IPTPP1/443-121/12-4/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-121/12-4/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 10 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 maja 2012 r. (data wpływu 7 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi reintegracji zawodowej i społecznej jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi reintegracji zawodowej i społecznej jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 maja 2012 r. o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie ze Statutem Fundacji jej celem jest prowadzenie oraz wspieranie działalności na rzecz inicjowania procesu zmian cywilizacyjnych, gospodarczych, społecznych, edukacyjnych i kulturowych tworzących ludziom warunki równych szans na drodze do ich rozwoju intelektualnego, zawodowego, społecznego i kulturalnego. Cele te realizuje m.in. poprzez realizację reintegracji zawodowej i społecznej - prowadzenie Centrum Integracji Społecznej.

Zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.) status centrum integracji społecznej nadaje wojewoda w drodze decyzji administracyjnej. Fundacja uzyskała status centrum integracji społecznej na podstawie decyzji Wojewody znak: z dnia 17 maja 2010 r. Fundacja w ramach Centrum prowadzi usługi reintegracji zawodowej i społecznej polegające, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, na:

1.

kształceniu umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiągniecie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegających wykluczeniu społecznemu,

2.

nabywaniu umiejętności zawodowych oraz przyuczeniu do zawodu, przekwalifikowaniu lub podwyższeniu kwalifikacji zawodowych,

3.

nauce planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą,

4.

uczeniu umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

Z Urzędu Statystycznego, Fundacja uzyskała pisemną informację, iż usługi te zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jeśli dominującą rolę odgrywa czynnik edukacyjny, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 85.59.19.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W Centrum dla każdego z uczestników opracowywany jest indywidualny program zatrudnienia socjalnego uwzględniający indywidualne potrzeby danego uczestnika w ramach reintegracji zawodowej i społecznej. Uczestnicy kierowani są na zajęcia w określonych grupach zawodowych w pracowniach: stolarskiej, porządkowej, rękodzielniczej, remontowo-budowlanej, gastronomicznej, gdzie zgodnie z ustawą o zatrudnieniu socjalnym są przystosowywani i przyuczani do pracy zawodowej poprzez praktyczną naukę.

W ramach reintegracji zawodowej uczestnik jest zobowiązany do realizacji programu obejmującego:

1.

przygotowanie-teoretyczne do zajęć w poszczególnych pracowniach, warsztatach, komórkach produkcyjno-usługowo-handlowych,

2.

analizę rysunków, schematów, projektów oraz dokumentacji technicznej i technologicznej umożliwiającą wykonanie określonych produktów (usług),

3.

przygotowanie stanowiska pracy - szkolenie zawodowe,

4.

dobranie i przygotowanie narzędzi oraz materiałów do wykonywania określonych prac,

5.

wykonywanie wyznaczonych zadań,

6.

przestrzeganie przepisów bhp i p.poż. w czasie wykonywania zadań,

7.

przygotowanie do egzaminu z nabytych umiejętności zawodowych,

8.

egzamin końcowy.

Ilość godzin uczestnictwa w szkoleniu zawodowym i praktycznym, do którego uczestnik został zakwalifikowany określa Dyrektor Centrum.

W celu kształcenia umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych, nauki planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, uczenia umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi, uczestnik jest zobowiązany do realizacji programu poprzez uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez pracownika socjalnego, psychologa (terapeutę), doradcę zawodowego oraz instruktora zawodu.

Usługa reintegracji zawodowej i społecznej realizowana przez Fundację obejmuje osoby skierowane do Centrum przez właściwy ośrodek pomocy społecznej do uczestnictwa w zajęciach. Wynagrodzenie płatne jest przez właściwy ośrodek pomocy społecznej w określonej wysokości za każdą skierowaną osobę. Wynagrodzenie jest współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Fundacja wpisana jest ponadto do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Usługa reintegracji zawodowej i społecznej jako usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego jest kompleksową usługa kształcenia świadczoną zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.). Zgodnie z ww. ustawą z uczestnikami podpisuje się indywidualny program zatrudnienia socjalnego. Program opracowuje pracownik socjalny zatrudniony u Wnioskodawcy.

Program określa w szczególności:

1.

zakres i formy reintegracji zawodowej i społecznej;

2.

rodzaje sprawności psychofizycznych niezbędnych do podjęcia pracy oraz metody ich ćwiczenia;

3.

osoby odpowiedzialne za realizację programu.

Wnioskodawca zapewnia prowadzących zajęcia reintegracji zawodowej i społecznej, w tym instruktorów zawodu, pracownika socjalnego. Opracowuje się dla uczestników miesięczny program zajęć.

Uczestnikom zapewnia się:

1.

szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;

2.

przeprowadzenie odpowiednich badań lekarskich;

3.

odzież roboczą i obuwie robocze;

4.

bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach, w tym środki ochrony indywidualnej.

Uczestnikom zajęć przysługuje zaopatrzenie z tytułu wypadku na podstawie przepisów o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach. Uczestnikom zajęć przysługuje ponadto nieodpłatnie jeden posiłek dziennie w trakcie pobytu. Zajęcia odbywają się w pracowniach, warsztatach. Miejsce zajęć i infrastrukturę, narzędzia, materiały zapewnia Wnioskodawca.

Po zakończeniu uczestnictwa w zajęciach wydaje się uczestnikowi zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w zajęciach i umiejętności nabyte w ramach reintegracji zawodowej i społecznej. W zaświadczeniu wskazuje się w jakiej grupie zawodowej uczestniczyła dana osoba; nabyte umiejętności społeczne; nabyte umiejętności zawodowe (w zależności od grupy zawodowej do której osoba została skierowana); program reintegracji społecznej, w tym ilość godzin poszczególnych zajęć np. zajęcia teoretyczne z instruktorem zawodu, zajęcia z doradcą zawodowym, zajęcia z obsługi komputera, zajęcia z psychologiem, prawnikiem, pracownikiem socjalnym; program reintegracji zawodowej, w tym ilość godzin praktycznej nauki zawodu (w zależności od grupy zawodowej do której została osoba skierowana).

Usługa reintegracji zawodowej i społecznej jako usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, w zakresie której Wnioskodawca oczekuje wydania interpretacji indywidualnej polega na szkoleniu uczestników w pracowniach (zajęcia praktyczne i teoretyczne z instruktorem zawodu), dzięki któremu uczestnicy nabywają lub rozwijają konkretne umiejętności zawodowe potrzebne do wykonywania określonego zawodu (w zależności od grupy zawodowej do której zostali skierowani) oraz na szkoleniu na zajęciach z wiedzy przydatnej do samodzielnego świadczenia pracy (np. zagadnienia bhp, pierwsza pomoc, zagadnienia prawne, obsługa komputera). Zarówno zajęcia praktyczne jak i teoretyczne prowadzone są według opracowanych indywidualnych programów zatrudnienia socjalnego i w ślad za nimi sporządzanych miesięcznych programów zajęć.

Zgodnie z ustawą o zatrudnieniu socjalnym usługa świadczona jest na rzecz osób bezrobotnych, gdyż ma pomóc osobie bezrobotnej w powrocie do aktywności zawodowej poprzez przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie jej kwalifikacji zawodowych. Celem głównym jest wzrost zatrudnienia i w związku z tym generalnie przedmiot zajęć reintegracji zawodowej i społecznej nie może nie być związany z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach podatkowych. W myśl przepisów unijnych wiedzę uzyskiwaną na takich zajęciach traktuje się jako uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych.

Efektem świadczonej usługi może być rozwój merytorycznych kwalifikacji w posiadanym przez uczestnika zawodzie. Różne są kwalifikacje zawodowe posiadane przez osoby, które uczestniczą w zajęciach organizowanych przez Wnioskodawcę dlatego opracowywane są indywidualne programy zatrudnienia socjalnego. Dla części z takich osób poszerzenie i uaktualnienie wiedzy pozostaje w związku z wcześniej wykonywanym czy wyuczonym zawodem, a w konsekwencji umożliwia podjęcie zatrudnienia w posiadanym zawodzie, dla części jest to nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do świadczenia pracy i daje możliwość podjęcia zatrudnienia na rynku pracy.

Wnioskodawca nie jest jednostką objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca prowadzi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmują nauczanie pozostają w bezpośrednim związku z określoną branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Usługi świadczone są w formie i na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.) przez podmiot posiadający nadany przez wojewodę status centrum integracji społecznej. Opracowywany zostaje indywidualny program zatrudnienia socjalnego (art. 12 ust. 4, art. 13 ust. 1 i 2). Po zakończeniu uczestnictwa w zajęciach wydaje się uczestnikowi zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w zajęciach i umiejętności nabyte w ramach reintegracji zawodowej i społecznej (art. 13 ust. 5a). Czas dziennego pobytu uczestnika nie jest krótszy niż 6 godzin (art. 14 ust. 1). Opracowywany jest miesięczny program zajęć (art. 14 ust. 1).

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przedmiotowe usługi reintegracji zawodowej i społecznej są w całości finansowane ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy świadczenie usługi reintegracji zawodowej i społecznej jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzonej w formie i na zasadach określonych w ustawie o zatrudnieniu socjalnym, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

2.

W przypadku odpowiedzi negatywnej na pytanie pierwsze, czy świadczenie usługi reintegracji zawodowej i społecznej jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, w przypadku finansowania tej usługi w całości ze środków publicznych, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług wobec tego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

3.

W przypadku odpowiedzi negatywnej na pytanie pierwsze, czy świadczenie usługi reintegracji zawodowej i społecznej jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, w przypadku dofinansowania tej usługi w co najmniej 70% ze środków publicznych podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług wobec tego na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa reintegracji zawodowej i społecznej jako usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzona w formie i na zasadach określonych w ustawie o zatrudnieniu socjalnym, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług z 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., uchyliła dotychczasowy załącznik nr 4, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku.

Uregulowania dotyczące tematyki zwolnień zostały przeniesione do treści ustawy. Przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 4). Rozporządzenie Rady nr wiąże w całości wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 rozporządzenia nr wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto w myśl § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ścisłe z tymi usługami związane.

W związku z powyższym dla zastosowania zwolnień od podatku usługi reintegracji zawodowej i społecznej istotne jest ustalenie, czy dana usługa jest usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków określonych w ww. przepisach.

Zgodnie z ustawą o zatrudnieniu socjalnym, jeżeli mowa jest o reintegracji zawodowej, oznacza to działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w centrum integracji społecznej i klubie integracji społecznej zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy a w reintegracji społecznej - oznacza to działania, w tym również o charakterze samopomocowym, mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w centrum integracji społecznej, klubie integracji społecznej lub zatrudnionej u pracodawcy, umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu.

W ocenie Fundacji usługa reintegracji zawodowej i społecznej jest usługą w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, gdyż obejmuje nauczanie uczestników w pracowniach zawodowych pozostające w bezpośrednim związku z konkretnym zawodem i dzięki któremu uczestnicy nabywają konkretne umiejętności zawodowe. Ma też na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy przydatnej do celów zawodowych i samodzielnego świadczenia pracy. Usługa świadczona jest na rzecz osób bezrobotnych na podstawie przepisów ustawy o zatrudnieniu socjalnym. Ustawa ta określa formy i zasady realizacji tej usługi, w której istotną rolę odgrywa pomoc osobie bezrobotnej w powrocie do aktywności zawodowej poprzez przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie jej kwalifikacji zawodowych.

W Centrum przy Fundacji nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych odbywa się poprzez uczestnictwo w zajęciach obejmujących szkolenie zawodowe i praktyczne, w określonych grupach zawodowych w pracowniach.

Wynagrodzenie dla Fundacji za świadczenie usługi reintegracji zawodowej i społecznej finansowane jest w całości ze środków publicznych - ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (gmin).

W związku z powyższym Fundacja świadcząc odpłatne usługi reintegracji zawodowej i społecznej stanowiące usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzone w formie i na zasadach określonych w ustawie o zatrudnieniu socjalnym, wypełnia tym samym dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym, że usługi te finansowane są w całości ze środków publicznych wypełnia równocześnie dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w tym zakresie.

W przypadku odmiennej interpretacji tego zagadnienia i uznania natomiast, że Fundacja świadcząc usługi reintegracji zawodowej i społecznej stanowiące w ocenie Fundacji usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie wypełnia jednak dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a

) ustawy o podatku od towarów i usług, czyli te usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, to do czasu, gdy usługi te finansowane będą w całości ze środków publicznych Fundacja korzystać będzie ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług a w przypadku niefinansowania tych usług w całości ze środków publicznych - ze zwolnienia określonego w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) do czasu finansowania ich w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania.

Z kolei w świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W opisie stanu faktycznego sprawy Wnioskodawca wskazał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca nie jest również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, jednostką badawczo - rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym ani instytutem badawczym.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia, zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w tych przepisach.

W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c) powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych ze środków publicznych.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i "przekwalifikowania zawodowego". Wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr zastąpiło rozporządzenie Rady nr, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcą jest Fundacją, która swoje cele realizuje m.in. poprzez realizację reintegracji zawodowej i społecznej - prowadzenie Centrum.

Fundacja uzyskała status centrum integracji społecznej nadany przez wojewodę na podstawie decyzji Wojewody. Fundacja w ramach Centrum prowadzi usługi reintegracji zawodowej i społecznej polegające, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, na: kształceniu umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiągnięcie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegających wykluczeniu społecznemu, nabywaniu umiejętności zawodowych oraz przyuczeniu do zawodu, przekwalifikowaniu lub podwyższeniu kwalifikacji zawodowych, nauce planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą, uczeniu umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa reintegracji zawodowej i społecznej jako usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego jest kompleksową usługą kształcenia świadczoną zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.). Zgodnie z ww. ustawą z uczestnikami podpisuje się indywidualny program zatrudnienia socjalnego. Program opracowuje pracownik socjalny zatrudniony u Wnioskodawcy.

Usługa reintegracji zawodowej i społecznej jako usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego polega na szkoleniu uczestników w pracowniach (zajęcia praktyczne i teoretyczne z instruktorem zawodu) dzięki któremu uczestnicy nabywają lub rozwijają konkretne umiejętności zawodowe potrzebne do wykonywania określonego zawodu (w zależności od grupy zawodowej do której zostali skierowani) oraz na szkoleniu na zajęciach z wiedzy przydatnej do samodzielnego świadczenia pracy (np. zagadnienia bhp, pierwsza pomoc, zagadnienia prawne, obsługa komputera). Zarówno zajęcia praktyczne jak i teoretyczne prowadzone są według opracowanych indywidualnych programów zatrudnienia socjalnego i w ślad za nimi sporządzanych miesięcznych programów zajęć.

Zgodnie z ustawą o zatrudnieniu socjalnym usługa świadczona jest na rzecz osób bezrobotnych, gdyż ma pomóc osobie bezrobotnej w powrocie do aktywności zawodowej poprzez przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie jej kwalifikacji zawodowych. Celem głównym jest wzrost zatrudnienia i w związku z tym generalnie przedmiot zajęć reintegracji zawodowej i społecznej nie może nie być związany z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach podatkowych. W myśl przepisów unijnych wiedzę uzyskiwaną na takich zajęciach traktuje się jako uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych.

Efektem świadczonej usługi może być rozwój merytorycznych kwalifikacji w posiadanym przez uczestnika zawodzie. Różne są kwalifikacje zawodowe posiadane przez osoby, które uczestniczą w zajęciach organizowanych przez Wnioskodawcę dlatego opracowywane są indywidualne programy zatrudnienia socjalnego. Dla części z takich osób poszerzenie i uaktualnienie wiedzy pozostaje w związku z wcześniej wykonywanym czy wyuczonym zawodem, a w konsekwencji umożliwia podjęcie zatrudnienia w posiadanym zawodzie, dla części jest to nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do świadczenia pracy i daje możliwość podjęcia zatrudnienia na rynku pracy. Wnioskodawca nie jest jednostką objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zasady zatrudniania socjalnego reguluje ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.). Jak stanowi art. 1 ust. 2 powołanej ustawy, przepisy ustawy stosuje się w szczególności do:

1.

bezdomnych realizujących indywidualny program wychodzenia z bezdomności, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,

2.

uzależnionych od alkoholu, po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego,

3.

uzależnionych od narkotyków lub innych środków odurzających, po zakończeniu programu terapeutycznego w zakładzie opieki zdrowotnej,

4.

chorych psychicznie, w rozumieniu przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,

5.

długotrwale bezrobotnych w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

6.

zwalnianych z zakładów karnych, mających trudności w integracji ze środowiskiem, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,

7.

uchodźców realizujących indywidualny program integracji, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,

8.

osób niepełnosprawnych, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

- którzy podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 i 5 ustawy o zatrudnieniu socjalnym:

* reintegracja społeczna - oznacza działania, w tym również o charakterze samopomocowym, mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w centrum integracji społecznej, klubie integracji społecznej lub zatrudnionej u pracodawcy, umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu;

* reintegracja zawodowa - oznacza działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w centrum integracji społecznej i klubie integracji społecznej zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy;

W myśl art. 3 ust. 1 centrum integracji społecznej, realizuje reintegrację zawodową i społeczną przez następujące usługi:

1.

kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu;

2.

nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych;

3.

naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą;

4.

uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

W świetle art. 12 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, osoba, o której mowa w art. 1, może na podstawie:

1.

własnego wniosku lub wniosku przedstawiciela ustawowego,

2.

wniosku zakładu lecznictwa odwykowego, powiatowego centrum pomocy rodzinie, ośrodka pomocy społecznej, organizacji pozarządowej lub klubu integracji społecznej, za zgodą tej osoby lub jej przedstawiciela ustawowego

- zostać skierowana do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez Centrum, przez właściwy dla miejsca zamieszkania lub pobytu osoby ośrodek pomocy społecznej lub w przypadku osoby, o której mowa w art. 1 ust. 2 pkt 5, przez powiatowy urząd pracy z powiadomieniem właściwego dla miejsca zamieszkania lub pobytu tej osoby ośrodka pomocy społecznej.

Kierownik Centrum przyjmuje osobę skierowaną do Centrum po podpisaniu z nią indywidualnego programu zatrudnienia socjalnego, w uzgodnieniu z kierownikiem ośrodka pomocy społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania lub pobytu tej osoby (art. 12 ust. 4 powołanej ustawy).

Stosownie do treści art. 13 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, program, o którym mowa w art. 12 ust. 4, opracowuje pracownik socjalny Centrum. Program powinien określać w szczególności:

1.

zakres i formy reintegracji zawodowej i społecznej;

2.

rodzaje sprawności psychofizycznych niezbędnych do podjęcia pracy oraz metody ich ćwiczenia;

3.

osoby odpowiedzialne za realizację programu.

Zakończenie realizacji programu następuje w okresie do 6 miesięcy po dniu, w którym uczestnik objęty programem podjął zatrudnienie lub inną pracę zarobkową w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, założył lub przystąpił do spółdzielni socjalnej lub podjął działalność gospodarczą, albo w dniu, w którym upłynął okres uczestnictwa w zajęciach w Centrum, o którym mowa w art. 15. W trakcie realizacji programu bez uczestnictwa w Centrum świadczenie integracyjne nie przysługuje. Po zakończeniu uczestnictwa w zajęciach w Centrum kierownik Centrum wydaje uczestnikowi zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w zajęciach i umiejętności nabyte w ramach reintegracji zawodowej i społecznej (art. 14 ust. 5 i 5a ustawy).

Wobec powyższego jak wskazał Wnioskodawca, należy uznać, iż prowadzone usługi reintegracji zawodowej i społecznej stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z określoną branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Usługi świadczone są w formie i na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.) przez podmiot posiadający nadany przez wojewodę status centrum integracji społecznej. Opracowywany zostaje indywidualny program zatrudnienia socjalnego (art. 12 ust. 4, art. 13 ust. 1 i 2). Po zakończeniu uczestnictwa w zajęciach wydaje się uczestnikowi zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w zajęciach i umiejętności nabyte w ramach reintegracji zawodowej i społecznej (art. 13 ust. 5a). Czas dziennego pobytu uczestnika nie jest krótszy niż 6 godzin (art. 14 ust. 1). Opracowywany jest miesięczny program zajęć (art. 14 ust. 1).

Z tych też względów świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego jako prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a więc korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, z uwagi na to, iż usługi szkolenia świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług bezprzedmiotowe jest udzielenie odpowiedzi na pytania 2 i 3 zawarte we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut, Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż usługi reintegracji zawodowej i społecznej są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Nadto tut. Organ zauważa, iż przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 4). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005, na które powołuje się Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie nie obowiązują. Od dnia 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl