IPTPP1/443-106/14-4/AK - Prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-106/14-4/AK Prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2014 r. (data wpływu 12 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Powiat stanowi wspólnotę samorządową tworzonej przez mieszkańców Powiatu oraz jego terytorium i jest jednocześnie osobą prawną wykonującą zadania z zakresu administracji publicznej, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od 23 października 2001 r. Wykonuje zadania własne i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej przy pomocy urzędu jednostki samorządu terytorialnego - Starostwa Powiatowego.

Jednym z zadań, które realizuje jest projekt pn. "....". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Priorytet II, Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu, Działanie 2.2. Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego.

Projekt obejmuje działania mające na celu stworzenie regionalnego systemu informacji przestrzennej dla Województwa, czyli budowy regionalnej infrastruktury organizacyjno-technicznej danych przestrzennych, uwzględniającej zalecenia europejskiej dyrektywy INSPIRE. SIPWŚ będzie się charakteryzować ścisłymi powiązaniami z bazami danych Krajowego Systemu Informacji o Terenie (KSIT), prowadzonymi przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii, Marszałka Województwa oraz Starostów Powiatowych, Prezydentów, Burmistrzów, Wójtów, realizujących zadania z zakresu służby geodezyjnej i kartograficznej.

Infrastrukturę techniczną systemu.... stanowi konieczny do jego budowy sprzęt wraz z oprogramowaniem oraz zasoby danych przestrzennych. W zakresie oprogramowania systemu dla samorządowych beneficjentów projektu... zostaną dostarczone dedykowane rozwiązania oraz programy narzędziowe z zakresu SIP, usprawniające funkcjonowanie organizacji samorządowej, w tym usprawniające wydawanie decyzji administracyjnych.

Rezultatem wdrożenia tego systemu będzie nieodpłatne udostępnienie i upowszechnienie wiarygodnej informacji przestrzennej o województwie, skutkujące usprawnieniem funkcjonowania administracji publicznej regionu, a docelowo również wzrostem konkurencyjności województwa oraz jego rozwojem gospodarczym. Odbiorcami informacji przestrzennej udostępnionej przez system będą m.in. jednostki administracji publicznej, uczelnie, jednostki badawczo-rozwojowe, organizacje i agencje pozarządowe, przedsiębiorstwa oraz mieszkańcy regionu.

Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa, a Partnerami (tekst jedn.: gminami i powiatami województwa), zostały zawarte umowy partnerskie. Umowy te opisują realizację projektu partnerskiego w rozumieniu art. 28a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), której prowadzenie stanowi jedno z zadań samorządu powiatowego (na podstawie art. 3 pkt 3) tejże ustawy.

W dniu 27 stycznia 2010 r. Powiat podpisał Umowę w sprawie partnerskiej współpracy przy wspólnej realizacji projektu z Województwem. Umowa odnosi się do wspólnej realizacji projektu we wszystkich jego fazach: przygotowawczej, opracowania oraz wdrożenia, a także utrzymania rezultatów projektu przez okres 5 lat od zakończenia realizacji zakresu rzeczowego projektu.

Zgodnie z zapisami ww. umowy projekt realizowany jest według następującego modelu:

1. Beneficjentem dofinansowania Projektu jest Województwo wraz z Partnerami, w tym Powiat.

2. Liderem Projektu jest Województwo.

3. Lider Projektu (Województwo) działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu, w tym m.in.: przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe, występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o zamówieniach publicznych, podpisuje w imieniu i na rzecz Partnera umowy w sprawie zamówienia publicznego niezbędne do realizacji Projektu.

4. Faktury za zrealizowane zadania będą wystawiane przez Wykonawcę bezpośrednio na Partnera - Powiat.

5. Uzyskana w ramach projektu infrastruktura, sprzęt oraz wartości niematerialne i prawne stają się własnością Partnera - Powiatu, po zakończeniu realizacji inwestycji w jego siedzibie i po opłaceniu otrzymanej od wykonawcy faktury.

6. Koszty związane z utrzymaniem infrastruktury wytworzonej w ramach projektu u Partnera po zakończeniu realizacji Projektu będą pokrywane ze środków własnych Partnera.

Zakres rzeczowy dla Powiatu obejmuje:

* zakup sprzętu komputerowego: stacja robocza, monitor, pakiet biurowy, system antywirusowy, drukarka, ploter, serwery, UPS;

* zakup oprogramowania systemowego, bazodanowego, narzędziowego i aplikacyjnego;

* adaptację pomieszczenia LCPD (instalacja klimatyzacji, wykonanie podłogi z wykorzystaniem specjalnej wykładziny elektrostatycznej, zamek kodowy, drzwi antywłamaniowe klasy C, modernizacja układu zasilania, malowanie pomieszczenia, zakup mebli, akcesoriów do stworzenia stanowiska dla stacji roboczej).

Powyższy zakres rzeczowy zakupiony będzie dla potrzeb Starostwa Powiatowego i będzie użytkowany przez pracowników urzędu w siedzibie Starostwa Powiatowego,. Zakupy będą dokonywane ze środków własnych Powiatu, a kwota dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będzie przekazywana bezpośrednio Partnerowi - Powiatowi.

Zakupione mienie w wyniku realizowanego projektu nie będzie przekazywane na rzecz innego podmiotu. Nakłady finansowe związane z utrzymaniem i eksploatacją inwestycji przez okres 5 lat od jej zakończenia będą wydatkowane ze środków własnych Powiatu. Projekt nie zakłada generowania zysków z realizacji. Wszystkie faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu będą wystawiane na Powiat.

Powiat nie przekazuje i nie będzie przekazywał środków własnych na rzecz Lidera Partnerstwa. Realizowane w ramach Projektu zadania należą do zadań własnych Powiatu, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.).

Efekty zrealizowanego projektu pn. "...." nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z tego podatku. Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje wyłącznie działania Powiatu niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponoszone wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą ponoszone wyłącznie do działań niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od należnego lub zwrotu różnicy podatku VAT w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację projektu pn. "....".

Zdaniem Wnioskodawcy, jako Partner zgodnie z zawartą umową realizuje wspólnie z Województwem- Beneficjentem projektu pn."...." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Celem projektu jest stworzenie regionalnego systemu informacji przestrzennej dla Województwa, czyli budowę regionalnej infrastruktury organizacyjno-technicznej danych przestrzennych uwzględniającej zalecenia europejskiej dyrektywy INSPIRE. Rezultatem wdrożenia tego systemu będzie nieodpłatne udostępnienie i upowszechnienie wiarygodnej informacji przestrzennej o województwie, skutkujące usprawnieniem funkcjonowania administracji publicznej regionu, a docelowo również wzrostem konkurencyjności województwa oraz jego rozwojem gospodarczym. Stworzony system informacji przestrzennej województwa będzie się charakteryzować ścisłymi powiązaniami z bazami danych Krajowego Systemu Informacji o Terenie (KSIT), prowadzonymi przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii, Marszałka Województwa oraz Starostów Powiatowych, Prezydentów, Burmistrzów, Wójtów realizujących zadania z zakresu służby geodezyjnej i kartograficznej.

Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu będą wystawiane na Powiat. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu w całości łącznie z podatkiem VAT traktowane są jako wydatek kwalifikowalny finansowany częściowo ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu Powiatu. Mienie wytworzone (stworzenie stanowiska stacji roboczej) będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających ustawie o podatku od towarów i usług VAT (realizacja zadań administracyjnych ustawowo przypisanych kompetencji powiatów).

Powiat od 23 października 2001 r., jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i składa deklaracje VAT-7. Realizuje przede wszystkim zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami, czynności te nie podlegają ustawie o VAT. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zakupione w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających bezpośrednio ustawie o VAT tj. działalności administracyjnej. Powiat osiąga dochody z prowadzonych działalności z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych i nie ma możliwości odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego i należnego, tj. wynikającego z prowadzonej działalności z tytułu umów cywilnoprawnych. Potwierdzeniem tego są składane deklaracje VAT-7. Przypisując realizowane zadania do konkretnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, Powiat nie korzysta z proporcji, o których mowa w art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). W przypadku gdy Wnioskodawca nie będzie mógł przypisać zadań do konkretnych czynności, wówczas przy odliczeniu podatku VAT zastosuje proporcję, o której mowa powyżej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich w kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, ze jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd.

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje projekt pn. "....". Celem realizacji projektu jest ścisłe powiązanie z bazami danych Krajowego Systemu Informacji o Terenie, prowadzonymi przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii, Marszałka Województwa oraz Starostów Powiatowych, Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów realizujących zadania z zakresu służby geodezyjnej i kartograficznej.

Infrastrukturę techniczną Systemu Informacji Przestrzennej Województwa będzie stanowić konieczny do jego budowy sprzęt, oprogramowanie oraz zasoby danych przestrzennych. W zakresie oprogramowania systemu dla samorządowych beneficjentów projektu... zostaną dostarczone dedykowane rozwiązania oraz programy narzędziowe z zakresu SIP, usprawniające funkcjonowanie organizacji samorządowej, w tym usprawniające wydanie decyzji administracyjnych.

Projekt finansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOWŚ). Projekt jest realizowany wspólnie przez Województwo (jako Lider) i Partnerów (Gminy i Powiaty) na podstawie zawartych z tymi jednostkami Umów partnerskich o wspólnej realizacji zadania inwestycyjnego w celu przygotowania i wspólnej realizacji Projektu.

Zakup powyższego wyposażenia będzie dokonywany ze środków własnych Powiatu, a kwota dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będzie przekazywana bezpośrednio Partnerowi - Powiatowi. Wszystkie faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu dotyczące Powiatu będą wystawiane na Powiat. Zakupione w ramach ww. zadania towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających bezpośrednio ustawie o VAT, tj. działalności administracyjnej w ramach kompetencji Powiatu. Realizowane w ramach Projektu zadanie należy do zadań własnych powiatu wymienionych w katalogu zadań art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazywane na rzecz innego podmiotu. Partnerzy nie przekazują i nie będą przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu.

Analizując powyższe przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny stwierdzić należy, że Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywania towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane przez Powiat do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu sprawy wynika, iż Powiat jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od 23 października 2001 r. Jednym z zadań, które realizuje Wnioskodawca jest projekt pn. ".....". Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Projekt obejmuje działania mające na celu stworzenie regionalnego systemu informacji przestrzennej dla Województwa, czyli budowy regionalnej infrastruktury organizacyjno-technicznej danych przestrzennych, uwzględniającej zalecenia europejskiej dyrektywy INSPIRE. SIPW będzie się charakteryzować ścisłymi powiązaniami z bazami danych Krajowego Systemu Informacji o Terenie (KSIT), prowadzonymi przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii, Marszałka Województwa oraz Starostów Powiatowych, Prezydentów, Burmistrzów, Wójtów, realizujących zadania z zakresu służby geodezyjnej i kartograficznej. Infrastrukturę techniczną systemu SIPW stanowi konieczny do jego budowy sprzęt wraz z oprogramowaniem oraz zasoby danych przestrzennych. W zakresie oprogramowania systemu dla samorządowych beneficjentów projektu SIPW zostaną dostarczone dedykowane rozwiązania oraz programy narzędziowe z zakresu SIP, usprawniające funkcjonowanie organizacji samorządowej, w tym usprawniające wydawanie decyzji administracyjnych. Rezultatem wdrożenia tego systemu będzie nieodpłatne udostępnienie i upowszechnienie wiarygodnej informacji przestrzennej o województwie, skutkujące usprawnieniem funkcjonowania administracji publicznej regionu, a docelowo również wzrostem konkurencyjności województwa oraz jego rozwojem gospodarczym. Odbiorcami informacji przestrzennej udostępnionej przez system będą m.in. jednostki administracji publicznej, uczelnie, jednostki badawczo-rozwojowe, organizacje i agencje pozarządowe, przedsiębiorstwa oraz mieszkańcy regionu. Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa, a Partnerami (tekst jedn.: gminami i powiatami województwa), zostały zawarte umowy partnerskie. W dniu 27 stycznia 2010 r. Powiat podpisał Umowę w sprawie partnerskiej współpracy przy wspólnej realizacji projektu z Województwem. Umowa odnosi się do wspólnej realizacji projektu we wszystkich jego fazach: przygotowawczej, opracowania oraz wdrożenia, a także utrzymania rezultatów projektu przez okres 5 lat od zakończenia realizacji zakresu rzeczowego projektu.

Zgodnie z zapisami ww. umowy projekt realizowany jest według następującego modelu:

1. Beneficjentem dofinansowania Projektu jest Województwo wraz z Partnerami, w tym Powiat.

2. Liderem Projektu jest Województwo.

3. Lider Projektu (Województwo) działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu, w tym m.in.: przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe, występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o zamówieniach publicznych, podpisuje w imieniu i na rzecz Partnera umowy w sprawie zamówienia publicznego niezbędne do realizacji Projektu.

4. Faktury za zrealizowane zadania będą wystawiane przez Wykonawcę bezpośrednio na Partnera - Powiat.

5. Uzyskana w ramach projektu infrastruktura, sprzęt oraz wartości niematerialne i prawne stają się własnością Partnera - Powiatu, po zakończeniu realizacji inwestycji w jego siedzibie i po opłaceniu otrzymanej od wykonawcy faktury.

6. Koszty związane z utrzymaniem infrastruktury wytworzonej w ramach projektu u Partnera po zakończeniu realizacji Projektu będą pokrywane ze środków własnych Partnera.

Zakres rzeczowy dla Powiatu obejmuje:

* zakup sprzętu komputerowego: stacja robocza, monitor, pakiet biurowy, system antywirusowy, drukarka, ploter, serwery, UPS;

* zakup oprogramowania systemowego, bazodanowego, narzędziowego i aplikacyjnego;

* adaptację pomieszczenia LCPD (instalacja klimatyzacji, wykonanie podłogi z wykorzystaniem specjalnej wykładziny elektrostatycznej, zamek kodowy, drzwi antywłamaniowe klasy C, modernizacja układu zasilania, malowanie pomieszczenia, zakup mebli, akcesoriów do stworzenia stanowiska dla stacji roboczej).

Zakupione mienie w wyniku realizowanego projektu nie będzie przekazywane na rzecz innego podmiotu. Wszystkie faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu będą wystawiane na Powiat. Powiat nie przekazuje i nie będzie przekazywał środków własnych na rzecz Lidera Partnerstwa. Realizowane w ramach Projektu zadania należą do zadań własnych Powiatu, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z tego podatku. Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje wyłącznie działania Powiatu niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl