IPTPP1/443-282/13-2/RG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-282/13-2/RG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pt. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna złożyła wniosek do Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie na realizację operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Operacja pt.... będzie polegała na urządzeniu miejsca rekreacji w postaci placu zabaw oraz tzw."grillowni", wyposażonej w piec chlebowy, wędzarkę i ruszt (grill).

W pierwszym etapie prac należy przygotować teren. Jest to miejsce położone z tyłu budynku o długości 22 m i szerokości - 8 m, w jego północno-zachodnim rogu rosną trzy piękne brzozy, w ich pobliżu - dwa świerki, za ogrodzeniem z siatki rozciągają się łąki. Część tej powierzchni zajmuje skarpa (32 m2), która będzie wykorzystana jako miejsce składowania drewna do grilla oraz do pieca i wędzarni.

W pierwszej kolejności należy zniwelować pochyłość terenu, który jest upadowy w kierunku łąk. W tym celu należy nawieźć ziemi (100 m2) i odpowiednio wyrównać teren do poziomu podłoża stojącego budynku. Część terenu przeznaczonego na grillownię (60 m2) trzeba wyłożyć kostką brukową. Miejsce do grillowania, pieczenia i wędzenia będzie wyposażone w odpowiedni grill zbudowany z cegły palonej z użyciem szamotówki i innych koniecznych materiałów. Znajdą się tam 4 ławy czteroosobowe (dł. - 200 cm, szer. - 80 cm), 4 krzesła i 2 stoły dla dwudziestu osób. Ponieważ Wnioskodawczyni będzie organizowała pokazy (połączone w razie potrzeby z warsztatami) wyrabiania ciasta oraz pieczenia swojskiego chleba i innych wypieków w piecu chlebowym dla dorosłych, a także młodzieży szkolnej i dzieci, konieczne będzie podłączenie wody i jej odpływu do kanalizacji (długość instalacji wod.-kan. 10 m). Wygląd miejsca rekreacyjnego poprawi znacząco wymiana siatki ogrodzeniowej na sztachety, na długości 22 m istniejącego ogrodzenia z siatki.

Pozostały teren (84 m2) będzie przeznaczony na plac zabaw, w związku z tym po wyrównaniu terenu należy tam urządzić trawnik oraz zakupić odpowiednie urządzenia. Będą to: zestaw zabawowy o wym. 3,5 m (dł.) x 2 m (szer.), czyli 2 huśtawki, zjeżdżalnia i drabinki; poza tym: piaskownica o wym.: 150 cm x 150 cm i karuzela w kształcie ośmiokąta o średnicy 180 cm z czterema siedliskami. Oprócz tego na placu zabaw znajdą się dla dzieci: 2 ławeczki (120 cm - dł.- x 30 cm - szer. x 50 cm - wys.) i stolik (120 cm x 45 cm x 50cm).

Pozyskana pomoc umożliwi realizację powyższego przedsięwzięcia, które - z jednej strony uatrakcyjni pobyt w miejscowości Wnioskodawczyni - a z drugiej strony dostarczy gościom niezapomnianych doznań związanych z konsumpcją i samodzielną działalnością kulinarną, a także będzie świadectwem naszego dziedzictwa kulinarnego.

Wnioskodawczyni nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem VAT, co wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w wyniku realizacji operacji nie stanie się czynnym podatnikiem tego podatku, nie przekroczy kwoty w przytoczonym przepisie. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej lecz jedynie gospodarstwo agroturystyczne do 5 pokoi. Wnioskodawca nie składał i nie będzie składał deklaracji VAT 7.

Działalność Wnioskodawczyni, związana z realizacją operacji nie spowoduje przyniesienia żadnych przychodów, a jedynie uatrakcyjni miejsce pobytu agroturystom. Realizacja projektu nie będzie skutkować w powstaniu obowiązku podatkowego Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług i nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur, rachunków dotyczących zakupów dokonywanych z realizacji projektu współfinansowanego z UE (Działanie 413 PROW na lata 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur, rachunków dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze źródeł UE działanie 413 PROW na lata 2007-2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowana jako osoba fizyczna złożyła wniosek do Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie na realizację operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 pt..... Realizacja operacji będzie polegała na urządzeniu miejsca rekreacji w postaci placu zabaw oraz tzw."grillowni", wyposażonej w piec chlebowy, wędzarkę i ruszt (grill).

W ramach projektu przygotowany zostanie teren. Jest to miejsce położone z tyłu budynku o długości 22 m i szerokości - 8 m. Część tej powierzchni zajmuje skarpa (32 m2), która będzie wykorzystana jako miejsce składowania drewna do grilla oraz do pieca i wędzarni. Część terenu przeznaczonego na grillownię (60 m2) trzeba wyłożyć kostką brukową. Miejsce do grillowania, pieczenia i wędzenia będzie wyposażone w odpowiedni grill zbudowany z cegły palonej z użyciem szamotówki i innych koniecznych materiałów. Znajdą się tam 4 ławy czteroosobowe (dł. - 200 cm, szer. - 80 cm), 4 krzesła i 2 stoły dla dwudziestu osób. Wnioskodawczyni będzie organizowała pokazy (połączone w razie potrzeby z warsztatami) wyrabiania ciasta oraz pieczenia swojskiego chleba i innych wypieków w piecu chlebowym dla dorosłych, a także młodzieży szkolnej i dzieci, konieczne będzie podłączenie wody i jej odpływu do kanalizacji (długość instalacji wod.-kan. 10 m). Wygląd miejsca rekreacyjnego poprawi znacząco wymiana siatki ogrodzeniowej na sztachety, na długości 22 m istniejącego ogrodzenia z siatki. Pozostały teren (84 m2) będzie przeznaczony na plac zabaw, w związku z tym po wyrównaniu terenu należy tam urządzić trawnik oraz zakupić odpowiednie urządzenia. będą to: zestaw zabawowy o wym. 3,5 m (dł.) x 2 m (szer.), czyli 2 huśtawki, zjeżdżalnia i drabinki; poza tym: piaskownica o wym:150 cm x150 cm i karuzela w kształcie ośmiokąta o średnicy 180 cm z czterema siedliskami. Oprócz tego na placu zabaw znajdą się dla dzieci: 2 ławeczki (120 cm-dł.- x 30 cm - szer. x 50 cm - wys.) i stolik (120 cm x 45 cm x 50 cm). Pozyskana pomoc umożliwi mi realizację powyższego przedsięwzięcia, które - z jednej strony uatrakcyjni pobyt w naszej miejscowości - a z drugiej strony dostarczy gościom niezapomnianych doznań związanych z konsumpcją i samodzielną działalnością kulinarną, a także będzie świadectwem naszego dziedzictwa kulinarnego. Efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi, bowiem Wnioskodawczyni nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Realizacja operacji nie spowoduje przyniesienia żadnych przychodów, a jedynie uatrakcyjni miejsce pobytu agroturystom. Realizacja projektu nie będzie skutkować w powstaniu obowiązku podatkowego Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług, i nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawczyni nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem VAT, w wyniku realizacji operacji nie stanie się czynnym podatnikiem tego podatku, nie przekroczy kwoty w przytoczonym przepisie. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej lecz jedynie gospodarstwo agroturystyczne do 5 pokoi. Wnioskodawczyni nie składała i nie będzie składała deklaracji VAT 7.

Wskazać w tym miejscu należy, iż faktury wystawiane przez podatników VAT pełnią fundamentalną rolę na gruncie tego podatku. Podkreślić należy, iż faktura jest nie tylko podstawowym dokumentem księgowym, którego funkcją jest udokumentowanie transakcji i umożliwienie poprawnego ujęcia jej w księgach zarówno wystawcy, jak i odbiorcy faktury. Na gruncie podatku VAT jest ona dokumentem, któremu przypisane są istotne funkcje podatkowe dla potrzeb rozliczeń podatku VAT.

Po stronie nabywcy faktura stanowi podstawę odliczenia podatku naliczonego - o czym stanowi cytowany na wstępie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, zaś stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 tej ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik rzeczoną fakturę otrzymał (albo dokument celny).

Tak więc w sytuacji gdy Wnioskodawczyni realizując przedmiotowy projekt dokonuje nabycia towarów i usług od kontrahenta dokumentującego realizowane przez siebie świadczenia rachunkami, nie może być mowy o jakimkolwiek prawie do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i poniesione wydatki w związku z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt...., ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowana nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl