IPTPP1/443-176/12-3/IG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w postaci przebudowy stacji uzdatniania wody oraz budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-176/12-3/IG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w postaci przebudowy stacji uzdatniania wody oraz budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania,

* zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni oraz prawa do obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. inwestycji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest osobą prawną, podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina samodzielnie realizuje to zadanie, w tym celu ponosi wydatki związane z obsługą i utrzymaniem stacji uzdatniania wody (SUW), pozostałych urządzeń wodociągowych, zawiera umowy na dostarczanie wody pobierając za te usługi opłaty i nalicza od nich podatek VAT.

Gmina w 2012 r. będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. "...". Na ww. zadanie Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków PROW, w którym to VAT nie jest kosztem kwalifikowalnym. Gmina zamierza również pozyskać środki z WFOŚIGW w. w formie dotacji i w formie pożyczki.

Całość zadania składa się z dwóch niezależnych części.

Część pierwsza tj. przebudowa stacji uzdatniania wody jest zadaniem inwestycyjnym ściśle związanym ze zbiorowym zaopatrzeniem mieszkańców w wodę. Budynek SUW wraz ze wszystkimi urządzeniami i instalacjami stanowi niezbędny element infrastruktury wodociągowej. Inwestycja ta będzie służyć poprawie jakości wody, jak i niezawodności jej dostarczania. Realizacja zadania inwestycyjnego będzie polegała na zakupie towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanych.

Właścicielem działki na której umiejscowiony jest obiekt SUW jak również całej infrastruktury wodociągowej powiązanej ze stacją jest Gmina. Po zakończeniu zadania, Gmina nadal będzie właścicielem mienia i nie przekaże go innemu podmiotowi.

Część druga zadania obejmuje budowę przydomowych oczyszczalni ścieków (POŚ) na terenie Gminy - 110 sztuk. W kosztach tej inwestycji uczestniczyć będą również mieszkańcy Gminy (osoby fizyczne), dla których budowane są oczyszczalnie. Między Gminą a mieszkańcami zostały zawarte umowy cywilno-prawne, w ramach których określono prawa i obowiązki stron, jak również wysokości partycypacji w kosztach budowy. Inwestycja jest realizowana tylko dla tych mieszkańców, którzy wystąpili do Gminy z wnioskiem o przeprowadzenie takiej inwestycji, a później w ramach zawartej umowy uiszczają ustaloną kwotę udziału własnego. Wpłaty mieszkańców mają charakter zapłaty za budowę POŚ i są zaliczane na poczet przyszłego świadczenia dokonywanego przez Gminę. Związek między płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności ma charakter bezpośredni, co oznacza, że nie są to wpłaty dobrowolne i nie mogą być uznane za darowizny. Oczyszczalnie będą budowane na gruntach (nieruchomościach) stanowiących własność osób fizycznych, którzy udostępnili teren pod ich budowę. Na podstawie § 5 ust. 1 umowy cywilnoprawnej, POŚ stanowić będą własność gminy przez okres 5 lat liczonych od dnia zakończenia inwestycji. Usługobiorca (mieszkaniec Gminy) będzie władał oczyszczalnią na zasadzie użyczenia (będzie zobowiązany do ponoszenia całości kosztów utrzymania i eksploatacji oczyszczalni - § 6 umowy), a po ww. okresie Gmina przeniesie własność wybudowanej oczyszczalni na usługobiorcę. Ostateczne przekazanie efektu projektu nastąpi nieodpłatnie. W momencie zakończenia inwestycji i protokolarnym odbiorze nastąpi przekazanie mieszkańcom wybudowanych oczyszczalni, którzy będą nimi faktycznie dysponować jak właściciele.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie miała prawna możliwość odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją zadania dotyczącego przebudowy stacji uzdatniania wody. Zakupione w ramach inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy min.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Powołane wyżej przepisy jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Gmina samodzielnie realizuje to zadanie, w tym celu ponosi wydatki związane z obsługą i utrzymaniem stacji uzdatniania wody (SUW), pozostałych urządzeń wodociągowych, zawiera umowy na dostarczanie wody pobierając za te usługi opłaty i nalicza od nich podatek VAT. Gmina w 2012 r. będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. "...", na które otrzymała dofinansowanie ze środków PROW, w którym to VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Gmina zamierza również pozyskać środki z WFOŚIGW w Łodzi w formie dotacji i w formie pożyczki. Przebudowa stacji uzdatniania wody jest zadaniem inwestycyjnym ściśle związanym ze zbiorowym zaopatrzeniem mieszkańców w wodę. Budynek SUW wraz ze wszystkimi urządzeniami i instalacjami stanowi niezbędny element infrastruktury wodociągowej. Inwestycja ta będzie służyć poprawie jakości wody, jak i niezawodności jej dostarczania. Realizacja zadania inwestycyjnego będzie polegała na zakupie towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanych. Właścicielem działki na której umiejscowiony jest obiekt SUW jak również całej infrastruktury wodociągowej powiązanej ze stacją jest Wnioskodawca. Po zakończeniu zadania, Gmina nadal będzie właścicielem mienia i nie przekaże go innemu podmiotowi.

Analizując okoliczności przedstawione w zdarzeniu przyszłym w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, a nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten będzie spełniony. Zatem, Zainteresowany będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu nabycia w ramach realizacji projektu urządzeń, bowiem będą one służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem, jeśli w opisanej sytuacji w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym, Zainteresowany będzie miał prawo do zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Zainteresowanemu, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrot podatku w związku z realizacją zadania, ponieważ efekty projektu będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej prawa do obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania pn. "...". Natomiast wniosek w części dotyczącej opodatkowania wpłat mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni oraz prawa do obniżenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. inwestycji został rozpatrzony interpretacją nr ITPPP1/443-176/12-3/IG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl