IPTPP1/443-244/13-4/MH - Prawo samorządowej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego modernizacji alejek parkowych oraz rewitalizacji szaty roślinnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-244/13-4/MH Prawo samorządowej jednostki budżetowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego modernizacji alejek parkowych oraz rewitalizacji szaty roślinnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 20 maja 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd jest gminną jednostką samorządową utworzoną na podstawie Uchwały nr. Rady Miejskiej z dnia 12 września 2012 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie "X" i nadanie jej statutu. Zarząd powstał poprzez połączenie jednostek organizacyjnych: X, Y, Z, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Zarząd jest jednostką organizacyjną Miasta, działającą w formie jednostki budżetowej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Gminy - Miasta, a pobrane dochody odprowadza na rachunek tegoż budżetu. Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy jednostki.

Przedmiotem działalności Zarządu jest w szczególności: wykonywanie zadań pozostających w zakresie utrzymania urządzonych terenów zielonych w mieście, utrzymanie zieleni wysokiej (drzew i krzewów) oraz zieleni dekoracyjnej w pasach drogowych, prowadzenie gospodarki leśnej w lasach powierzonych administrowanie Zarządowi, prowadzenie ogrodu zoologicznego i botanicznego w zakresie obowiązków ustawowych, sprawowanie ochrony nad obszarami rezerwatów przyrody na terenie Miasta, prowadzenie edukacji przyrodniczej oraz popularyzowanie aktywnych form wypoczynku. W rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Zarząd jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane z tytułu:

1.

dzierżawy, najmu powierzchni - wg stawki VAT 23%,

2.

sprzedaży biletów wstępu do ogrodów (zoologicznego, botanicznego oraz Palmiarni) opodatkowanie VAT 8%,

3.

z tytułu zarządzania terenami zielonymi (parki, pasy zieleni) podatek VAT jest nieodliczany.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Zarząd Zieleni Miejskiej odlicza podatek VAT naliczony od towarów i usług, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Miasto jako osoba prawna będzie ubiegało się w 2013 r. o dotację celową z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na inwestycję pod nazwą "...", a jednostką realizującą zadanie będzie Zarząd.

W ramach zadania będzie przeprowadzona: modernizacja większości istniejących alejek parkowych w Parku, poza tym zostanie wykonana rewitalizacja szaty roślinnej obejmująca:

* zabiegi pielęgnacyjne drzew i krzewów;

* usuwanie drzew i krzewów chorych, obumarłych i zagrażających bezpieczeństwu;

* wykonywanie nasadzeń drzew i krzewów.

Zadanie obejmuje również oczyszczanie i remont trzech zbiorników wodnych, przebudowę dwóch mostków przy zbiornikach wodnych, remont ogrodzenia Parku, remont i rozbudowę oświetlenia, doposażenie obiektu w ławki parkowe i stół do gry w tenisa. Wymienione zadanie wykonywane w ramach działalności w zakresie utrzymania urządzonych terenów zieleni w mieście, według Wnioskodawcy, nie stanowi podstawy do odliczenia podatku VAT, ponieważ nie ma związku z wykonaniem zadań z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 o VAT.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. "..." będą wystawiana na Zarząd. Towary i usługi nabywane w ramach zadania inwestycyjnego pn. "..." będą służyły w przyszłości do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Efekty realizowanego zadania nie podlegają podatkowi od towarów i usług, z powodu braku odpłatności oraz braku charakteru usługi w rozumieniu prowadzenia działalności gospodarczej oraz usługi w rozumieniu cywilistycznym w związku z wykonywaniem zadań z zakresu administracji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zarząd w związku z realizacją zadania pn. "..." może odliczyć podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), przy realizacji powyższego zadania Zarząd nie przysługuje prawo do odliczenia przedmiotowego podatku, gdyż realizowane zadanie mieści się w katalogu zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Efekty realizowanego zadania nie podlegają podatkowi od towarów i usług z powodu braku odpłatności za wstępy do parku oraz braku charakteru usługi w rozumieniu prowadzenia działalności gospodarczej oraz usługi w rozumieniu cywilistycznym w związku z wykonywaniem zadań z zakresu administracji publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Miasto będzie ubiegało się w 2013 r. o dotację celową z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na inwestycję pod nazwą "...", a jednostką realizującą zadanie będzie Zarząd.

W ramach zadania będzie przeprowadzona: modernizacja większości istniejących alejek parkowych w Parku, poza tym zostanie wykonana rewitalizacja szaty roślinnej obejmująca:

* zabiegi pielęgnacyjne drzew i krzewów,

* usuwanie drzew i krzewów chorych, obumarłych i zagrażających bezpieczeństwu,

* wykonywanie nasadzeń drzew i krzewów.

Zadanie obejmuje również oczyszczanie i remont trzech zbiorników wodnych, przebudowę dwóch mostków przy zbiornikach wodnych, remont ogrodzenia Parku, remont i rozbudowę oświetlenia, doposażenie obiektu w ławki parkowe i stół do gry w tenisa. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania będą wystawiana na Zainteresowanego. Towary i usługi nabywane w ramach zadania inwestycyjnego będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, poniesione wydatki będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, to pomimo odmiennej argumentacji uznano stanowisko za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl