IPTPP1/443-169/12-5/RG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-169/12-5/RG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 29 lutego r.) uzupełnione pismami: z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) oraz z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o doręczenie potwierdzenia uiszczenia opłaty oraz z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarowi usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W czerwcu 2011 r. podpisała umowę na dofinansowanie projektu pn.: "...." ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wielkość dofinansowania jest uzależniona od tego, czy koszty inwestycji poniesione przez beneficjenta zaliczone zostaną przez dysponenta środków do kosztów kwalifikujących się refundacji (tzw. wydatki kwalifikowalne). Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013, podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym jeżeli beneficjent nie może go odzyskać ze środków budżetu państwa w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Beneficjentem pomocy jest Gmina. Projekt, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie realizowany będzie w latach 2011-2012. Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013 uznała jednak za kwalifikowalne środki wydatkowane w związku z realizacją projektu począwszy od 2007 r.

Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w tym z:

* art. 7 ust. 1 pkt 1 - sprawy ładu przestrzennego oraz gospodarki wodnej,

* art. 7 ust. 1 pkt 9 -sprawy kultury, w tym bibliotek i innych instytucji kultury,

* art. 7 ust. 1 pkt 10 - sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

* art. 7 ust. 1 pkt 12 - sprawy zieleni gminnej i zadrzewień.

Projekt "..." obejmuje:

1.

Wykonanie robót budowlanych w budynkach Muzeum (wykonanie elewacji zewnętrznej i wymianę stolarki okiennej, odwodnienie budynków, dostosowanie wejścia do budynku głównego dla osób niepełnosprawnych, budowę ścieżki dydaktycznej i zagospodarowanie terenu wokół ruin wielkiego pieca, przebudowę skweru przy pomniku),

2.

Przebudowę odcinka ul. S.wraz z budową ścieżki rowerowej od ul. W.do ul. A.,

3.

Budowę dojazdu do plaży nr 1 wzdłuż zbiornika w przedłużeniu ul. S., ścieżkę rowerową wokół Zbiornika i uporządkowanie zieleni,

4.

Budowę i zagospodarowanie obszaru rekreacyjnego - plaża nr 1 i 2, 3. Zagospodarowanie terenu rekreacyjnego obejmuje wykonanie dwóch ogólnodostępnych plaż ze zjeżdżalniami wodnymi, z dojściami, parkingami, obiektami zaplecza sanitarnego, wykonanie ścieżek pieszych i rowerowych wokół zalewu, budowę placu zabaw dla dzieci.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane będą z uwzględnieniem następujących danych:

* Nabywca: Gmina, NIP:,

* Płatnik: Urząd Miasta, NIP:

Faktury, oprócz wykonania określonych wyżej robót budowlanych będą dokumentować także wykonanie i montaż tablicy informacyjnej, wykonanie i emisję w lokalnej telewizji informacji o realizacji projektu, usługi nadzoru inwestorskiego. Płatność za faktury następować będzie ze środków przewidzianych w budżecie Gminy. Po zapłaceniu za wykonane dostawy i usługi Gmina będzie się starać o zrefundowanie środków poniesionych na ten cel przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013, tj. Urząd Marszałkowski Województwa. Całość środków na wkład własny będzie pochodzić z budżetu Gminy.

Część projektu obejmuje przebudowę dróg powiatowych, które stanowią własność Powiatu. Gmina uzyskała od Zarządu Powiatu, jako zarządcy dróg powiatowych na terenie miasta zgodę na dysponowanie działkami pod drogami na cele budowlane, zgodnie z oświadczeniem Zarządu Powiatu.

Właścicielem produktów powstałych w związku z realizacją projektu będzie: w odniesieniu do części projektu obejmującej przebudowę dróg powiatowych Powiat Skarżyski na którym ciążyć będzie obowiązek przebudowanej drogi, natomiast do pozostałych produktów Gmina. Zarządcą infrastruktury objętej przedmiotowym projektem jest:

* w odniesieniu do części projektu obejmującej przebudowę dróg powiatowych Zarząd Powiatu, który na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) sprawuje nieodpłatny trwały zarząd gruntami w pasie drogowym;

* samorządowa instytucja kultury - Muzeum (w stosunku do części projektu dotyczącej budynków Muzeum, której teren muzeum został przekazany w nieodpłatny zarząd).

* Urząd Miasta dla pozostałych produktów związanych z realizacją projektu.

W ramach projektu nie powstaną obiekty, które byłyby przedmiotem najmu, dzierżawy itp. w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Wszystkie obiekty powstałe w związku z realizacją projektu będą udostępniane nieodpłatnie.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż zadania zrealizowane w ramach projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Gmina nie zawarła porozumienia z Powiatem w zakresie przebudowy dróg powiatowych. Zarząd Powiatu wyraził jedynie zgodę na dysponowanie nieruchomością na cele budowlane. Udział Powiatu sprowadza się do uzgodnienia projektu przebudowy dróg powiatowych. Do Gminy należy natomiast pozyskanie środków na realizację inwestycji, zabezpieczenie środków na wkład własny Beneficjenta, zlecenie wykonania projektu budowlanego i uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji i pozwoleń, zlecenie wykonania robót budowlanych, zapłata należności wynikających z faktur za zlecone usługi, sporządzanie i składanie do Instytucji Zarządzającej wniosków o płatność, wykonywanie obowiązków Beneficjenta w zakresie informacji i promocji projektu. Obowiązek utrzymania przebudowanej drogi powiatowej będzie ciążył na Powiecie. Całość środków na wkład własny będzie pochodzić z budżetu gminy. Pozostałe środki przewidziane na realizację inwestycji to dotacja z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Powiat nie zapewnia środków na realizację projektu. Gmina będzie udostępniać parkingi i obiekty sanitarne powstałe w związku z budową i zagospodarowaniem obszaru rekreacyjnego nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Gmina będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione na podatek VAT (zawarty w fakturach dotyczących zrealizowanej inwestycji) do kosztów kwalifikowalnych projektu ze względu na brak możliwości "odzyskania" podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 powołanej ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki a więc odliczenia dokonuje podatnik VAT a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.

W przypadku Gminy towary i usługi nabywane w ramach zrealizowanego projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym - w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Gmina nie może również zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z przedmiotową inwestycją, tak w systemie podatku od towarów i usług, jak również poza nim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Podstawową zasadą, na której opiera się konstrukcja podatku od towarów i usług, jest zasada neutralności tego podatku. Wyraża się ona w umożliwieniu podatnikowi pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług związanych z jego działalnością gospodarczą. Należy jednak podkreślić, iż powyższe prawo nie jest bezwarunkowe. Dyspozycja przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, wiąże prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tzn. takimi, które generują podatek należny.

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

* odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo - przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 9, 10, 12 ww. ustawy, zadania własne obejmują sprawy:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

* zieleni gminnej i zadrzewień.

W świetle powyższego zakres aktywności podejmowanych przez Gminę należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, że ich realizacja ma służyć zaspakajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tut. Organu podejmowane przez Gminę w imieniu własnym na własną odpowiedzialność i finansowanie z budżetu Gminy, a dotyczące nieruchomości stanowiących mienie gminne należy uznać za działalnie publiczne służące zaspakajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarowi usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W czerwcu 2011 r. podpisał umowę na dofinansowanie projektu pn.: "..." ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Beneficjentem pomocy jest Wnioskodawca. Projekt, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie realizowany będzie w latach 2011-2012.

Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym w tym z:

* art. 7 ust. 1 pkt 1 - sprawy ładu przestrzennego oraz gospodarki wodnej,

* art. 7 ust. 1 pkt 9 - sprawy kultury, w tym bibliotek i innych instytucji kultury,

* art. 7 ust. 1 pkt 10 - sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

* art. 7 ust. 1 pkt 12 - sprawy zieleni gminnej i zadrzewień.

Projekt "..." obejmuje:

1.

Wykonanie robót budowlanych w budynkach Muzeum (wykonanie elewacji zewnętrznej i wymianę stolarki okiennej, odwodnienie budynków, dostosowanie wejścia do budynku głównego dla osób niepełnosprawnych, budowę ścieżki dydaktycznej i zagospodarowanie terenu wokół ruin wielkiego pieca, przebudowę skweru przy pomniku),

2.

Przebudowę odcinka ul. S. wraz z budową ścieżki rowerowej od ul. W. do ul. A.,

3.

Budowę dojazdu do plaży nr 1 wzdłuż zbiornika w przedłużeniu ul. Słonecznej, ścieżkę rowerową wokół Zbiornika i uporządkowanie zieleni,

4.

Budowę i zagospodarowanie obszaru rekreacyjnego - plaża nr 1 i 2, 3. Zagospodarowanie terenu rekreacyjnego obejmuje wykonanie dwóch ogólnodostępnych plaż ze zjeżdżalniami wodnymi, z dojściami, parkingami, obiektami zaplecza sanitarnego, wykonanie ścieżek pieszych i rowerowych wokół zalewu, budowę placu zabaw dla dzieci.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane będą z uwzględnieniem następujących danych:

* Nabywca: Gmina, NIP,

* Płatnik: Urząd Miasta, NIP.

Faktury, oprócz wykonania określonych wyżej robót budowlanych będą dokumentować także wykonanie i montaż tablicy informacyjnej, wykonanie i emisję w lokalnej telewizji informacji o realizacji projektu, usługi nadzoru inwestorskiego. Płatność za faktury następować będzie ze środków przewidzianych w budżecie Gminy. Po zapłaceniu za wykonane dostawy i usługi Gmina będzie się starać o zrefundowanie środków poniesionych na ten cel przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013, tj. Urząd Marszałkowski Województwa. Całość środków na wkład własny będzie pochodzić z budżetu Gminy.

Część projektu obejmuje przebudowę dróg powiatowych, które stanowią własność Powiatu. Gmina uzyskała od Zarządu Powiatu, jako zarządcy dróg powiatowych na terenie miasta zgodę na dysponowanie działkami pod drogami na cele budowlane, zgodnie z oświadczeniem Zarządu Powiatu.

Właścicielem produktów powstałych w związku z realizacją projektu będzie: w odniesieniu do części projektu obejmującej przebudowę dróg powiatowych Powiat na którym ciążyć będzie obowiązek przebudowanej drogi, natomiast do pozostałych produktów Gmina.

Zarządcą infrastruktury objętej przedmiotowym projektem jest:

* w odniesieniu do części projektu obejmującej przebudowę dróg powiatowych Zarząd Powiatu, który na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) sprawuje nieodpłatny trwały zarząd gruntami w pasie drogowym;

* samorządowa instytucja kultury - Muzeum (w stosunku do części projektu dotyczącej budynków Muzeum, której teren muzeum został przekazany w nieodpłatny zarząd).

* Urząd dla pozostałych produktów związanych z realizacją projektu.

W ramach projektu nie powstaną obiekty, które byłyby przedmiotem najmu, dzierżawy itp. w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Wszystkie obiekty powstałe w związku z realizacją projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Zadania zrealizowane w ramach projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Gmina nie zawarła porozumienia z Powiatem w zakresie przebudowy dróg powiatowych. Zarząd Powiatu wyraził jedynie zgodę na dysponowanie nieruchomością na cele budowlane. Udział Powiatu sprowadza się do uzgodnienia projektu przebudowy dróg powiatowych. Do Gminy należy natomiast pozyskanie środków na realizację inwestycji, zabezpieczenie środków na wkład własny Beneficjenta, zlecenie wykonania projektu budowlanego i uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji i pozwoleń, zlecenie wykonania robót budowlanych, zapłata należności wynikających z faktur za zlecone usługi, sporządzanie i składanie do Instytucji Zarządzającej wniosków o płatność, wykonywanie obowiązków Beneficjenta w zakresie informacji i promocji projektu. Obowiązek utrzymania przebudowanej drogi powiatowej będzie ciążył na Powiecie. Całość środków na wkład własny będzie pochodzić z budżetu gminy. Pozostałe środki przewidziane na realizację inwestycji to dotacja z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Powiat nie zapewnia środków na realizację projektu. Gmina będzie udostępniać parkingi i obiekty sanitarne powstałe w związku z budową i zagospodarowaniem obszaru rekreacyjnego nieodpłatnie.

Mając na uwadze wyżej przytoczone regulacje, o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym przez Gminę projektem będzie decydował sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko taka dostawa towarów i takie świadczenie usług, które mają charakter odpłatny.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w art. 7 ust. 2 ustawy (dostawa towarów) oraz w art. 8 ust. 2 ustawy (świadczenie usług).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.), drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

W myśl art. 2 ust. 1 drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

1.

drogi krajowe;

2.

drogi wojewódzkie;

3.

drogi powiatowe;

4.

drogi gminne.

Stosownie do art. 2a ust. 2 ww. ustawy drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

W myśl art. 19 pkt 1 ustawy o drogach publicznych organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy, zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, są dla dróg:

1.

krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;

2.

wojewódzkich - zarząd województwa;

3.

powiatowych - zarząd powiatu;

4.

gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 19 ust. 2 ustawy, zarządzanie drogami publicznymi może być przekazywane między zarządcami w trybie porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia finansowe.

Stosownie do art. 20 pkt 1, 2, 3 i 4 do zarządcy drogi należy w szczególności opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego; opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich oraz pełnienie funkcji inwestora, utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20f pkt 2.

Cytowana ustawa dopuszcza w art. 19 ust. 4 możliwość przekazania zarządzania drogami publicznymi między zarządcami, wskazując że następuje to w drodze porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia finansowe. Wynika stąd, że właściwymi do podpisania stosownego porozumienia są zarządcy dróg, a więc w przypadku przekazania zarządzania drogą powiatową zarządcy dróg gminnych - zarząd powiatu i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Jak wyżej wskazano, zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy dróg gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym. Powiat wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. - tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.).

Wnioskodawca podał, iż część realizowanego projektu obejmuje przebudowę dróg powiatowych, które stanowią własność Powiatu. Gmina nie zawarła porozumienia z Powiatem w zakresie przebudowy dróg powiatowych, natomiast uzyskała jedynie zgodę na dysponowanie nieruchomością na cele budowlane.

Zgodnie z art. 8 ust. 2a cyt. ustawy o samorządzie gminnym gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

W myśl art. 18 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a.

Zatem przejęcie na podstawie art. 8 ust. 2a ww. ustawy zadania z zakresu właściwości powiatu do realizacji przez gminę skutkuje tym, iż gmina realizuje przejęte zadanie w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W związku z zawarciem porozumienia następuje nie tylko przeniesienie zadań lecz również kompetencji służących wykonywaniu "przeniesionych" zadań. Organy gminy uzyskują nie tylko uprawnienia o charakterze organizacyjnym (faktycznym), lecz przede wszystkim kompetencje administracyjne (np. prawo podejmowania decyzji, postanowień, innych aktów administracyjnych). W rozpatrywanej sprawie natomiast jak wskazał Wnioskodawca brak jest porozumienia między gminą a powiatem w zakresie realizacji przedmiotowego zadania.

Należy zauważyć, iż Powiat wyraził zgodę na dysponowanie nieruchomością na cele budowlane. Udział Powiatu sprowadza się do uzgodnienia projektu przebudowy dróg powiatowych. Do Gminy należy natomiast pozyskanie środków na realizację inwestycji, zabezpieczenie środków na wkład własny Beneficjenta, zlecenie wykonania projektu budowlanego i uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji i pozwoleń, zlecenie wykonania robót budowlanych, zapłata należności wynikających z faktur za zlecone usługi, sporządzanie i składanie do Instytucji Zarządzającej wniosków o płatność, wykonywanie obowiązków Beneficjenta w zakresie informacji i promocji projektu. Obowiązek utrzymania przebudowanej drogi powiatowej będzie ciążył na Powiecie. Całość środków na wkład własny będzie pochodzić z budżetu Gminy. Powiat nie zapewnia środków na realizację projektu.

Zatem zdaniem tut. organu w omawianej sprawie nie doszło do przejęcia przez Gminę zadań z zakresu zarządzania drogami powiatowymi położonymi na jej terenie. Wobec tego należy uznać, iż Wnioskodawca świadczy nieopłatną usługę przebudowy drogi na rzecz powiatu, przy czym nieodpłatne świadczenie ww. usług przez Wnioskodawcę nie będzie odbywało się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością w imieniu własnym i na własny rachunek. Tym samym w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy i ww. świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w ww. zakresie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją części projektu polegającej na przebudowie dróg powiatowych.

Natomiast odnosząc się do wydatków związanych z realizacją projektu w pozostałym zakresie tj. wykonania robót budowlanych w budynkach Muzeum, przebudowa odcinka ul. S. wraz budową ścieżki rowerowej od ul. W. do ul. A., budowę dojazdu do plaży nr 1 wzdłuż zbiornika w przedłużeniu ul. S., ścieżkę rowerową wokół Zbiornika i uporządkowanie zieleni, budowę i zagospodarowanie obszaru rekreacyjnego - plaża nr 1 i 2, 3, należy wskazać, iż inwestycje te będą realizowane w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Dlatego też wydatki ponoszone na realizacje tych zadań nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym w zakresie realizacji tej części projektu nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniający Wnioskodawcę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tj. związek ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu w części dotyczącej wykonania robót budowlanych w budynkach Muzeum, przebudowa odcinka ul. S. wraz budową ścieżki rowerowej od ul. W. do ul. A., budowę dojazdu do plaży nr 1 wzdłuż zbiornika w przedłużeniu ul. Słonecznej, ścieżkę rowerową wokół Zbiornika i uporządkowanie zieleni, budowę i zagospodarowanie obszaru rekreacyjnego - plaża nr 1 i 2, 3. Natomiast będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu w części dotyczącej przebudowy drogi powiatowej, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl