IPTPP1/443-109/12-4/MH - Prawo instytutu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu naukowego finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków partnerów projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-109/12-4/MH Prawo instytutu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu naukowego finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków partnerów projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu badawczego pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Instytut jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Działalność naukowa Instytutu finansowana jest dotacją podmiotową na działalność statutową oraz dotacjami celowymi na finansowanie programów badawczych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz dotacjami celowymi na finansowanie programu wieloletniego i innych programów badawczych z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Instytut traktuje przychody z dotacji jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i dlatego od zakupów związanych z dotacją na działalność statutową i dotacjami celowymi nie odlicza podatku VAT naliczonego.

Instytut prowadzi także działalności opodatkowane podatkiem VAT:

* świadczy usługi naukowo - badawcze dla różnych podmiotów gospodarczych;

* wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą;

* prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą w podległych Rolniczych Zakładach Doświadczalnych i Stacjach Doświadczalnych;

* świadczy usługi hotelarskie, a także usługi organizacji konferencji.

Instytut dokonywane zakupy przyporządkowuje do poszczególnych działalności z księgowaniami na poszczególnych kontach kosztowych Zespołu 5. Dotyczy to kosztów bezpośrednich. Wskaźnikiem są rozliczane tylko koszty pośrednie. Wskaźnik za rok 2011 wyniósł 97% i został obliczony zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - przy określaniu wskaźnika nie są uwzględnianie (w mianowniku) przychody niepodlegające podatkowi VAT (przychody z tytułu dotacji podmiotowej i dotacji celowych).

Od miesiąca października 2010 r. Instytut realizuje projekt badawczy pn. "..." ("..") akronim projektu:. Projekt jest realizowany w ramach programu....

Partnerami w projekcie obok Instytutu są (...).

Projekt stanowi kontynuację projektu realizowanego w latach 2003-2006, którego celem było wykazanie pozytywnego wpływu zbilansowanego rolnictwa ekologicznego na środowisko, a zwłaszcza na jakość wód. Wyniki prowadzonych badań i analiz wykazały, że w systemie tym poziom wymywania azotu i fosforu jest istotnie mniejszy niż w dominującym obecnie intensywnym rolnictwie konwencjonalnym. W konsekwencji wdrażanie zasad tego systemu rolniczego powinno mieć szczególnie istotne znaczenie dla poprawy jakości wód powierzchniowych i tym samym przyczyniać się do przeciwdziałania coraz większej eurtrofizacji Morza.

Obecny projekt ma za zadanie upowszechnianie i wdrażanie opisanego zrównoważonego systemu gospodarowania, co powinno wpłynąć pozytywnie na stan środowiska naturalnego oraz na rozwój ekonomiczny i społeczny ludności mieszkającej w regionie Morza. Projekt powinien przyczynić się do rozwoju rynków lokalnych i promocji tak wytworzonej żywności - "...". We współpracy z Ośrodkami Doradztwa Rolniczego powstanie pięć Centr Wdrażania Zasad Rolnictwa, gdzie rolnicy będą mogli szkolić się w tym zakresie również po zakończeniu projektu.

Dodatkowo w wyniku realizacji projektu powstaną:

1.

Zalecenia agrotechniczne dotyczące konserwacji gospodarstw na system (obejmujące płodozmian, zarządzanie glebą i składnikami pokarmowymi, zbilansowaną produkcję zwierzęcą). Grupa docelowa: rolnicy i doradcy.

2.

Zalecenia organizacyjne dotyczące konwersji gospodarstw na system uwzględniające takie aspekty jak: czynniki ograniczające wielkość plonów, ograniczanie nakładów środków zewnętrznych, poziom cen produktów ekologicznych, systemy doradztwa finansowego. Grupa docelowa: rolnicy i doradcy.

3.

Zalecenia marketingowe dla producentów i przetwórców żywności ekologicznej. Grupa docelowa: rolnicy, przetwórcy i doradcy.

4.

Strategie inwestycyjne dotyczące konwersji gospodarstw na system uwzględniające zróżnicowaną strukturę gospodarstw. Grupa docelowa: władze samorządowe i krajowe.

5.

Plany inwestycyjne dla małych przetwórni, dystrybutorów, gospodarstw agro-eko-turystycznych, itd. Grupa docelowa: rolnicy, przetwórcy i doradcy.

6.

Biznes plany konwersji różnych typów gospodarstw na system. Grupa docelowa: doradcy, władze samorządowe i krajowe.

7.

Zestawy edukacyjne dla studentów dotyczące zasad rolnictwa.

8.

Program komputerowy do wyliczania bilansu azotu w celu optymalizacji biologicznego azotu. Grupa docelowa: rolnicy i doradcy.

Projekt jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz w 15% ze środków partnerów projektu. Faktury dokumentujące zakupy związane z realizacją projektu wystawiane są na Wnioskodawcę. Ogólną zasadą realizacji projektu jest refundacja poniesionych kosztów. Instytut sporządza po każdym okresie rozliczeniowym zestawienie poniesionych wydatków (tj. Statement of eligibility), raport merytoryczny i finansowy z realizacji projektu (tj....). Wskazane raporty wraz z dokumentacją Instytut przedstawia jednostce stanowiącej kontrolę I stopnia, tj. Władzy Wdrażającej Programy Europejskie. Następnie po otrzymaniu z WWPE certyfikacji poniesionych kosztów, dokumenty potwierdzające certyfikację wraz z raportem merytorycznym i finansowym (tj. Progress Report) przesyłane są do partnera wiodącego projektu, czyli do (...). Koordynator sporządza łączny raport merytoryczny i finansowy oraz łączny wniosek o płatność, a po otrzymaniu środków finansowych z... niezwłocznie przekazuje środki na konto partnerów. W ten sposób Wnioskodawca otrzymuje refundację 85% poniesionych kosztów kwalifikowalnych). Instytut nie wystawia koordynatorowi żadnych faktur, dokumentem rozliczeniowym jest składany wniosek o płatność.

Z art. 5 ust. 3 umowy partnerstwa (Partnership Agreement) zawartej pomiędzy Instytutem a (...) wynika, iż Instytut jest zobowiązany m.in.:

1.

Udostępnić do publicznej wiadomości wyniki prac prowadzonych w związku z projektem. Wymaga to zapewnienia publicznego dostępu do wyników badań.

2.

Zapewnić, iż wszystkie wyniki i rezultaty wytworzone podczas realizacji projektu będą mogły być użyte przez wszystkie zainteresowane podmioty w ten sam sposób i na takich samych warunkach jak przez partnerów projektu. Żaden z podmiotów nie może być faworyzowany.

3.

Zapewnić, aby przedsiębiorcy biorący udział w projekcie lub z niego korzystający zostali wybrani na takich samych zasadach w sposób jawny i niedyskryminujący.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją wskazanego projektu wystawiane są na Wnioskodawcę, tj. Instytut Uprawy, który jako partner otrzymuje środki pieniężne na realizację ww. projektu. Po zakończeniu każdego etapu realizacji projektu, Instytut przedstawia jednostce stanowiącej kontrolę I stopnia, tj. Władzy Wdrażającej Programy Europejskie (WWPE) zestawienie poniesionych kosztów (tj. Statement of eligibility), raport merytoryczny i finansowy z realizacji projektu (tj. Progress report) wraz z dokumentacją. Następnie po otrzymaniu z WWPE certyfikacji poniesionych kosztów, dokumenty potwierdzające certyfikację wraz z raportem merytorycznym i finansowym (tj. Progress report) przesyłane są do koordynatora projektu. Na tej podstawie koordynator przekazuje refundację 85% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Instytut nie wystawia koordynatorowi żadnych faktur, dokumentem rozliczeniowym jest składany wniosek o płatność.

Zdaniem Wnioskodawcy, efekty projektu związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ z umowy partnerstwa wynika, że Instytut jest zobowiązany m.in. do udostępnienia do publicznej wiadomości wyników badań uzyskanych w związku z realizacją projektu, a więc projekt nie zakłada obrotu z tytułu sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług i materiałów związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyniki realizowanego projektu zgodnie z zapisami umowy partnerstwa mają zostać udostępnione do publicznej wiadomości bezpłatnie, dlatego Wnioskodawca uważa, że nie może odliczyć od zakupów podatku naliczonego VAT.

Zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ z umowy partnerstwa wynika, że Instytut jest zobowiązany m.in. do udostępnienia do publicznej wiadomości wyników badań uzyskanych w związku z realizacją projektu, a więc projekt nie zakłada obrotu z tytułu sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Instytut posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Instytut w ewidencji księgowej wydzielił cztery grupy działalności: opodatkowaną, mieszaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu. Działalność naukowa finansowana jest dotacją podmiotową na działalność statutową oraz dotacjami celowymi na finansowanie programów badawczych z Ministerstwa rolnictwa i Rozwoju Wsi. Od października 2010 r. Wnioskodawca realizuje projekt badawczy pn. "..." akronim projektu. Projekt jest realizowany w ramach program.

Partnerami w projekcie obok Instytutu są (...).

Projekt ma za zadanie upowszechnianie i wdrażanie opisanego zrównoważonego systemu gospodarowania, co powinno wpłynąć pozytywnie na stan środowiska naturalnego oraz na rozwój ekonomiczny i społeczny ludności mieszkającej w regionie Morza. Projekt powinien przyczynić się do rozwoju rynków lokalnych i promocji tak wytworzonej żywności - "...". We współpracy z ośrodkami doradztwa rolniczego powstanie pięć Centr Wdrażania Zasad Rolnictwa, gdzie rolnicy będą mogli szkolić się w tym zakresie również po zakończeniu projektu.

Z umowy partnerstwa wynika, iż Wnioskodawca zobowiązany jest udostępnić do publicznej wiadomości wyniki prac prowadzonych w związku z projektem, zapewnić, iż wszystkie wyniki i rezultaty wytworzone podczas realizacji projektu będą mogły być użyte przez wszystkie zainteresowane podmioty w ten sam sposób i na takich samych warunkach jak przez partnerów projektu oraz zapewnić, aby przedsiębiorcy biorący udział w projekcie lub z niego korzystający zostali wybrani na takich samych zasadach w sposób jawny i niedyskryminujący.

Projekt jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz w 15% ze środków partnerów projektu. Faktury dokumentujące zakupy związane z realizacją projektu wystawiane są na Wnioskodawcę. Instytut sporządza po każdym okresie rozliczeniowym zestawienie poniesionych wydatków, raport merytoryczny i finansowy z realizacji projektu, które wraz z dokumentacją Instytut przedstawia jednostce stanowiącej kontrolę I stopnia, tj. Władzy Wdrażającej Programy Europejskie. Następnie po otrzymaniu z WWPE certyfikacji poniesionych kosztów, dokumenty potwierdzające certyfikację wraz z raportem merytorycznym i finansowym przesyłane są do partnera wiodącego projektu, czyli do (...). Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją wskazanego projektu wystawiane są na Wnioskodawcę. Jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Programu..., ponieważ efekty projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl