych rozważań wynika niewątpliwie, iż utworzenie Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej w... jest niezbędnym elementem funkcjonowania Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi. Zakłada się, iż bez zmiany nawyków i mentalności mieszkańców Spółce będzie trudno osiągnąć założone przychody ze sprzedaży. Niewyselekcjonowany odpad, np. brudny i tłusty papier nie nadaje się do ponownego wykorzystania w procesie recyklingu, natomiast prawidłowo wysegregowany, czyli "czysty" pochodzący z selektywnej zbiórki może zostać w 100% użyty do ponownego przetworzenia. Tak dzieje się również z pozostałymi frakcjami odpadów. Centrum Edukacji Ekologicznej już na etapie projektu miało swoje uzasadnienie. Funkcjonowanie Zakładu zajmującego się gospodarką odpadową ma sens, tylko w przypadku zmiany mentalności ludzi. Wszystkie odpady wytworzone w gospodarstwach domowych, prawidłowo wyselekcjonowane u "źródła" to 100% czystego surowca, który po wysegregowaniu go w Zakładzie na mniejsze frakcje zostanie sprzedany w całości z większym zyskiem dla Spółki niż w przypadku odpadu "brudnego", w którym zaczynają zachodzić procesy gnijne. Ekologiczne podejście społeczeństwa do odpadów to także wzrost ogólnej ich ilości. Ludzie powoli rozumieją, zagrożenia wynikające z samodzielnego unieszkodliwiania odpadów, dlatego też wzrasta ogólna ilość śmieci. Dla Spółki wzrost ilości śmieci to więcej surowca, a co za tym idzie większe przychody ze sprzedaży.

Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Spółka z ograniczoną w. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od 13 stycznia 2009 r.;

Faktury związane z realizacją projektu pn.: "..." wystawiane są na Wnioskodawcę - Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w...;

Wniosek dotyczy okresu od 28 sierpnia 2013 r. do 29 października 2013 r.; data zakończenia realizacji projektu - 15 listopad 2013 r.,

Wnioskodawca informuje również, że zgodnie z Umową o dofinansowanie nr:. trwałość projektu zostanie zachowana przez okres co najmniej 5 lat od finansowego zakończenia realizacji inwestycji.

Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu wykorzystywane są pośrednio do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. O związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów. Głównym celem utworzenia Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej jest działalność w zakresie edukacji ekologicznej i integracja środowiska wokół realizacji zadań zmierzających do poprawy stanu środowiska w gminach tworzących Spółkę. Edukacja ekologiczna stanowi jeden z podstawowych celów jaki został postawiony Spółce przez wspólników - założycieli i określony w umowie spółki jako podstawowy przedmiot działalności Spółki. Zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat ekologicznych aspektów segregacji odpadów ma znaczący wpływ na ilość odpadów zbieranych w sposób selektywny, co w sposób pośredni wywrze wpływ na przychody z działalności gospodarczej. Ponadto odpowiednie przygotowanie i wyposażenie pomieszczeń Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej, pozwala na organizowanie spotkań związanych z funkcjonowaniem Spółki (np. Zgromadzenia Wspólników, posiedzenia Rady Nadzorczej, spotkania z pracownikami) jak również spotkań komercyjnych, polegających na przedstawieniu oferty w zakresie prowadzonej gospodarki odpadami komunalnymi (np. konferencje, spotkania z kontrahentami) co przyczyni się do pozyskania dodatkowych kontrahentów i osiągnięcia dodatkowych przychodów, a tym samym pośrednio wpłynie na osiągane przez Spółkę przychody.

Nie istnieje możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wśród wydatków będących przedmiotem wniosku znajdują się wydatki na wytworzenie nieruchomości (parking) oraz modernizację istniejącego budynku administracyjnego.

Spółka nie przewiduje udostępniania odpłatnego sali konferencyjnej, biblioteki, Sali komputerowej z czytelnią oraz parkingu w ramach dzierżawy bądź najmu.

Spółka na dzień dzisiejszy nie prowadzi odpłatnych szkoleń i koordynacji edukacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zakładowi Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. z siedzibą w..., przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późna. zm" zwanej dalej ustawą) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle zaś art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Ustawodawca dał więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek zestal naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku.

System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel tub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika również, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio, więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów. Powyższe stanowisko znalazło odzwierciedlenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego zgodnie z którym, przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczy także wydatków (zakupu towarów i usług), które nie mogą zostać powiązane z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, ale jednocześnie wykazują one związek z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą (np. wyrok z 5 kwietnia 2011 r" sygn. akt I FSK 485/10, wyrok z 16 lutego 2010 r., sygn. akt I FSK 2105/03, wyrok z 12 maja 2010, sygn. akt I FSK 691/09, wyrok z 14 października 2010 r., I FSK 1834/09, wyrok z 25 lutego 2011 r" sygn. akt I FSK 246/10;).

Jak wynika z powyższego dla możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, konieczny jest związek wydatków z działalnością opodatkowaną podatnika, jednak związek ten nie musi być bezpośredni wobec czynności podlegających opodatkowaniu, może on mieć także charakter pośredni. Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny: "co do zasady ustawa o podatku VAT nie wymaga dla odliczenia podatku naliczonego istnienia bezpośredniego związku między zakupem i sprzedażą tego samego towaru (wyrok z 22 lutego 2002 r., sygn. Akt III SA 7776/98). Jest to stanowisko zgodne z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE, który uznaje: "Prawo do odliczenia zostaje jednak również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika" (wyrok z 6 września 2012 r. w sprawie C-496/11, Portugal Telecom SGPS SA p. Fazenda Publica).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedmiotowej inwestycji zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem jak wskazał Wnioskodawca nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Spółkę czynnościom opodatkowanym.

Głównym celem utworzenia Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej jest działalność w zakresie edukacji ekologicznej i integracja środowiska wokół realizacji zadań zmierzających do poprawy stanu środowiska w gminach tworzących Spółkę.

Edukacja ekologiczna stanowi jeden z podstawowych celów jaki został postawiony Spółce przez wspólników-założycieli i określony w umowie spółki jako podstawowy przedmiot działalności Spółki. Zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat ekologicznych aspektów segregacji odpadów ma znaczący wpływ na ilość odpadów zbieranych w sposób selektywny, co po otwarciu Zakładu w sposób pośredni wywrze wpływ na przychody z działalności gospodarczej. Ponadto odpowiednie przygotowanie i wyposażenie pomieszczeń Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej, pozwala na organizowanie spotkań związanych z funkcjonowaniem Spółki itp. Zgromadzenia Wspólników, posiedzenia Rady Nadzorczej, spotkania z pracownikami) jak również spotkań komercyjnych, polegających na przedstawieniu oferty w zakresie prowadzonej gospodarki odpadami komunalnymi (np. konferencje, spotkania z kontrahentami) co przyczyni się do pozyskania dodatkowych kontrahentów i osiągnięcia dodatkowych przychodów, a tym samym pośrednio wpłynie na osiągane przez Spółkę przychody.

Powstałe w trakcie realizacji projektu środki trwałe będą służyć w przyszłości Spółce do odpłatnego, opodatkowanego podatkiem od towarów i usług, świadczenia usług zagospodarowania odpadów komunalnych na rzecz gmin (udziałowców Spółki) i jednocześnie Spółka nie przewiduje wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Spółka zamierza bowiem po upływie okresu trwałości projektu, wykorzystywać powstały majątek w działalności komercyjnej (Szkolenia, konferencje, najem) co bezpośrednio wpłynie na osiągane prze spółkę przychody.

Zatem, Spółka będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym, w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem) oraz wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem prawa handlowego ze 100% udziałem jednostek samorządu terytorialnego, tj. 18 gmin i związku międzygminnego (Ekologicznego Związku Gospodarki Odpadami Komunalnymi w...), jak również czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka została zawiązana w celu realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego związanych z organizowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

11 lutego 2010 r. została podpisana umowa o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa... na lata 2007-2013 na realizację projektu pn.: "...". Celem utworzenia Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej jest przede wszystkim doprowadzenie do wzrostu świadomości ekologicznej mieszkańców, wzrostu aktywizacji mieszkańców w realizację planu gospodarki odpadami, wzrostu ilości odpadów selektywnie zbieranych - "u źródła", wzrostu odzysku surowców wtórnych. W ramach Projektu został wyremontowany i wyposażony w sprzęt biurowy, elektroniczny i materiały dydaktyczne dotyczące ekologii i edukacji ekologicznej parter budynku Spółki. Powstała duża sala konferencyjna (na której obecnie odbywają się bezpłatne warsztaty z zakresu edukacji ekologicznej), biblioteka, sala komputerowa z czytelnią, pomieszczenia stanowiące zaplecze administracyjno-socjalne oraz wyremontowano nawierzchnię parkingu. Odpowiednie wyposażenie sali konferencyjnej umożliwia organizowanie spotkań z mieszkańcami gmin oraz uczniami, podczas których oprócz zdobywania wiedzy teoretycznej, dotyczącej celowości prawidłowej gospodarki odpadami i celowości odzysku surowców wtórnych, można zapoznać się z działalnością nowowybudowanego Zakładu oraz po uruchomieniu zakładu zobaczyć drogę odpadów od momentu przywozu ich do Zakładu przez cały proces segregacji. Projekt zakłada również zatrudnienie odpowiedniej kadry pracowników w celu realizacji zadań z zakresu edukacji ekologicznej oraz wzrostu świadomości mieszkańców. W chwili obecnej zatrudniono trzech pracowników, do 2015 r. będzie ich pięciu.

RCEE poprzez prowadzenie bezpłatnych zajęć z zakresu edukacji ekologicznej, konkursów na zbiórkę surowców wtórnych, imprez plenerowych przyczyni się do wzrostu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz zrozumienia sensu zbiórki surowców wtórnych oraz metod i sposobów ich ponownego wykorzystania. Poprzez naukę prawidłowych zasad segregacji odpadów mieszkańcy osiągną bezpośrednie korzyści ekonomiczne w postaci mniejszych opłat za wywóz śmieci, a Spółka większe zyski ze sprzedaży surowców wtórnych. Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej od początku swego funkcjonowania kładzie ogromny nacisk na właściwą segregację odpadów oraz uszczelnianie systemu gospodarki odpadami. Wzrost świadomości mieszkańców w tym zakresie pozwoli, ale systematycznie doprowadza do wzrostu ilości odpadów selektywnie zbieranych. Społeczeństwo przekonuje się również o zagrożeniach jakie niesie za sobą pozbywanie się śmieci w sposób niedozwolony, np. poprzez palenie śmieci, czy pozostawianie ich w lasach. Ludzie zaczynają rozumieć, że prawidłowo wyselekcjonowane odpady to dla nich mniejsze opłaty za wywóz śmieci, a co za tym idzie dla Spółki to większa ilość surowców nadających się do sprzedaży bez wykorzystywania pracochłonnych i kosztownych metod segregacji w Zakładzie. Większa ilość odpadów odzyskanych w procesie recyklingu oznacza dla Spółki również mniej balastu deponowanego na składowiskach, a co za tym idzie - niższe opłaty za składowanie odpadów odprowadzane przez Spółkę do Urzędu Marszałkowskiego oraz dłuższy czas eksploatacji kwater.

W okresie utrzymania trwałości Projektu RCEE (5 lat) przedsięwzięcie nie będzie przynosić bezpośrednich dochodów, jednak po tym czasie RCEE planuje organizację szkoleń komercyjnych oraz przejęcie na terenie gmin tworzących Spółkę koordynacji nad działaniami prowadzonymi na rzecz upowszechniania prawidłowej gospodarki odpadami. Opłaty za szkolenia i koordynację działań edukacyjnych będą bezpośrednim dochodem Spółki.

Z powyższych rozważań wynika niewątpliwie, iż utworzenie Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej w... jest niezbędnym elementem funkcjonowania Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi. Zakłada się, iż bez zmiany nawyków i mentalności mieszkańców Spółce będzie trudno osiągnąć założone przychody ze sprzedaży. Niewyselekcjonowany odpad, np. brudny i tłusty papier nie nadaje się do ponownego wykorzystania w procesie recyklingu, natomiast prawidłowo wysegregowany, czyli "czysty" pochodzący z selektywnej zbiórki może zostać w 100% użyty do ponownego przetworzenia. Tak dzieje się również z pozostałymi frakcjami odpadów. Centrum Edukacji Ekologicznej już na etapie projektu miało swoje uzasadnienie. Funkcjonowanie Zakładu zajmującego się gospodarką odpadową ma sens, tylko w przypadku zmiany mentalności ludzi. Wszystkie odpady wytworzone w gospodarstwach domowych, prawidłowo wyselekcjonowane u "źródła" to 100% czystego surowca, który po wysegregowaniu go w Zakładzie na mniejsze frakcje zostanie sprzedany w całości z większym zyskiem dla Spółki niż w przypadku odpadu "brudnego", w którym zaczynają zachodzić procesy gnijne. Ekologiczne podejście społeczeństwa do odpadów to także wzrost ogólnej ich ilości. Ludzie powoli rozumieją, zagrożenia wynikające z samodzielnego unieszkodliwiania odpadów, dlatego też wzrasta ogólna ilość śmieci. Dla Spółki wzrost ilości śmieci to więcej surowca, a co za tym idzie większe przychody ze sprzedaży.

Faktury związane z realizacją projektu pn.: "..." wystawiane są na Wnioskodawcę. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu wykorzystywane są pośrednio do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. O związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Głównym celem utworzenia Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej jest działalność w zakresie edukacji ekologicznej i integracja środowiska wokół realizacji zadań zmierzających do poprawy stanu środowiska w gminach tworzących Spółkę. Edukacja ekologiczna stanowi jeden z podstawowych celów jaki został postawiony Spółce przez wspólników - założycieli i określony w umowie spółki jako podstawowy przedmiot działalności Spółki. Zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat ekologicznych aspektów segregacji odpadów ma znaczący wpływ na ilość odpadów zbieranych w sposób selektywny, co w sposób pośredni wywrze wpływ na przychody z działalności gospodarczej. Ponadto odpowiednie przygotowanie i wyposażenie pomieszczeń Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej, pozwala na organizowanie spotkań związanych z funkcjonowaniem Spółki (np. Zgromadzenia Wspólników, posiedzenia Rady Nadzorczej, spotkania z pracownikami) jak również spotkań komercyjnych, polegających na przedstawieniu oferty w zakresie prowadzonej gospodarki odpadami komunalnymi (np. konferencje, spotkania z kontrahentami) co przyczyni się do pozyskania dodatkowych kontrahentów i osiągnięcia dodatkowych przychodów, a tym samym pośrednio wpłynie na osiągane przez Spółkę przychody.

Nie istnieje możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Wśród wydatków będących przedmiotem wniosku znajdują się wydatki na wytworzenie nieruchomości (parking) oraz modernizację istniejącego budynku administracyjnego. Spółka nie przewiduje udostępniania odpłatnego sali konferencyjnej, biblioteki, Sali komputerowej z czytelnią oraz parkingu w ramach dzierżawy bądź najmu. Spółka na dzień dzisiejszy nie prowadzi odpłatnych szkoleń i koordynacji edukacyjnych.

Na gruncie regulacji art. 86 ust. 1 ustawy wykluczona jest możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym przez Spółkę projektem, decyduje sposób wykorzystania przez Wnioskodawcę z powstałego w wyniku realizacji inwestycji mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z opodatkowania lub do czynności nieopodatkowanych.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Dodatkowo zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie działalności jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

W szerokim ujęciu każdy wydatek ma wpływ na działalność Spółki. Każdy wydatek mógłby więc pośrednio podlegać odliczeniu. Jeżeli jednak określone wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, to ewentualne doszukiwanie się pośredniego wpływu tych czynności na działalność opodatkowaną nie może prowadzić do zmiany ich kwalifikacji z punktu widzenia możliwości zastosowania odliczenia. Taki związek jest bowiem zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnosząc się do wyżej wymienionych regulacji prawnych należy stwierdzić, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ważne jest aby związek ten już w chwili dokonania zakupów był oczywisty, a nabyte towary i usługi muszą służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej. Istotne jest także, by stanowiły one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego działalnością gospodarczą. Co do zasady więc, odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych.

Na gruncie przywołanych regulacji wykluczona jest możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...", decyduje sposób wykorzystania przez Spółkę powstałego w wyniku realizacji inwestycji mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych.

W rozpatrywanej sprawie podatek naliczony związany z wydatkami ponoszonymi na wyremontowanie parteru budynku Spółki i wyposażenie w sprzęt biurowy, elektroniczny i materiały dydaktyczne dotyczące ekologii i edukacji ekologicznej jest bezpośrednio i jednoznacznie związany z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Jak wskazał Wnioskodawca, nie przewiduje udostępniania odpłatnego sali konferencyjnej, biblioteki, sali komputerowej z czytelnią oraz parkingu w ramach dzierżawy bądź najmu jak również Spółka nie prowadzi odpłatnych szkoleń i koordynacji edukacyjnych.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, że w niniejszej sprawie warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie został spełniony, tj. nie występuje związek poniesionych wydatków z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ w ocenie tut. Organu wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na realizację ww. projektu pn. "....", nie przyczyniają się, nawet w sposób pośredni, do generowania obrotów Spółki. Brak więc podstaw do twierdzenia i uznania, że niniejszy projekt jako element działań związanych z edukacja ekologiczną ma lub będzie miał związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu.

Próba wykazania przez Spółkę związku pośredniego pomiędzy tymi wydatkami a czynnościami opodatkowanymi (zagospodarowaniem odpadów) nie może odnieść oczekiwanego skutku, gdyż z wniosku nie wynika, aby ostateczne wykorzystanie efektów powstałych w ramach przedmiotowego projektu stanowiło element cenotwórczy świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Zatem, w niniejszej sprawie nie wystąpi związek pośredni między zakupami towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, a prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Wobec powyższego, skoro nabyte towary nie służą czynnościom opodatkowanym, to w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu Wnioskodawca wykorzystuje do wykonania zadań publicznych z zakresu ochrony zdrowia, które są zwolnione od podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl