IPTPP1/443-165/12-5/MW - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy plenerowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-165/12-5/MW Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy plenerowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w związku z organizowaniem imprezy plenerowej Dni X - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla usług wstępu na imprezę plenerową Dni X;

* prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w związku z organizowaniem ww. imprezy.

Wniosek został uzupełniony w dniu 25 maja 2012 r. w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Corocznie (w miesiącach letnich) Gmina organizuje plenerową imprezę o nazwie Dni X. W ramach tego wydarzenia odbywają się koncerty muzyczne, przeglądy artystyczne (np. recytacje wierszy), turnieje sportowe, konkursy, itp.

W związku z organizacją imprezy Gmina ponosi szereg wydatków, w tym w szczególności na usługi wykonawców (oprawa artystyczna), wynajem sprzętu, usługi ochrony, media, promocję imprezy. W związku z powyższym Gmina otrzymuje faktury VAT wraz z wykazanymi na nich kwotami podatku (dotyczy to również usług za oprawę artystyczną, które nie korzystają ze zwolnienia z VAT).

Impreza generalnie jest przeznaczona dla mieszkańców X, okolicznych miejscowości, przyjezdnych, etc., przy czym wstęp na imprezę jest odpłatny, tj. Gmina wprowadziła dla wszystkich osób bilety wstępu, za które pobiera wynagrodzenie (oczywiście poza osobami wykonującymi podczas imprezy określone obowiązki, tj. np. artystami, pracownikami ochrony czy punktów gastronomicznych). Ponadto, osoby niepełnoletnie mogą nabyć tzw. bilet zniżkowy, a więc również za odpłatnością, aczkolwiek z rabatem w stosunku do ceny podstawowej.

Ponadto, w miejscu organizacji imprezy Gmina udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe (głównie gastronomiczne).

Gmina wynajmuje również odpłatnie miejsca reklamowe w szczególności na banerach znajdujących się na terenie, na którym odbywają się Dni X. Tym samym podmioty zewnętrzne mają możliwość zareklamowania się poprzez umieszczenie na nich swojego logo, znaków handlowych, etc.

W związku ze świadczeniem wszystkich wskazanych powyżej usług, tj. usług wstępu na imprezę, udostępnianiem miejsc pod stoiska handlowe oraz wynajmowaniem powierzchni reklamowych, Gmina wystawia faktury VAT/paragony, wykazuje VAT należny, ujmuje wartość netto z tytułu tych świadczeń wraz z podatkiem należnym w rejestrach VAT oraz w deklaracjach VAT-7.

W turniejach/konkursach sportowych organizowanych podczas Dni X biorą udział osoby, które nabyły bilet wstępu na przedmiotową imprezę, tj. głównie mieszkańcy X, okolicznych miejscowości, przyjezdni, itd. Osoby nabywające bilety wstępu na Dni X mogą czynnie uczestniczyć w turniejach/konkursach sportowych, jak również brać bierny udział jako publiczność. Niemniej jednak wszyscy uczestnicy nabywają bilet wstępu na imprezę. Dla uczestników Dni X organizowane są również konkursy muzyczne, plastyczne, teatralne oraz inne zawody w zakresie szeroko rozumianej kultury i rekreacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z organizowaniem imprez Dni X.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z organizowaniem imprezy Dni X.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika, oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, występuje ona w roli podatnika VAT. Mając zatem na uwadze, że w przypadku odpłatnego świadczenia usług wstępu na imprezę, udostępniania miejsc pod stoiska handlowe, czy też wynajmu powierzchni reklamowych, świadczenia te realizowane są de facto na podstawie umów cywilnoprawnych, zdaniem Gminy występuje ona w tym zakresie w roli podatnika VAT. W konsekwencji uznać należy, iż Gmina dokonuje odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W opinii Gminy istnieje przy tym bezsprzeczny związek wydatków na organizację Dni X ze świadczeniem powyższych usług. W opinii Gminy, gdyby nie ponosiła ona wydatków na organizację imprezy, świadczenie wskazanych usług byłoby niemożliwe, lub co najmniej bardzo utrudnione.

Zdaniem Gminy w szczególności nie byłoby możliwym świadczenie odpłatnej usługi wstępu na imprezę, tj. sprzedawanie biletów, jeżeli Gmina nie zapewniłaby odpowiedniej oprawy artystycznej, innych elementów rozrywkowych, bezpieczeństwa, etc. Są to bowiem kluczowe elementy każdej tego typy imprezy, które niewątpliwe mają decydujące znaczenia dla osób mających uiścić wynagrodzenie za dane świadczenie.

Ponadto, zdaniem Gminy bez poniesienia opisanych wydatków, nie byłoby również możliwe świadczenie pozostałych usług, jak udostępnianie miejsc pod stoiska handlowe czy też wynajmowanie miejsc reklamowych w związku z organizacją imprezy. Podmioty te prawdopodobnie nie byłyby zainteresowane nabywaniem przedmiotowych usług od Gminy, w przypadku, gdyby ze względu na brak odpowiedniego poziomu atrakcyjności imprezy ilość uczestników, tj. potencjalnych klientów punktów handlowych oraz odbiorców reklamy, była zbyt niska.

Resumując, w ocenie Gminy przewidziany przez ustawodawcę w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT związek z czynnościami opodatkowanymi niewątpliwie istnieje w zakresie ponoszonych przez Gminę wydatków związanych z organizacją imprezy Dni X. Gminie powinno zatem przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Jednocześnie Gmina podkreśla, iż ma ona prawo do pełnego odliczenia podatku. Wniosek taki wynika w szczególności z faktu, że wstęp na imprezę jest całkowicie odpłatny, tj. wszyscy uczestnicy są zobowiązani do nabycia biletów wstępu (poza wskazami powyżej artystami, pracownikami ochrony, punktów gastronomicznych, etc,). Uznać zatem należy, iż omawiane powyżej i ponoszone przez Gminę wydatki są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo - przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Corocznie (w miesiącach letnich) Gmina organizuje plenerową imprezę o nazwie Dni X. W ramach tego wydarzenia odbywają się koncerty muzyczne, przeglądy artystyczne (np. recytacje wierszy), turnieje sportowe, konkursy, itp. W związku z organizacją imprezy Gmina ponosi szereg wydatków, w tym w szczególności na usługi wykonawców (oprawa artystyczna), wynajem sprzętu, usługi ochrony, media, promocję imprezy. W związku z powyższym Gmina otrzymuje faktury VAT wraz z wykazanymi na nich kwotami podatku (dotyczy to również usług za oprawę artystyczną, które nie korzystają ze zwolnienia z VAT). Impreza generalnie jest przeznaczona dla mieszkańców X, okolicznych miejscowości, przyjezdnych, etc., przy czym wstęp na imprezę jest odpłatny, tj. Gmina wprowadziła dla wszystkich osób bilety wstępu, za które pobiera wynagrodzenie. Ponadto, osoby niepełnoletnie mogą nabyć tzw. bilet zniżkowy. W miejscu organizacji imprezy Gmina udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe (głównie gastronomiczne). Gmina wynajmuje również odpłatnie miejsca reklamowe w szczególności na banerach znajdujących się na terenie, na którym odbywają się Dni X. Tym samym podmioty zewnętrzne mają możliwość zareklamowania się poprzez umieszczenie na nich swojego logo, znaków handlowych, etc. W związku ze świadczeniem wszystkich wskazanych powyżej usług, tj. usług wstępu na imprezę, udostępnianiem miejsc pod stoiska handlowe oraz wynajmowaniem powierzchni reklamowych, Gmina wystawia faktury VAT/paragony, wykazuje VAT należny, ujmuje wartość netto z tytułu tych świadczeń wraz z podatkiem należnym w rejestrach VAT oraz w deklaracjach VAT-7. W organizowanych turniejach/konkursach sportowych biorą udział osoby, które nabyły bilet wstępu na przedmiotową imprezę. Osoby nabywające bilety wstępu mogą czynnie uczestniczyć w turniejach/konkursach sportowych, jak również brać bierny udział jako publiczność. Niemniej jednak wszyscy uczestnicy nabywają bilet wstępu na imprezę. Dla uczestników Dni X organizowane są również konkursy muzyczne, plastyczne, teatralne oraz inne zawody w zakresie szeroko rozumianej kultury i rekreacji.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że wydatki ponoszone w związku z organizowaniem imprezy Dni X, będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę, tj. sprzedażą biletów wstępu na imprezę. Zatem, z uwagi na spełnienie pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. wydatkami.

Reasumując, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z organizowaniem imprez Dni X, ponieważ wydatki te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w związku z organizowaniem imprezy plenerowej pn. Dni X. Natomiast wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT dla usług wstępu na ww. imprezy został załatwiony rozstrzygnięciem Nr IPTPP1/443-165/12-4/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl