IPTPP1/443-118/13-3/RG - Określenie stawki VAT właściwej dla usług betonowania w obiektach należących do budownictwa mieszkaniowego, objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-118/13-3/RG Określenie stawki VAT właściwej dla usług betonowania w obiektach należących do budownictwa mieszkaniowego, objętych społecznym programem mieszkaniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej 11 lutego 2013 r., do BKIP... 13 lutego 2013 r. r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku dla usług betonowania w obiektach należących do budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym-jest prawidłowe,

* dokumentacji potwierdzającej prawo do zastosowanie tej stawki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. do Izby Skarbowej w... został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku dla usług betonowania w obiektach należących do budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym,

* dokumentacji potwierdzającej prawo do zastosowanie tej stawki.

Wyżej wskazany wniosek został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w.... celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością (data wpływu data wpływu 13 lutego 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji betonu towarowego oraz produkcji wyrobów betonowych tj. m.in. bloczków betonowych, belek stropowych, pokryw betonowych itp. Do sprzedaży i dostawy wszystkich wyrobów Wnioskodawca odprowadza podatek VAT wg stawki 23%. Dla celów podatkowych Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe.

W bieżącym roku Wnioskodawca zamierza rozpocząć świadczenie kompleksowych usług betonowania (robót betoniarskich) na rzecz osób fizycznych i prawnych w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ograniczeń z art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Planowane usługi polegałyby na dowiezieniu własnym, specjalistycznym środkiem transportu (betonomieszarką) betonu wytworzonego przez Wnioskodawcę do klienta, a następnie podaniu tegoż betonu na wskazaną przez klienta powierzchnię (na pewną wysokość lub odległość za pomocą specjalistycznego urządzenia - pompy CIFA), rozścieleniu (ułożeniu) podanego betonu a nadto na życzenie klienta na zagęszczaniu podanego i ułożonego betonu wibratorem wgłębnym (buławą) bądź listwą wibracyjną i jego pielęgnacji (np. poprzez polewanie wodą lub przykrywanie betonu folią stosownie do pór roku).

Wykonane byłyby w ten sposób wylewki, posadzki, stropy, fundamenty, nadproża, podciągi, słupy, schody, wieńce żelbetowe itp. a w cenę usługi wkalkulowana byłaby cena zużytych materiałów, w tym betonu. Wszystko to odbywałoby się na podstawie pisemnego zlecenia klienta dla Wnioskodawcy mającego za przedmiot wykonanie usługi betonowania (robót betoniarskich) danego elementu budowlanego np. posadzki czy stropu, które to zlecenie zawierałoby nadto oświadczenie klienta, że zlecana usługa ma być wykonana w ramach realizowanej przez klienta budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich część zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym z uwzględnieniem ograniczeń z art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Rozliczenie wykonanej usługi następowałoby na podstawie jednej faktury VAT, zawierającą jedną pozycję "roboty betoniarskie - betonowanie (tu określenie wykonywanego elementu budowlanego np. posadzki, stropu itd.)".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy do opisanej przez Wnioskodawcę a planowanej przezeń do wdrożenia usługi betonowania polegającej na wykonywaniu na rzecz osób fizycznych lub prawnych robót betoniarskich w opisanym wyżej zakresie, w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym będzie miała zastosowanie stawka VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2.

Czy obowiązujące przepisy prawnopodatkowe a zwłaszcza przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lub przepisy aktów doń wykonawczych przewidują jakikolwiek szczególny sposób dokumentowania przedmiotu usługi betonowania polegającej na wykonywaniu na rzecz osób fizycznych lub prawnych robót betoniarskich w opisanym wyżej zakresie, w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym dla potrzeb stosowania stawki VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Do opisanej przez Wnioskodawcę a planowanej przezeń do wdrożenia usługi betonowania polegającej na wykonywaniu na rzecz osób fizycznych lub prawnych robót betoniarskich w opisanym wyżej zakresie, w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym będzie miała zastosowanie stawka VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Tak też:

* interpretacja indywidualna Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 kwietnia 2012 r., IBPP2/443-60/12/ICz,

* interpretacja indywidualna Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 maja 2011 r., ITPP1/443-207/11/BK,

* interpretacja indywidualna Ministra Finansów-Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 października 2012 r., IBPP2/443-648/12/RSz,

* interpretacja indywidualna Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 września 2011 r., IBPP2/443-783/11/BW,

* interpretacja indywidualna Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 1 lutego 2011 r., ITPP1/443-1132/10/EB,

* interpretacja indywidualna Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 stycznia 2008 r. (IBPP1/443-435/07/PK/KAN-2246/11/07/KAN-469/08).

Podkreślenia przy tym wymaga, że strony w ramach wzajemnych uzgodnień samodzielnie określają co jest przedmiotem łączącego je stosunku prawnego (przedmiotem zlecanej usługi). Jeżeli przedmiotem tym jest usługa polegająca na dostawie betonu wraz z podaniem tegoż betonu na wskazaną przez klienta powierzchnię (na pewną wysokość lub odległość za pomocą specjalistycznego urządzenia - pompy OFA), rozścieleniu (ułożeniu) podanego betonu a nadto na życzenie klienta na zagęszczaniu podanego i ułożonego betonu wibratorem wgłębnym (buławą) bądź listwą wibracyjną i jego pielęgnacji pod wylewkę, posadzkę, strop, fundamenty, nadproża, podciągi, słupy, schody, wieńce żelbetowe itp. to wówczas nie można z tego przedmiotu wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu dla celów podatkowych (tak też wyżej powołane interpretacje).

Ad. 2.

Obowiązujące przepisy prawnopodatkowe nie przewidują żadnego sposobu dokumentowania przedmiotu betonowania (robót betoniarskich) dla potrzeb stosowania stawki VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Stąd wystarczającym dla stosowania stawki VAT 8% w opisanym wyżej zakresie jest poprzestawanie Wnioskodawcy na uprzednim pozyskaniu pisemnego zlecenia klienta mającego za przedmiot wykonanie usługi betonowania (robót betoniarskich) danego elementu budowlanego np. posadzki czy stropu, które to zlecenie zawierałoby nadto oświadczenie klienta, że zlecana usługa ma być wykonana w ramach realizowanej przez klienta budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym z uwzględnieniem ograniczeń z art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego przedstawionego zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej dotyczącej:

* stawki podatku dla usług betonowania w obiektach należących do budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym-jest prawidłowe,

* dokumentacji potwierdzającej prawo do zastosowanie tej stawki - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ustawodawca zatem wyraźnie wskazał, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, a więc m.in. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12 ustawy, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji betonu lewarowego oraz produkcji wyrobów betonowych tj. m.in. bloczków betonowych, belek stropowych, pokryw betonowych itp. Do sprzedaży i dostawy wszystkich wyrobów Wnioskodawca odprowadza podatek VAT wg stawki 23%. W bieżącym roku Zainteresowany zamierza rozpocząć świadczenie kompleksowych usług betonowania (robót betoniarskich) na rzecz, osób fizycznych I prawnych w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PK0B w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ograniczeń z art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Planowane usługi polegałyby na dowiezieniu własnym, specjalistycznym środkiem transportu (betonomieszarką) betonu wytworzonego przez Wnioskodawcę do klienta, a następnie podaniu tegoż betonu na wskazaną przez klienta powierzchnię (na pewną wysokość lub odległość za pomocą specjalistycznego urządzenia - pompy CIFA), rozścieleniu (ułożeniu) podanego betonu a nadto na życzenie klienta na zagęszczaniu podanego i ułożonego betonu wibratorem wgłębnym (buławą) bądź listwą wibracyjną i jego pielęgnacji (np. poprzez polewanie wodą lub przykrywanie betonu folią stosownie do pór roku). Wykonane byłyby w ten sposób wylewki, posadzki, stropy, fundamenty, nadproża, podciągi, słupy, schody, wieńce żelbetowe itp. a w cenę usługi wkalkulowana byłaby cena zużytych materiałów, w tym rzecz jasna betonu. Wszystko to odbywałoby się na podstawie pisemnego zlecenia klienta dla Wnioskodawcy mającego za przedmiot wykonanie usługi betonowania (robót betoniarskich) danego elementu budowlanego np. posadzki czy stropu, które to zlecenie zawierałoby nadto oświadczenie klienta, że zlecana usługa ma być wykonana w ramach realizowanej przez klienta budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich część zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym z uwzględnieniem ograniczeń z art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Rozliczenie wykonanej usługi następowałoby na podstawie jednej faktury VAT, zawierającą jedną pozycję "roboty betoniarskie - betonowanie (tu określenie wykonywanego elementu budowlanego np. posadzki, stropu itd.)".

Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów wykorzystywanych do wykonania tej usługi, uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest dostawa betonu wraz z pompowaniem i wylewaniem, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Analiza zdarzenia przyszłego na tle powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż skoro czynności, o których mowa we wniosku, dotyczyć będą świadczenia kompleksowych usług betonowania (robót betoniarskich), a rozliczenie wykonanej usługi następowałoby na podstawie jednej faktury VAT, zawierającą jedną pozycję i przedmiotowe roboty budowlane będą dotyczyć obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to do tych czynności zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 8%, w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje fakt, czy czynności te wykonywane są dla osób fizycznych czy też osób prawnych. Istotnym jest, aby roboty te związane były z obiektami budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii szczególnego sposobu dokumentowania przedmiotowej usługi dla potrzeb stosowania stawki VAT 8% należy zaznaczyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze do niej - celem zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ustawy - nie nakładają obowiązku na świadczącego usługi, o których mowa ww. art. 41 ust. 12, uzyskania od nabywcy jakiegokolwiek oświadczenia, że zlecana usługa ma być wykonana w ramach realizowanej przez klienta budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich część zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym z uwzględnieniem ograniczeń z art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak fakt posiadania takiego oświadczenia nie pozostaje w sprzeczności z prawem.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach - art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Zatem ewentualne niezgodności pomiędzy prowadzoną dokumentacją a mającym nastąpić zdarzeniem mogą spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.

Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, które formalnie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać będą powierzchnię użytkową, rozumianą zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie PKOB w tym zakresie, np. kserokopią dokumentacji budowlanej, na podstawie której taką powierzchnię można obliczyć, aktem notarialnym, w którym wymieniona byłaby powierzchnia mieszkania lub budynku, przydziałem ze spółdzielni z wymienionymi powierzchniami poszczególnych pomieszczeń mieszkalnych. Posiadanie przez Wnioskodawcę oświadczeń Klientów o powierzchni użytkowej danego budynku lub lokalu mieszkalnego jako potwierdzenie przynależności obiektu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie jest wystarczające do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT. Również zapisy umowy oraz podpisanie protokołu odbioru nie będą wystarczającymi dowodami, na potwierdzenie, że budynek lub lokal mieszkalny spełnia wymogi określone dla budownictwa społecznego wskazane w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy.

Zatem należy stwierdzić, iż niewystarczającym dla stosowania stawki 8% jest, jak wskazał Wnioskodawca, "poprzestawanie Wnioskodawcy na uprzednim pozyskaniu pisemnego zlecenia klienta mającego za przedmiot wykonanie usługi betonowania (robót betoniarskich) danego elementu budowlanego np. posadzki czy stropu, które to zlecenie zawierałoby nadto oświadczenie klienta, że zlecana usługa ma być wykonana w ramach realizowanej przez klienta budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym z uwzględnieniem ograniczeń z art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług"

W związku z powyższym tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy również zauważyć, iż stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków, których dotyczą wykonywane usługi, według PKOB.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl