IPTPP1/443-115/13-4/AK - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-115/13-4/AK Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 13 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 25 marca 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego oraz przeformułowania pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą...., główne kody PKD: 86.22. Z - Praktyka lekarska specjalistyczna, 86.90.E - Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, niepubliczny zakład opieki zdrowotnej korzysta ze zwolnienia przedmiotowego (usługi medyczne). W związku z powyższym zakupy materiałów i usług, innych kosztów oraz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i na podstawie art. 86 ust. 1 nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych zakupów. Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek naliczony od ww. zakupów stanowi koszt uzyskania przychodu.

W związku ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. "....", który jest finansowany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania III.2 "Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w którym to wniosku klient ubiega się o dofinansowanie ze środków UE dla następujących pozycji:

* zakup nowoczesnych i innowacyjnych urządzeń i aparatury medycznej w celu wprowadzenia nowych usług i polepszenia jakości dotychczasowych świadczeń medycznych (system do rejestracji i analizy EMG z czujnikami biomechanicznymi, fotel ginekologiczno-urologiczny zabiegowy, zestaw do kriochirurgii, histeroskop diagnostyczno-operacyjny, narzędzia do wideoskopowych zabiegów laryngologicznych, kolposkop optyczny, resektoskop bipolarny, aparat RTG z ramieniem C, aparat USG);

* usprawnienie procesów zarządczych i organizacyjnych (zakup specjalistycznej usługi doradczej związanej z modyfikacją struktury organizacyjnej i procesów zarządczych oraz stworzeniem sytemu motywacji, oceny i szkoleń dla pracowników, rozbudowa posiadanego oprogramowania);

* dostosowanie pomieszczeń i polepszenie parametrów w zakresie optymalizacji energii (instalacja fotowoltaiczna, usługi remontowe i adaptacyjne związane z przygotowaniem pomieszczeń wraz z wykonaniem instalacji wentylacyjno-klimatyzacyjnej);

* zakup wyników badań B+R.

Obecnie wniosek jest w fazie oceny. Realizacja projektu zgodnie z wnioskiem rozpoczęła się w grudniu 2012 r. We wniosku tym Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w kwocie brutto poniesionych wydatków z uwagi na brak możliwości odliczenia podatku naliczonego. Uzyskanie interpretacji indywidualnej właściwej Izby Skarbowej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT związanego z realizowanym projektem jest niezbędne do podpisania umowy o dofinansowanie.

Zakupione w ramach projektu pozycje będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, wykonuje czynności zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (usługi medyczne). Faktury związane z realizacją przedmiotowego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę, gdyż to on będzie stroną umowy o dofinansowanie podpisanej z instytucją organizującą konkurs i warunkuje to otrzymanie dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w związku z realizacją projektu opisanego w pkt 68, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług (VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od zakupu środków trwałych i pozostałych pozycji, ponieważ służyć będą one czynnościom zwolnionym z opodatkowania (usługom medycznym). W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zakupione w ramach omawianego projektu środki trwałe, zrealizowane usługi i roboty w całości służyć będą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem środki trwałe, usługi i roboty nabyte w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą "....".

Wnioskodawca złożył wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. "....", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w którym to wniosku Zainteresowany ubiega się o dofinansowanie ze środków UE na:

* zakup nowoczesnych i innowacyjnych urządzeń i aparatury medycznej w celu wprowadzenia nowych usług i polepszenia jakości dotychczasowych świadczeń medycznych (system do rejestracji i analizy EMG z czujnikami biomechanicznymi, fotel ginekologiczno-urologiczny zabiegowy, zestaw do kriochirurgii, histeroskop diagnostyczno-operacyjny, narzędzia do wideoskopowych zabiegów laryngologicznych, kolposkop optyczny, resektoskop bipolarny, aparat RTG z ramieniem C, aparat USG);

* usprawnienie procesów zarządczych i organizacyjnych (zakup specjalistycznej usługi doradczej związanej z modyfikacją struktury organizacyjnej i procesów zarządczych oraz stworzeniem sytemu motywacji, oceny i szkoleń dla pracowników, rozbudowa posiadanego oprogramowania);

* dostosowanie pomieszczeń i polepszenie parametrów w zakresie optymalizacji energii (instalacja fotowoltaiczna, usługi remontowe i adaptacyjne związane z przygotowaniem pomieszczeń wraz z wykonaniem instalacji wentylacyjno-klimatyzacyjnej);

* zakup wyników badań B+R.

Obecnie wniosek jest w fazie oceny. Realizacja projektu zgodnie z wnioskiem rozpoczęła się w grudniu 2012 r. Zakupione w ramach projektu pozycje będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Faktury związane z realizacją przedmiotowego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego projektu. Tym samym, Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....", ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą służyć czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych w zakresie opieki zdrowotnej przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl