IPTPP1/443-14/11-2/ALN - Stawki podatku VAT dla sprzedaży wydawnictw z numerem ISBN - podręczników akademickich, notatek autoryzowanych, skryptów zatwierdzonych przez dziekanów poszczególnych wydziałów politechniki jako niezbędne w toku studiów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-14/11-2/ALN Stawki podatku VAT dla sprzedaży wydawnictw z numerem ISBN - podręczników akademickich, notatek autoryzowanych, skryptów zatwierdzonych przez dziekanów poszczególnych wydziałów politechniki jako niezbędne w toku studiów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży wydawnictw z numerem ISBN - podręczników akademickich, notatek autoryzowanych, skryptów zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów Politechniki jako niezbędne w toku studiów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży wydawnictw z numerem ISBN - podręczników akademickich, notatek autoryzowanych, skryptów zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów Politechniki jako niezbędne w toku studiów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Oficyna wydawnicza, będąca jednostką organizacyjną Politechniki (dalej: Wnioskodawczyni), dokonuje sprzedaży wydawnictw, które mają nadany numer ISBN -podręczników akademickich, notatek, autoryzowanych skryptów zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów Politechniki jako niezbędne w toku studiów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka znajdzie zastosowanie do sprzedaży wydawnictw z numerem ISBN - podręczników akademickich, notatek autoryzowanych, skryptów zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów Politechniki jako niezbędne w toku studiów.

Zdaniem Wnioskodawczyni, stawka podatku VAT, która powinna znaleźć zastosowanie przy sprzedaży podręczników akademickich, notatek autoryzowanych, skryptów zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów Politechniki jako niezbędne w toku studiów, zależeć będzie od rodzaju podmiotu, który daną publikację będzie nabywał.

Po pierwsze rozważyć należy przypadek nabywania ww. publikacji przez studentów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez: uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawczyni świadczy usługi edukacyjne w ramach studiów dziennych i zaocznych, licencjackich, magisterskich i doktoranckich, studiów podyplomowych, kursów dokształcających. Sprzedaż przez Wnioskodawczynię publikacji (podręczniki akademickie, notatki autoryzowane, skrypty zatwierdzone przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów Politechniki jako niezbędne w toku studiów) na rzecz studentów stanowić będzie każdorazowo dostawę ściśle związaną ze świadczonymi usługami edukacyjnymi. Publikacje te stanowią bowiem swego rodzaju materialny wynik świadczonych usług edukacyjnych, sprecyzowanie, zgodnie z decyzją uprawnionego organu Uczelni, zakresu programowego obowiązującego na danym kierunku studiów (bądź w ramach innej formy kształcenia realizowanej przez Wnioskodawczynię).

W związku z tym zdaniem Wnioskodawczyni sprzedaż przedmiotowych publikacji na rzecz studentów podlegać będzie zwolnieniu z VAT- bądź na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) (w przypadku związku z kształceniem na poziomie wyższym, a więc w przypadku materiałów związanych ze studiami dziennymi bądź zaocznymi: licencjackimi, magisterskimi, doktoranckimi), bądź też na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia Ministra Finansów (w przypadku materiałów wydawanych w związku ze studiami podyplomowymi, kursami).

Zdaniem Wnioskodawczyni, omawiane powyżej zwolnienie znajdzie zastosowanie w przypadku sprzedaży publikacji na rzecz wszelkich studentów, tzn. zarówno osób będących studentami Politechniki, jak i innych uczelni. Niezależnie bowiem od tego, na jakiej uczelni student studiuje, nabywając publikację Wnioskodawczyni, kupuje towar ściśle związany z usługami edukacyjnymi świadczonymi przez Wnioskodawczynię - wydawnictwa te bowiem, jak wskazano powyżej, niejako materializują zakres zagadnień objęty programem nauczania realizowanym na Politechnice.

Dodatkowo Wnioskodawczyni jest zdania, iż nie ma potrzeby dochowywania jakichś szczególnych formalności związanych ze sprzedażą publikacji na rzecz studentów (np. legitymowanie studentów). Przepisy ustawy o VAT i rozporządzenia nie przewidują żadnych procedur w powyższym zakresie. Co więcej, w przypadku prowadzonej przez Wnioskodawczynię sprzedaży detalicznej na rzecz osób fizycznych analizowanych wydawnictw, zdaniem Wnioskodawczyni powinna ona bazować na domniemaniu, iż kupującymi są studenci. Z oczywistych względów studenci będą bowiem grupą najbardziej zainteresowaną nabywaniem tych publikacji. Przypadki dokonywania zakupu przez osoby niebędące studentami będą natomiast sporadyczne i jako takie nie muszą być uwzględniane przy formułowaniu wniosku, że detaliczna sprzedaż publikacji Wnioskodawczyni podlegać będzie zwolnieniu z VAT.

Odrębnie natomiast należy zdaniem Wnioskodawczyni rozpatrywać przypadki, gdy dokonując sprzedaży publikacji wie ona, iż kupującym nie jest student (np. sprzedaż na rzecz firm, innych uczelni, księgarń). W takim wypadku publikacje sprzedawane będą przez Wnioskodawczynię niejako bez związku z usługa edukacyjną, albowiem celem nabywców co do zasady nie będzie uzyskanie wiedzy, tylko odsprzedaż przedmiotowych wydawnictw.

W takim wypadku pod uwagę wziąć należy możliwość zastosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 5% zgodnie z art. 41 ust. 2a w związku z poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy o VAT. Zgodnie z tą regulacją, stawka w wysokości 5% ma zastosowanie do sprzedaży książek drukowanych-wyłącznie książek (oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), map - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictw w alfabecie Braillea, PKWiU ex 58.11.1).

Grupowanie 58. 11.1 PKWiU z 2008 r. (Książki drukowane) obejmuje m.in. podgrupę 58.11.19 (Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje).

Wszystkie analizowane wydawnictwa (podręczniki, notatki, skrypty) są publikacjami drukowanymi i posiadają nr ISBN. Mogą mieć przy tym formę książek lub broszur. Zdaniem Wnioskodawczyni mieszczą się tym samym w określeniu przedmiotu sprzedaży objętego stawką 5% zgodnie z poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, tj. są to książki drukowane. Należy bowiem podkreślić, że kod ISBN to międzynarodowy znormalizowany numer książki, który służy do jednoznacznej identyfikacji wydawcy i wydawanych przez niego wydawnictw zwartych.

Wydawnictwem zwartym jest publikacja zaplanowana przez jej wydawcę jako całość, składająca się z jednej lub z określonej liczby części i rozpowszechniana w dowolnej formie produktu (np. oprawa, nośnik).

Wydawnictwem zwartym, którym może zostać nadany nr ISBN są przy tym następujące publikacje:

* drukowane książki i broszury (i ich różne formy produktu),

* publikacje w języku Braillea,

* publikacje o określonym zakończeniu, których wydawca nie zamierza kontynuować lub regularnie aktualizować,

* mapy,

* filmy edukacyjne i instruktażowe, wideo i przezrocza,

* książki mówione na kasetach, płytach CD lub DVD,

* publikacje elektroniczne zarówno na nośnikach fizycznych (takich jak taśmy czytelne maszynowo, dyskietki czy CD-ROM-y), jak i w Internecie,

* cyfrowe kopie drukowanych publikacji książkowych,

* publikacje w postaci mikroform,

* oprogramowanie edukacyjne lub instruktażowe,

* publikacje multimedialne (jeśli podstawowym ich składnikiem jest tekst).

Jak wynika z powyższego, książki i broszury na gruncie regulacji dotyczących międzynarodowego znormalizowanego numeru książki traktowane są na tych samych zasadach, jako ten sam rodzaj wydawnictwa zwartego.

Dodatkowo podkreślić należy, iż jak wskazuje internetowy słownik języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A., pod pojęciem broszury należy rozumieć cienką książkę, nieoprawioną lub w miękkiej oprawie. Definicja ta uzasadnia wniosek, że broszura jest rodzajem książki, a tym samym mieści się w określeniu przedmiotu sprzedaży objętego stawką 5% zgodnie z poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.

Zestawiając natomiast przepisy PKWiU z treścią pozycji 32 załącznika nr 10 do ustawy, stwierdzić należy, iż skoro w poz. 32 z towarów objętych stawką 5% wyłączono wprost ulotki, a nie wyłączono ujętych w tej samej podgrupie PKWiU broszur (podgrupa 58.11.19 Pozostałe drukowane książki, broszury, ulotki i podobne publikacje) oznacza to, że intencją ustawodawcy było objęcie broszur (jako rodzaju książek drukowanych) preferencyjną stawką 5%.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawczyni, wydawnictwa opatrzone numerem ISBN - podręczniki, skrypty, notatki (zarówno w formie książek, jak i broszur), w przypadku, gdy nie są sprzedawane na rzecz studentów, podlegają opodatkowaniu VAT według stawki 5%. W przypadku natomiast, gdy sprzedaż dokonywana jest na rzecz studentów, podlega ona zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 29 ust. 1, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usługi i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawcze w zakresie kształcenia na poziomie wyższym i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczą, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn. Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

1.

kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

6.

kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

W § 51 ust. 1 Statutu Uczelni wskazano, iż w Uczelni funkcjonuje Oficyna Wydawnicza. Oficyna Wydawnicza powołana jest w celu prowadzenia działalności wydawniczej Uczelni.

Jak wskazano wyżej ustawa o podatku od towarów i usług zwalnia z podatku usługi świadczone przez uczelnie w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz zwolnieniu podlega także m.in. świadczenie usług ściśle związane z tymi usługami. Jak należy rozumieć wyrażenie "ściśle" wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dwóch wyrokach w sprawie C-287/00 i C-434/05. Orzekając Trybunał wskazał, że zwolnienie z VAT usług bezpośrednio związanych z kształceniem wyższym ma na celu zapewnienie, by dostęp do wykształcenia nie był ograniczony przez rosnące koszty tego rodzaju edukacji, które to koszty powstawałyby w przypadku opodatkowania tych usług.

Ponadto TSUE wskazał, iż świadczenie usług ściśle związanych z czynnościami głównymi może korzystać ze zwolnienia tylko wówczas jeśli są konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Inaczej mówiąc świadczenie usług musiałoby mieć taki charakter lub taką jakość, że bez odwołania się do tych usług nie byłoby gwarancji, iż nauczanie świadczone przez uczelnie miałoby taką samą wartość.

Wskazać również należy, iż świadczenie usług jest wyłączone z zakresu zwolnienia, jeśli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą objętą podatkiem VAT.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Nadto w myśl art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Oficyna Wydawnicza, będąca jednostką organizacyjną Politechniki, dokonuje sprzedaży wydawnictw, które mają nadany numer ISBN -podręczników akademickich, notatek, autoryzowanych skryptów zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów Politechniki. Sprzedaż publikacji (podręczników akademickich, notatek autoryzowanych, skryptów zatwierdzone przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów Politechniki jako niezbędnych w toku studiów) na rzecz studentów stanowić będzie każdorazowo dostawę ściśle związaną ze świadczonymi usługami edukacyjnymi. Publikacje te stanowią bowiem swego rodzaju materialny wynik świadczonych usług edukacyjnych oraz sprecyzowanie zakresu programowego obowiązującego na danym kierunku studiów (bądź w ramach innej formy kształcenia realizowanej przez Wnioskodawczynię).

Można stwierdzić, iż jeśli świadczenie Wnioskodawczyni jest bardziej rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami całościowego zobowiązania strony transakcji, wówczas mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym (lub kompleksowym).

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą ETS (obecnie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej) całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Opodatkowanie pozostałych świadczeń, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym regulacjom, jakim podlega świadczenie główne.

Pogląd taki wyrażony został w orzeczeniu ETS w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd. W orzeczeniu tym ETS stwierdził, że "pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedna lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej".

Stosowanie tych samych zasad opodatkowania do usługi zasadniczej oraz usług pomocniczych dotyczy również stawki VAT. Oznacza to, że całe świadczenie kompleksowe podlega opodatkowaniu taką stawką VAT, jaka jest właściwa dla świadczenia podstawowego. Stawka VAT dla świadczeń pomocniczych "podąża" za stawką VAT dla świadczenia podstawowego.

W przypadku Wnioskodawczyni można rozpatrywać świadczenie kompleksowe. Politechnika w ramach kształcenie na poziomie wyższym świadczy również dostawę towarów ściśle z tymi usługami kształcenia związaną. Dostawa wydawnictw, które mają nadany numer ISBN -podręczników akademickich, notatek, autoryzowanych skryptów jest ściśle związana z programem obowiązującym na danym kierunku, z usługą kształcenia.

Mając na uwadze powyższe oraz zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, zauważyć należy, iż jedynie te z usług wskazanych we wniosku, których odbiorcami są osoby bezpośrednio (ściśle) związane z realizacją usługi głównej czyli z kształceniem na poziomie wyższym - korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też, dostawa wydawnictw, które mają nadany numer ISBN - podręczników akademickich, notatek, autoryzowanych skryptów, która następuje na rzecz studentów dokonywana przez Zainteresowaną podlega zwolnieniu na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy.

Natomiast w sytuacji gdy nie są spełnione warunki ścisłego związania tych usług z realizacją usługi głównej wówczas rozważyć należy, które z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług miałyby zastosowanie do świadczenia usług będących przedmiotem wniosku.

Jak stanowi art. 41 ust. 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Pod pozycją 72 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono grupę ex 58.11.1, która obejmuje książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytworzone metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek.

W świetle objaśnienia do powołanego wyżej załącznika nr 3 do ustawy, ww. wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy. Zatem w odniesieniu do dostaw określonych kategorii książek, dla których mocą ww. przepisów przewidziano różne stawki, stosuje się regulacje korzystniejsze dla podatnika.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a stanowi, iż dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Pod pozycjami 32- 35 załącznika nr 10 do ustawy wymieniono:

* poz. 32 - ex 58.11.1 książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braillea;

* poz. 33 - książki wydawane na dyskach, taśmach i innych nośnikach oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN;

* poz. 34 - Czasopisma specjalistyczne;

* poz. 35 - 59.20.31.0 Nuty w formie drukowanej.

Sprzedaż wydawnictw opatrzonych numerem ISBN na rzecz osób innych niż studenci własnej uczelni nie może być traktowana jako dostawa towarów ściśle z usługami kształcenia związana. Mając na uwadze powyższe nie można tu mówić o świadczeniu złożonym. Dostawa wydawnictw opatrzonych numerem ISBN - podręczników, skryptów, notatek (zarówno w formie książek, jak i broszur), której odbiorcami nie są studenci własnej uczelni podlega więc opodatkowaniu zgodnie z wyżej powołanym art. 41 ust. 2a, tj. stawką 5%.

Wnioskodawca nie może bowiem skorzystać ze zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy dla studentów innych uczelni, nie dokonuje na ich rzecz świadczenia usługi podstawowej. Jak już wskazano powyżej, w związku z art. 43 ustawy ust. 17a ustawy, świadczenie usługi ściśle związanej z usługą podstawową musi zostać dokonane przez podmiot świadczący usługę podstawową, aby można było skorzystać ze zwolnienia.

Reasumując, stwierdzić należy, że sprzedaż wydawnictw z numerem ISBN - podręczników akademickich, notatek autoryzowanych, skryptów zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów Politechniki jako niezbędne w toku nauczania na rzecz studentów własnej uczelni jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy. Natomiast sprzedaż tychże wydawnictw z numerem ISBN - podręczników akademickich, notatek autoryzowanych, skryptów zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydział Politechniki innym podmiotom, w tym również studentom innych uczelni, jest opodatkowana stawką obniżoną w wysokości 5%, w świetle art. 41 ust. 2a ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W niniejszej interpretacji nie rozstrzygnięto więc kwestii związanych z dokumentowaniem sprzedaży publikacji.

Należy nadmienić, iż powołane przez Wnioskodawczynię we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), utraciło moc obowiązującą. Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży wydawnictw z numerem ISBN - podręczników akademickich, notatek autoryzowanych, skryptów zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów Politechniki jako niezbędne w toku studiów w zaistniałym stanie faktycznym. Wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku VAT od sprzedaży wydawnictw z numerem ISBN - podręczników akademickich, notatek autoryzowanych, skryptów zatwierdzonych przez Dziekanów poszczególnych Wydziałów Politechniki jako niezbędne w toku studiów został rozstrzygnięty interpretacja indywidualną znak: IPTPP1/443-14/11-3/ALN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl