IPTPP1/443-165/12-4/MW - Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży biletów wstępu na imprezy plenerowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-165/12-4/MW Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży biletów wstępu na imprezy plenerowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wstępu na imprezy plenerowe Dni X - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla usług wstępu na imprezy plenerowe Dni X;

* prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w związku z organizowaniem ww. imprezy.

Wniosek został uzupełniony w dniu 25 maja 2012 r. w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Corocznie (w miesiącach letnich) Gmina organizuje plenerową imprezę o nazwie Dni X. W ramach tego wydarzenia odbywają się koncerty muzyczne, przeglądy artystyczne (np. recytacje wierszy), turnieje sportowe, konkursy, itp.

W związku z organizacją imprezy Gmina ponosi szereg wydatków, w tym w szczególności na usługi wykonawców (oprawa artystyczna), wynajem sprzętu, usługi ochrony, media, promocję imprezy. W związku z powyższym Gmina otrzymuje faktury VAT wraz z wykazanymi na nich kwotami podatku (dotyczy to również usług za oprawę artystyczną, które nie korzystają ze zwolnienia z VAT).

Impreza generalnie jest przeznaczona dla mieszkańców X, okolicznych miejscowości, przyjezdnych, etc., przy czym wstęp na imprezę jest odpłatny, tj. Gmina wprowadziła dla wszystkich osób bilety wstępu, za które pobiera wynagrodzenie (oczywiście poza osobami wykonującymi podczas imprezy określone obowiązki, tj. np. artystami, pracownikami ochrony czy punktów gastronomicznych). Ponadto, osoby niepełnoletnie mogą nabyć tzw. bilet zniżkowy, a więc również za odpłatnością, aczkolwiek z rabatem w stosunku do ceny podstawowej.

Ponadto, w miejscu organizacji imprezy Gmina udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe (głównie gastronomiczne).

Gmina wynajmuje również odpłatnie miejsca reklamowe w szczególności na banerach znajdujących się na terenie, na którym odbywają się Dni X. Tym samym podmioty zewnętrzne mają możliwość zareklamowania się poprzez umieszczenie na nich swojego logo, znaków handlowych, etc.

W związku ze świadczeniem wszystkich wskazanych powyżej usług, tj. usług wstępu na imprezę, udostępnianiem miejsc pod stoiska handlowe oraz wynajmowaniem powierzchni reklamowych, Gmina wystawia faktury VAT/paragony, wykazuje VAT należny, ujmuje wartość netto z tytułu tych świadczeń wraz z podatkiem należnym w rejestrach VAT oraz w deklaracjach VAT-7.

W turniejach/konkursach sportowych organizowanych podczas Dni X biorą udział osoby, które nabyły bilet wstępu na przedmiotową imprezę, tj. głównie mieszkańcy X, okolicznych miejscowości, przyjezdni, itd. Osoby nabywające bilety wstępu na Dni X mogą czynnie uczestniczyć w turniejach/konkursach sportowych, jak również brać bierny udział jako publiczność. Niemniej jednak wszyscy uczestnicy nabywają bilet wstępu na imprezę. Dla uczestników Dni X organizowane są również konkursy muzyczne, plastyczne, teatralne oraz inne zawody w zakresie szeroko rozumianej kultury i rekreacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką VAT Gmina powinna opodatkować usługi wstępu na imprezy Dni X.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wstępu na imprezy Dni X Gmina powinna opodatkować obniżoną stawką VAT, która obecnie wynosi 8%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że świadczenie w postaci odpłatnego wstępu na imprezę Dni X nie stanowi dostawy towaru, zdaniem Gminy należy je zaklasyfikować jako usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, a więc właśnie w przypadku świadczenia odpłatnych usług wstępu na imprezę. Gmina występuje w roli podatnika VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 1% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do poz. 182, 185, 186 załącznika nr 3 ustawy o VAT, obniżoną stawką VAT objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe w zakresie wstępu m.in. na widowiska artystyczne, usługi wstępu na imprezy sportowe a także pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU).

Mając na uwadze, że impreza Dni X jest wydarzeniem kulturalno-sportowym (dominują koncerty i zawody sportowe), w ocenie Gminy, usługi wstępu na tę imprezę mieszczą się w zakresie usług objętych załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT. W konsekwencji, Gmina powinna zastosować dla tych usług obniżoną stawkę VAT.

Dodatkowo, zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa m.in. w art. 41 ust. 2 wynosi 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie z podatku VAT.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m.in. usługi:

* poz. 182 - bez względu na symbol PKWiU - "Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych"

* poz. 185 - bez względu na symbol PKWiU "Wstęp na imprezy sportowe"

* poz. 186 - bez względu na symbol PKWiU - "Pozostałe usługi związane z rekreacją

- wyłącznie w zakresie wstępu".

Z objaśnienia 1) do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż stawką podatku w wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z rekreacją, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu.

Obowiązujący od 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marzec 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazuje, iż:

1.

Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

2.

Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3.

Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy nie definiuje się pojęcia "wstęp". W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem tym należy rozumieć "możliwość wejścia gdzieś", co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata (bilet, karnet) za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne). Zatem, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 182, 185 i 186 załącznika nr 3 do tej ustawy, opodatkowaniu obniżoną do wysokości 8% stawką podatku podlega wstęp na imprezy sportowe oraz usługi kulturalne i rozrywkowe, usługi związane z rekreacją, jednak wyłącznie w zakresie wstępu - uczestnictwo bierne.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Corocznie (w miesiącach letnich) Gmina organizuje plenerową imprezę o nazwie Dni X. W ramach tego wydarzenia odbywają się koncerty muzyczne, przeglądy artystyczne (np. recytacje wierszy), turnieje sportowe, konkursy, itp. Impreza generalnie jest przeznaczona dla mieszkańców X, okolicznych miejscowości, przyjezdnych, etc., przy czym wstęp na imprezę jest odpłatny, tj. Gmina wprowadziła dla wszystkich osób bilety wstępu, za które pobiera wynagrodzenie. Ponadto, osoby niepełnoletnie mogą nabyć tzw. bilet zniżkowy. W miejscu organizacji imprezy Gmina udostępnia odpłatnie zewnętrznym podmiotom miejsca pod stoiska handlowe (głównie gastronomiczne). Gmina wynajmuje również odpłatnie miejsca reklamowe w szczególności na banerach znajdujących się na terenie, na którym odbywają się Dni X. Tym samym podmioty zewnętrzne mają możliwość zareklamowania się poprzez umieszczenie na nich swojego logo, znaków handlowych, etc. W związku ze świadczeniem wszystkich wskazanych powyżej usług, tj. usług wstępu na imprezę, udostępnianiem miejsc pod stoiska handlowe oraz wynajmowaniem powierzchni reklamowych, Gmina wystawia faktury VAT/paragony, wykazuje VAT należny, ujmuje wartość netto z tytułu tych świadczeń wraz z podatkiem należnym w rejestrach VAT oraz w deklaracjach VAT-7. W organizowanych turniejach/konkursach sportowych biorą udział osoby, które nabyły bilet wstępu na przedmiotową imprezę. Osoby nabywające bilety wstępu mogą czynnie uczestniczyć w turniejach/konkursach sportowych, jak również brać bierny udział jako publiczność. Niemniej jednak wszyscy uczestnicy nabywają bilet wstępu na imprezę. Dla uczestników Dni X organizowane są również konkursy muzyczne, plastyczne, teatralne oraz inne zawody w zakresie szeroko rozumianej kultury i rekreacji.

Z powyższego opisu wynika, że część osób, które nabyły bilety wstępu na Dni X bierze udział w organizowanych konkursach sportowych, muzycznych, plastycznych, teatralnych i innych, zatem bierze czynny udział w organizowanej imprezie. Zatem w przedmiotowej sprawie sprzedawane przez Wnioskodawcę bilety uprawniają niektórych uczestników nie tylko do wejścia na teren, gdzie odbywa się impreza, ale również do czynnego uczestnictwa w organizowanej imprezie poprzez udział w ww. konkursach, zawodach czy turniejach i tym samym do korzystania z dostępnych tam urządzeń, rzeczy czy materiałów. Z okoliczności sprawy wynika, iż osoby nabywające bilety mogą zarówno brać udział w organizowanych konkursach i zawodach jak również uczestniczyć w organizowanej imprezie jako widz. Mając jednak na uwadze fakt, że organizowana przez Wnioskodawcę impreza jest imprezą masową, z zaplanowanymi różnymi zawodami/konkursami, ale nie z przewidzianymi - ustalonymi wcześniej konkretnymi uczestnikami, opłatę pobieraną od wszystkich osób, biorących udział w imprezie, należy uznać za opłatę w zakresie wstępu, uprawniającą do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku, zgodnie z poz. 182, 185 i 186 załącznika nr 3 do ustawy, pod warunkiem, że udział części uczestników imprezy w konkursach jest niezaplanowany, spontaniczny. W sytuacji natomiast, gdy udział w zawodach/konkursach jest ustalany np. wcześniej i w momencie zakupu biletów wstępu wiadomo, że konkretne osoby będą czynnie uczestniczyły w organizowanej imprezie, wówczas ponoszone opłaty przez te osoby nie będą korzystały z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT.

Reasumując, usługi wstępu na organizowaną imprezę będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 146a pkt 2 w związku z art. 41 ust. 2 ustawy, pod warunkiem, że w momencie sprzedaży biletów wstępu nie będzie znane, które z osób nabywających bilety będą brały czynny udział w organizowanych konkursach, zawodach, turniejach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT dla usług wstępu na imprezy plenerowe Dni X. Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w związku z organizowaniem ww. imprezy został załatwiony rozstrzygnięciem Nr IPTPP1/443-165/12-5/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl