IPTPP1/443-123/13-2/AK - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-123/13-2/AK Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 15 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Państwowa Wyższa Szkoła (zwana dalej Uczelnią) jest uczelnią publiczną, utworzoną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2001 r. w sprawie utworzenia Państwowej Wyższej Szkoły (Dz. U. Nr 79, poz. 839). Uczelnia działa na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

W maju 2008 r. Uczelnia przyjęła Program Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły na lata 2008-2020. Celem Programu jest opisanie priorytetowych obszarów rozwoju PWS na lata 2008-2020. W dokumencie tym wyodrębniono główne kierunki rozwoju uczelni w podziale na pojedyncze zadania. Wśród 8 głównych kierunków rozwoju pod pozycją nr 7 wymieniono "Kluczowe inwestycje". W ramach tego kierunku wśród inwestycji kluczowych przewidzianych na lata 2008-2020 do realizacji zaplanowano m.in. uruchomienie Centrum.

Obecnie są realizowane następujące etapy tego przedsięwzięcia:

* ETAP I Centrum - budowa laboratoriów lotniczych oraz laboratoriów mechaniki i budowy maszyn. Projekt uzyskał wsparcie w ramach Działania I.1 Infrastruktura uczelni, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.

* ETAP II Laboratorium budownictwa Centrum. Projekt realizowany w ramach Działania I.3 Wspieranie innowacji, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.

W celu poprawy warunków realizacji prac badawczo-rozwojowych w najbliższym czasie rozpocznie się realizacja III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum. Projekt realizowany jest w ramach Działania 1.3 Wspieranie Innowacji, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007 - 2013 (maksymalny poziom dofinansowania projektu ze środków RPW 85% oraz 5% - budżet państwa).

Laboratorium Badań Środowiskowych, objęte niniejszym projektem, mieściło się będzie w dwóch budynkach o łącznej powierzchni 1.407,36 m2

* Budynek A - powierzchnia 1048,93 m2, wysokość 16,03 m

* Budynek E - powierzchnia 358,43 m2, wysokość 6,54 m

Oprócz wybudowania ww. budynków, w ramach inwestycji przewidziano również wyposażenie ich w aparaturę naukowo-badawczą umożliwiającą badania, mające na celu wspieranie infrastruktury przedsiębiorstw, szczególnie w regionie. Na wyposażenie Laboratorium badań środowiskowych składać się będą: komputery wraz z oprogramowaniem i osprzętem oraz sprzęt specjalistyczny stanowiący wyposażenie naukowo-badawcze następujących pracowni:

1.

Laboratorium wytwarzania struktur kompozytowych

2.

Laboratorium badań NDT

3.

Laboratorium badań korozyjnych

4.

Laboratorium badań wytrzymałościowych, struktury i stanu warstwy wierzchniej

5.

Laboratorium badań procesów obróbki kompozytów

6.

Laboratorium badań wizyjnych, drgań i hałasu

7.

Laboratorium badań mikroskopowych

8.

Laboratorium badań termograficznych

9.

Laboratorium badań elementów cienkościennych

10.

Laboratorium badań manipulacyjnych

11.

Laboratorium szybkiego prototypowania części

12.

Laboratorium badań klimatycznych

13.

Laboratorium - Hamownia

14.

Laboratorium badań cząstek stałych

15.

Laboratorium badań emisji spalin

16.

Laboratorium badań silników.

Podsumowując, w wyniku realizacji Projektu powstaną 2 budynki, w których mieścić się będą kompletnie wyposażone laboratoria badawcze przy pomocy, których prowadzone będą innowacyjne prace B+R. Zakup urządzeń umożliwi kompleksowe badania środowiskowe, w tym także w zakresie konstrukcji, badania nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, wykorzystywanych w przemyśle samochodowym i lotniczym (kompozytów, stopów aluminium, magnezu i tytanu).

Powstała nowa infrastruktura wykorzystana będzie zarówno do podjęcia szerokiej współpracy naukowo-badawczo-wdrożeniowej ze środowiskiem przedsiębiorstw regionu jak i realizacji zadań nałożonych przez art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), zgodnie z którym podstawowymi zadaniami uczelni (...) są m.in.:

* prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;

* kształcenie i promowanie kadr naukowych;

* upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

* działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;

Jak wynika ze złożonego wniosku o dofinansowanie, celem nadrzędnym projektu jest wykorzystanie potencjału miejscowej uczelni do przyśpieszenia rozwoju i innowacyjności funkcjonujących w rejonie podmiotów gospodarczych. Cel ten jest nierozerwalnie związany z realizacją zadań uczelni wymienionymi w art. 13 ust. 1 prawo o szkolnictwie wyższym.

Realizacja powyższych zadań będzie się odbywała w formie wykonywania badań naukowych i prowadzenia prac badawczych i rozwojowych powiększających dorobek nauki oraz usług badawczych na rzecz przedsiębiorstw. Co istotne, składniki majątku (budynki i wyposażenie) zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane w sposób bezpośredni w procesie dydaktycznym studentów. Będą one służyły prowadzeniu prac badawczych przez personel składający się z naukowców i pracowników badawczych. Nie będą miały one związku z działalnością zwolnioną od podatku. Wschodnie tereny Polski są miejscem, gdzie swoją produkcję ulokowało wiele firm głównie branży lotniczej, a także niektóre z branży samochodowej, przyjęło się nawet określać, że region Polski centralnej i południowo-wschodniej stanowi "...". To na tych właśnie terenach realizowany jest projekt określony jako "...".

Okazuje się, że potencjał firm regionu nie zaspokaja w pełni potrzeb i możliwości produkcyjnych, w tym także mocy badawczych w ramach swoich instytucji. Rozwiązaniem tych problemów jest często nawiązywanie współpracy z ośrodkami naukowo - badawczymi, umożliwiającymi rozwiązywanie często strategicznych problemów dla przedsiębiorstwa. Przykładem może być wiele zgłaszanych zagadnień do uczelni technicznych, w zakresie kształtowania złożonych geometrycznie elementów konstrukcji lotniczych, np. cienkich ścianek wręg, ulegających w trakcie obróbki istotnym odkształceniom sprężystym, ale także cieplnym. Problemy toksycznego odziaływania związków, którym nasyca się maty prepreg do wytwarzania kompozytów, czy też delaminacji na etapie obróbki kompozytów, badań wad materiałowych - to realne problemy produkcyjne w przedsiębiorstwach. Wiele z tych problemów ma ścisły związek z ochroną środowiska, wynikających m.in. z pozostałości odpadów z produkcji kompozytów. Nie wiadomo, jak je przetwarzać, jak skutecznie chronić przed przedostaniem się do środowiska, jak utylizować materiały wielkocząsteczkowe, jak odzyskiwać surowce i chronić środowisko naturalne, jak minimalizować toksyczne oddziaływanie spalin, ograniczać emisję spalin, i wiele innych.

Zgłaszane problemy przedsiębiorców są dowodem zapotrzebowania w regionie na wysokospecjalistyczne badania w tym zakresie. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie będzie zbudowanie Laboratorium badań środowiskowych Centrum. Laboratoria przyzakładowe oraz ośrodki badawcze często posiadają zbyt małe moce i potencjał badawczy. Wyjście na przeciw oczekiwaniom przemysłu w zakresie wsparcia badawczego, a przede wszystkim profesjonalnej wysoko wyspecjalizowanej kadry, realizującej zlecone badania w ramach mającego powstać Laboratorium będzie stanowiło rozwiązanie problemów przedsiębiorców.

Bogata i elastyczna oferta naukowo-badawcza oraz możliwy do realizacji zakres badań naukowych Laboratorium badań środowiskowych, w dziedzinach strategicznych dla ochrony środowiska pobudzi zaangażowanie kapitału prywatnego w działalność B + R. Region stanowi duże centrum na ścianie wschodniej, w którym rozwijają się małe i średnie przedsiębiorstwa. W regionie Wnioskodawcy funkcjonują również duże przedsiębiorstwa. Jednym z największych przedsiębiorstw przemysłu lotniczego jest A.... W regionie działa również S..., Grupa S...., itp. Wszystkie te firmy i wiele innych będą korzystały z potencjału badawczego Laboratorium badań środowiskowych Centrum. Rozwój wysokospecjalistycznych usług, nakierowanych na ochronę środowiska będzie sygnałem do intensyfikacji współpracy zarówno z firmami lokalnymi, jak i spoza regionu oraz aktywnego pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania. Jest to szczególnie istotne, chociażby ze względu na zgłaszane problemy w tym zakresie na forach naukowych z udziałem wielu naukowców z uczelni tego regionu. C... i L... to regiony, gdzie funkcjonuje wiele uczelni Państwowych jak również prywatnych, których wysoko wyspecjalizowana kadra naukowo-techniczna może stanowić wsparcie dla przemysłu. Z uwagi na ogromne obciążenie dydaktyczne, brakuje specjalistycznych laboratoriów, mogących poświęcić się działaniom na rzecz usług dla przemysłu. Tym bardziej, uzasadnia to powstanie Laboratorium badań środowiskowych. Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nowych technologii przyjaznych środowisku przyczynią się nie tylko do rozwoju firm, ale znacznego zmniejszenia szkodliwych oddziaływań na środowisko. Pozwolą na kształtowanie nowoczesnego proekologicznego podejścia technicznego.

Główne mechanizmy, których celem jest pobudzanie przedstawionych form zainteresowania kapitału prywatnego działalnością B+R to: konkurencyjne ceny usług badawczych, promocja nowych energooszczędnych i nietoksycznych technologii, bogata oferta badawcza i wysoka profesjonalność w realizacji badań, elastyczność w zakresie prowadzonych badań, krótki czas reakcji na zgłaszane problemy, nawiązywanie nowych i podtrzymywanie istniejących kontaktów, rozwiązywanie istotnych problemów przemysłowych. Wzajemne uzupełnianie się w zakresie specjalistycznych badań, posiadanej aparatury naukowo - badawczej oraz osobowego potencjału naukowego istotnie przyczyni się do nawiązywania nowej, a także rozwoju istniejącej współpracy przedsiębiorców ze środowiskami akademickimi. Ta współpraca będzie służyć rozwojowi nowoczesnych innowacyjnych technologii, uwzględniających ochronę środowiska, badaniom nakierowanym na zmniejszanie emisji toksycznych związków zanieczyszczających atmosferę, niekorzystnego oddziaływania drgań i sygnałów emisji akustycznej.

Zmniejszanie hałasu i drgań jest jednym z priorytetowych działań wielu organizacji, a także przedmiotem wielu coraz to ostrzejszych ograniczeń normami dopuszczalnej ich ekspozycji. Przedsiębiorstwa i firmy M... muszą te normy spełniać. Posiadanie przez Laboratorium Badań Środowiskowych specjalistycznej aparatury w tym zakresie badawczym, pozwoli nie tylko oceniać te parametry, ale także wspomagać procesy decyzyjne M... regionu skutecznym przezwyciężaniu problemów z hałasem i drganiami. Współpraca w zakresie ograniczania emisji szkodliwych związków ograniczania drgań i hałasu da gruntowne podstawy rozwoju nie tylko przedsiębiorstwom prowadzących działalność produkcyjną, ale również przyczyni się do rozwoju w zakresie nowoczesnych usług.

Eksploatacja statków powietrznych przebiega w szerokim zakresie, szybko zmieniających się zmian warunków otoczenia: temperatury, ciśnienia, wilgotności, opadów itp. Realizacja projektu umożliwi prowadzenie szeroko zakrojonej działalności naukowo-badawczej w dziedzinie ekologii i trwałości eksploatacyjnej zarówno tłokowych napędów lotniczych, samochodowych silników spalinowych, elementów konstrukcyjnych, jak również układów i podzespołów statków powietrznych i samochodów. Laboratorium Badań Środowiskowych pozwoli w szczególności na badania emisji związków toksycznych, prowadzenie testów emisji w ujemnych temperaturach otoczenia, badania zużycia paliwa i emisji CO2.

W laboratorium będzie możliwe prowadzanie analiz modalnych związków szkodliwych spalin stężonych i rozcieńczonych, badania emisji silników zasilanych paliwami płynnymi, gazowymi i biopaliwami, a także badania emisji cząstek stałych metodą wagową oraz pomiary ilości cząstek PN. Jednym z ważnych aspektów badań będą badania sprawności i trwałości eksploatacyjnej reaktorów katalitycznych, pomiary parametrów dynamicznych w hamowni podwoziowej, badania trwałościowe i szoki termiczne elementów konstrukcyjnych i podzespołów. W Laboratorium będą możliwe również badania paliw płynnych, gazowych i biopaliw oraz prowadzenie prac rozwojowych i badawczych nad nowymi konstrukcjami silników i płatowców, trwałości i niezawodności eksploatacyjnej pozostałych układów pojazdów i płatowca w komorze klimatycznej oraz prowadzenie prac nad obniżeniem emisji związków szkodliwych spalin. Wzrost przewozów w komunikacji lotniczej zbiegł się w czasie z burzliwym rozwojem aglomeracji miejskich. Lotniska, które przed laty projektowane były na obrzeżach miast, znalazły się blisko osiedli, a często wewnątrz nich. Skutkiem stały się nasilające protesty społeczności zamieszkujących okolice lotnisk. Powodem jest hałas powodowany przez samoloty, który narasta wraz ze wzrostem ruchu lotniczego. W celu ograniczenia hałasu powodowanego przez samoloty opracowane zostały międzynarodowe normy i metody postępowania w zakresie hałasu lotniczego. Wprowadzony został obowiązek certyfikacji statków powietrznych w zakresie hałasu. Określone zostały dopuszczalne poziomy hałasu dla określonych rodzajów statków powietrznych. W procesie certyfikacji prowadzone pomiary i badania poziomu hałasu w celu sprawdzenia, czy wytwarzany przez dany statek powietrzny hałas nie przekracza dopuszczalnego poziomu. W procesie tym musi zostać udowodniona i przedstawiona odpowiednim władzom pełna zgodność procedury pomiaru z obowiązującymi przepisami. Przepisy ograniczające hałas statków powietrznych podlegają ciągłym obostrzeniom. Zmusza to przemysł lotniczy do przeznaczania znacznych nakładów finansowych na prowadzenie badań naukowo-technicznych w celu obniżania hałaśliwości jego produktów. Obok prowadzenia pomiarów poziomu hałasu statków powietrznych laboratorium PWS będzie świadczyć odpłatne usługi w zakresie pomiarów poziomu hałasu na innych lotniskach i w ich okolicach. Zbudowanie profesjonalnego laboratorium badawczego przyczyni się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw regionu c... i całej L... głównie poprzez innowację produktową i procesową. Pozwoli to na stworzenie zaplecza badawczo-rozwojowego przedsiębiorstw w sensie sprzętowym, ale także zwiększy dostęp do profesjonalnej i wykwalifikowanej kadry naukowej. Laboratorium wyposażone w innowacyjne, wysokiej klasy urządzenia, pozwoli na realizację nowatorskich badań, kończących się wdrożeniami przemysłowymi, przynoszącymi konkretne efekty utylitarne.

Zgodnie z założeniami Wnioskodawcy, które mają bezpośrednie odzwierciedlenie w projekcie, z odpłatnych usług wybudowanych laboratoriów będzie rocznie korzystało ok. 30 przedsiębiorstw. Usługi te będą świadczone przez Wnioskodawcę za wynagrodzeniem w ramach czynności opodatkowanych. Na chwilę obecną planowane badania dotyczyć będą problemów zgłoszonych już do Wnioskodawcy przez podmioty wymienione powyżej, w zakresie kształtowania złożonych geometrycznie elementów konstrukcji lotniczych, np. cienkich ścianek wręg, ulegających w trakcie obróbki istotnym odkształceniom sprężystym, ale także cieplnym. Są to tylko przykładowe zagadnienia.

Podsumowując, infrastruktura, która powstanie po zakończeniu realizacji projektu będzie silnym ośrodkiem badawczo-rozwojowym w regionie. Będzie on nastawiony na szeroko rozumianą współpracę z przedsiębiorstwami, które będą zlecały Wnioskodawcy wykonanie odpłatnych badań (usług), których nie mogą wykonać we własnych ośrodkach badawczo - rozwojowych, albo które zlecone podmiotowi zewnętrznemu, będą tańsze i gwarantujące ich wyższy poziom wykonania. Laboratorium będzie bowiem dysponowało profesjonalną kadrą naukową oraz nowoczesną infrastrukturą i aparaturą badawczą.

Pomimo zatem, że obecnie Wnioskodawca nie posiada konkretnych odbiorców i konkretnych zleceń od podmiotów zewnętrznych działania w zakresie prac badawczych będą wykonywane dla konkretnych podmiotów. Nie wyklucza to wykonywania prac, które nie będą realizowane na konkretne zlecenia, ale w założeniu będą mogły doprowadzić do powstania odkryć naukowych, które będą mogły potencjalnie zostać wykorzystane w praktyce i być np. objęte ochroną patentową, które to prawa będą mogły zostać wykorzystane w ramach sprzedaży opodatkowanej (licencje, know-how).

Niezależenie od tego, wyniki badań niewątpliwie powiększą wiedzę o procesach i zjawiskach występujących w dziedzinie nauk technicznych. Efektem projektu będzie zatem przede wszystkim świadczenie usług na rzecz podmiotów zewnętrznych w ramach wykorzystania powstałej infrastruktury Laboratorium, które podlegają opodatkowaniu i dla realizacji zadań nałożonych przez art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), zgodnie z którym podstawowymi zadaniami uczelni (...) są m.in.:

* prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;

* kształcenie i promowanie kadr naukowych;

* upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

* działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Powyższe zadania, o ile nie są świadczone na rzecz konkretnych odbiorców (np. działanie na rzecz społeczności lokalnych, promowanie kadr naukowych) wymykają się z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że końcowa proporcja za rok 2011 wyniosła 11% (wstępna dla roku 2012). Na chwilę obecną jeszcze nie został podsumowany w całości rok 2012, dlatego też Wnioskodawca może podać tylko szacowaną, końcową proporcję dla roku 2012, która będzie miała zastosowanie jako wstępna dla roku 2013. Szacunkowa wartość tego wskaźnika wynosi 11%. Podane wskaźniki zostały obliczone zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy VAT, tj. nie uwzględniają czynności niepodlegających opodatkowaniu, za wyjątkiem czynności niepodlegających opodatkowaniu z uwagi na fakt ich wykonywania poza terytorium kraju.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy w związku z prowadzoną inwestycją III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum, przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z tą inwestycją w całości.

Zdaniem Wnioskodawcy: zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy VAT, wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści przytoczonych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy z całą mocą podkreślić, że możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie stanowi dla podatnika podatku żadnego przywileju, ale jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku zawartego w zakupach towarów i usług oznacza całkowite uwolnienie podatnika od obciążeń z tytułu podatku zapłaconego lub należnego na wcześniejszych fazach obrotu. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel i rezultat, o ile sama jest opodatkowana, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralnych dla podmiotu, który tą działalność wykonu je. Pozwala to na zachowanie zasady neutralności, która powinna być na gruncie ustawy VAT rozumiana jak najszerzej. Ma ona zastosowanie przy nabyciu towarowi usług dokonywanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa VAT ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowe było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jaki cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Zatem, jeżeli towary i usługi, przy nabyciu których zapłacono podatek, są lub mają być wykorzystane wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt i ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności łub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego Imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno aktywne działanie (czynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie lub też tolerowanie określnego stanu rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może być uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymanym wynagrodzeniem a świadczeniem na rzecz dokonującego świadczenia musi mieć związek bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było stwierdzić, że płatność następuje w zamiar, za to świadczenie.

Stosownie do ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane za wynagrodzeniem. Niektóre jednak czynności bez wynagrodzenia są zrównane z nimi.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Laboratorium nie będzie w sposób bezpośredni związane z działalnością dydaktyczną, która to jest zwolniona od podatku, albo temu podatkowi nie podlega, ponieważ przy wykonywaniu badań nie będą uczestniczyć studenci kształcący się w Uczelni. Badania będą wykonywane wyłącznie przez pracowników naukowych i technicznych. Wnioskodawca, wykorzystując efekt końcowy projektu jakim będzie Laboratorium będzie świadczył usługi naukowo-badawcze na rzecz podmiotów gospodarczych. Nie będą one musiały tworzyć własnych, bardzo kosztownych ośrodków badawczych, ale będą mogły korzystać z istniejącego już nowoczesnego laboratorium Uczelni. W projekcie założono, że w każdym roku funkcjonowania Laboratorium z jego usług skorzysta ok. 30 podmiotów. Usługi te będą świadczone przez Wnioskodawcę za wynagrodzeniem w ramach czynności opodatkowanych. Na chwilę obecną planowane badania dotyczyć będą problemów zgłaszanych już przez podmioty wymienione w stanie faktycznym do Wnioskodawcy, w zakresie kształtowania złożonych geometrycznie elementów konstrukcji lotniczych, np. cienkich ścianek wręg, ulegających w trakcie obróbki istotnym odkształceniom sprężystym, ale także cieplnym. Są to tylko przykładowe zagadnienia.

Ponadto, dzięki temu Laboratorium będą wykonywane wysokospecjalistyczne usługi związane z ochroną środowiska, np. badana nakierowane na zmniejszanie emisji toksycznych związków zanieczyszczających atmosferę, niekorzystnego oddziaływania drgań i sygnałów emisji akustycznej, w dziedzinie ekologii i trwałości eksploatacyjnej zarówno tłokowych napędów lotniczych, samochodowych silników spalinowych, elementów konstrukcyjnych, jak również układów i podzespołów statków powietrznych i samochodów, badania emisji związków toksycznych, prowadzenie testów emisji w ujemnych temperaturach otoczenia, badania zużycia paliwa i emisji CO2. Przedmiotem odpłatnych usług, obok prowadzenia pomiarów poziomu hałasu statków powietrznych będą także usługi w zakresie pomiarów poziomu hałasu na lotniskach i w ich okolicach.

Oprócz powyższych czynności, które to będą wykonywane na konkretne pozyskane przez Uczelnię zlecenia od podmiotów zewnętrznych, Laboratorium będzie prowadziło własne badania, które w założeniu prowadzić będą do powstania nowych materiałów i technologii i będą mogły zostać wykorzystane w przemyśle wytwórczym i usługach oraz być np. objęte ochroną patentową, które to prawa będą mogły zostać wykorzystane w ramach sprzedaży opodatkowanej (licencje, know-how).

W tym stanie faktycznym, skoro brak jest bezpośredniego związku nabywanych w ramach projektu towarów i usług z działalnością zwolnioną od podatku oraz czynnościami nieopodatkowanymi, przy istnieniu bezpośredniego związku z działalnością usługową na rzecz podmiotów zewnętrznych podlegającą opodatkowaniu VAT - podatek naliczony wyszczególniony na fakturach zakupu winien zostać odliczony w pełnej wysokości.

Przyjmując nawet, że wykonywane czynności oprócz związku z działalnością opodatkowaną będą miały również związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (np. działanie na rzecz społeczności lokalnych, promowanie kadr naukowych) czynności te nie mogą mieć wpływu na rozliczenie podatku naliczonego. Ostatecznie przesądziła o tym uchwała siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 października 2011 r. (I FPS 9/10, LEX nr 964538), w której stwierdzono: "W świetle art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest uczelnią publiczną. W maju 2008 r. Uczelnia przyjęła Program Rozwoju na lata 2008-2020. Celem Programu jest opisanie priorytetowych obszarów rozwoju PWS na lata 2008-2020. W dokumencie tym wyodrębniono główne kierunki rozwoju uczelni w podziale na pojedyncze zadania. Wśród 8 głównych kierunków rozwoju pod pozycją nr 7 wymieniono "Kluczowe inwestycje". W ramach tego kierunku wśród inwestycji kluczowych przewidzianych na lata 2008-2020 do realizacji zaplanowano m.in. uruchomienie Centrum....

Obecnie są realizowane następujące etapy tego przedsięwzięcia:

* ETAP I Centrum - budowa laboratoriów lotniczych oraz laboratoriów mechaniki i budowy maszyn. Projekt uzyskał wsparcie w ramach Działania I.1 Infrastruktura uczelni, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.

* ETAP II Laboratorium budownictwa Centrum. Projekt realizowany w ramach Działania 1.3 Wspieranie innowacji, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.

W celu poprawy warunków realizacji prac badawczo-rozwojowych w najbliższym czasie rozpocznie się realizacja III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum. Projekt realizowany jest w ramach Działania 1.3 Wspieranie Innowacji, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007 - 2013 (maksymalny poziom dofinansowania projektu ze środków RPW 85% oraz 5% - budżet państwa). W wyniku realizacji Projektu powstaną 2 budynki, w których mieścić się będą kompletnie wyposażone laboratoria badawcze przy pomocy, których prowadzone będą innowacyjne prace B+R. Zakup urządzeń umożliwi kompleksowe badania środowiskowe, w tym także w zakresie konstrukcji, badania nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, wykorzystywanych w przemyśle samochodowym i lotniczym (kompozytów, stopów aluminium, magnezu i tytanu). Powstała nowa infrastruktura wykorzystana będzie zarówno do podjęcia szerokiej współpracy naukowo-badawczo-wdrożeniowej ze środowiskiem przedsiębiorstw regionu jak i realizacji zadań nałożonych przez art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym. Celem nadrzędnym projektu jest wykorzystanie potencjału miejscowej uczelni do przyśpieszenia rozwoju i innowacyjności funkcjonujących w rejonie chełmskim podmiotów gospodarczych. Realizacja powyższych zadań będzie się odbywała w formie wykonywania badań naukowych i prowadzenia prac badawczych i rozwojowych powiększających dorobek nauki oraz usług badawczych na rzecz przedsiębiorstw. Co istotne, składniki majątku (budynki i wyposażenie) zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane w sposób bezpośredni w procesie dydaktycznym studentów. Będą one służyły prowadzeniu prac badawczych przez personel składający się naukowców i pracowników badawczych. Nie będą miały one związku z działalnością zwolnioną od podatku. Bogata i elastyczna oferta naukowo-badawcza oraz możliwy do realizacji zakres badań naukowych Laboratorium badań środowiskowych, w dziedzinach strategicznych dla ochrony środowiska pobudzi zaangażowanie kapitału prywatnego w działalność B + R. Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nowych technologii przyjaznych środowisku przyczynią się nie tylko do rozwoju firm, ale znacznego zmniejszenia szkodliwych oddziaływań na środowisko. Pozwolą na kształtowanie nowoczesnego proekologicznego podejścia technicznego. Zmniejszanie hałasu i drgań jest jednym z priorytetowych działań wielu organizacji, a także przedmiotem wielu coraz to ostrzejszych ograniczeń normami dopuszczalnej ich ekspozycji. Przedsiębiorstwa i firmy M... muszą te normy spełniać. Posiadanie przez Laboratorium badań środowiskowych specjalistycznej aparatury w tym zakresie badawczym, pozwoli nie tylko oceniać te parametry, ale także wspomagać procesy decyzyjne M... regionu skutecznym przezwyciężaniu problemów z hałasem i drganiami. W laboratorium będzie możliwe prowadzanie analiz modalnych związków szkodliwych spalin stężonych i rozcieńczonych, badania emisji silników zasilanych paliwami płynnymi, gazowymi i biopaliwami, a także badania emisji cząstek stałych metodą wagową oraz pomiary ilości cząstek PN. Jednym z ważnych aspektów badań będą badania sprawności i trwałości eksploatacyjnej reaktorów katalitycznych, pomiary parametrów dynamicznych w hamowni podwoziowej, badania trwałościowe i szoki termiczne elementów konstrukcyjnych i podzespołów. W Laboratorium będą możliwe również badania paliw płynnych, gazowych i biopaliw oraz prowadzenie prac rozwojowych i badawczych nad nowymi konstrukcjami silników i płatowców, trwałości i niezawodności eksploatacyjnej pozostałych układów pojazdów i płatowca w komorze klimatycznej oraz prowadzenie prac nad obniżeniem emisji związków szkodliwych spalin. Wzrost przewozów w komunikacji lotniczej zbiegł się w czasie z burzliwym rozwojem aglomeracji miejskich. Lotniska, które przed laty projektowane były na obrzeżach miast, znalazły się blisko osiedli, a często wewnątrz nich. Skutkiem stały się nasilające protesty społeczności zamieszkujących okolice lotnisk. Powodem jest hałas powodowany przez samoloty, który narasta wraz ze wzrostem ruchu lotniczego. W celu ograniczenia hałasu powodowanego przez samoloty opracowane zostały międzynarodowe normy i metody postępowania w zakresie hałasu lotniczego. Wprowadzony został obowiązek certyfikacji statków powietrznych w zakresie hałasu. Zgodnie z założeniami Wnioskodawcy, które mają bezpośrednie odzwierciedlenie w projekcie, z odpłatnych usług wybudowanych laboratoriów będzie rocznie korzystało ok. 30 przedsiębiorstw. Usługi te będą świadczone przez Wnioskodawcę za wynagrodzeniem w ramach czynności opodatkowanych. Infrastruktura, która powstanie po zakończeniu realizacji projektu będzie silnym ośrodkiem badawczo-rozwojowym w regionie. Będzie on nastawiony na szeroko rozumianą współpracę z przedsiębiorstwami, które będą zlecały Wnioskodawcy wykonanie odpłatnych badań (usług), których nie mogą wykonać we własnych ośrodkach badawczo - rozwojowych, albo które zlecone podmiotowi zewnętrznemu, będą tańsze i gwarantujące ich wyższy poziom wykonania. Laboratorium będzie bowiem dysponowało profesjonalną kadrą naukową oraz nowoczesną infrastrukturą i aparaturą badawczą. Efektem projektu będzie przede wszystkim świadczenie usług na rzecz podmiotów zewnętrznych w ramach wykorzystania powstałej infrastruktury Laboratorium. Ponadto podstawowymi zadaniami Uczelni są m.in.: prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych; kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Powyższe zadania, o ile nie są świadczone na rzecz konkretnych odbiorców wymykają się z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Pomimo zatem, że obecnie Wnioskodawca nie posiada konkretnych odbiorców i konkretnych zleceń od podmiotów zewnętrznych działania w zakresie prac badawczych będą wykonywane dla konkretnych podmiotów. Efektem projektu będzie zatem przede wszystkim świadczenie usług na rzecz podmiotów zewnętrznych w ramach wykorzystania powstałej infrastruktury Laboratorium, które podlegają opodatkowaniu. Faktury VAT dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

Z powyższego wynika więc, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku wydatki poniesione przez Uczelnię w związku z realizacją projektu będą miały związek zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (odpłatne świadczenie usług na rzecz podmiotów zewnętrznych z wykorzystaniem infrastruktury Laboratorium), jak i z czynnościami wymykającymi się z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tj. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych (o ile nie będą świadczone na rzecz konkretnych odbiorców).

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych jest regulacja zawarta w art. 90 ustawy, która w sposób technicznoprawny uzupełnia generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. (art. 90 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) - wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, i nie związanych z czynnościami zwolnionymi, w sytuacji gdy nie ma obiektywnej możliwości przypisania ich do jednego rodzaju działalności, nie stosuje się odliczenia częściowego wg proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: " (...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy".

Wskazać również należy, iż art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady nr 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 1977 r. Nr 145, poz. 1) oraz art. 173 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L z 2006 r. Nr 347, poz. 1) przewiduje, że ustalenie metody odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również wyłączonych z zakresu opodatkowania, pozostawione zostało uznaniu państw członkowskich.

Natomiast w ustawie o podatku od towarów i usług brak jest unormowania zagadnienia określania proporcji, dającego podstawę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących zarówno działalności gospodarczej podatnika (opodatkowanej i zwolnionej), jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Wprowadzone w art. 90 ustawy ograniczenie w prawie do odliczenia podatku naliczonego, jak wyżej wykazano, dotyczy wyłącznie zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej jak i zwolnionej.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca winien więc przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu związany z realizowanym projektem poszczególnym rodzajom czynności.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy.

Mając powyższe na uwadze, tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum, w takim zakresie w jakim efekty projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym. W sytuacji gdy efekty projektu związane z realizacją III-go etapu budowy i wyposażenia Centrum będą wykorzystywane przez Uczelnię zarówno do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług jak i niepodlegającej opodatkowaniu i nie będą wykorzystywane do działalności korzystającej ze zwolnienia od podatku, a ponadto, Zainteresowany nie będzie miał obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego rodzaju działalności, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Przy czym należy podkreślić, iż w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości przyporządkowania wymienionych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności - opodatkowanej oraz będącej poza zakresem opodatkowania, a także niemożności przyporządkowania wydatków do ww. poszczególnych obszarów działalności Wnioskodawcy. Przedstawione we wniosku przyporządkowanie przyjęto jako element opisu sprawy, natomiast ocena prawidłowości i zasadności przyjętego przez Wnioskodawcę sposobu odliczania wydatków może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl