IPTPP1/443-2/11-4/ALN - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-2/11-4/ALN Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty oraz usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką szkoleniową wpisaną do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. Przedmiotem działalności są usługi: 85.59.11-usługi nauczania języków obcych, 85.59.12 - kursy komputerowe, 85.59.13.2 - pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego gdzie indziej nie sklasyfikowane, 85.59.19.0 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji gdzie indziej nie sklasyfikowane. Do końca 2010 r. usługi edukacji świadczone przez spółkę były zwolnione z VAT, w związku z czym Spółka nie była zarejestrowana jako podatnik VAT. Od dnia 01.01.2011 korzysta ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy do wysokości 150.000 zł.

Spółka prowadzi nauczanie w siedzibie spółki w X, oraz w filii w Y w zakresie:

a.

2 dniowe-16 godzinne szkolenia biznesowe (profesjonalny sprzedawca, zarządzanie czasem, przywództwo i budowanie zespołu, mistrz ciętej riposty, asertywność dla menadżerów, windykacja należności itp.),

b.

kursy 15-30 godzinne komputerowe o różnym stopniu zaawansowania

c.

30 godzinne szkolenia dla sprzedawców z znajomością gospodarki magazynowej i obsługa kas fiskalnych,

d.

szkolenia zawodowe typu stylizacja paznokci, fryzjerstwo, bukieciarstwo, opiekunka osób starszych, opiekunka dziecięca, kucharz, blacharz, mechanik samochodowy, elektryk, obsługa sprzętu drogowego, kursy księgowości, kadry i place,

e.

jak uruchomić i prowadzić działalność gospodarczą,

f.

sprzedawca z obsługą kas fiskalnych,

g.

nauczanie języków obcych na wszystkich poziomach.

Głównymi kontrahentami, dla których Spółka świadczy usługi są Powiatowe Urzędy Pracy, Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej, Jednostki Wojskowe, firmy które zainteresowane są podnoszeniem kwalifikacji swoich pracowników oraz osoby fizyczne. Większość szkoleń dla Urzędu Pracy i MOPS jest finansowanych w 100% z funduszy unijnych. Z dniem 4 marca 2011 r. Spółka otrzymała od Starosty Powiatowego w Y Zaświadczenie o wpisie do ewidencji na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wnioskodawca nie posiada takiego zaświadczenia na działalność edukacyjną prowadzoną w siedzibie Spółki w X. Nie posiada jako Spółka akredytacji na usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Artykuł 43 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia z podatku usługi objęte systemem oświaty pkt 26, usługi nauczania języków obcych pkt 28, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26 na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (w sytuacji gdy nie określono w ogóle tych przepisów), usługi świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację oraz usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. Spółka podaje, iż nie wszystkie usługi świadczone przez spółkę w siedzibie w Y i w filii w X (z informacji wynikającej z wniosku ORD-IN siedziba Spółki znajduje się w X, zaś filia w Y) będą w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca wskazuje, iż aktualnie świadczy wszystkie usługi kształcenia skierowane dla ludzi dorosłych, którzy są już wychowani. Nie świadczy więc usług kształcenia i wychowania równocześnie. Jak można wychowywać osoby dorosłe podczas np. kursów językowych lub specjalistycznych szkoleń technicznych. Jest to w pewnym sensie absurdalne. Wnioskodawca podaje, że uzależnienie zwolnienia z VAT w zakresie usług kształcenia i wychowania równocześnie jest niezgodne z przepisami Dyrektywy, która w art. 132 ust. 1 lit. i) nie przewiduje warunku świadczenia usług kształcenia sprzężonych z wychowaniem jako przesłanki objęcia tych usług zwolnieniem z VAT.

Usługi szkolenia świadczone w X nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (typu bhp, o wydanie prawa jazdy, świadczone żołnierzom zawodowym itp.).

Przeprowadzane szkolenia w X dotyczą kształcenia biznesowego typu: mistrz ciętej riposty, asertywność w biznesie, przywództwo i budowanie zespołu, zarządzanie czasem, zarządzanie projektem, profesjonalny sprzedawca, skuteczne negocjacje, prawo dla menedżerów, obsługa komputerów, analiza ekonomiczna itp. prowadzone są w ramach normalnej działalności gospodarczej spółki. Są to szkolenia otwarte dla wszystkich osób fizycznych - dorosłych, które zgłaszają się indywidualnie, bądź poprzez instytucje zainteresowane podnoszeniem kwalifikacji swoich pracowników. Nie są one finansowane ze środków publicznych.

Szkolenia ww. organizowane są również poza siedzibą firmy (poza X) i są to tzw. "szkolenia zamknięte" dla określonej grupy słuchaczy - wyłącznie dla pracowników danej firmy lub konkretnej instytucji. Przeprowadzane są najczęściej w siedzibie firmy lub instytucji zamawiającej dany typ szkolenia, choć zdarza się również, że szkolenia zamknięte Zainteresowany przeprowadza w siedzibie firmy w X. Szkolenia te również nie są finansowane ze środków publicznych.

W siedzibie firmy w X prowadzone są również szkolenia finansowane w całości ze środków publicznych (są to szkolenia głównie przeprowadzane na podstawie zawartych umów z Powiatowymi Urzędami Pracy, Miejskimi Ośrodkami Pomocy Społecznej i dotyczą szkoleń w zakresie obsługi komputera, kas fiskalnych, profesjonalny sprzedawca, gospodarki magazynowej itp.). Szkolenia te były przeprowadzone w roku 2010. W zawartych z tymi jednostkami umowach zawiera się klauzula, iż są to szkolenia sfinansowane ze środków unijnych, lub publicznych. Spółka ma świadomość, iż przy zawieraniu umów z tymi jednostkami w roku bieżącym musi koniecznie wymagać zapisu w umowie czy są to szkolenia sfinansowane w 100% ze środków unijnych, czy publicznych (korzystają one bez wątpienia ze zwolnienia z VAT), a jeśli są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych - to mogą one korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 i ust. 8-9 rozporządzenia wykonawczego. Rozpoczęcie tych szkoleń spółka przewiduje na miesiąc maj i czerwiec roku bieżącego.

Spółka podaje, iż wszystkie usługi szkolenia zawodowego typu: stylizacja paznokci, fryzjerstwo, bukieciarstwo, opiekunka osób starszych, opiekunka dziecięca, kucharz, blacharz, mechanik samochodowy, elektryk, kursy księgowości, kadry i płace będą świadczone zarówno w Y jak i w X (za wyjątkiem malarza). Szkolenie w zakresie malarza przeprowadzane będzie w zamkniętym zakładzie karnym w X na potrzeby skazanych, a więc nawet nie w siedzibie firmy w Łodzi (skazani nie mogą opuszczać więzienia). Szkolenia te nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. W zależności kto jest zamawiającym dane szkolenie - wiąże się to z ich sfinansowaniem i tak, jeśli będzie to Urząd Pracy, Ośrodek Pomocy Społecznej, czy też jakaś fundacja lub inna jednostka budżetowa - szkolenia te będą finansowane w 100% ze środków publicznych lub w co najmniej w 70%. Jeśli będą to osoby fizyczne sfinansowanie szkoleń nastąpi indywidualnie przez każdą zgłaszającą się osobę we własnym zakresie (czyli szkolenia niedofinansowane), a Spółka przeprowadzi je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z faktem posiadania wpisu do ewidencji placówek niepublicznych Powiatu jako "Szkoła Umiejętności Menedżerskich i Zawodowych niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego", wszystkie usługi prowadzone w Y podlegają zwolnieniu z VAT.

2.

Jak Wnioskodawca ma opodatkować szkolenia prowadzone w siedzibie spółki w X skoro nie posiada na X wpisu do ewidencji jednostek oświatowych, ani też nie posiada akredytacji na szkolenia zawodowe, bądź przekwalifikowania zawodowe.

3.

Czy kształcenie w zakresie stylizacji paznokci, fryzjerstwo, bukieciarstwo, kucharz, blacharz, mechanik samochodowy, elektryk, kursy księgowości, kadry, płace, opiekunka osób starszych i opiekunka dziecięca, malarz można traktować jako szkolenia zawodowe lub przekwalifikowania zawodowe objęte zwolnieniem w świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

4.

Czy wymienione usługi tj. kształcenie w zakresie stylizacji paznokci, fryzjerstwa, bukieciarstwa, kucharza, blacharza, mechanika samochodowego, elektryka, kursy księgowości, kadry, płace, opiekunki osób starszych i opiekunki dziecięcej, malarz sfinansowane w 100% ze środków publicznych korzystają w każdym przypadku ze zwolnienia z VAT, bez żadnych innych uwarunkowań.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) wszystkie szkolenia prowadzone w Y korzystają w każdym przypadku ze zwolnienia z VAT, z uwagi, iż Zainteresowany jest niepubliczną jednostką oświatową (niezależnie czego dotyczą). W filii w Y tj. jednostce objętej wpisem do ewidencji prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego wszystkie usługi świadczone w zakresie kształcenia, niekoniecznie równocześnie i wychowania korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26. Stanowi on bowiem, iż zwolnieniu podlegają usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty (...) w zakresie kształcenia i wychowania (...) oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Uzależnienie zwolnienia z VAT usług w zakresie kształcenia i wychowania równocześnie jest sprzeczne z Dyrektywą 2006/112 WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostka objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Ponadto należy zaznaczyć, że jeśli usługa kształcenia świadczona przez jednostkę objętą systemem oświaty, jest realizowana na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216), podlega ona zwolnieniu od podatku na podstawie przedmiotowego przepisu.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 17 ww. ustawy, przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Z kolei art. 5 ust. 1 określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, art. 82 ust. 1 ustawy stanowi, iż osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z opisu stanu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi nauczanie w siedzibie spółki w X, oraz w filii w Y w zakresie:

a.

2 dniowe-16 godzinne szkolenia biznesowe (profesjonalny sprzedawca, zarządzanie czasem, przywództwo i budowanie zespołu, mistrz ciętej riposty, asertywność dla menadżerów, windykacja należności itp.),

b.

kursy 15-30 godzinne komputerowe o różnym stopniu zaawansowania

c.

30 godzinne szkolenia dla sprzedawców z znajomością gospodarki magazynowej i obsługa kas fiskalnych,

d.

szkolenia zawodowe typu stylizacja paznokci, fryzjerstwo, bukieciarstwo, opiekunka osób starszych, opiekunka dziecięca, kucharz, blacharz, mechanik samochodowy, elektryk, obsługa sprzętu drogowego, kursy księgowości, kadry i place,

e.

jak uruchomić i prowadzić działalność gospodarczą,

f.

sprzedawca z obsługą kas fiskalnych,

g.

nauczanie języków obcych na wszystkich poziomach.

W dniu 4 marca 2011 r. Wnioskodawca otrzymał od Starosty Powiatowego w Y Zaświadczenie o wpisie do ewidencji na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Nie posiada natomiast takiego zaświadczenia na działalność edukacyjną prowadzoną w siedzibie Spółki w X.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy, stwierdzić należy, że usługi w zakresie kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę w Y, jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, będą zwolnione na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zauważyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek dokumentu interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że zakres pytań nr 3-4 zadanych przez Wnioskodawcę w poz. 69 wniosku ORD-IN zawiera się w pytaniu nr 1. W związku z tym, tut. Organ wydając niniejszą interpretację, dokonał oceny zdarzenia przyszłego w odniesieniu do usług świadczonych przez placówkę w Pabianicach. Tym samym brak podstaw do wydania kolejnych interpretacji w zakresie, który został rozstrzygnięty niniejszą interpretacją.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty. Wniosek w części dotyczącej opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych w placówce w Łodzi został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną znak: IPTPP1/443-2/11-5/ALN.

Ponadto wskazuje się, iż zgodnie z art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Natomiast w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zainteresowany uiścił opłatę w kwocie 160 zł tj. w wysokości odpowiadającej czterem zdarzeniom przyszłym. Tymczasem w przedmiotowym wniosku występują dwa zdarzenia przyszłe. Wobec powyższego opłata w kwocie 80 zł zostanie zwrócona na rachunek wskazany we wniosku ORDIN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl