IPTPP1/443-250/14-6/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-250/14-6/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismami z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) i z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT wpłat partycypacyjnych uczestników projektu na rachunek Gminy - jest prawidłowe

* stawki podatku VAT dla świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT wpłat partycypacyjnych uczestników projektu na rachunek Gminy oraz stawki podatku VAT dla świadczonych usług,

* stawki podatku VAT dla usług zaprojektowania i wykonania instalacji solarnych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkalnym,

* prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją usług zaprojektowania, zakupu, montażu zestawów solarnych i pieców c.o. opalanych biomasą montowanych w ramach projektu na i w nieruchomościach uczestników projektu i budynkach użyteczności publicznej, a także podatku z tytułu sporządzenia studium wykonalności projektu, świadczenia usług inspektora nadzoru inwestorskiego, koordynatora projektu oraz promocji projektu,

* braku opodatkowania czynności przekazania prawa własności kolektorów słonecznych na rzecz mieszkańców po 5 latach od zakończenia projektu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) oraz z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gminy jako Lider, oraz gminy J., P., R., S. i W. jako Partnerzy, zrzeszone na podstawie umowy partnerskiej z dnia 9 września 2013 r., realizują projekt o nazwie"....", współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działania 6.2. Energia przyjazna środowisku (umowa nr..... z dnia 22 listopada 2013 r., pomiędzy Województwem a Gminą jako Liderem), głównym celem którego jest poprawa stanu środowiska naturalnego obszaru turystycznego........ poprzez rozwój i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

Celami szczegółowymi ww. projektu są:

1. Zwiększenie atrakcyjności obszaru turystycznego......... jako miejsca zamieszkania i wypoczynku.

2. Zmniejszenie uciążliwości korzystania z indywidualnych systemów grzewczych w budynkach użyteczności publicznej i gospodarstwach domowych.

3. Uniezależnienie systemów grzewczych od tradycyjnych źródeł ciepła poprzez zastosowanie alternatywnej instalacji wykorzystującej energię słoneczną.

4. Podniesienie sprawności cieplnej indywidualnych systemów grzewczych objętych projektem.

5. Zmniejszenie kosztów wytwarzania ciepła na obszarze objętym projektem.

6. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.

7. Zmniejszenie zanieczyszczenia gleb i wód gruntowych odpadami pozostałymi po procesie spalania paliw stałych.

8. Ograniczenie wycinki drzew dla pozyskiwania opału.

W długookresowej perspektywie rozwój i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii przyczynić się ma do ograniczenia zanieczyszczenia środowiska naturalnego (atmosfery, gleby i wód powierzchniowych), zmniejszenia wycinki lasów na obszarze turystycznym"....", a w konsekwencji zmniejszenia ryzyka zachorowania mieszkańców na choroby związane z zanieczyszczeniami środowiska. Zmniejszenie kosztów i uciążliwości korzystania z systemów grzewczych poprzez wprowadzenie alternatywnego źródła ciepła w postaci energii słonecznej oraz czystsze środowisko naturalne wpłynąć ma na poprawę jakości życia mieszkańców oraz wzrost atrakcyjności turystycznej i społecznej obszaru, przekładając się na jego społeczny i ekonomiczny rozwój oraz ograniczając negatywne procesy migracyjne.

W celu realizacji ww. zadań umową partnerską z dnia 9 września 20I3 r., gminy: P. jako Lidera oraz gminy J.... P., R., S. i W. jako Partnerzy, podjęły współpracę na rzecz przygotowania i realizacji projektu pod nazwą".....". Zgodnie z umową partnerską przedmiotem Projektu jest realizacja wspólnej inwestycji polegającej na zakupie i montażu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budyniach użyteczności publicznej oraz zakupu i montażu pieców na biomasę na terenie Gminy...., Gminy....., Gminy....., Gminy....., Gminy..... oraz Gminy....., tym samym zwiększenie wykorzystania na tych terenach odnawialnych źródeł energii w kontekście poprawy stanu środowiska naturalnego oraz podniesienia jakości życia mieszkańców, poprzez obniżenie kosztów wytwarzania ciepłej wody użytkowej i ogrzewania budynków użyteczności publicznej.

Przedmiot wspólnego działania Partnerów, dla realizacji ww. celu obejmuje w szczególności następujące czynności:

1.

opracowanie studium wykonalności dla Projektu;

2.

opracowanie wniosku o dofinansowanie dla Projektu wraz z niezbędnymi załącznikami;

3.

złożenie wniosku o dofinansowanie dla Projektu;

4.

realizację Projektu:"....";

5.

eksploatację Projektu.

Partnerzy zobowiązani są do dołożenia maksymalnej staranności dla osiągnięcia zamierzonego celu, w tym do zgodnego współdziałania. Strony umowy postanowiły, że realizację wspólnego przedsięwzięcia koordynować będzie Lider - Gmina, w imieniu której występował będzie Burmistrz. Lider podejmuje decyzje dotyczące projektu w imieniu Partnerstwa po zasięgnięciu opinii Partnerów, jest też podmiotem wszelkich praw i obowiązków wobec Instytucji Wdrażającej, związanych z przygotowaniem i wdrożeniem projektu. Oświadczenie woli złożone przez Lidera wobec osób trzecich w zakresie wspólnego działania w Projekcie wiąże Lidera i Partnerów, ponadto Lider, w granicach swego umocowania wynikającego z umowy, działać będzie poprzez osoby uprawnione do jego reprezentowania, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Zadaniem Lidera jest reprezentowanie wszystkich Partnerów w zakresie przygotowania, a następnie realizacji projektu.

Lider upoważniony jest w szczególności do:

* Podpisania i złożenia wniosku o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego;

* Podpisania umowy o dofinansowanie projektu;

* Współpracy z uczestniczącymi we wdrażaniu projektu instytucjami;

* Przeprowadzenia niezbędnych procedur przetargowych;

* Realizacji zadań wspólnych związanych z promocją projektu;

* Prowadzenia sprawozdawczości oraz monitoringu projektu, w tym opracowania i przekazywania określonych raportów, wniosków o zaliczki oraz wniosków o płatność, zgodnie z obowiązującymi zasadami oraz postanowieniami umowy o dofinansowanie Projektu;

* Dysponowania środkami finansowymi dla zapewnienia płynności finansowej realizacji projektu zgodnie z prawem, w tym z umową o dofinansowanie projektu;

* Przedkładania Instytucji Wdrażającej dowodów poniesionych wydatków i rozliczanie przedsięwzięcia.

Partnerzy odpowiedzialni są za:

* terminowe dostarczenie Liderowi wszystkich informacji niezbędnych do przygotowania wniosku oraz dokumentów i oświadczeń niezbędnych do podpisania i złożenia wniosku o dofinansowanie, a także do uzupełnienia i poprawienia wniosku w przypadku takiej konieczności, a także dokumentów dla potrzeb kontroli i ewaluacji;

* promowanie Projektu zgodnie z wymogami RPO WL oraz zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzeniu Komisji Europejskiej z dnia 8 grudnia 2006 r. (WE) 1823/2006. Koszty promocji ponoszą wszyscy Partnerzy Projektu;

* nadzór nad infrastrukturą pozyskaną w ramach Projektu;

* zapewnienie trwałości Projektu, zarządzanie i utrzymanie pozyskanej infrastruktury w okresie 5 lat od zakończenia jego realizacji w zakresie dotyczącym Partnera pod rygorem odpowiedzialności odszkodowawczej określonej umową oraz obowiązującymi przepisami. W okresie tym nie można przekazywać zakupionego sprzętu i wybudowanej infrastruktury innym podmiotom do zarządzania albo do używania, chyba, że taka możliwość została zapisana w umowie o dofinansowanie;

* realizację swojej części projektu wobec osób trzecich, w tym za straty poniesione przez osoby trzecie z tytułu realizacji swojej części projektu;

* zachowanie celów projektu przez okres co najmniej 5 lat od daty jego zakończenia;

* zwrot środków otrzymanych na realizację projektu jako dofinansowanie z EFRR w wyniku niezgodnego z umową o dofinansowanie wykorzystania infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu, stwierdzonego przez instytucje uprawnione do monitorowania projektu i kontroli zgodność jego realizacji z zawartą umową o dofinansowanie.

Ponadto każda ze stron umowy partnerskiej:

* odpowiada proporcjonalnie do wartości projektu na terenie własnej Gminy w przypadku, gdy realizacja Projektu z powodu działania bądź zaniechania którejś ze Stron będzie obarczona wadą skutkującą wymierzeniem korekty finansowej lub koniecznością zwrotu przyznanych środków finansowych, każdej ze stron. Strony umowy partnerskiej zobowiązują się do zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami w wysokości jak od zaległości podatkowych naliczanymi od dnia przekazania dofinansowania w terminie wyznaczonym przez Lidera, na rachunek przez niego wskazany.Nie wyłącza to odpowiedzialności Stron na ogólnych zasadach Kodeksu cywilnego.

* prowadzi wyodrębniony rachunek bankowy oraz zapewnia obsługę finansowo-księgową projektu związaną z realizacją zadań na terenie własnej gminy;

* zobowiązana jest do dołożenia wszelkiej staranność w zakresie utrzymania sprawności technicznej infrastruktury indywidualnej powstałej w wyniku realizacji Projektu, której jest właścicielem;

* zobowiązana jest do wypełniania obowiązków dotyczących informacji i promocji projektu, w szczególności umieszczania odpowiednich logotypów na dokumentach związanych z realizacją Projektu oraz oznakowania sprzętu zakupionego w ramach Projektu. Dodatkowo każda ze Stron zobowiązuje się do promocji Projektu na stronach internetowych własnej gminy;

* zobowiązana jest do gromadzenia i archiwizacji dokumentów, związanych z realizacją Projektu w przypisanym jej zakresie, zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie Projektu oraz odrębnymi przepisami.

W zakresie finansowania wspólnego przedsięwzięcia odpowiedzialność za całościowe zarządzanie finansowo Projektem spoczywa na Liderze. Każda ze Stron umowy zapewnia nakłady finansowe niezbędne do realizacji Projektu na terenie własnej gminy, w tym dokonuje płatności faktur dotyczących własnej gminy. Każdy z Partnerów umowy zapewni i przekaże Liderowi środki finansowe w formie dotacji celowej o równowartości wkładu własnego, przypadające na Partnera obliczonego proporcjonalnie do wartości udziału w projekcie z przeznaczeniem na koszty ogóle projektu (promocja, zarządzanie projektem, nadzór inwestorski itd.). Projekt będzie finansowany z wyodrębnionych rachunków, założonych przez każdą ze Stron umowy. Płatności będą dokonywane przez każdą ze Stron odpowiednio do zakresu działań realizowanych na obszarze każdej gminy, za wyjątkiem kosztów ogólnych projektu, które będą dokonywane przez Lidera Projektu ze środków przekazanych na ten cel przez partnerów proporcjonalnie do wartości udziału w projekcie.

Zaliczkowanie oraz refundacja dokonanych wpłat następować będzie z uwzględnieniem zasad odnoszących się do zaliczkowania oraz refundacji środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach RPO WL, zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie Projektu. Każdy z Partnerów w terminie 5 dni od zakończenia każdego okresu rozliczeniowego, wynikającego z postanowień umowy o dofinansowanie projektu, przedkłada Liderowi zestawienie poniesionych wydatków w projekcie wraz z poświadczonymi za zgodność z oryginałem kserokopiami dokumentów księgowych, potwierdzających poniesienie wydatków oraz wyciągami bankowymi rachunku wyodrębnionego na potrzeby Projektu. Lider występuje do Instytucji Wdrażającej w imieniu wszystkich Stron z wnioskami o zaliczki oraz składa wnioski o płatność oraz przekazuje Partnerom środki finansowe w postaci zaliczek lub refundacji poniesionych kosztów na wyodrębnione rachunki bankowe, zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, po otrzymaniu płatności z Instytucji Wdrażającej.

Każda ze Stron umowy będzie prowadzić wyodrębnioną ewidencję wydatków związanych z projektem w sposób przejrzysty, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z realizacją Projektu. W przypadku, gdy w trakcie realizacji Projektu przy wykonywaniu zadań wspólnych powstaną dodatkowe koszty lub też część kosztów zostanie uznana za niekwalifikowane, sposób ich finansowania strony uregulują odrębną umową.

Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu stanowić będzie własność Lidera oraz Partnerów odpowiednio według lokalizacji. Ponadto każdy z Partnerów odpowiada za monitoring realizacji projektu na terenie własnej Gminy. Za monitoring całości projektu odpowiada Lider.

Realizując założenia projektu, na terenie gmin zrzeszonych umową partnerską, po wyłonieniu w drodze postępowań przygotowawczych prowadzonych przez Lidera - Gminę Parczew wykonawców zadania inwestycyjnego, zamontowanych zostanie 847 zestawów solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej, w tym: w budynkach użyteczności publicznej (3 szt.) oraz prywatnych domach mieszkańców (844 szt.), oraz zmodernizowanych zostanie 7 instalacji centralnego ogrzewania tak, by finalnie wykorzystywały one energię biomasy.

Do projektu wybrano najważniejsze instytucje publiczne znajdujące się na obszarze gmin zrzeszonych umową partnerską, tj.:

1. Zespół Szkół w.....

2. Środowiskowy Dom Samopomocy w........

3. Szkoła Podstawowa w......;

4. Zespół Placówek Oświatowych w......;

5. Szkoła Podstawowa w.......;

6. Szkoła Podstawowa w.....;

7. Zespół Szkół w......;

oraz indywidualne domy mieszkańców, którzy zadeklarowali swój udział w projekcie poprzez złożenie stosownej deklaracji i zawarcie z właściwymi gminami umów określających wzajemne prawa i obowiązki stron przy montażu instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych mieszkańców gminy.

Działalność w budynkach użyteczności publicznej jest prowadzona w zakresie zadań publicznych Gminy określonymi w ustawie o samorządzie gminnym i służy czynnościom nieopodatkowanym. Inwestycja w zakresie budynków użyteczności publicznej nie będzie wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Właścicielem zestawów solarnych i kotła c.o. zamontowanych na i w obiektach użyteczności publicznej będzie Gmina, na terenie której dane urządzenie zostanie zamontowane. Instalacje solarne oraz zmodernizowane Instalacje c.o. wraz z kotłami na biomasę zostaną nieodpłatnie przekazane na rzecz jednostek budżetowych podległych właściwym miejscowo gminom na podstawie umowy użyczenia, wykorzystywanie zestawów solarnych i zmodernizowanych instalacji c.o. w budynkach użyteczności publicznej nie będzie następować na zasadzie odpłatności na rzecz Gminy.

Każda z gmin zrzeszonych umową partnerską w celu realizacji projektu na swoim obszarze współpracuje z mieszkańcami Gminy zainteresowanymi uczestnictwem w projekcie, czyli władającymi nieruchomościami, na i w których będą montowane kolektory słoneczne. W celu realizacji tej współpracy zostały zawarte w formie pisemnej umowy pomiędzy Gminą, a władającymi nieruchomościami. Umowy ustalają wzajemne prawa i obowiązki stron pod względem organizacyjnym i finansowym, które wynikają z montażu i eksploatacji instalacji solarnej na i w budynku mieszkańców oraz określają warunki użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu. Władający wyraża zgodę na realizację montażu instalacji solarnej na terenie jego nieruchomości i w związku z tymże montażem dokona wpłaty w określonym terminie określonej kwoty w kasie właściwego Urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu z dopiskiem:"Montaż instalacji solarnej". Brak wpłaty tej kwoty w określonym terminie będzie równoznaczny z rezygnacją Władającego z udziału w realizacji montażu i odstąpieniem od umowy. Odstąpienie od umowy przez Gminę nastąpić może w przypadku braku możliwości technicznych montażu instalacji na nieruchomości Władającego. W przypadku braku możliwości technicznych montażu instalacji wpłacona kwota podlega zwrotowi.

Koszty dodatkowe mogące obciążać Władającego poza wpłaconą kwotą to koszt ewentualnego montażu instalacji poza dachem budynku mieszkalnego Władającego. Ostateczne rozliczenie pomiędzy Gminą a Władającym nastąpi po zakończeniu realizacji zadania, a roboty dodatkowe, powstałe przy budowie instalacji solarnej na nieruchomości Władającego rozliczone zostaną na podstawie kosztorysu powykonawczego. Ponadto Władający zobowiązany jest do wniesienia związanych z rozliczeniem końcowym opłat w terminie wskazanym przez Gminę.

Jednocześnie Władający:

* wyraża zgodę na dysponowanie nieruchomością w zakresie niezbędnym do wykonania dokumentacji technicznej i montażu instalacji solarnej wraz z urządzeniami towarzyszącymi oraz przeprowadzenie innych koniecznych robót związanych z budową;

* we własnym zakresie umożliwi realizację montażu urządzeń technicznych np. poprzez usunięcie znajdujących się na nieruchomości drzew, krzewów, przedmiotów, kopalin w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia robót;

* zobowiązuje się do ponoszenia, wszelkich kosztów wykraczających poza ramy gwarancji Wykonawcy instalacji solarnej;

* nie będzie wnosił przeciwko Gminie żadnych roszczeń majątkowych tytułem ewentualnego zaistnienia szkód, także wobec osób trzecich;

* zobowiązuje się we własnym zakresie i na własny koszt do wykonania prac wykończeniowo-estetycznych, wymaganych w następstwie prac montażowych zestawu solarnego takich jak np.: malowanie, drobne prace kosmetyczne, przywracające estetykę budynku.

Ponadto Gmina nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec osób trzecich z tytułu ewentualnych roszczeń wynikających z zawartej umowy, a także zobowiązuje się do przeprowadzenia prac montażowych będących przedmiotem umowy z dochowaniem szczególnej staranności aby zminimalizować powstanie ewentualnych szkód, które mogą powstać w trakcie prowadzenia prac.

Po zamontowaniu instalacja solarna będzie własnością Gminy, którą Gmina użyczy Władającemu na okres 5 lat od dnia jej przekazania. Umowa użyczenia zawarta zostanie po podpisaniu przez wykonawcę, przedstawiciela Gminy i Władającego protokołu odbioru wykonanej instalacji solarnej.

Na podstawie zawartych umów Lider zabezpieczy realizację celów projektu, tj. wyłoni wykonawcę zestawów solarnych i modernizacji instalacji centralnego ogrzewania w sposób umożliwiający wykorzystanie energii biomasy, zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych, ustali dla nich harmonogram realizacji, będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz dokona rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.

Zakres obowiązków wykonawcy zestawów solarnych obejmował będzie:

1.

opracowanie dokumentacji technicznej na każdy zestaw solarny oraz wykonanie wszelkich niezbędnych robót budowlanych związanych z wykonaniem instalacji solarnych w oparciu o Program funkcjonalno-użytkowy;

2.

dostawę i montaż w oparciu o sporządzoną dokumentację instalacji solarnej do podgrzewania cieplej wody użytkowej;

3.

bezpłatny serwis oraz przeglądy gwarancyjne w okresie gwarancji tj. 5 lat od dnia protokolarnego-bezusterkowego odbioru końcowego robót.

Wykonawca zobowiąże się do wykonania dokumentacji technicznej i wykonania robót budowlanych w oparciu o Program funkcjonalno-użytkowy zawierający szczegółowy zakres zamówienia, zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, obowiązującymi przepisami, normami oraz na warunkach określonych umową.

Do obowiązków Wykonawcy należało będzie również:

* zorganizowanie na swój koszt placów budowy oraz prowadzenie robót zgodnie z przepisami BHP oraz ppoż.;

* opracowanie i aktualizacja harmonogramu rzeczowego i finansowego realizacji inwestycji w oparciu o harmonogram rzeczowy i etapy realizacji w terminie 7 dni od daty podpisania umowy;

* w przypadku groźby katastrofy budowlanej lub zniszczeń, natychmiastowe wykonanie robót zabezpieczających i niezwłoczne powiadomienie inwestora;

* ubezpieczenie budowy od szkód, zdarzeń losowych i odpowiedzialności cywilnej, dotyczące ludzi, robót, urządzeń i sprzętu budowy przed wprowadzaniem na plac budowy;

* odtworzenie uszkodzeń powstałych na terenie budowy;

* uporządkowanie terenu budowy po zakończeniu robót i przekazanie go Zamawiającemu najpóźniej do dnia odbioru końcowego.

W ramach projektu zostaną zmodernizowane kotłownie i systemy c.o. w instytucjach użyteczności publicznej. Zestawy oparte będą o kotły na biomasę wraz z wymianą niezbędnego osprzętu i robót towarzyszących wymianie. Zamontowane zestawy solarne i piece c.o. opalane biomasą oraz energia generowana za ich pomocą nie będą wykorzystane do celów działalność gospodarczej. W zakresie inwestycji realizowanym na nieruchomościach prywatnych, inwestycja będzie poległa na zakupie i montażu kolektorów słonecznych w obiektach budowlanych, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkalnym (budynki istniejące, jak i nowobudowane o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 300 m2).

Zestawy solarne i piece c.o. wraz z całą instalacją będą własnością Gminy i pozostaną własnością również po montażu na i w nieruchomościach uczestników projektu przez okres 5 lat od dnia zatwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą programem końcowego wniosku o płatność z realizacji przedmiotowego projektu. Po upływie tego okresu całość zestawu solarnego zostanie przekazana uczestnikowi projektu na własność w zamian za wpłacony wkład, który zostanie zaliczony na poczet ceny wykupu zestawu solarnego. Sposób przeniesienia prawa własności zestawu solarnego oraz zasady ich wykupu zostaną uregulowane odrębną umową.

Przedmiotowy projekt będzie finansowany przez Gminę ze środków, które pochodzą ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (85% kosztów kwalifikowanych), uczestników projektu (maksymalnie 14% kosztów kwalifikowanych) i Gminy (minimalnie 1% kosztów kwalifikowanych), na które złoży się część wydatków zamontowania zestawów solarnych do podgrzewania ciepiej wody użytkowej w budynkach użyteczności publicznej oraz zmodernizowania 7 instalacji centralnego ogrzewania w sposób umożliwiający wykorzystanie energii biomasy, nadzoru inwestorskiego w ww. zakresach, promocji, przygotowania i rozliczenia projektu.

Uczestnik dobrowolnie zobowiązuje się do partycypacji w kosztach realizacji projektu w wysokości brutto 15% kosztów instalacji solarnej montowanej w jego gospodarstwie domowym poprzez wpłatę odpowiedniej kwoty na konto bankowe właściwej miejscowo gminy.

Każda z gmin połączonych umową partnerską z dnia 9 września 2013 r., jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Dla Gmin zasadniczym celem realizacji inwestycji jest zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza (poprawa stanu powietrza), powstającego wskutek używania przez instytucje podległe Gminom (szkoły, domy kultury) do ogrzewania pomieszczeń oraz podgrzewania przez mieszkańców wody do celów użytkowych węgla, miału węglowego, ekogroszku. Dla mieszkańców korzyścią wynikającą z montażu zestawów solarnych będzie możliwość uzyskania źródła energii służącego ogrzaniu wody praktycznie bez ponoszenia kosztów takiego ogrzewania.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatni od towarów i usług. Dokonanie przez mieszkańców Gminy, na budynkach których mają być zamontowane zestawy solarne, wpłat udziału finansowego na zamontowanie zestawów solarnych było obowiązkowe. Za zamontowanie zestawu solarnego na budynku użyteczności publicznej oraz pieców centralnego ogrzewania nie wnoszono wpłat (udział własny w realizacji projektu pochodził będzie ze środków własnych Gminy, jednostki publiczne, znajdujące się na terenie Wnioskodawcy, w której zostanie zamontowany zestaw solarny oraz jednostki publiczne, w których zmodernizowane zostaną instalacje c.o., w tym zamontowane piece na biomasę, tj. Zespół Szkół w... oraz Środowiskowy Dom Samopomocy w... są jednostkami, dla których Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest organem założycielskim i prowadzącym. Jednostki te nie posiadają osobowości prawnej i nie są właścicielami nieruchomości, z którymi Lider podpisuje umowę o uczestnictwo w projekcie).

Dokonanie ww. wpłaty warunkowało montaż przez Gminę zestawów solarnych. W zakresie zamontowania pieców centralnego ogrzewania oraz montażu instalacji solarnej na budynku użyteczności publicznej nie dokonywano wpłat: montaż nastąpi w instytucjach publicznych finansowanych ze środków Gminy.

Środki z dofinansowania unijnego w postaci zaliczki na planowane wydatki wpłynęły na wyodrębniony rachunek Lidera projektu - Gminy, która zgodnie z umową partnerską przekazała część środków partnerom projektu - pozostałym gminom na wyodrębnione u każdej z nich w celu dokonywania z nich płatności w ramach projektu rachunki. Analogicznie - w przypadku refundacji poniesionych wydatków środki unijne przekazywane będą na rachunek Lidera projektu - Gminy. Każda ze zrzeszonych umową partnerską gmin zapewnia nakłady finansowe niezbędne do realizacji projektu na terenie własnej gminy, w tym dokona płatności faktur dotyczących własnej gminy, po czym przedłoży Liderowi projektu zestawienie poniesionych wydatków w projekcie wraz z poświadczonymi za zgodność z oryginałem kserokopiami dokumentów księgowych, potwierdzających poniesienie wydatków oraz wyciągami bankowymi rachunku wyodrębnionego na potrzeby projektu.

Faktury VAT dokumentujące ponoszone przez Wnioskodawcę koszty ogólne projektu będą wystawione na Wnioskodawcę - Lidera projektu - Gminę. Każdy z partnerów zapewni i przekaże Liderowi projektu środki finansowe w formie dotacji celowej o równowartości wkładu własnego, przypadające na partnera obliczonego proporcjonalnie do wartości udziału w projekcie z przeznaczeniem na koszty ogólne projektu, tj. zarządzanie projektem, nadzór inwestorski, promocję projektu.

Koszty ogólne projektu będą refakturowane częściowo na poszczególnych partnerów projektu proporcjonalnie do wartości ich udziału w projekcie. Przedmiotowa wpłata dokonana przez mieszkańców jako udział finansowy w inwestycji stanowi całość świadczenia należnego. Udział mieszkańca w realizacji projektu ma wyrażać się poprzez udostępnienie nieruchomości celem wykonania montażu instalacji solarnej oraz poprzez współfinansowanie usługi ww. montażu. Wprawdzie w umowach pomiędzy Gminą, a poszczególnymi mieszkańcami istnieją zapisy, iż ostateczne rozliczenie pomiędzy Gminą, a mieszkańcem nastąpi po zakończeniu realizacji zadania, jednakże zważywszy na niższy od planowanego koszt montażu instalacji solarnych, rozliczenie to nie spowoduje zwiększenia świadczeń należnych od poszczególnych mieszkańców za realizację usługi montażu instalacji solarnej.

Efekty związane z realizacją przedmiotowego projektu wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę w odniesieniu do:

a.

usług montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych - będą wykorzystywane wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,

b.

usługi montażu zestawu solarnego na budynku użyteczności publicznej oraz usług zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w-będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,

c.

usług sporządzenia studium wykonalności projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,

d.

usług inspektora nadzoru inwestorskiego - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,

e.

usług koordynatora projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,

f.

promocji projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W sytuacji, gdy wydatki związane z realizacją projektu będą związane zarówno z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jak również i z czynnościami, w stosunku do których Wnioskodawcy nie przysługuje ww. prawo, tj.:

a.

wydatki w zakresie usług sporządzenia studium wykonalności projektu,

b.

wydatki w zakresie usług inspektora nadzoru inwestorskiego,

c.

wydatki w zakresie usług koordynatora,

d.

wydatki w zakresie promocji projektu,

- istnieje możliwość obiektywnego przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności.

Wydatki powyższe będą przyporządkowywane:

a.

do czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w proporcji wynikającej z:

* wartości netto realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych do wartości netto sumy realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych i realizowanych na terenie Wnioskodawcy usług zaprojektowania i montażu zestawu solarnego w budynku użyteczności publicznej oraz zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w...oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w.....

b.

do czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w proporcji wynikającej z wartości netto realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawu solarnego w budynku użyteczności publicznej oraz zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w.... oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w... do wartości netto sumy realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych i realizowanych na terenie Wnioskodawcy usług zaprojektowania i montażu zestawu solarnego w budynku użyteczności publicznej oraz zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w... oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w....

Wnioskodawca tak skonstruował postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego na wykonanie montażu instalacji solarnych, że będzie miał możliwość przyporządkowania poszczególnych wydatków do poszczególnych kategorii czynności.

Proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2-10 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) wynosi u Wnioskodawcy 100%.

Faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji w zakresie, o którym mowa w pkt 3 (wpłat przez mieszkańców udziału finansowego na zamontowanie zestawów solarnych) wystawiane były przez Gminę na dokonujących wpłat mieszkańców, na rzecz których realizowana będzie usługa montażu zestawów solarnych. Faktury za zaprojektowanie i zamontowanie zestawów solarnych oraz zmodernizowanie instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę wystawiane będą przez wykonawcę ww. usług na rzecz gminy, na terenie której realizowany jest projekt, tj. za zakres usług realizowanych na terenie Wnioskodawcy - Lidera projektu faktury wystawiane będą na Gminę. Faktury za usługi w ramach kosztów ogólnych projektu (tekst jedn.: sporządzenie studium wykonalności projektu, zarządzanie projektem, nadzór inwestorski, promocja projektu) wystawiane będą przez wykonawców na Lidera projektu - Gminę.

Usługi będące przedmiotem wniosku świadczone będą w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zdefiniowanych w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT w zakresie montażu instalacji solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych, za wyjątkiem dwóch przypadków: plebanii, oraz jednego z budynków, którego powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2, a co najmniej połowa powierzchni użytkowej ww. domu jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Usługi montażu instalacji solarnej na budynku użyteczności publicznej oraz zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w... oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w... nie będą świadczone w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zdefiniowanych w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.

Kolektory słoneczne (instalacje solarne) będą montowane na/w budynkach mieszkalnych. Nie dopuszcza się montażu poza bryłą budynku. Usługi będące przedmiotem wniosku wykonywane są w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług za wyjątkiem dwóch przypadków: plebanii, oraz jednego z budynków, którego powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2, a co najmniej połowa powierzchni użytkowej ww. domu jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Obiekty, w których Wnioskodawca będzie świadczył usługi, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) są sklasyfikowane w sekcji 1 dziale 11 grupie 111 klasie 1110 - budynki

mieszkalne jednorodzinne, w klasie 1121 - budynki o dwóch mieszkaniach oraz w klasie 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania (plebania), przy czym w klasie 1110 są to budynki, których powierzchnia użytkowa nie przekracza - za wyjątkiem jednego przypadku - 300 m2.

Czynności zaprojektowania i wykonania instalacji solarnych nie stanowią świadczenia kompleksowego. Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawkę podatku VAT o której mowa w ust. 2 (7%, obecnie 8%) stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Żaden z przepisów, uprawniających do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT nie odnosi się bezpośrednio do usług projektowych. Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 71.11.21, więc powinny być opodatkowane stawką 23% zgodnie z art. 146a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponieważ usługi w zakresie projektowania budynków mieszkalnych nie stanowią robót budowlanych, zatem powinny być odrębnie opodatkowane.

Potwierdzeniem przedstawionego stanowiska jest wyrok Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 22 września 2009 r., sygn. akt I SA/Gd 348/09, który orzekł: Kwestia sformułowania umowy z kontrahentem, ustalenia sposobu wynagradzania jako ryczałtu za wszystkie przewidziane umową i wykonane czynności nie może wywołać skutków na gruncie podatkowym. W ocenie Sądu organy podatkowe trafnie skonstatowały, że w opisanym przez skarżącą stanie faktycznym mamy do czynienia z odrębnymi czynnościami, do których mają zastosowanie różne stawki podatkowe (...). W ocenie Sądu należy stwierdzić, że jakkolwiek zdarzają się sytuacje, gdy występuje wielość świadczeń wynikających z jednej umowy, i mogą być one potraktowane jako jedna usługa (i opodatkowane jedną stawką podatku VAT), możliwe jest to tylko i wyłącznie, gdy na ową usługę składa się cały zespół niedających się w istocie wyodrębnić czynności dających w efekcie ostateczną, jednorodną usługę. Sytuacja ta nie ma jednak miejsca w opisywanym we wniosku stanie faktycznym, gdyż możliwe jest wyodrębnienie robót budowlanych od usługi projektowej. Usługi te mają bowiem charakter samoistny i mogą występować niezależnie. Usługa projektowa nie stanowi składowej części generalnej usługi budowlanej - wprost ją poprzedza i może być wykonana przez dowolny, inny podmiot i usługi te nie są ze sobą tak ściśle powiązane, by nie było możliwe ich wyodrębnienie - wręcz przeciwnie - co do zasady są to dwie różne i niezależne od siebie usługi.

Przedmiotem umowy sprzedaży między Wnioskodawcą a uczestnikiem projektu jest usługa wykonania instalacji (bez usługi zaprojektowania ww. instalacji). Wpłata uczestnika projektu nie dotyczyła usługi projektowej. Z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących dokonywane wpłaty jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy wpłata. W tytule faktury dokumentującej wniesienie przez uczestnika projektu dokonującego wpłaty widnieje zapis "usługa montażu instalacji solarnej". Usługi zaprojektowania instalacji nie były przedmiotem odrębnej umowy z uczestnikiem projektu. Usługi zaprojektowania instalacji są niezbędne do realizacji wykonania instalacji solarnych.

Zapłata za transakcję wykonania instalacji solarnych określona jest - zgodnie z zawartą umową - jako wynagrodzenie ryczałtowe dla całości świadczenia, nie zaś dla poszczególnych czynności, tj. dla usług zaprojektowania i wykonania instalacji solarnych. Jednakże w terminach realizacji przedmiotu umowy, określonych w szczególności w harmonogramie rzeczowo - finansowym projektu, wykonanie dokumentacji technicznej jest wyszczególnionym etapem realizacji projektu, dlatego też na fakturze dokumentującej realizacje tego etapu wyszczególniona zostanie (zgodnie z argumentami przytoczonymi powyżej) zarówno usługa w zakresie projektowania budynków mieszkalnych opodatkowana podstawową 23% - ową stawką VAT jak i usługa montażu instalacji solarnych opodatkowana 8% (domy mieszkalne w zakresie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym) bądź 23% (budynek użyteczności publicznej) stawką podatku VAT.

Według zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym Regon przeważającym rodzajem działalności Gminy..... wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) jest kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej (kod 841 1Z).

Według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu klasyfikowane są wg:

* kodu 43.22.12.0 - roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (PKWiU 2004 r. 45.33.11- roboty związane z montażem instalacji centralnego ogrzewania),

* kodu 43.22.11.0 - roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno - kanalizacyjnych i odwadniających (PKWiU 2004 r. 45.33.20- roboty związane z montażem instalacji wodno - kanalizacyjnych),

* kodu 71.11.21 usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych.

Wpłaty otrzymane od mieszkańców tytułem dofinansowania montażu instalacji solarnych były dokonywane w 2013 r. i 2014 r., tj.:

* czerwiec 2013 r. - 333.800,00 zł brutto,

* lipiec 2013 r. - 519.000,00 zł brutto,

* sierpień 2013 r. - 4.800,00 zł brutto,

* wrzesień 2013 r. - 1.800,00 zł brutto,

* marzec 2014 r. - 4.200,00 zł brutto,

* maj 2014 r. - 3.200,00 zł brutto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

(we wniosku wskazane jako nr 1) Czy otrzymana na rachunek Gminy. partycypacja uczestnika projektu podlega opodatkowaniu VAT (Jeżeli tak, to według jakiej stawki podatkowej...), tj. czy kwota ta stanowi dla Gminy obrót wraz z kwotą podatku w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), otrzymana na rachunek Gminy. partycypacja uczestnika projektu w montażu instalacji solarnej podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług (VAT), tj. kwota ta stanowi dla Gminy obrót wraz z kwotą podatku w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Artykuł 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) definiuje podstawy opodatkowania tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 tego przepisu podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Podstawa opodatkowania.

Aby wystąpiła podstawa opodatkowania, konieczne jest ustalenie czy dochodzi do dokonania czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o VAT. Wynika to również z zacytowanego art. 29. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży. Zgodnie z art. 2 pkt 22 ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W konsekwencji powyższego należy ustalić, czy w przypadku opisanego zdarzenia Gmina dokona jednej z czynności opodatkowanych.

Czynności opodatkowane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ww. ustawy. Usługą będzie takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument (odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym).

Aby zatem mówić o czynności opodatkowanej, konieczne jest zatem zaistnienie świadczenia (usługi) podatnika na rzecz innej osoby. W związku z tym dana czynność podlega opodatkowaniu wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji mogła zostać uznana za bezpośredniego odbiorcę tej czynności.

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT świadczenie usług podlega opodatkowaniu, jeżeli jest odpłatne. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego tej płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z konkretnym świadczeniem, które zostanie wykonane w ramach umowy zobowiązaniowej między dwoma określonymi stronami transakcji dla którego istnieć będzie bezpośredni konsument odbiorca korzyści, o charakterze majątkowym tj. uczestnik projektu. Należy zauważyć, że dobrowolne deklaracje właścicieli budynków, o chęci uczestnictwa w projekcie nie są wystarczające, aby nastąpił montaż zestawów solarnych, gdyż będzie miał on miejsce tylko na i w tych budynkach, których właściciele dokonają wymaganej wpłaty. W związku z tym wystąpi bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem Gminy, a płatnościami wnoszonymi przez uczestników.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie zaistnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaną wpłatą, a indywidualnym świadczeniem na rzecz uczestnika projektu, należy stwierdzić, że czynności do wykonania których zobowiązała się Gmina w ramach projektu stanowić będą odpłatne czynności, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynności te polegające na udostępnieniu zestawów solarnych uczestnikom projektu, którzy odniosą korzyść z tytułu pozyskania źródła energii w celu ogrzewania wody bez ponoszenia bieżących opłat za to ogrzewanie stanowić będą zatem odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, tj. czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli organ władzy publicznej wykonuje czynności w postaci dostawy towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem oraz na podstawie umowy cywilnoprawnej, to jest on podatnikiem VAT z tego tytułu. Tak jest w przypadku świadczenia usług polegających na udostępnieniu zestawów solarnych na rzecz uczestników projektu.

W konsekwencji powyższego Gmina wystąpi w zakresie udostępnienia uczestnikom projektu zestawów solarnych stanowiących jej własność jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 6 w związku z art. 15 ust. 1. Udostępnienie to będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania z tytułu wykonywania tej czynności będzie kwota partycypacji pomniejszona, o kwotę podatku należnego. Otrzymana na rachunek Gminy partycypacja uczestnika projektu w kosztach montażu instalacji solarnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, kwota ta stanowi dla Gminy obrót wraz z kwotą podatku w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, we wpłaconej kwocie partycypacji mieści się 8% stawka podatku VAT w sytuacji, kiedy wpłata dotyczy usługi termomodernizacji polegającej na zakupie

i montażu kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych, których powierzchnia mieszkaniowa nie przekracza 300 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 213. art. 122 1 art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział także opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 121 art, 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264- wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2.;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., do dnia 31 grudnia 2016 r., stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowane wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r., o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459, z późn. zm.) znajduje się określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (art. 2 pkt 2 lit. a), którym jest między innymi ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku. Wobec spełnienia w przedstawionym stanie faktycznym obu przestanek, zdaniem Wnioskującego zasadne jest zastosowanie 8% stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT wpłat partycypacyjnych uczestników projektu na rachunek Gminy - jest prawidłowe

* stawki podatku VAT dla świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi być na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak wyżej wskazano, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą towarów lub usługodawcą a odbiorcą, a w zamian za wykonanie świadczenia powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem i przekazanym za nie wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest dana czynność, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dokonującego dostawy lub świadczącego usługę.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z treści powołanego wyżej art. 15 ust. 1 i 2 ustawy jednoznacznie wynika, iż Gmina wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina. jako Lider, oraz gminy J., P., R., S. i W. jako Partnerzy, zrzeszone na podstawie umowy partnerskiej z dnia 9 września 2013 r., realizują projekt o nazwie".....", współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, głównym celem którego jest poprawa stanu środowiska naturalnego obszaru turystycznego....poprzez rozwój i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Realizując założenia projektu, na terenie gmin zrzeszonych umową partnerską, po wyłonieniu w drodze postępowań przygotowawczych prowadzonych przez Lidera - Gminę wykonawców zadania inwestycyjnego, zamontowanych zostanie 847 zestawów solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej, w tym: w budynkach użyteczności publicznej (3 szt.) oraz prywatnych domach mieszkańców (844 szt.), oraz zmodernizowanych zostanie 7 instalacji centralnego ogrzewania tak, by finalnie wykorzystywały one energię biomasy. Każda z gmin zrzeszonych umową partnerską w celu realizacji projektu na swoim obszarze współpracuje z mieszkańcami Gminy zainteresowanymi uczestnictwem w projekcie, czyli władającymi nieruchomościami, na i w których będą montowane kolektory słoneczne. W celu realizacji tej współpracy zostały zawarte w formie pisemnej umowy pomiędzy Gminą, a władającymi nieruchomościami. Umowy ustalają wzajemne prawo i obowiązki stron pod względem organizacyjnym i finansowym, które wynikają z montażu i eksploatacji instalacji solarnej na i w budynku mieszkańców oraz określają warunki użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu. Władający wyraża zgodę na realizację montażu instalacji solarnej na terenie jego nieruchomości i w związku z tymże montażem dokona wpłaty w określonym terminie określonej kwoty w kasie właściwego Urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu z dopiskiem:"Montaż instalacji solarnej". Brak wpłaty jej kwoty w określonym terminie będzie równoznaczny z rezygnacją Władającego z udziału w realizacji montażu i odstąpieniem od umowy. Po zamontowaniu instalacja solarna będzie własnością Gminy, którą Gmina użyczy Władającemu na okres 5 lat od dnia jej przekazania. Umowa użyczenia zawarta zostanie po podpisaniu przez wykonawcę, przedstawiciela Gminy i Władającego protokołu odbioru wykonanej instalacji solarnej. Dokonanie przez mieszkańców Gminy, na budynkach których mają być zamontowane zestawy solanie, wpłat udziału finansowego na zamontowanie zestawów solarnych było obowiązkowe. Dokonanie ww. wpłaty warunkowało montaż przez Gminę zestawów solarnych. Wpłaty otrzymane od mieszkańców tytułem dofinansowania montażu instalacji solarnych były dokonywane w 2013 r. i 2014 r.

Odnosząc się do przedstawionego stanu sprawy należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem polegającym na tym, że faktura dokumentuje zapłatę jest faktura dokumentująca uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług, natomiast w pozostałych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynność, a nie płatność, gdyż opodatkowaniu podlega właśnie czynność.

W przedmiotowej sprawie czynnością, jakiej Gmina dokonuje na rzecz osób biorących udział w projekcie, jest wykonanie usługi polegającej na montażu instalacji solarnej, na poczet wykonania której Wnioskodawca pobiera określoną wpłatę, zgodnie z zawartą z mieszkańcem umową. Wykonanie przez Gminę usługi nastąpi po upływie okresu trwałości projektu (po minimum 5 latach), kiedy to instalacje solarne zostaną przekazane nieodpłatnie mieszkańcom na własność, na podstawie odrębnej umowy.

W tym kontekście, należy stwierdzić, że wpłaty mieszkańców będą pozostawać w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług realizowanym na rzecz tychże mieszkańców. Wpłaty wnoszone przez osoby fizyczne nie pozostają "w oderwaniu" od czynności, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę - zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania określonych czynności. Należy zauważyć, iż we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaniem wpłaty, a zindywidualizowanym świadczeniem Wnioskodawcy na rzecz konkretnego mieszkańca.

Wpłaty wnoszone przez mieszkańców deklarujących uczestnictwo w projekcie nie pozostają "w oderwaniu" od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę - zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania określonych czynności. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika projektu, które ma zostać wykonane przez Wnioskodawcę. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Gmina zawierając umowę z wykonawcami na montaż instalacji solarnych oraz umowy z mieszkańcami, wchodzi w rolę świadczącego usługę. Tym samym wpłaty, które Zainteresowany otrzymuje od osób fizycznych - mieszkańców, stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez Gminę usług na rzecz tychże osób fizycznych.

W związku z powyższym, dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie będą dotyczyć świadczenia usługi montażu zestawów solarnych na budynkach mieszkańców, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z tymi mieszkańcami umów, będą stanowić odpłatne świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 29 ust. 1 i 2 ustawy, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymywanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 stycznia 2014 r. uchylony został art. 29 ustawy o VAT i wprowadzono art. 29a zawierający kompleksowe regulacje dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dodany art. 29a ustawy zawiera przepisy dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania w podatku od towarów. Uregulowania te zostały zmodyfikowane, aby pełniej odzwierciedlić przepisy dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1 z późn. zm.), a także zmodernizowane, w celu większej przejrzystości i czytelności tych zasad.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119, oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Nadto zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), w przypadku czynności, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 3, podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z przepisami art. 29-31 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2014 r.

Mając na uwadze ww. przepisy wskazać należy, iż zgodnie z wolą ustawodawcy kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Pojęcie kwoty należnej (obrotu) z tytułu sprzedaży należy łączyć z pojęciem wynagrodzenia czy zapłaty, które jest sprzedawcy należne z tytułu jego świadczenia na rzecz nabywcy. Uregulowanie wynikające z art. 29 ust. 1 i art. 29a ust. 1 ustawy, stanowią odpowiednik art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE, zgodnie z którym, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

A zatem podstawą opodatkowania w niniejszej sprawie będzie wszystko, co Zainteresowany ma otrzymać z tytułu świadczenia usługi montażu zestawów solarnych na rzecz poszczególnych mieszkańców, pomniejszone o kwotę podatku należnego.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy i przenosząc wskazane powyżej przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że tzw. "partycypacja uczestnika" stanowi dla Gminy obrót opodatkowany w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. oraz w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Przechodząc do kwestii dotyczącej stawki podatku VAT dla przedmiotowych usług stwierdzić należy, iż podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosowanie jednak do treści art. 146a pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%, z zastrzeżeniem art. 146f.

W oparciu o art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Na podstawie art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2.,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Z powyższego wynika, że prawo do zastosowania 8% stawki podatku wystąpi wówczas, gdy inwestycja będzie dotyczyła obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz przy założeniu, że usługa będzie wykonywana w ramach czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż kolektory słoneczne (instalacje solarne) będą montowane na/w budynkach mieszkalnych. Nie dopuszcza się montażu poza bryłą budynku. Usługi będące przedmiotem wniosku wykonywane są w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług za wyjątkiem dwóch przypadków: plebanii, oraz jednego z budynków, którego powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2, a co najmniej połowa powierzchni użytkowej ww. domu jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż usługi polegające na montażu kolektorów słonecznych na/w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy, których powierzchnia nie przekracza 300 m2, wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Natomiast, w sytuacji montażu kolektorów słonecznych na/w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, stanowiących obiekty budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, których powierzchnia przekracza 300 m2, preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. W stosunku do pozostałej części powierzchni budynku, tj. części przekraczającej udział powierzchni użytkowej kwalifikującej się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej, dla montażu kolektorów słonecznych należy zastosować opodatkowanie 23% stawką, stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, iż montaż kolektorów słonecznych na/w budynkach nie należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlega opodatkowaniu w całości stawką 23%, bez względu na powierzchnię użytkową budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

Zatem, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu kolektorów słonecznych, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wpłat partycypacyjnych uczestników projektu na rachunek Gminy oraz stawki podatku VAT dla świadczonych usług. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl