IPTPP1/443-195/11-2/IG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane w związku z organizacją cyklu imprez kulturalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-195/11-2/IG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane w związku z organizacją cyklu imprez kulturalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza złożyć wniosek (w ramach Działania III.2. "Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw", Oś priorytetowa III: "Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013), na dofinansowanie zadania pn. "...". Przedmiot projektu realizowany będzie na terenie miejscowości i Województwa. Projekt dotyczy organizacji cyklu imprez kulturalnych, tj. Karnawał, Majówka oraz uczestnictwa w imprezach zewnętrznych - Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw, Jarmark Wojewódzki. Imprezy będą realizowane z myślą o mieszkańcach Gminy, Powiatu oraz turystach. Na terenie Gminy znajdują się: Rezerwat Przyrody "...", źródła rzeki (...), Park Krajobrazowy "...".

Zakres projektu obejmował będzie marketing i promocję "marki" regionalnej jaką jest Gmina, niezbędnych z uwagi na reklamę i promocję terenów gminnych - w celu ich rozwoju i prawidłowego zarządzania.

Zakres projektu będzie obejmował m.in.:

1.

Promocję marki Gminy poprzez organizację imprez, wydanie folderów i książki o Gminie,

2.

Prezentację gminy na imprezach zewnętrznych - Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw, Jarmark Wojewódzki,

3.

Zakup tablic informacyjnych zawierających mapy gminy i miejscowości z zaznaczeniem ulic i ważniejszych punktów na terenie gminy.

Dofinansowanie ww. inwestycji obejmować będzie jedynie tzw. koszty kwalifikowane, do których instytucja finansująca nie zalicza podatku od towarów i usług - o kwotę zapłaconego podatku Gmina będzie musiała zwiększyć swój udział własny (co będzie dużym obciążeniem dla budżetu gminy).

Kwota równa naliczonemu podatkowi od towarów i usług -VAT od zakupu towarów, usług, robót, finansowania ze środków unijnych nie została uznana za koszt kwalifikowany, podlegający refundacji, jeżeli Gmina nie ma możliwości, działając zgodnie z przepisami obowiązującymi na terenie RP, dokonania odliczenia podatku naliczonego (obniżenia podatku należnego). Ponieważ Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT może istnieć błędne przekonanie, że posiada możliwość odliczenia podatku naliczonego. Obowiązek podatkowy z tytułu VAT objął Gminę z uwagi na świadczenie usług w zakresie dostawy wody dla mieszkańców gminy z wodociągu gminnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwość odliczenia podatku od towarów i usług istnieje w przypadku realizacji inwestycji związanej z budową, przebudową lub modernizacją sieci wodociągowej. Nie ma natomiast takiej możliwości w przypadku realizacji zadania pn. "...". Wydatki poniesione w ramach planowanego zadania, polegające na realizacji cyklu imprez kulturalnych nie będą służyły do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowe zadanie będzie realizowane w ramach zadań własnych gminy. Jako jednostka samorządu terytorialnego gmina jest prawnie upoważniona i zobowiązana w ramach ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do realizacji zadań zaspokajających zbiorowe potrzeby wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy mające na celu promocję gminy (art. 7 ust. 1 pkt 17 i 18 ustawy o samorządzie gminnym), a ww. zadanie do takich należy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że faktury dokumentujące opisane wydatki będą wystawiane na gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług -VAT naliczonego wynikającego z faktur za realizację zadania pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego nie wykonującą działalności gospodarczej. Jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie dostawy wody dla mieszkańców gminy i wodociągu oraz wynajmu lokali.

Wnioskodawca uważa, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W sytuacji Gminy możliwe jest odzyskanie podatku ze zrealizowanych inwestycji związanych z gospodarką wodno-ściekową np. budowa wodociągu. Natomiast nierealne jest odzyskanie podatku VAT z inwestycji polegającej na realizacji cyklu imprez kulturalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że zasadniczymi warunkami umożliwiającymi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonanie odliczenia przez podatnika podatku od towarów i usług oraz bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego i określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi). Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności w światle art. 7 ust. 1 pkt 17 i 18 cyt. ustawy, zadania własne obejmują sprawy: wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej oraz promocji gminy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Projekt dotyczy organizacji cyklu imprez kulturalnych, tj. Karnawał, Majówka oraz uczestnictwa w imprezach zewnętrznych - Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw, Jarmark Wojewódzki. Imprezy będą realizowane z myślą o mieszkańcach Gminy Powiatu o oraz turystach.

Zakres projektu będzie obejmował m.in.:

1.

Promocję marki Gminy poprzez organizację imprez, wydanie folderów i książki o Gminie,

2.

Prezentację gminy na imprezach zewnętrznych - Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw, Jarmark Wojewódzki,

3.

Zakup tablic informacyjnych zawierających mapy gminy i miejscowości z zaznaczeniem ulic i ważniejszych punktów na terenie gminy.

Faktury dokumentujące opisane wydatki będą wystawiane na gminę. Wydatki poniesione w ramach planowanego zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowe zadanie będzie realizowane w ramach zadań własnych gminy, obejmujących sprawy promocji (art. 7 ust. 1 pkt 17 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i prawny stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu - Wnioskodawca nie wykorzysta zakupów związanych z realizacją projektu p.n. "..." do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest określonymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienił m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe opisane w złożonym wniosku, z którego wprost wynikało, że inwestycja nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

Ponadto, tut. Organ informuje, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl