IPTPP1/443-160/13-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-160/13-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym. Statutową działalność Uczelni stanowi świadczenie usług w zakresie edukacji, zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej jako ustawa.

Uniwersytet będzie składał wniosek o finansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, następującego projektu: pn. "..." (dalej jako projekt).

Przedmiotowy projekt będzie dotyczył kompleksowego wyposażenia budynku dydaktycznego Uniwersytetu, w system modułów fotowoltaicznych do potrzeb uzyskiwania prądu elektrycznego z energii słonecznej.

W ramach realizacji Projektu planuje się zakup:

* zestawu akumulatorów żelowych z regulatorami ładowania, z technologią ładowania wielostopniowego i kompensacją temperaturową,

* kabli fotowoltaicznych systemowo łączących ww. urządzenia w system do rozdzielni głównej,

* platformy do transportu pionowego akumulatorów o napędzie mechanicznym lub elektrycznym dostosowanym do pomieszczeń zagrożonych wybuchem,

* regałów lub konstrukcji co ustawienia akumulatorów z powłoka zapobiegającą iskrzeniu,

* urządzenia (żurawik) do transportu na i z dachu modułów fotowoltaicznych,

jak również instalację polikrystalicznych paneli fotowoltaicznych oraz rozdzielnię główną doposażoną przetwornicami napięcia.

Zabudowanie planowanych urządzeń umożliwi korzystanie z prądu uzyskanego z energii słonecznej uzupełnianego w miarę potrzeb z sieci energetycznej. W okresach możliwej nadprodukcji prądu z energii odnawialnej (okres wakacyjny, głównie sierpień, przy braku zachmurzenia) urządzenia zamontowane (inwerter zarządzalny, falownik, układ licznikowy) umożliwia przekazywanie energii elektrycznej do sieci energetycznej, co zostanie zbilansowane w okresie dużego jej poboru a niskiej produkcji z ogniw fotowoltaicznych (pora jesienno-zimowa).

Projekt będzie kluczowym przedsięwzięciem o charakterze regionalnym w zakresie propagowania rozwoju OZE, a w szczególności systemów fotowoltaicznych. Nie będzie posiadał charakteru zarobkowego. Zbudowany system fotowoltaiczny ma być na stałe dopięty i zasilać wewnętrzną sieć energetyczną budynku Uniwersytetu.

Ponadto, energia wytwarzana z systemu, dostarczana do sieci wewnętrznej budynku, przyczyni się do globalnego zmniejszenia zapotrzebowania energetycznego budynku (oszczędności finansowe). Monitorowanie wartości wytworzonej energii poprzez system fotowoltaiczny będzie stanowić cenny materiał dydaktyczny, jak również posłuży do przeprowadzenia badań nad skutecznością instalacji OZE.

Do realizacji ww. działań w budynku będzie prowadzona działalność:

* dydaktycznych (studia I, II i III stopnia) - działalność ta zwolniona jest z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług,

* naukowo-badawcza (badania statutowe) - działalność wykraczająca poza zakres regulację ustawy VAT.

Uniwersytet nie przewiduje prowadzenia w omawianym obiekcie jakiejkolwiek działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Uniwersytet w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego opisanego w pkt 68 wniosku będzie miał prawo w jakimkolwiek zakresie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ opodatkowane podatkiem od towarów i usług towary i usługi planowane do zakupu w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Będą natomiast służyły działalności zwolnionej z opodatkowania takiej jak: kształcenie studentów na studiach licencjackich i magisterskich (art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług) oraz niezależnej zgodnej ze statusem Uczelni działalności naukowo-badawczej nieobjętej regulacjami ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym. Statutową działalność Uczelni stanowi świadczenie usług w zakresie edukacji, zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Uniwersytet będzie składał wniosek o finansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, następującego projektu: pn. "...". Przedmiotowy projekt będzie dotyczył kompleksowego wyposażenia budynku dydaktycznego Uniwersytetu, w system modułów fotowoltaicznych do potrzeb uzyskiwania prądu elektrycznego z energii słonecznej.

W ramach realizacji Projektu planuje się zakup:

* zestawu akumulatorów żelowych z regulatorami ładowania, z technologią ładowania wielostopniowego i kompensacją temperaturową,

* kabli fotowoltaicznych systemowo łączących ww. urządzenia w system do rozdzielni głównej,

* platformy do transportu pionowego akumulatorów o napędzie mechanicznym lub elektrycznym dostosowanym do pomieszczeń zagrożonych wybuchem,

* regałów lub konstrukcji co ustawienia akumulatorów z powłoka zapobiegającą iskrzeniu,

* urządzenia (żurawik) do transportu na i z dachu modułów fotowoltaicznych,

jak również instalację polikrystalicznych paneli fotowoltaicznych oraz rozdzielnię główną doposażoną przetwornicami napięcia.

Zabudowanie planowanych urządzeń umożliwi korzystanie z prądu uzyskanego z energii słonecznej uzupełnianego w miarę potrzeb z sieci energetycznej. W okresach możliwej nadprodukcji prądu z energii odnawialnej (okres wakacyjny, głównie sierpień, przy braku zachmurzenia) urządzenia zamontowane (inwerter zarządzalny, falownik, układ licznikowy) umożliwia przekazywanie energii elektrycznej do sieci energetycznej, co zostanie zbilansowane w okresie dużego jej poboru a niskiej produkcji z ogniw fotowoltaicznych (pora jesienno-zimowa). Projekt będzie kluczowym przedsięwzięciem o charakterze regionalnym w zakresie propagowania rozwoju OZE, a w szczególności systemów fotowoltaicznych. Nie będzie posiadał charakteru zarobkowego. Zbudowany system fotowoltaiczny ma być na stałe dopięty i zasilać wewnętrzną sieć energetyczną budynku Uniwersytetu. Uniwersytet nie przewiduje prowadzenia w omawianym obiekcie jakiejkolwiek działalności opodatkowanej.

Do realizacji ww. działań w budynku będzie prowadzona działalność:

* dydaktycznych (studia I, II i III stopnia) - działalność ta zwolniona jest z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług,

* naukowo-badawcza (badania statutowe) - działalność wykraczająca poza zakres regulację ustawy VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego projektu. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i niepodlegania opodatkowaniu czynności wykonywanych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów dydaktycznych oraz do naukowo - badawczych, tj. do czynności zwolnionych z podatku VAT, albo niepodlegających opodatkowaniu. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl