IPTPP1/443-1037/11-2/AK - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dotacji uzyskanej przez stowarzyszenie na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-1037/11-2/AK Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dotacji uzyskanej przez stowarzyszenie na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 15 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania uzyskanej dotacji na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania uzyskanej dotacji na realizację projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest wpisane do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej - nie widnieje w Rejestrze Przedsiębiorców. Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, w ramach której uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje unijne na realizację projektów, zgodnie z zawartymi umowami o dofinansowanie projektów

2.

darowizny

3.

składki członkowskie

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie (SIS) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, która będzie zawarta z w. I., w imieniu którego działa zarząd będzie realizowało projekt pn. "....". Projekt będzie realizowany w ramach Działania 8.1. "..." poddziałanie 8.1.1 "...." i jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Na realizację ww. projektu Stowarzyszenie otrzyma w określonych transzach dofinansowanie w wysokości 100% wartości projektu, na które będą składać się:

* płatność ze środków europejskich w wysokości 85% ww. kwoty dofinansowania

* dotacja celowa z budżetu krajowego w wysokości 15% ww. kwoty dofinasowania.

Projekt będzie realizowany na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu, który stanowił będzie załączniki do umowy o dofinansowanie. Zgodnie z wnioskiem, o którym mowa wyżej celem głównym projektu jest dostosowanie kwalifikacji 196 pracowników (100% mężczyzn) z 50 firm mikro, małych i średnich (budowlanych i informatycznych) z terenu do wymogów realizacji inwestycji w ramach tworzenia szerokopasmowej sieci Polski Wschodniej.

Projekt zakłada realizację kompleksowych szkoleń "...". Każdy z uczestników weźmie udział w 80 godzinach zajęć, tj. w zajęciach dotyczących instalacji światłowodowych (teoria i praktyka) oraz w zajęciach z zakresu uprawnień SEP. Uczestnicy otrzymują pakiet atrakcyjnych uprawnień pozwalających na samodzielną realizację różnego typu instalacji światłowodowych. Uczestnikom zapewnione zostanie wyżywienie, podręczniki i materiały piśmiennicze, osobom spoza.... także zwrot kosztów dojazdu nocleg w hotelu (zajęcia odbywać się będą w trybie zjazdów weekendowych).

Projekt zakłada realizację następujących celów szczegółowych:

* objęcie szkoleniem z zakresu instalacji światłowodowych 196 pracowników z 50 MMŚP (mikro małych i średnich przedsiębiorstw) informatycznych i budowalnych z w. I.,

* uzyskanie potwierdzonych certyfikatem kwalifikacji montera instalacji światłowodowej przez 156 pracowników 50 MMŚP informatycznych i budowalnych z w. I.,

* uzyskanie uprawnień SEP przez 156 pracowników 50 MMŚP informatycznych i budowalnych z w. I.

Projekt jest skierowany do 196 osób (mężczyzn), pracowników MMŚP posiadających jednostkę organizacyjną na terenie Zgodnie z założeniami projektu 30% pracowników objętych wsparciem będzie należało do grupy osób z wykształceniem poniżej średniego. Uczestniczy projektu rekrutować się będą z przedsiębiorstw z branży budowalnej i informatycznej. Wsparciem zostaną objęte firmy, które nie korzystały ze wsparcia szkoleniowego w ramach działania 8.1.1 i 8.1.2 POKL (w ramach konkursów 2007-2010 ogłaszanych przez Urząd Marszałkowski).

Budżet projektu uwzględnia koszty bezpośrednie i pośrednie, w ramach kosztów bezpośrednich i wydzielone są dwa zadania:

* zadanie 1: realizacja wsparcia szkoleniowego dla uczestników projektu - 1.210.180,00 zł

* zadanie 2: zarządzanie projektem (w tym koszty personelu) - 348.803,00 zł.

Wszystkie koszty związane ze szkoleniami (zadanie 1. Realizacja wsparcia szkoleniowego dla uczestników projektu), objęte we wniosku pomocą publiczną, będą występowały jako pomoc de minimis (suma kosztów objętych pomocą de minimis wynosi 1.210.180,00 zł) i dofinansowane będą w ramach projektu w 100%. W związku z tym wszyscy przedsiębiorcy, biorący udział w szkoleniach będą zwolnieni z obowiązku wnoszenia wkładu własnego.

Na etapie rekrutacji uczestnicy projektu będą zobowiązani do przedstawienia oświadczenia, mówiącego o tym, że pomoc de minimis może być udzielona określonemu przedsiębiorcy pod warunkiem, że łącznie z inną pomocą de minimis, otrzymaną w bieżącym roku kalendarzowemu (data złożenia oświadczenia) oraz w ciągu dwóch poprzedzających lat kalendarzowych z różnych źródeł i w różnych formach, nie przekroczy kwoty 200.000 Euro.

Projekt będzie realizowany zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis, ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) oraz rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielenia pomocy publicznej w ramach PO KL (Dz. U., Nr 239, poz. 1598).

Wnioskodawca jako Operator zobowiązuje się do weryfikacji, czy pomoc de minimis może zostać udzielona danemu przedsiębiorcy przy uwzględnieniu limitów 200.000 euro lub 100.000 euro dla podmiotów gospodarczych działających w sektorze transportu drogowego w okresie 3 kolejnych lat podatkowych. Wnioskodawca zobowiązuje się do wydawania zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis oraz spełniania obowiązków sprawozdawczych do UOKiK.

Dofinansowanie otrzymywane w ramach projektu, na podstawie umowy o dofinasowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest przeznaczane na pokrycie wydatków związanych z realizacją danego projektu. W ramach projektu Stowarzyszenie otrzymuje zwrot 100% poniesionych kosztów m.in. takich jak:

* realizacja wsparcia szkoleniowego dla uczestników projektu: materiały szkoleniowe i podręczniki dla uczestników szkoleń, koszty związane z organizacją i przeprowadzaniem szkoleń, w tym wynajem sal, koszt wyżywienia i serwisu dla uczestników w czasie zajęć, koszt zapewnienia zakwaterowania uczestnikom, zwroty kosztów dojazdu uczestników na zajęcia, ubezpieczenie NNW uczestników szkoleń oraz wynagrodzenie osoby odpowiedzialnej za merytoryczną obsługę szkoleń

* zarządzanie projektem: wynagrodzenia personelu, obsługa bankowa, zakup sprzętu biurowego i komputerowego, działania promocyjno - informacyjne, w tym m.in. opracowanie graficzne materiałów promocyjnych, wydruk papieru firmowego, ulotek i plakatów, przygotowanie strony www, publikacja ogłoszeń prasowych,

* koszty pośrednie: czynsz za biuro projektu, koszt obsługi księgowej, materiały biurowe, opłaty telekomunikacyjne i pocztowe, koszty sprzątania biura, obsługa prawna, koszty zarządu.

Stowarzyszenie nie pobiera z tytułu realizacji projektu wynagrodzenia, otrzymuje jedynie zwrot poniesionych kosztów. Projekt nie będzie kreował żadnych przychodów zarówno w okresie jego realizacji projektu, jak i w okresie jego trwałości (według wytycznych UE 5 lat po zakończeniu projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy otrzymana dotacja będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatno świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjny niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielona jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Najważniejsze zatem dla określenia czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, będą szczegółowe warunki jej przyznania, które określają cel dofinansowania.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane przez Stowarzyszenie dofinansowanie projektu pn. "..." ma na celu sfinansowanie kosztów działalności, poniesionych w związku z realizacją tego projektu. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Stowarzyszenie nie otrzyma bowiem wynagrodzenia za świadczoną usługę, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Biorąc pod uwagę powyższą analizę Wnioskodawca stwierdził, że ww. dotacja nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dana dotacja (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu stanu faktycznego zawartego w złożonym wniosku wynika, że Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, która będzie zawarta będzie realizowało projekt pn. "...". Projekt będzie realizowany w ramach Działania 8.1. "..." poddziałanie 8.1.1 "..." i jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Na realizację ww. projektu Stowarzyszenie otrzyma w określonych transzach dofinansowanie w wysokości 100% wartości projektu, na które będzie składać się płatność ze środków europejskich w wysokości 85% ww. kwoty dofinansowania oraz dotacja celowa z budżetu krajowego w wysokości 15% ww. kwoty dofinasowania. Celem głównym projektu jest dostosowanie kwalifikacji 196 pracowników (100% mężczyzn) z 50 firm mikro, małych i średnich (budowlanych i informatycznych) z terenu do wymogów realizacji inwestycji w ramach tworzenia szerokopasmowej sieci Polski Wschodniej.

Projekt zakłada realizację kompleksowych szkoleń "....". Każdy z uczestników weźmie udział w 80 godzinach zajęć, tj. w zajęciach dotyczących instalacji światłowodowych (teoria i praktyka) oraz w zajęciach z zakresu uprawnień SEP. Uczestnicy otrzymują pakiet atrakcyjnych uprawnień pozwalających na samodzielną realizację różnego typu instalacji światłowodowych. Uczestnikom zapewnione zostanie wyżywienie, podręczniki i materiały piśmiennicze, osobom spoza.... także zwrot kosztów dojazdu nocleg w hotelu. Zgodnie z założeniami projektu 30% pracowników objętych wsparciem będzie należało do grupy osób z wykształceniem poniżej średniego. Uczestniczy projektu rekrutować się będą z przedsiębiorstw z branży budowalnej i informatycznej. Dofinansowanie otrzymywane w ramach projektu jest przeznaczane na pokrycie wydatków związanych z realizacją danego projektu. Stowarzyszenie nie pobiera z tytułu realizacji projektu wynagrodzenia, otrzymuje jedynie zwrot poniesionych kosztów. Projekt nie będzie kreował żadnych przychodów. Otrzymane przez Stowarzyszenie dofinansowanie projektu ma na celu sfinansowanie kosztów działalności, poniesionych w związku z realizację tego projektu. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Stowarzyszenie nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę, a jedynie zwrot poniesionych kosztów.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż skoro uzyskana przez Wnioskodawcę dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczona jest na pokrycie kosztów realizacji projektu to, w tej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, na sfinansowanie kosztów projektu, nie zwiększy obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl