IPTPP1/443-20/12-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-20/12-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani. przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie prawidłowości dokonania zgłoszenia rejestracyjnego osoby fizycznej przejmującej do prowadzenia publiczną szkołę podstawową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie prawidłowości dokonania zgłoszenia rejestracyjnego osoby fizycznej przejmującej do prowadzenia publiczną szkołę podstawową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Na podstawie art. 5 ust. 5g-5r. ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. w dniu 18 maja 2011 r. pomiędzy Gminą a Wnioskodawczynią została podpisana umowa o przekazanie osobie fizycznej prowadzenia Szkoły Podstawowej od dnia 1 września 2011 r.

Szkoła pozostaje nadal placówką publiczną i w dniu 31 maja 2011 r. została wpisana do rejestru publicznych placówek oświatowych na terenie Gminy prowadzonych przez podmioty nie będące jednostką samorządu terytorialnego. W dniu 27 lipca 2011 r. Burmistrz Miasta i Gminy wydał decyzję udzielającą Wnioskodawczyni zezwolenia na prowadzenie ww. szkoły.

Na podstawie powyższych dokumentów Wnioskodawczyni dokonała odpowiednich zgłoszeń w urzędzie statystycznym, ZUS i skarbowym. Ponieważ wcześniej na własnym numerze NIP Wnioskodawczyni miała zgłoszoną inną działalność gospodarczą, którą obecnie zlikwidowała, dokonując wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, w urzędzie skarbowym dokonała zgłoszenia aktualizacyjnego na druku NIP-1, wprowadzając dane związane z prowadzeniem szkoły (miejsce prowadzenia, regon, PKD, nr zezwolenia, konto bankowe), złożyła również oświadczenie o wyborze formy opodatkowania (zasady ogólne prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów).

Działalność Wnioskodawczyni nie jest wpisana do ewidencji działalności gospodarczej i prowadzona jest na podstawie zezwolenia wydanego przez Gminę.

Działalność oświatową Wnioskodawczyni prowadzi nieodpłatnie. Jedynym przychodem szkoły jest dotacja udzielana przez Gminę. Dotacja przeznaczona jest na bieżące koszty związane z prowadzeniem szkoły. Do kosztów tych zalicza się przede wszystkim wynagrodzenie pracowników, utrzymanie lokalu, media, pomoce dydaktyczne, usługi pomocnicze itp. Różnica pomiędzy udzieloną dotacją a poniesionymi kosztami stanowi dochód Wnioskodawczyni, zgodnie z umową z Gminą ograniczony od góry równowartością dwukrotności kwoty bazowej dla nauczycieli określaną w ustawie budżetowej na dany rok.

Poza tym w szkole prowadzona jest działalność polegająca na dożywianiu dzieci w ramach Rządowego Programu Dożywiania Dzieci. W tym celu zawarta została umowa z firmą zewnętrzną o dostarczanie posiłków oraz z ośrodkami pomocy społecznej o pokrywanie kosztów tego żywienia. Odbywa się to w następujący sposób: firma dostarczająca posiłki obciąża szkołę fakturą, która jest przedstawiana w ośrodku pomocy społecznej i ten dokonuje płatności za ww. fakturę na konto Wnioskodawczyni, a następnie kwota ta jest przelewana na rzecz dostawcy. Z działalności tej Wnioskodawczyni nie uzyskuje żadnych dochodów, ani też nie ponosi dodatkowych kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy prawidłowo zostały dokonane zgłoszenia rejestracyjne osoby fizycznej przejmującej do prowadzenia publiczną szkołę podstawową.

Zdaniem Wnioskodawczyni prowadzenie szkoły jest formą działalności gospodarczej. Jest to jednak działalność oświatowa, która nie podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej, a prowadzona jest na podstawie pozwolenia udzielanego przez Gminę. W związku z powyższym zgłoszenie w urzędzie skarbowym powinno być dokonane poprzez aktualizację NIP-1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym do 1 września 2011 r.), zwanej dalej ustawą, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP".

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP.

Na mocy ust. 3 cyt. artykułu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, zwane dalej "płatnikami składek ubezpieczeniowych"; podmioty te również otrzymują NIP.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy, podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W świetle do art. 5 ust. 2 ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych zawiera nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer ewidencyjny PESEL.

W myśl art. 5 ust. 4 ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników wykonujących działalność gospodarczą zawiera również informacje dotyczące tej działalności.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 5 ust. 5 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych, określi, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych, z wyjątkiem zgłoszeń osób fizycznych będących przedsiębiorcami.

Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 29 września 2009 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. z 2009 r. Nr 161, poz. 1282) określił wzory formularzy, na których dokonuje się aktualizacji danych.

W myśl § 1 ww. rozporządzenia na formularzu:

1.

NIP-1 dokonuje się zgłoszenia identyfikacyjnego osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą - niebędącej przedsiębiorcą;

2.

NIP-2 zgłoszenia identyfikacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem;

3.

NIP-3 dokonuje się zgłoszenia identyfikacyjnego osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej;

4.

NIP-B dokonuje się zgłoszenia informacji o rachunkach bankowych, stanowiący załącznik do zgłoszeń NIP-1 i NIP-2;

5.

NIP-C dokonuje się zgłoszenia informacji o miejscach prowadzenia działalności, stanowiący załącznik do zgłoszeń NIP-1 i NIP-2;

6.

NIP-2/A dokonuje się zgłoszenia informacji o wyodrębnionych jednostkach wewnętrznych podmiotu podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, stanowiący załącznik do druku NIP-2;

7.

NIP-D dokonuje się zgłoszenia informacji o wspólnikach spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej lub o spółkach tworzących podatkową grupę kapitałową, stanowiący załącznik do druku NIP-2.

Zgodnie z art. 5a ust. 1 ustawy, podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą w ramach wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców albo do ewidencji działalności gospodarczej składają zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego określonego w art. 4.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 6 ustawy, do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się odpowiednio:

1.

przepisy art. 5 ust. 4a;

2.

wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych ustalone na podstawie art. 5 ust. 5 albo wnioski określone na podstawie przepisów o działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że na podstawie art. 5 ust. 5g-5r. ustawy o systemie oświaty Wnioskodawczyni podpisała z Gminą umowę o przekazaniu osobie fizycznej prowadzenia szkoły podstawowej. Szkoła nadal pozostaje placówką publiczną i została wpisana do rejestru publicznych placówek oświatowych na terenie Gminy prowadzonych przez podmioty nie będące jednostkami samorządu terytorialnego. W dniu 27 lipca 2011 r. Burmistrz Miasta i Gminy wydał decyzję udzielającą Wnioskodawczyni zezwolenia na prowadzenie ww. szkoły. Na podstawie ww. dokumentów Wnioskodawczyni dokonała odpowiednich zgłoszeń w urzędzie statystycznym, ZUS i skarbowym. Wnioskodawczyni prowadziła wcześniej działalność gospodarczą na własne nazwisko, którą obecnie zlikwidowała dokonując wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej. W urzędzie skarbowym Zainteresowana złożyła zgłoszenie aktualizacyjne na druku NIP-1 wpisując dane związane z prowadzeniem szkoły (miejsce prowadzenia, regon, PKD, nr zezwolenia, konto bankowe). Wnioskodawczyni złożyła również oświadczenie o wyborze formy opodatkowania (zasady ogólne prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów). Działalność oświatową Zainteresowana prowadzi nieodpłatnie. Jedynym przychodem szkoły jest dotacja udzielana przez Gminę, która przeznaczona jest na bieżące koszty związane z prowadzeniem szkoły (wynagrodzenie pracowników, utrzymanie lokalu, media, pomoce dydaktyczne, usługi pomocnicze).

Ponadto w szkole prowadzona jest działalność polegająca na dożywianiu dzieci w ramach Rządowego Programu Dożywiania Dzieci. W tym celu została zawarta umowa z firmą zewnętrzną o dostarczanie posiłków oraz z ośrodkami pomocy społecznej o pokrywanie kosztów tego żywienia. Firma dostarczająca posiłki obciąża szkołę fakturą, która jest przedstawiana w ośrodku pomocy społecznej i ten dokonuje płatności za ww. fakturę na konto Wnioskodawczyni, a następnie kwota ta jest przelewana na rzecz dostawcy. Z działalności tej Zainteresowana nie uzyskuje żadnych dochodów, ani też nie ponosi dodatkowych kosztów.

Na mocy art. 5 ust. 5g ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) jednostka samorządu terytorialnego, będąca organem prowadzącym szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może przekazać, w drodze umowy, osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej, prowadzenie takiej szkoły.

W myśl art. 5 ust. 5i ww. ustawy, do szkoły lub placówki przejętej zgodnie z ust. 5g stosuje się przepisy dotyczące szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, z wyjątkiem art. 58 ust. 3-5.

Zgodnie z art. 5 ust. 5o ww. ustawy, osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna, która przejęła szkołę lub placówkę, na podstawie umowy, o której mowa w ust. 5g, z dniem przejęcia szkoły lub placówki jest obowiązana zaproponować nauczycielom na piśmie nowe warunki pracy i płacy oraz wskazać termin, nie krótszy niż 7 dni, do którego nauczyciele mają złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia proponowanych warunków.

W myśl art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność.

Zgodnie z art. 58 ust. 3 ww. ustawy założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych danego typu, a w przypadku szkół artystycznych - zezwolenia ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Zgodnie z art. 59 ust. 8 ww. ustawy przepisów w zakresie likwidacji szkoły lub placówki publicznej nie stosuje się w razie przekazania przez jednostkę samorządu terytorialnego prowadzenia szkoły lub placówki publicznej osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej.

W myśl art. 59 ust. 9 ww. ustawy przekazanie, o którym mowa wyżej, jest równoznaczna z likwidacją dotychczasowej formy organizacyjno - prawnej szkoły lub placówki, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Na podstawie powyższych przepisów stwierdzić należy, że publiczną placówkę oświatową może prowadzić:

* jednostka samorządu terytorialnego;

* osoba prawna, jeżeli jej statut lub inny dokument stanowiący podstawę funkcjonowania przewiduje prowadzenie przez nią działalności oświatowej, a także po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz posiada zezwolenie właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego;

* osoba fizyczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz posiada zezwolenie właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. 1a, nie jest działalnością gospodarczą. Działalność prowadzona w ww. formach nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (nawet jeżeli spełnia zawarte w nim przesłanki), a zatem do tych form działalności nie stosuje się zasad ujętych w tej ustawie. Nie oznacza to jednak, iż na gruncie poszczególnych ustaw zasada ta nie może być modyfikowana. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia na gruncie prawa podatkowego. Unormowania te mają charakter szczególny i tym samym mają pierwszeństwo przed zasadami wynikającymi z przepisu ww. ustawy o systemie oświaty (w myśl klauzuli lex specialis derogat legi generali).

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

* wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

* polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

* polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Natomiast w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w świetle art. 15 ust. 3 ustawy o VAT, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

* z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.);

* z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W świetle ww. definicji zawartych w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku od towarów i usług, działalność Wnioskodawczyni polegająca na prowadzeniu szkoły wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Osoba prowadząca szkołę nie jest przedsiębiorcą w tym zakresie. Natomiast stwierdzić należy, że osoba fizyczna prowadząca szkołę, która została przekazana jej przez jednostkę samorządu terytorialnego, prowadzi tą szkołę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Na powyższe wskazuje fakt, iż osoba prowadząca szkołę musi z dniem przejęcia zaproponować nauczycielom nowe warunku pracy i płacy. Ponadto jak już wskazano w art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty, organ prowadzący szkolę odpowiada za jej działalność.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 29 września 2009 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych, aktualizacji danych osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą - niebędącej przedsiębiorcą dokonuje się na druku NIP-1.

Wobec powyższego prawidłowym jest postępowanie Wnioskodawczyni, która jako osoba fizyczna przejmująca do prowadzenia publiczną szkołę podstawową, w celu zgłoszenia tej działalności w urzędzie skarbowym złożyła zgłoszenia aktualizacyjne na formularzu NIP-1.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż ustawą z dnia 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.11.171.1016) dokonano zmiany ww. przepisów ustawy z dnia z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) i otrzymały one następujące brzmienie:

* art. 2 ust. 1 Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.ust. 2. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków.

* art. 5 ust. 1 Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.ust. 2. Zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych zawiera nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer ewidencyjny PESEL.ust. 4. Zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi wykonujących działalność gospodarczą zawiera dane, o których mowa w ust. 2, nazwę (firmę), adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności, numer identyfikacyjny REGON, organ ewidencyjny, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.ust. 5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych, z wyjątkiem zgłoszeń osób fizycznych będących przedsiębiorcami, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych niezbędnych do ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

* art. 9 ust. 1 Podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.ust. 6. Do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się:

1.

odpowiednio przepisy art. 5 ust. 4a;

2.

wzory formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 5 ust. 5 albo formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Przepisy art. 2 ust. 1 i ust. 2, art. 5 ust. 4 i ust. 5 i art. 9 ust. 6 weszły w życie od dnia 1 września 2011 r. Natomiast przepisy art. 5 ust. 1 i ust. 2 art. 9 ust. 1 weszły w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl