IPTPP1/443-278/12-4/MS - Prawo do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-278/12-4/MS Prawo do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 4 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. "...".

Wyżej wskazany wniosek został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 4 kwietnia 2012 r.) celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością.

Pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest inwestorem projektu pn. "...". Ww. inwestycja realizowana jest przez wykonawców wyłonionych przez Gminę w przetargu nieograniczonym, zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych. Wykonawcy są płatnikami podatku VAT. Realizacja inwestycji została zakończona 31 grudnia 2011 r. Podatek VAT w ww. inwestycji nie był wydatkiem kwalifikowalnym i poniesiony został z budżetu Gminy. Po zakończeniu realizacji projektu Gmina jest właścicielem sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Jako właściciel Gmina zamierza zlecić za odpłatnością Sp. z o.o. (z udziałem Gminy) prowadzenie w imieniu i na rzecz Gminy spraw związanych ze sporządzaniem taryf, zawieraniem umów z odbiorcami usług, sporządzaniem faktur i poborem odpłatności od odbiorców usług, w których Gmina będzie dostawcą i sieć kanalizacyjna i wodociągowa zostanie w posiadaniu i własności Gminy. W związku z powyższym wydatki ponoszone na realizację projektu są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W zakresie tej inwestycji Gmina zleci prowadzenie działalności opodatkowanej Sp. z o.o. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Realizacja ww. inwestycji należy do zadań własnych Gminy i wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowa inwestycja była realizowana w latach 2009-2011 z zamiarem wykorzystywania jej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Inwestycja wykorzystywana jest przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zrealizowana inwestycja będzie stanowiła środek trwały Gminy o wartości powyżej 15 000 zł. Poniesione wydatki związane z realizacją projektu będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi na realizację projektu są i będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Gmina zamierza zrealizowaną inwestycję wodociągowo - kanalizacyjną wyłącznie wydzierżawić odpłatnie Sp. z o.o. na podstawie umowy dzierżawy. W okresie realizacji Gmina nie dokonywała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z tą inwestycją ponieważ VAT był wydatkiem kwalifikowalnym w rozliczeniu projektu. Po złożeniu końcowego wniosku o płatność w miesiącu maju br. zostały wyodrębnione wydatki niekwalifikowalne związane z realizacją projektu i od tych tylko wydatków został odliczony podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będąca właścicielem sieci kanalizacyjnej i wodociągowej i zlecająca za odpłatnością Sp. z o.o. prowadzenia spraw związanych ze sporządzaniem taryf, zawieraniem umów z odbiorcami usług, sporządzaniem faktur i poborem odpłatności od odbiorców usług, w których Gmina będzie dostawcą i sieć kanalizacyjna i wodociągowa zostanie w posiadaniu i własności Gminy może odzyskać zapłacony podatek VAT związany z realizacją inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest możliwe odzyskanie zapłaconego podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców przedmiotowej inwestycji. Po zakończeniu inwestycji wystąpi sprzedaż opodatkowana, z której można odliczyć podatek naliczony, który wystąpi w chwili zakupu robót i usług przez Gminę. Realizacja inwestycji wiąże się z osiągnięciem przychodów opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 11, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest inwestorem projektu pn. "...". Realizacja inwestycji została zakończona 31 grudnia 2011 r. Po zakończeniu realizacji projektu Gmina jest właścicielem sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Przedmiotowa inwestycja była realizowana w latach 2009-2011 z zamiarem wykorzystywania jej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jako właściciel Gmina zamierza zlecić za odpłatnością Sp. z o.o. (z udziałem Gminy) prowadzenie w imieniu i na rzecz Gminy spraw związanych ze sporządzaniem taryf, zawieraniem umów z odbiorcami usług, sporządzaniem faktur i poborem odpłatności od odbiorców usług, w których Gmina będzie dostawcą i sieć kanalizacyjna i wodociągowa zostanie w posiadaniu i własności Gminy. W związku z powyższym wydatki ponoszone na realizację projektu są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Realizacja ww. inwestycji należy do zadań własnych Gminy i wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Przedmiotowa inwestycja była realizowana w latach 2009-2011 z zamiarem wykorzystywania jej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Inwestycja wykorzystywana jest przez Gminą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zrealizowana inwestycja będzie stanowiła środek trwały Gminy o wartości powyżej 15 000 zł. Poniesione wydatki związane z realizacją projektu będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi na realizację projektu są i będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Gmina zamierza zrealizowaną inwestycję wodociągowo - kanalizacyjną wyłącznie wydzierżawić odpłatnie Sp. z o.o. na podstawie umowy dzierżawy. W okresie realizacji Gmina nie dokonywała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z tą inwestycją.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten jest spełniony, gdyż jak podaje Wnioskodawca inwestycja wykorzystywana jest do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu nabycia w ramach realizacji projektu urządzeń, bowiem będą one służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odzyskania podatku VAT związanego z projektem pn. "...", ponieważ zakupione w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Odliczenia należy dokonać na podstawie art. 86 ust. 1 w terminie i na zasadach określonych w art. 86 ust. 13 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl