IPTPP1/443-204/13-4/MH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-204/13-4/MH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 29 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 29 kwietnia 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Podatnik w ramach obecnej działalności gospodarczej zajmuje się głównie wynajmem mieszkań. Jest płatnikiem podatku VAT - podatnikiem VAT czynnym. W ramach rozwoju działalności planuje prowadzenie Poradni. Wystąpił o dotację na inwestycję pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Planowana inwestycja polegać będzie na wyremontowaniu wynajmowanych pomieszczeń znajdujących się w Szpitalu, dostosowaniu ich do utworzenia specjalistycznej przychodni oraz jej wyposażenie w specjalistyczny sprzęt medyczny. Taki jak np. aparat do wielokanałowej wewnątrzprzełykowej impedancji z pH-metrią, aparat do testów oddechowych na obecność bakterii Helicobacter pylori, aparat do elastografii wątroby, system do endoskopii kapsułkowej.

Sprzęt służyć będzie do diagnostyki przewodu pokarmowego świadczonej powstałej poradni. Wszystkie zakupy i wydatki będą ponoszone bezpośrednio przez działalność gospodarczą Wnioskodawcy i na nią będą wystawiane faktury. Właścicielem projektu będzie Wnioskodawca i w ramach swojej działalności gospodarczej będzie prowadził działalność poradni z wykorzystaniem sprzętu zakupionego i wprowadzonego do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Na nowo zakupionych urządzeniach w wyremontowanych pomieszczeniach będą przeprowadzane badania z zakresu chorób przewodu pokarmowego np. badania wątroby, żołądka, trzustki, jelita cienkiego oraz grubego. Działalność będzie polegała na prowadzeniu przychodni lekarskiej. W zakresie usług przychodni znajdują się również badania oraz leczenie otyłości, cukrzycy oraz wszelkich innych chorób powiązanych z układem trawiennym. Będą to usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 86 - "usługi w zakresie opieki zdrowotnej", które są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W ramach dotacji podatnik otrzyma zwrot nakładów wraz z podatkiem VAT, jeśli nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Wydatki poniesione w ramach projektu przez Wnioskodawcę, w ramach jego działalności gospodarczej, na którą będą wystawione faktury, będą służyły wyłącznie działalności poradni lekarskiej, czyli będą miały związek z czynnościami zwolnionymi z VAT (usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 86 - "usługi w zakresie opieki zdrowotnej", które są zwolnione od podatku od towarów i usług).

Faktury za wydatki poniesione na remont i wyposażenie poradni będą wystawione na działalność gospodarczą Wnioskodawcy. Czyli ten sam podmiot, który potem będzie prowadził działalność poradni. I ten sam podmiot będzie świadczył usługi medyczne - zwolnione z VAT. Reasumując Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej poniesione wydatki na inwestycję (remont, zakup środków trwałych i inne służące prowadzeniu działalności gospodarczej) i otrzyma za nie faktury wystawione na tę działalność gospodarczą. On będzie właścicielem tego projektu i nie będzie go przekazywał do użytkowania, ani go nie sprzeda. A cała ta inwestycja będzie służyła czynnościom zwolnionym z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT od zakupu materiałów i usług związanych z modernizacją poradni i zakupem specjalistycznego sprzętu do diagnostyki medycznej, który stanowi wydatek kwalifikowalny w planowanym projekcie "...", skoro służyć będą one usługom medycznym zwolnionym z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać w całości lub w części kwoty naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, z uwagi na fakt, iż zakup będzie związany ze sprzedażą zwolnioną od podatku, natomiast zgodnie z zapisami art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnik stoi na stanowisku, iż nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków służących w przyszłości jedynie sprzedaży zwolnionej z podatku VAT zgodnie z art. 86 "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik VAT a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane będą lub są do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku:

18.

usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze;

19.

usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a.

lekarza i lekarza dentysty,

b.

pielęgniarki i położnej,

c.

medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149 poz. 887 i r 174 poz. 1039),

d.

psychologa.

W związku z powyższym, usługi świadczone w Poradni będą zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Stąd z tytułu zakupu usług, materiałów i sprzętu bezpośrednio związanych z prowadzeniem poradni nie przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT. Więc podatnik nie może odzyskać podatku od towarów i usług od zakupów robionych w ramach projektu modernizacji i wyposażenia poradni świadczącej usługi medyczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu od 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany wystąpił o dotację na tę inwestycję pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Planowana inwestycja polegać będzie na wyremontowaniu wynajmowanych pomieszczeń znajdujących się w Szpitalu, dostosowaniu ich do utworzenia specjalistycznej przychodni oraz jej wyposażenie w specjalistyczny sprzęt medyczny. Taki jak np. aparat do wielokanałowej wewnątrzprzełykowej impedancji z pH-metrią, aparat do testów oddechowych na obecność bakterii Helicobacter pylori, aparat do elastografii wątroby, system do endoskopii kapsułkowej. Sprzęt służyć będzie do diagnostyki przewodu pokarmowego świadczonej powstałej poradni. Na nowo zakupionych urządzeniach w wyremontowanych pomieszczeniach będą przeprowadzane badania z zakresu chorób przewodu pokarmowego np. badania wątroby, żołądka, trzustki, jelita cienkiego oraz grubego. Wydatki poniesione w ramach projektu przez Wnioskodawcę, w ramach jego działalności gospodarczej, na którą będą wystawione faktury, będą służyły wyłącznie działalności poradni lekarskiej, czyli będą miały związek z czynnościami zwolnionymi z VAT. Cała ta inwestycja będzie służyła czynnościom zwolnionym z VAT

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, poniesione wydatki będą służyć czynnościom zwolnionym z podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl