IPTPP1/443-208/12-4/IG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przygotowaniem terenu, będącego własnością gminy, do pełnienia funkcji terenów inwestycyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-208/12-4/IG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przygotowaniem terenu, będącego własnością gminy, do pełnienia funkcji terenów inwestycyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 13 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 6 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 6 czerwca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza realizować przedsięwzięcie z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej pn.: "...".

Przedmiotem projektu jest wykonanie prac studyjno-koncepcyjnych, których celem jest przygotowanie terenu, będącego własnością Gminy, do pełnienia funkcji terenów inwestycyjnych o powierzchni poniżej 15 ha.

Prace będą obejmować:

* studium wykonalności, obejmujące m.in. raport o barierach inwestycyjnych,

* koncepcję zagospodarowania terenu inwestycyjnego, w tym ocena stanu infrastruktury technicznej i analiza kosztowa uzbrojenia,

* wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, obejmującej planowaną infrastrukturę techniczną (w tym projekty budowlano-wykonawcze, kosztorysy inwestorskie),

* przeprowadzenie kompleksowych badań geotechnicznych, w tym określenie warstw geologicznych, nośności gruntu, poziomu lustra wody gruntowej,

* opracowania o klimacie inwestycyjnym dla danej lokalizacji,

* harmonogramy procesu inwestycyjnego,

* analizy formalno-prawne nieruchomości,

* analizy kosztowe makroniwelacji,

* raporty oddziaływania na środowisko,

* projekty doradczo-promocyjne (w tym działania rozpoznawcze służące ocenie możliwości utworzenia terenu inwestycyjnego dla danej lokalizacji oraz opracowanie informacji o utworzonym terenie inwestycyjnym).

Dokumentacja projektowo-kosztorysowa obejmować będzie:

* budowę sieci wodociągowej,

* budowę sieci kanalizacyjnej,

* budowę kanalizacji teletechnicznej,

* budowę drogi dojazdowej,

* budowę oświetlenia ulic,

* przebudowę sieci energetycznej.

Wybudowana w przyszłości infrastruktura nie będzie podlegać sprzedaży.

Dokumentacja dotycząca budowy sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej zostanie nieodpłatnie przekazana gminnej jednostce organizacyjnej - zakładowi budżetowemu, w celu późniejszej realizacji inwestycji.

W oparciu o opisany zakres wydatkowania środków, Gmina nie będzie dokonywała sprzedaży opodatkowanej, tzn. ani świadczenia usług opodatkowanych ani sprzedaży towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotem ww. Projektu jest jedynie wykonanie dokumentacji studyjno-koncepcyjnej. W kolejnych latach Gmina zamierza realizować prace budowlane w oparciu o przygotowaną dokumentację. Wykonana infrastruktura techniczna typu np. drogi, wodociągi, kanalizacja będzie własnością Gminy. Gmina będzie posiadała prawo do dysponowania nieruchomościami (własność, stosunek zobowiązaniowy), na których będzie usytuowana infrastruktura techniczna, dla której wykonana zostanie dokumentacja w ramach Projektu.

Wszystkie elementy Projektu będą stanowiły własność Gminy i nie będą udostępniane odpłatnie innym podmiotom gospodarczym. Projekt będzie realizowany wyłącznie przez Gminę, bez udziału partnerów.

Podstawa do realizacji całego Projektu zawiera się w zakresie działania gminy, a w szczególności wynika z przepisów art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Projekty doradczo-promocyjne będą polegały w szczególności na działaniach rozpoznawczych w ocenie możliwości utworzenia terenu inwestycyjnego dla danej lokalizacji oraz wykonaniu opracowań dotyczących informacji o utworzonym terenie inwestycyjnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur, które są związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy obejmują między innymi sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, a także działalność w zakresie telekomunikacji.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany zamierza realizować przedsięwzięcie z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej pn.: "...". Przedmiotem projektu jest wykonanie prac studyjno-koncepcyjnych, których celem jest przygotowanie terenu, będącego własnością Gminy, do pełnienia funkcji terenów inwestycyjnych o powierzchni poniżej 15 ha.

Prace będą obejmować:

* studium wykonalności, obejmujące m.in. raport o barierach inwestycyjnych,

* koncepcję zagospodarowania terenu inwestycyjnego, w tym ocena stanu infrastruktury technicznej i analiza kosztowa uzbrojenia,

* wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, obejmującej planowaną infrastrukturę techniczną (w tym projekty budowlano-wykonawcze, kosztorysy inwestorskie),

* przeprowadzenie kompleksowych badań geotechnicznych, w tym określenie warstw geologicznych, nośności gruntu, poziomu lustra wody gruntowej,

* opracowania o klimacie inwestycyjnym dla danej lokalizacji,

* harmonogramy procesu inwestycyjnego,

* analizy formalno-prawne nieruchomości,

* analizy kosztowe makroniwelacji,

* raporty oddziaływania na środowisko,

* projekty doradczo-promocyjne (w tym działania rozpoznawcze służące ocenie możliwości utworzenia terenu inwestycyjnego dla danej lokalizacji oraz opracowanie informacji o utworzonym terenie inwestycyjnym).

Dokumentacja projektowo-kosztorysowa obejmować będzie:

* budowę sieci wodociągowej,

* budowę sieci kanalizacyjnej,

* budowę kanalizacji teletechnicznej,

* budowę drogi dojazdowej,

* budowę oświetlenia ulic,

* przebudowę sieci energetycznej.

Wybudowana w przyszłości infrastruktura nie będzie podlegać sprzedaży. Dokumentacja dotycząca budowy sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej zostanie nieodpłatnie przekazana gminnej jednostce organizacyjnej - zakładowi budżetowemu, w celu późniejszej realizacji inwestycji. W oparciu o opisany zakres wydatkowania środków, Gmina nie będzie dokonywała sprzedaży opodatkowanej, tzn. ani świadczenia usług opodatkowanych ani sprzedaży towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotem ww. Projektu jest jedynie wykonanie dokumentacji studyjno-koncepcyjnej. W kolejnych latach Gmina zamierza realizować prace budowlane w oparciu o przygotowaną dokumentację. Wykonana infrastruktura techniczna typu np. drogi, wodociągi, kanalizacja będzie własnością Gminy. Wnioskodawca będzie posiadał prawo do dysponowania nieruchomościami (własność, stosunek zobowiązaniowy), na których będzie usytuowana infrastruktura techniczna, dla której wykonana zostanie dokumentacja w ramach Projektu. Wszystkie elementy Projektu będą stanowiły własność Gminy i nie będą udostępniane odpłatnie innym podmiotom gospodarczym. Projekt będzie realizowany wyłącznie przez Wnioskodawcę, bez udziału partnerów. Podstawa do realizacji całego Projektu zawiera się w zakresie działania gminy, a w szczególności wynika z przepisów art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 3a ustawy o samorządzie gminnym. Projekty doradczo-promocyjne będą polegały w szczególności na działaniach rozpoznawczych w ocenie możliwości utworzenia terenu inwestycyjnego dla danej lokalizacji oraz wykonaniu opracowań dotyczących informacji o utworzonym terenie inwestycyjnym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

* użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,

* nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie gminnej jednostce organizacyjnej - zakładowi budżetowemu dokumentacji w celu późniejszej realizacji inwestycji nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie to odbędzie się w związku z wykonywaniem przez Gminę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy wskazać należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ poniesione wydatki nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl