IPTPP1/443-1058/11-7/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-1058/11-7/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.) i z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania odpadów w stanie prawnym obowiązującym do 31 marca 2011 r. oraz od 1 kwietnia 2011 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania odpadów w stanie prawnym obowiązującym do 31 marca 2011 r. oraz od 1 kwietnia 2011 r.

Wniosek został uzupełniony w dniu 20 marca 2012 r. i 29 marca 2012 r. o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego, opłatę i własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Sp. z o.o. jest producentem energii cieplnej i w procesie produkcyjnym powstaje odpad o kodzie 100180, tj. mieszanka popiołowo-żużlowa z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych. Od 24 marca 2011 r. Spółka zaczęła przekazywać nieodpłatnie ten odpad, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.), rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia. 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącymi przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. z 2006 r. Nr 75, poz. 527) oraz zgodnie ze zmianą tego rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 235, poz. 1614) osobom fizycznym do utwardzenia powierzchni, utwardzenia dróg, placów w sposób uniemożliwiający pylenie przez ich zestalenie lub przykrycie warstwą niepylącą. Potwierdzeniem przekazania odpadu jest karta przekazania odpadu. Mieszanki popiołowo-żużlowe z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych są zbędnym i uciążliwym dla Spółki odpadem i pozbywanie się ich w inny sposób (np. poprzez przekazywanie podmiotom zagospodarowującym (utylizującym) odpady) wiązałoby się z ponoszeniem przez Spółkę dodatkowych kosztów podwyższając tym samym koszty produkcji energii cieplnej.

Mieszanka popiołowo-żużlowa jest wydawana tylko osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami na podstawie "..." zgodnie z załącznikiem nr 5 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. Nr 249, poz. 1673).

Wnioskodawca prowadzi ewidencję odpadów mieszanki popiołowo-żużlowej z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. Nr 249, poz. 1673).

Do ewidencji przekazywanych odpadów, zgodnie z kartą ewidencji odpadów, potrzebny jest kod odpadu, zgodnie z katalogiem odpadów stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206). W przypadku odpadu mieszanki popiołowo-żużlowej z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych przekazywanej osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, do utwardzania dróg i placów w sposób uniemożliwiający pylenie przez ich zestalenie lub pokrycie warstwą niepylącą, jest stosowany kod odpadu 10 01 80.

W okresie od 1 stycznia 2011 r. do 23 marca 2011 r. mieszanka popiołowo-żużlowa nie była nikomu sprzedawana ani też wydawana. Była tylko gromadzona na placu obok kotłowni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie odbiorcom odpadów (mieszanki popiołowo - żużlowej) podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jako wszelkie inne przekazania bez wynagrodzenia do 31 marca 2011 r., a czy będzie podlegać opodatkowaniu po zmianie art. 7 ust. 2 pkt 2 od 1 kwietnia 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, zwłaszcza darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i przy produkcji energii cieplnej korzysta z odliczenia podatku naliczonego od materiałów, towarów i usług, zużytych do tej produkcji. Po zakończonym miesiącu wystawia fakturę wewnętrzną i nalicza podatek należny od przekazanych odpadów od wartości określonej wg cen sprzedaży z ostatniej faktury VAT wystawionej w 2010 r. na ten odpad i nadal opodatkowuje to przekazanie.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy po zmianie art. 7 ust. 2 pkt 2 od 1 kwietnia 2011 r. na pewno należy opodatkowywać to przekazanie, ponieważ mieszanka popiołowo-żużlowa jest odpadem, "śmieciem" powstającym w wyniku produkcji energii cieplnej i nie jest towarem, a art. 7 ust. 2 pkt 2 po zmianie mówi: wszelkie inne darowizny jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów należy naliczyć podatek należny wg zmienionej ustawy w tej części po 1 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca uważa, że od 1 kwietnia 2011 r. nie ma obowiązku opodatkowywać tego przekazania odpadów.

Ponadto Wnioskodawca informuje, iż w części dotyczącej nieodpłatnego przekazania odpadów, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. od nieodpłatnego przekazanego odpadu (mieszanki popiołowo - żużlowej) osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami na podstawie "..." zgodnie z załącznikiem nr 5 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 1673) nie powinien być naliczony podatek, gdyż nie stanowi to wprowadzenie do obrotu produktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 ustawy, w pewnych ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl art. 7 ust. 3 i ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym zarówno do 31 marca 2011 r., jak i od 1.04.20114 r., przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Natomiast przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art. 7 ust. 7 ustawy).

Jak wynika z ww. przepisów czynnością podlegającą opodatkowaniu (traktowaną na równi z dostawą odpłatną) jest przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeśli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie 2 przesłanki:

1.

podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa:

* na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (stan prawny do 31 marca 2011 r.) lub

* towary należące do jego przedsiębiorstwa bez oznaczania celu (stan prawny od 1 kwietnia 2011 r.) oraz

2.

podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

* od tych czynności w całości lub części (stan prawny do 31 marca 2011 r.) lub

* przy nabyciu tych towarów (stan prawny od 1 kwietnia 2011 r.).

W myśl Słownika języka polskiego "przekazać" znaczy tyle, co oddając, powierzyć kogoś/coś komuś innemu (Słownik języka polskiego PWN).

Uznać należy, że istotą przekazania będzie więc wyzbycie się władztwa nad towarem, przeniesienie prawa do rozporządzania tą rzeczą (towarem) jak właściciel na inną osobę.

Warunkiem opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów jest to, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku przy nabyciu tych towarów. Przy czym nabycie towarów należy odczytywać również w kontekście ich wytworzenia, bowiem wytwarzać znaczy produkować, przetwarzać, robić, sporządzać, czyli de facto robić m.in. towar z nabytych towarów, zatem pojęcie towary nabyte zawiera w sobie również pojęcie towary wytworzone. Należy podkreślić, iż Wnioskodawca spalając paliwa stałe w celu wytworzenia energii cieplnej staje się wytwórcą odpadów.

Konstrukcja prawna opodatkowania nieodpłatnego przekazania wskazuje na zasadność opodatkowania takiego przypadku. Z punktu widzenia zasady neutralności i zasady opodatkowania konsumpcji, opodatkowanie powinno mieć miejsce zawsze wtedy, gdy podatnik przekazuje towar, w którego posiadanie wszedł, mając prawo do odliczenia. Nie ma znaczenia, czy to wejście w posiadanie miało miejsce wskutek nabycia pochodnego, czy też w drodze wytworzenia towaru. Nie ma również znaczenia, czy podatnik z tego prawa skorzystał, czy też nie. Istotne jest tylko, czy podatnikowi prawo to przysługiwało.

W konsekwencji do 31 marca 2011 r. każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwa, jeżeli uprzednio podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wiązało się z koniecznością opodatkowania, natomiast od 1 kwietnia 2011 r. każde nieodpłatne przekazanie towarów (niezależnie czy jest ono realizowane na cele związane czy niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem podatnika), jeżeli uprzednio podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, podlega opodatkowaniu.

Wyjątek od powyższej zasady dotyczył i dotyczy nieodpłatnie przekazywanych przez podatnika drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Jest producentem energii cieplnej. W procesie produkcyjnym powstaje odpad o kodzie 10 01 80, tj. mieszanka popiołowo-żużlowa z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych. Przy produkcji energii cieplnej Wnioskodawca korzysta z odliczenia podatku naliczonego od materiałów, towarów i usług, zużytych do tej produkcji. Od 24 marca 2011 r. Spółka zaczęła przekazywać nieodpłatnie ww. odpad osobom fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami do utwardzenia powierzchni, utwardzenia dróg, placów w sposób uniemożliwiający pylenie przez ich zestalenie lub przykrycie warstwą niepylącą, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącymi przedsiębiorcami oraz dopuszczalnych metod ich odzysku. Potwierdzeniem przekazania odpadu jest karta przekazania odpadu. Mieszanki popiołowo-żużlowe z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych są zbędnym i uciążliwym dla Wnioskodawcy odpadem i pozbywanie się go w inny sposób (np. poprzez przekazywanie podmiotom zagospodarowującym (utylizującym) odpady wiązałoby się z ponoszeniem przez Wnioskodawcę dodatkowych kosztów, podwyższając tym samym koszty produkcji energii cieplnej. Mieszanka popiołowo-żużlowa jest wydawana tylko osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami na podstawie "..." zgodnie z załącznikiem nr 5 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów. Wnioskodawca prowadzi ewidencję odpadów mieszanki popiołowo-żużlowej z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych zgodnie z załącznikiem nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Środowiska. Do ewidencji przekazywanych odpadów, zgodnie z kartą ewidencji odpadów, potrzebny jest kod odpadu, zgodnie z katalogiem odpadów stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów. W przypadku odpadu mieszanki popiołowo-żużlowej z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych przekazywanej osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, do utwardzania dróg i placów w sposób uniemożliwiający pylenie przez ich zestalenie lub pokrycie warstwą niepylącą, jest stosowany kod odpadu 10 01 80. Po zakończonym miesiącu wystawia fakturę wewnętrzną i nalicza podatek należny od przekazanych odpadów od wartości określonej wg cen sprzedaży z ostatniej faktury VAT wystawionej w 2010 r. na ten odpad.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.), odpady oznaczają każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany.

Stosownie do art. 3 ust. 3 pkt 22 ww. ustawy, przez wytwórcę odpadów rozumie się przez to każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów, oraz każdego, kto przeprowadza wstępne przetwarzanie, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów; wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej;

Kategoria Q8, wymieniona w załączniku nr 1 do ww. ustawy, zawiera "pozostałości z procesów przemysłowych (np. żużle, pozostałości podestylacyjne itp.)".

Poz. 30 załącznika do rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącymi przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. z 2006 r. Nr 75, poz. 527 z późn. zm.), zawiera odpad o kodzie 10 01 80 - mieszanki popiołowo-żużlowe z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych.

Przenosząc powyższe na grunt cyt. wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie czynność polegająca na przekazaniu odpadów osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami stanowi w istocie dostawę towarów zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 ustawy. Mieszanka popiołowo-żużlowa, będąca odpadem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach spełnia definicję towaru, a czynności jej przekazania - darowizna, jako że prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, stanowi dostawę towarów, o której mowa w ww. przepisie.

Przekazanie towarów w przedmiotowej sprawie następuje bez wynagrodzenia (darowizna), a zatem jest to w istocie nieodpłatna dostawa towarów uregulowana w art. 7 ust. 2 ustawy. Jest to zatem czynność, która dla celów opodatkowania została zrównana z dostawą odpłatną. Jak wynika z ww. art. 7 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

W analizowanej sprawie, jak wynika z charakteru prowadzonej działalności i treści wniosku, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od materiałów, towarów i usług zużytych do produkcji energii cieplnej, a tym samym związanego z wytworzeniem przekazywanego towaru (mieszanki popiołowo-żużlowej). W konsekwencji w analizowanej sprawie, zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 marca 2011 r., jak i od 1 kwietnia 2011 r. spełnione są przesłanki wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy i przekazanie nieodpłatnie przez Spółkę wytworzonej w związku z prowadzoną działalnością mieszanki popiołowo-żużlowej osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę odbiorcom odpadów (mieszanki popiołowo - żużlowej), zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 marca 2011 r., jak i obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania odpadów. Wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w powyższym zakresie załatwiono interpretacją Nr IPTPP1/443-1058/11-8/MW. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl