IPTPP1/443-148/11-2/ALN - Brak prawa do odliczenia przez politechnikę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji modernizacji budynków i infrastruktury dydaktycznej wydziału.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-148/11-2/ALN Brak prawa do odliczenia przez politechnikę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji modernizacji budynków i infrastruktury dydaktycznej wydziału.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki, przedstawione we wniosku (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 4 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją inwestycji polegającej na renowacji i modernizacji budynków i infrastruktury dydaktycznej Wydziału "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją inwestycji polegającej na renowacji i modernizacji budynków i infrastruktury dydaktycznej Wydziału "..".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Politechnika zamierza realizować inwestycje polegającą na renowacji i modernizacji budynków i infrastruktury dydaktycznej Wydziału "..."na potrzeby kształcenia na priorytetowych kierunkach technicznych i matematyczno - fizycznych w celu zwiększenie liczby studentów i absolwentów tych kierunków wraz z poprawą warunków i jakości kształcenia opartego o Krajowe i Europejskie Ramy Kwalifikacji. Projekt zakłada modernizację zintegrowanego kompleksu budynków na terenie kampusu Politechniki w oparciu o istniejące budynki pofabryczne przy zachowaniu istniejącego układu przestrzennego i komunikacyjnego. Projekt obejmuje renowacje i adaptacje do funkcji dydaktycznych istniejącego pofabrycznego budynku Instytutu Fizyki Politechniki oraz przyległego obiektu. Obie części obiektu mają wyłącznie przeznaczenie na cele dydaktyczne, nie będą wykorzystywane w celach komercyjnych (w tym na potrzeby studiów niestacjonarnych).

W rezultacie projektu nastąpi istotne zwiększenie potencjału lokalowego wydziału wykorzystywanego na cele dydaktyczne - w tym o nowych 6 audytoriów, 13 laboratoriów dydaktycznych, 4 sale pracy własnej studentów. Wszystkie pomieszczenia zostaną zaaranżowane przestrzennie odpowiednio do funkcji i kompleksowo wyposażone w nowoczesny sprzęt informatyczny i laboratoryjny. Powstaną również unikalne obiekty dydaktyczne (audytorium pokazów fizycznych, laboratorium zjawisk dla dzieci i młodzieży oraz powierzchnia interaktywnych wystaw) umożliwiające rozwój środowiskowych funkcji uczelni w zakresie promocji nauki i techniki wśród młodzieży regionu. Odbiorcami i użytkownikami rezultatów projektu będą studenci studiów I, II stopnia kierunków priorytetowych prowadzonych na Wydziale "..." oraz studenci innych kierunków Politechniki, doktoranci, pracownicy naukowo - dydaktyczni Wydziału "..." oraz dzieci i młodzież szkolna (słuchacze ".."Uniwersytetu Dziecięcego, uczniowie szkół z "..." i województwa "...").

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Politechnika dokonując zakupów towarów i usług na potrzeby czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, których przedmiot został opisany w pkt 68 ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwoty podatku na liczonego w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby ww. inwestycji.

W związku z powyższym czy podatek VAT uwzględniony w kosztach realizacji projektu można potraktować jako koszt kwalifikowany projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa "..".

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w ramach Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 (Rozdział 5 -Zasady kwalifikowania wydatków; Podrozdział 15 - Podatek od towarów i usług i inne podatki):

1. Podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy gdy:

a. zostanie faktycznie poniesiony przez beneficjenta, oraz

b. beneficjent nie na prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.

2. Możliwość odzyskania podatku VAT rozpatruje się w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3. Beneficjent zobowiązany jest załączyć do wniosku o płatność oświadczenie, w którym zadeklaruje, czy w ramach realizowanego projektu będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacja, projektu.

W ramach projektu nie powstaną punkty usługowe oraz w ramach infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu nie będzie prowadzona działalność gospodarcza.

Politechnika będzie dokonywała zakupu towarów i usług do projektu, którego rezultatem będą czynności nieopodatkowane. W związku z powyższym w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Politechnika nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ zakupione do realizacji projektu towary i usługi nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza realizować inwestycje polegającą na renowacji i modernizacji budynków i infrastruktury dydaktycznej Wydziału "..." na potrzeby kształcenia na priorytetowych kierunkach technicznych i matematyczno - fizycznych w celu zwiększenie liczby studentów i absolwentów tych kierunków wraz z poprawą warunków i jakości kształcenia opartego o Krajowe i Europejskie Ramy Kwalifikacji. Projekt zakłada modernizację zintegrowanego kompleksu budynków na terenie kampusu Politechniki w oparciu o istniejące budynki pofabryczne przy zachowaniu istniejącego układu przestrzennego i komunikacyjnego. Projekt obejmuje renowacje i adaptacje do funkcji dydaktycznych istniejącego pofabrycznego budynku Instytutu Fizyki Politechniki oraz przyległego obiektu. Obie części obiektu mają wyłącznie przeznaczenie na cele dydaktyczne, nie będą wykorzystywane w celach komercyjnych (w tym na potrzeby studiów niestacjonarnych). Wnioskodawca podaje, iż w ramach projektu nie powstaną punkty usługowe oraz w ramach infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu nie będzie prowadzona działalność gospodarcza. Zainteresowany będzie dokonywał zakupu towarów i usług do projektu, którego rezultatem będą czynności nieopodatkowane.

W przedmiotowej sprawie warunek do obniżenia podatku należnego wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie więc spełniony, bowiem towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu - jak wskazał Wnioskodawca, nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, o ile jak wskazano we wniosku towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, Politechnice nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego VAT o kwoty podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji polegającej na renowacji i modernizacji budynków i infrastruktury dydaktycznej Wydziału "..".

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Politechnikę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Politechnikę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl