IPTPP1/443-206/13-5/IG - Prawo szpitala do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego wdrożenia elektronicznych usług publicznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-206/13-5/IG Prawo szpitala do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego wdrożenia elektronicznych usług publicznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) uzupełnionym w dniach 27 maja 2013 r. i 6 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pod nazwą "...".

Wniosek uzupełniono w dniach 27 maja 2013 r. i 6 czerwca 2013 r. w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 czerwca 2013 r.)

Wojewódzki Specjalistyczny Zespół, działając wspólnie z Szpitalem, na podstawie umowy partnerstwa realizuje projekt inwestycyjny pod nazwą "...".

Przedsięwzięcie to zostało zgłoszone do objęcia kosztów związanych z jego realizacją środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013 - Działanie 2.2.... Przedmiotem tego przedsięwzięcia jest wdrożenie elektronicznych usług publicznych typu e-zdrowie, umożliwiających zdalne świadczenie na rzecz pacjentów usług takich jak np. e-rejestracja, czy zdalny dostęp do informacji medycznej. Zakres rzeczowy projektu obejmuje zakup, instalacje i wdrożenie szeregu aplikacji, współpracujących w ramach utworzonego systemu oraz niezbędnego z tego punktu widzenia sprzętu informatycznego - serwerów, stacji roboczych, czytników dowodów osobistych oraz tabletów. Łączne koszty realizacji tej inwestycji to 2.479.864,50 PLN, z czego koszty kwalifikowalne, od których liczone jest dofinansowanie środkami EFRR to 1.800.689,25 PLN, a koszty niekwalifikowalne to 679.175,25 PLN. Kwota podatku VAT, w obrębie kosztów kwalifikowalnych niniejszego projektu to 336.714,25 PLN, natomiast VAT w kosztach niekwalifikowalnych to kwota 127.000,25 PLN. Okres realizacji powyższego przedsięwzięcia to lata 2013 - 2014 (projekt zostanie zakończony i rozliczony do 31 grudnia 2014 r.) Produkty, uzyskane w ramach realizacji opisanego projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane w celach związanych bezpośrednio z uzyskiwaniem jakichkolwiek przychodów, zostaną one udostępnione beneficjentom (mieszkańcom Województwa nieodpłatnie).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na WSZ. Wnioskodawca będzie wykorzystywał zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie Liderem projektu.

Zadania Lidera to między innymi:

* podpisywanie i składanie wniosków o dofinansowanie projektów wraz z wymaganymi załącznikami do Instytucji Zarządzającej dla Działania 2.2 Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013,

* dokonywanie niezbędnych poprawek w dokumentacji aplikacyjnej na wezwanie Instytucji Zarządczej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, (IZ RPO),

* zawieranie umów o dofinansowanie projektów z IZ RPO,

* kierowanie i koordynowanie pracami Partnerstwa,

* przygotowanie i przeprowadzanie postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w zakresie tej części projektu, która jest wspólna dla Partnerów i Lidera,

* przygotowanie i przeprowadzanie postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w celu wykonania zadań przewidzianych do realizacji przez Lidera w dokumentacji aplikacyjnej i umowie o dofinansowanie projektu,

* nadzorowanie prawidłowej realizacji projektu,

* przygotowanie i przedkładanie IZ RPO sprawozdań z realizacji inwestycji, wniosków o płatność i innych dokumentów wynikających z umowy o dofinansowanie oraz wymagań IZ RPO,

* zarządzanie środkami finansowymi, zapewnienia płynności finansowej projektu oraz kontroli wydatkowania środków pieniężnych,

* nadzorowanie i wykonywanie działań informacyjno-promocyjnych związanych z realizacją projektu na zasadach określonych przez IZ RPO,

* przechowywanie, archiwizowanie oraz udostępnianie dokumentów związanych z realizacją projektu.

Lider Partnerstwa zobowiązuje się do poniesienia 50% kosztów związanych ze sporządzeniem dokumentacji aplikacyjnej projektu tj. Zintegrowanego Studium wykonalności projektu oraz wniosku o dofinansowanie. Lider Partnerstwa zobowiązuje się do finansowania kosztów utrzymania i użytkowania zainstalowanej w swojej siedzibie infrastruktury informatycznej powstałej w wyniku realizacji projektu. Lider Partnerstwa zobowiązuje się do finansowania nakładów odtworzeniowych związanych z koniecznością utrzymania produktów projektu zainstalowanych we własnej jednostce w odpowiednim stanie technicznym. Lider Partnerstwa zobowiązuje się do zabezpieczenia środków finansowych niezbędnych do wykonania zaplanowanych przez siebie zadań inwestycyjnych. Partner będzie przekazywał własne środki finansowe na rzecz Lidera w ramach rozliczania wspólnych przedsięwzięć tj. wykonanie studium wykonalności, koszty audytu informatycznego itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcom - Wojewódzkiemu Specjalistycznemu Zespołowi oraz Szpitalowi, w ramach realizowanego projektu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu od 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż na podstawie umowy partnerstwa Wnioskodawca realizuje projekt inwestycyjny pod nazwą "...". Przedsięwzięcie to będzie realizowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. 2007 - 2013 - Działanie 2.2.... Przedmiotem tego przedsięwzięcia jest wdrożenie elektronicznych usług publicznych typu e-zdrowie, umożliwiających zdalne świadczenie na rzecz pacjentów usług takich jak np. e-rejestracja, czy zdalny dostęp do informacji medycznej. Zakres rzeczowy projektu obejmuje zakup, instalacje i wdrożenie szeregu aplikacji, współpracujących w ramach utworzonego systemu oraz niezbędnego z tego punktu widzenia sprzętu informatycznego - serwerów, stacji roboczych, czytników dowodów osobistych oraz tabletów. Produkty, uzyskane w ramach realizacji opisanego projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane w celach związanych bezpośrednio z uzyskiwaniem jakichkolwiek przychodów, zostaną one udostępnione beneficjentom nieodpłatnie.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Zainteresowanego. Wnioskodawca będzie wykorzystywał zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie Liderem projektu. Lider Partnerstwa zobowiązuje się do poniesienia 50% kosztów związanych ze sporządzeniem dokumentacji aplikacyjnej projektu tj. Zintegrowanego Studium wykonalności projektu oraz wniosku o dofinansowanie. Lider Partnerstwa zobowiązuje się do finansowania kosztów utrzymania i użytkowania zainstalowanej w swojej siedzibie infrastruktury informatycznej powstałej w wyniku realizacji projektu. Lider Partnerstwa zobowiązuje się do finansowania nakładów odtworzeniowych związanych z koniecznością utrzymania produktów projektu zainstalowanych we własnej jednostce w odpowiednim stanie technicznym. Lider Partnerstwa zobowiązuje się do zabezpieczenia środków finansowych niezbędnych do wykonania zaplanowanych przez siebie zadań inwestycyjnych. Partner będzie przekazywał własne środki finansowe na rzecz Lidera w ramach rozliczania wspólnych przedsięwzięć tj. wykonanie studium wykonalności, koszty audytu informatycznego itp.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...", ponieważ jak wskazał Zainteresowany, poniesione wydatki będą miały związek z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego i dotyczącej Wnioskodawcy. W myśl art. 14b § 1 tej ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec tego, niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy i odnosi się do skutków podatkowych dotyczących Wnioskodawcy, nie dotyczy natomiast skutków podatkowych dla Samodzielnego Wojewódzkiego Szpitala.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl