IPTPP1/443-255/13-5/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-255/13-5/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 19 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów sprzedawanych następnie w ramach zestawów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* podstawy opodatkowania towarów stanowiących zestawy promocyjne,

* prawa do pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów sprzedawanych następnie w ramach zestawów,

* podstawy opodatkowania kosztów wysyłki (transportu) towarów stanowiących zestawy promocyjne.

Wniosek uzupełniono w dniu 19 czerwca 2013 r. o podpis i uiszczenie dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży detalicznej towarów handlowych. Zamierza dokonywać wyłącznie sprzedaży towarów podlegającej opodatkowaniu VAT i nie będzie występowało zwolnienie od podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności Zainteresowany zamierza sprzedawać promocyjne zestawy towarów. Sprzedaż będzie prowadzona za pośrednictwem Internetu (portale aukcyjne i własna strona internetowa). Wnioskodawca nie wyklucza także dokonywania sprzedaży zestawów bezpośrednio w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej.

Przedmiotem sprzedaży będzie zestaw dwóch produktów niebędących dobrami komplementarnymi i fizycznie ze sobą niepowiązanych. Wnioskodawca zamierza oferować szeroką paletę produktów, w tym: kosmetyki, sprzęt RTV, AGD, ubrania, suplementy diety (wskazany asortyment ma jedynie charakter przykładowy, nie wyczerpuje listy towarów, które Wnioskodawca zamierza oferować), w związku z czym zestawy promocyjne mogą mieć zróżnicowaną konstrukcję. Jako przykład można podać zestaw składający się z kosmetyku i prezerwatywy. W zależności od posiadanego asortymentu w skład zestawu wchodziły będą przedmioty o zbliżonej wartości albo wartości zróżnicowanej. Jeden z produktów wchodzących w skład zestawu stanowił będzie artykuł szczególnie pożądany przez kupujących, w odniesieniu do którego istnieje duży popyt. Ten element zestawu ma motywować do dokonania zakupu całego zestawu. Cena opisanego wyżej produktu w zestawie będzie bardzo atrakcyjna (produkt motywujący) począwszy od 1 zł - sprzedaż zestawu z produktem za złotówkę, niższa niż cena jego zakupu dokonanego przez Wnioskodawcę na potrzeby prowadzenia działalności handlowej. Z kolei cena drugiego produktu będzie wyższa od ceny jego zakupu (produkt towarzyszący). Przy jednoczesnym założeniu, że sprzedaż zestawu produktów generuje dla przedsiębiorcy zysk - cena całego zestawu jest wyższa niż cena zakupu poszczególnych produktów wchodzących w jego skład (pomijając sytuacje kiedy to Wnioskodawca będzie prowadził wyprzedaż zgodnie z obowiązującymi przepisami). Celem takiego zabiegu będzie kształtowanie w świadomości nabywcy przeświadczenia o tym, że w ramach działalności sklepu prowadzona jest sprzedaż towarów najchętniej nabywanych przez kupujących po bardzo atrakcyjnych cenach, a dodatkowo do tego pożądanego przez klientów towaru dołączany jest drugi produkt. Tego rodzaju pozytywne skojarzenie u klienta stanowiło będzie bodziec do ponownego odwiedzenia strony internetowej w celu sprawdzenia jakie produkty są aktualnie w promocji i będzie miało na celu skłonienie do ponownych zakupów. Świadomość klientów co do ceny poszczególnych elementów zestawu kształtowana będzie przez uwidocznienie jej na paragonie fiskalnym, który jako dokument potwierdzający sprzedaż, dołączony będzie do każdej przesyłki dostarczanej klientowi lub - w przypadku sprzedaży stacjonarnej - otrzymywany przez klienta bezpośrednio po dokonaniu zakupu. W odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej klient będzie miał także możliwość telefonicznego lub e-mailowego skontaktowania się z obsługą sklepu internetowego w celu zapoznania z warunkami sprzedaży.

Z uwagi na szeroką ofertę handlową w skład zestawu mogą wchodzić towary podlegające opodatkowaniu takimi samymi albo różnymi stawkami podatku VAT.

Konfiguracje mogą być zatem następujące:

1.

Produkt motywujący opodatkowany stawką VAT 23% i produkt towarzyszący opodatkowany stawką VAT 23%.

2.

Produkt motywujący opodatkowany stawką VAT 23% i produkt towarzyszący opodatkowany stawką VAT 8%.

3.

Produkt motywujący opodatkowany stawką VAT 8% i produkt towarzyszący opodatkowany stawką VAT 23%.

4.

Produkt motywujący opodatkowany stawką VAT 8% i produkt towarzyszący opodatkowany stawką VAT 8%.

5.

Produkt motywujący opodatkowany stawką VAT 5% i produkt towarzyszący opodatkowany stawką VAT 5%.

6.

Produkt motywujący opodatkowany stawką VAT 8% i produkt towarzyszący opodatkowany stawką VAT 5%.

7.

Produkt motywujący opodatkowany stawką VAT 5% i produkt towarzyszący opodatkowany stawką VAT 8%.

8.

Produkt motywujący opodatkowany stawką VAT 23% i produkt towarzyszący opodatkowany stawką VAT 5%.

9.

Produkt motywujący opodatkowany stawką VAT 5% i produkt towarzyszący opodatkowany stawką VAT 23%.

Dla zobrazowania podanego wyżej mechanizmu promocyjnego przedstawiono poniżej opis przykładowych zestawów ilustrujący dwa z podanych wyżej wariantów sprzedaży. Podane ceny są jedynie przykładowe. Zestawy mogą się składać:

* z produktu motywującego w cenie 1 zł (zakupionego za 40 zł netto), opodatkowanego stawką 8% VAT i produktu towarzyszącego (zakupionego za 2 zł netto) w cenie 50 zł opodatkowanego stawką 23% (cena netto zakupu produktów składających się na zestaw = 42 zł netto; cena sprzedaży zestawu = 51 zł netto).

* z produktu motywującego w cenie 3 zł (zakupionego za 100 zł netto) opodatkowanego stawką 23% VAT i produktu towarzyszącego (zakupionego za 1 zł netto) w cenie 102 zł opodatkowanego stawką 8% (cena netto zakupu produktów składających się na zestaw = 101 zł netto; cena sprzedaży zestawu = 105 zł netto).

Oferta będzie dostępna dla wszystkich i Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży towarów dla odbiorców, którzy są powiązani z Wnioskodawcą w sposób określony w art. 32 ustawy o VAT.

Kiedy dowodem zakupu będzie faktura VAT (w domyśle produkty będą kupowane do dalszej odsprzedaży), ceny poszczególnych składników zestawu będą ustalane indywidualnie z klientem.

Odbiór zestawów towarów jest możliwy bezpośrednio w miejscu prowadzenia działalności, towar może być także wysyłany pocztą lub za pośrednictwem firmy kurierskiej. Usługa dostarczenia zestawu promocyjnego na rzecz dokonującego zakupu klienta sklepu będzie zamawiana przez Wnioskodawcę we własnym imieniu. Klient będzie wpłacał kwotę stanowiącą równowartość kosztów wysyłki na rachunek bankowy, którym Wnioskodawca będzie się posługiwać w prowadzonej działalności. Kwotą tą będzie obciążany klient, poprzez wliczenie należności z tytułu kosztów przesyłki do podstawy opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów sprzedawanych następnie w ramach zestawów w opisanym stanie faktycznym, w szczególności w odniesieniu do zestawów, w których stawka VAT przypisana do produktu motywującego będzie wyższa od stawki VAT przypisanej do produktu towarzyszącego.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikom przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do dokonywania czynności opodatkowanych.

W omawianym stanie faktycznym Zainteresowany dokonuje nabycia wskazanych towarów w celu wykonywania czynności opodatkowanych - dostawy zestawu towarów. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje zatem prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów sprzedawanych następnie w zestawach promocyjnych, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Ponadto podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Między innymi zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany, który będzie czynnym podatnikiem podatku VAT, zamierza sprzedawać promocyjne zestawy towarów. Sprzedaż będzie prowadzona za pośrednictwem Internetu (portale aukcyjne i własna strona internetowa). Niewykluczone jest także dokonywanie sprzedaży zestawów bezpośrednio w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Przedmiotem sprzedaży będzie zestaw dwóch produktów niebędących dobrami komplementarnymi i fizycznie ze sobą niepowiązanych. Wnioskodawca zamierza oferować szeroką paletę produktów, w tym: kosmetyki, sprzęt RTV, AGD, ubrania, suplementy diety. W zależności od posiadanego asortymentu w skład zestawu wchodziły będą przedmioty o zbliżonej wartości albo wartości zróżnicowanej. Jeden z produktów wchodzących w skład zestawu stanowił będzie artykuł szczególnie pożądany przez kupujących, w odniesieniu do którego istnieje duży popyt. Ten element zestawu ma motywować do dokonania zakupu całego zestawu. Cena opisanego wyżej produktu w zestawie będzie bardzo atrakcyjna (produkt motywujący) począwszy od 1 zł - sprzedaż zestawu z produktem za złotówkę), niższa niż cena jego zakupu dokonanego przez Wnioskodawcę na potrzeby prowadzenia działalności handlowej. Z kolei cena drugiego produktu będzie wyższa od ceny jego zakupu (produkt towarzyszący). Przy jednoczesnym założeniu, że sprzedaż zestawu produktów generuje dla przedsiębiorcy zysk - cena całego zestawu jest wyższa niż cena zakupu poszczególnych produktów wchodzących w jego skład (pomijając sytuacje kiedy to Wnioskodawca będzie prowadził wyprzedaż zgodnie z obowiązującymi przepisami). Z uwagi na szeroką ofertę handlową w skład zestawu mogą wchodzić towary podlegające opodatkowaniu takimi samymi albo różnymi stawkami podatku VAT. Kiedy dowodem zakupu będzie faktura VAT (w domyśle produkty będą kupowane do dalszej odsprzedaży), ceny poszczególnych składników zestawu będą ustalane indywidualnie z klientem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie dokonywał nabycia towarów w celu dokonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, o ile, Zainteresowany będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT to będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z nabyciem towarów sprzedawanych następnie w zestawach promocyjnych.

Reasumując, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów sprzedawanych następnie w ramach zestawów, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, zakupione towary będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów sprzedawanych następnie w ramach zestawów, natomiast wniosek w zakresie podstawy opodatkowania towarów stanowiących zestawy promocyjne oraz kosztów ich transportu, został załatwiony interpretacją nr IPTPP1/443-255/13-4/IG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl