IPTPP1/443-203/14-4/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-203/14-4/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 18 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT dotyczącego wydatków związanych z działalnością bieżącą i inwestycyjną Fundacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT dotyczącego wydatków związanych z działalnością bieżącą i inwestycyjną Fundacji.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Fundacja... jest organizacją pożytku publicznego, nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT, której celem jest:

* dążenie do integralnego rozwoju w społeczeństwie obywatelskim osób niepełnosprawnych, uzależnionych, bezrobotnych, niezaradnych życiowo i innych;

* przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób nim zagrożonych, w tym niepełnosprawnych uzależnionych, bezrobotnych, niezaradnych życiowo i innych;

* działalność na rzecz osób w trudnej sytuacji życiowej;

* działalność charytatywna;

* ochrona i promocja zdrowia;

* przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;

* działalność na rzecz osób bezrobotnych, zagrożonych bezrobociem, osób po 50 roku życia;

* działalność wspomagająca rozwój społeczności lokalnej;

* działalność na rzecz edukacji, oświaty, wychowania, kultury, sztuki i dziedzictwa narodowego;

* działalność na rzecz wspierania i upowszechniania kultury fizycznej oraz profilaktyki prozdrowotnej;

* działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

* działalność na rzecz promocji i organizacji wolontariatu.

Fundacja realizuje cele statutowe prowadząc oraz wspierając (finansowo, rzeczowo lub organizacyjnie):

1. Różnorodne formy pracy terapeutycznej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i readaptacyjnej, edukacyjnej na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym osób niepełnosprawnych, uzależnionych, bezrobotnych, niezaradnych życiowo i innych.

2. Pomoc osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz działania mające na celu wyrównywanie szans tych osób.

3. Działania w dziedzinie ochrony i promocji zdrowia, w tym zdrowia psychicznego, oraz kultury fizycznej oraz profilaktyki prozdrowotnej.

4. Działania mające na celu przeciwdziałanie bezrobociu, aktywizację zawodową, tworzenie miejsc pracy, pośrednictwo pracy i zapewnienie ciągłości zatrudnienia.

5. Działania służące podnoszeniu kwalifikacji zawodowych.

6. Edukację i wsparcie dla osób po 50 roku życia.

7. Różnorodne formy pracy, tj. terapeutycznej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i readaptacyjnej, edukacyjnej na rzecz rodzin osób zagrożonych uzależnieniem i patologią społeczną, oraz prowadzenie działań profilaktycznych w kierunku zwalczania alkoholizmu i innych patologii życia społecznego i rodzinnego.

8. Różnorodne formy pracy, tj. terapeutycznej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i readaptacyjnej, edukacyjnej i wspierającej na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczej.

9. Inicjatywy na rzecz kultury, sztuki i dziedzictwa narodowego.

10. Inicjatywy dla dzieci i młodzieży, tj. działania opiekuńczo - wychowawcze, organizację obozów, kolonii, rozwijanie zainteresowań i zamiłowań.

11. Działalność edukacyjną.

12. Współpracę z organami władzy państwowej, samorządowej oraz instytucjami, przedsiębiorstwami i osobami fizycznymi w zakresie niezbędnym dla realizacji celów Fundacji.

13. Działalność postpenitencjarną.

Działalność statutowa Fundacji jest działalnością pożytku publicznego i prowadzona jest jako działalność nieodpłatna i działalność odpłatna. Fundacja w ramach swej działalności prowadzi Środowiskowy Dom Samopomocy Fundacji..., który działa od października 2012 r. Jest on miejscem, gdzie wsparcie znajdują nie tylko osoby niepełnosprawne, ale także ich rodziny i bliscy. Uczestnicy biorą udział w zajęciach w ramach pracowni gospodarstwa domowego i zaradności życiowej, plastycznej, komputerowej i fizjoterapii. Korzystają również z pomocy psychologa, biorą udział w zajęciach sportowych rekreacyjnych.

Uczestnictwo w Środowiskowym Domu Samopomocy daje możliwość poznawania świata, zwiedzania nowych miejsc, poznawania nowych ludzi. W Środowiskowym Domu Samopomocy w... świadczone są usługi, które obejmują w szczególności:

1.

trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;

2.

trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury;

3.

trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych;

4.

poradnictwo psychologiczne;

5.

pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;

6.

pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia;

7.

niezbędną opiekę;

8.

terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację;

9.

inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.

W związku z działalnością bieżącą i inwestycyjną Fundacji faktury są wystawiane na Fundację....

Nabywane towary i usługi, dotyczące działalności inwestycyjnej będą nie tylko związane z wytworzeniem nieruchomości, również z działalnością bieżącą.

Nabywane towary i usługi związane z działalnością bieżącą i inwestycyjną Fundacji będą służyć Wnioskodawcy wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja... będąca organizacją pożytku publicznego i non-profit ma możliwość odzyskania podatku VAT od zakupów realizowanych w ramach działalności Fundacji ze środków własnych i pozyskanych ze środków publicznych wspierających działalność bieżącą i inwestycyjną Fundacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) pkt 22 i 23.

Artykuł 43. 1. Zwalnia się od podatku:

pkt 22 usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a.

regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy; ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b.

wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

* domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

* placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c.

placówki specjalistycznego poradnictwa,

d.

inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekłe chorym tub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e.

specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

pkt 23 usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22 oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Wnioskodawca jednak zaznacza, że środki na funkcjonowanie i prowadzenie Fundacji w większości przypadków, które miały miejsce w czasie działalności Wnioskodawcy pochodziły ze środków publicznych, są to bowiem jednostki budżetowe (ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.), bądź z darowizn osób prywatnych.

Wnioskodawca sądzi, iż usługi świadczone na rzecz beneficjentów Fundacji, są zwolnione z podatku VAT, co za tym idzie od kosztów poniesionych na działalność Fundacji również nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego.

Ponadto Zainteresowany pragnie nadmienić iż Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT i utrzymuje się ze środków pochodzących z różnego typu projektów finansowanych przez np. urzędy miast, urzędy marszałkowskie poszczególnych województw, PFRON, fundusze z UE. W rozumieniu Wnioskodawcy są to środki publiczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego, nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Celem Fundacji jest dążenie do integralnego rozwoju w społeczeństwie obywatelskim osób niepełnosprawnych, uzależnionych, bezrobotnych, niezaradnych życiowo i innych; przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób nim zagrożonych, w tym niepełnosprawnych uzależnionych, bezrobotnych, niezaradnych życiowo i innych; działalność na rzecz osób w trudnej sytuacji życiowej; działalność charytatywna; ochrona i promocja zdrowia; przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym; działalność na rzecz osób bezrobotnych, zagrożonych bezrobociem, osób po 50 roku życia; działalność wspomagająca rozwój społeczności lokalnej; działalność na rzecz edukacji, oświaty, wychowania, kultury, sztuki i dziedzictwa narodowego; działalność na rzecz wspierania i upowszechniania kultury fizycznej oraz profilaktyki prozdrowotnej; działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka; działalność na rzecz promocji i organizacji wolontariatu. W związku z działalnością bieżącą i inwestycyjną Fundacji faktury są wystawiane na Fundację.... Nabywane towary i usługi, dotyczące działalności inwestycyjnej będą nie tylko związane z wytworzeniem nieruchomości, również z działalnością bieżącą. Nabywane towary i usługi związane z działalnością bieżącą i inwestycyjną Fundacji będą służyć Wnioskodawcy wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i jak wskazał we wniosku - nabywane towary i usługi związane z działalnością bieżącą i inwestycyjną Fundacji będą służyć wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie miał zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, od zakupów realizowanych w ramach działalności Fundacji wspierających działalność bieżącą i inwestycyjną Fundacji. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W oparciu o powołane wyżej przepisy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT od zakupów dotyczących działalności bieżącej i inwestycyjnej Fundacji, ponieważ nabywane towary i usługi związane z ta działalnością będą służyć Wnioskodawcy wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług i Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż nabywane towary i usługi związane z działalnością bieżącą i inwestycyjną Fundacji będą służyć Wnioskodawcy wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl