IPTPB3/423-88/13-2/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-88/13-2/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (...), przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu otrzymania aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu otrzymania aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: "Spółka") jest spółką ze 100% udziałem Gminy W. (spółka komunalna), która realizuje w imieniu Gminy zadania własne gminy polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie zaopatrzenia w energię cieplną, utrzymania czystości i porządku, gospodarowania odpadami.

Dominującym przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie gospodarki odpadami i zaopatrzenia w energię cieplną. W strukturze organizacyjnej Spółki zgodnie z regulaminem organizacyjnym wydzielone są dwa zakłady:

* Zakład Usług Komunalnych i Transportu (w skład którego wchodzi Składowisko Odpadów Komunalnych)

* Zakład Energetyki Cieplnej.

W 2000 r. Gmina wydzierżawiła Spółce majątek (nieruchomości zabudowane jak i urządzenia, budowle, oraz infrastrukturę towarzyszącą) wchodzący w skład Zakładu Energetyki Cieplnej. Majątek ten Spółka dzierżawi do chwili obecnej. W 1998 r. Gmina w celu realizacji zadania gospodarowania odpadami przekazała Spółce nieodpłatnie umową użyczenia Składowisko Odpadów Komunalnych, a następnie z dniem 1 stycznia 2012 r. zmieniła umowę użyczenia na umowę dzierżawy, która obowiązuje do chwili obecnej.

Wnioskodawca działalność swą prowadzi przy wykorzystaniu własnych składników majątkowych jak i dzierżawionych od Gminy. Obecnie Gmina planuje wniesienie na powiększenie kapitału zakładowego do Spółki aportu, obejmującego składniki majątkowe (materialne i niematerialne) wchodzące w skład Zakładu Energetyki Cieplnej i Składowiska Odpadów Komunalnych i wykorzystywane dotychczas przez Spółkę w oparciu o umowy dzierżawy.

Przedmiotem wniesienia aportem do Spółki będzie tylko zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) składający się z prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych zabudowanych, na których znajdują się budynki kotłowni, wymiennikowni, sieci ciepłownicze, magistrala ciepłownicza oraz pozostała infrastruktura towarzysząca z urządzeniami, wchodzący w skład Zakładu Energetyki Cieplnej. Nie będą natomiast przekazywane zobowiązania, umowy z kontrahentami oraz umowy o pracę.

Przedmiotem majątku Składowiska Odpadów Komunalnych, który zostanie wniesiony aportem do Spółki będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, na który składać się będzie grunt, na którym znajduje się wysypisko, jak również budynki, budowle (np. wiata, drogi, czasza wysypiska) oraz pozostała infrastruktura towarzysząca i rzeczy ruchome (rębak Skorpion, ładowarka czołowa Kompaktor, pojemniki). Nie zostaną przekazane zobowiązania. Składowisko Odpadów Komunalnych mieści się w Zakładzie Usług Komunalnych i Transportu jako jedna z działalności tego zakładu. Ewidencja finansowo-księgowa w Spółce jest prowadzona osobno na poszczególne zakłady, czyli Zakład Energetyki Cieplnej i na Zakład Usług Komunalnych i Transportu. Wszystkie koszty i przychody przyporządkowane są z podziałem na te zakłady, a Zakładowy Plan Kont pozwala na ich identyfikację. Natomiast Zakładowy Plan Kont nie posiada podziału zobowiązań i należności na wyżej wymienione zakłady, wszelkie rozliczenia prowadzone są razem w systemie komputerowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód na powiększenie kapitału zakładowego wynikający z wniesienia przez Gminę do Wnioskodawcy wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci własności zespołów składników majątkowych wchodzących w skład Zakładu Energetyki Cieplnej i Składowiska Odpadów Komunalnych nie zalicza się do przychodów podatkowych zgodnie z treścią art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż w zaistniałej sytuacji nie zostanie wniesione do Spółki przedsiębiorstwo ani zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez Spółkę przychodów na powiększenie kapitału zakładowego wskutek przekazania przez Gminę na własność aportem składników majątkowych, nie spowoduje uzyskania przez Spółkę przychodu podatkowego. Zdaniem Spółki przedmiot wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do Spółki w postaci własności zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład Zakładu Energetyki Cieplnej i Składowiska Odpadów Komunalnych wykorzystywanych dotychczas przez Spółkę w sposób opisany we wniosku nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tym samym nie jest przychodem podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) stanowią katalog zamknięty, enumeratywnie wymienionych rodzajów przychodów, które nie stanowią podstawy do ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że wyłącznie wymienione przez ustawodawcę w tym przepisie przychody są neutralne podatkowo.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 4 tej ustawy, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Powyższe oznacza, iż wartość wkładów zarówno pieniężnych, jak i niepieniężnych wnoszona na pokrycie kapitału zakładowego w związku z utworzeniem spółki, jak również z podwyższeniem tego kapitału nie jest zaliczana do przychodów podatkowych spółki.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką ze 100% udziałem Gminy. (spółka komunalna), która realizuje w imieniu Gminy zadania własne gminy polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie zaopatrzenia w energię cieplną, utrzymania czystości i porządku, gospodarowania odpadami. Dominującym przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie gospodarki odpadami i zaopatrzenia w energię cieplną. Wnioskodawca otrzyma od Gminy aport, obejmujący składniki majątkowe (materialne i niematerialne) wchodzące w skład Zakładu Energetyki Cieplnej i Składowiska Odpadów Komunalnych i wykorzystywane dotychczas przez Spółkę w oparciu o umowy dzierżawy. Przedmiotem aportu wniesionego do Spółki będzie zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych). Wnioskodawca uważa, iż otrzymanie przez Spółkę przychodów na powiększenie kapitału zakładowego wskutek przekazania przez Gminę na własność aportem składników majątkowych, nie spowoduje uzyskania przez Spółkę przychodu podatkowego.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż po stronie Spółki otrzymującej aport w postaci zespołu składników materialnych i niematerialnych na powiększenie Jej kapitału zakładowego nie powstanie przychód w rozumieniu art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl