IPTPB3/423-65/14-3/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-65/14-3/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego (w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka należy do Grupy kapitałowej (...) i zajmuje się produkcją cementu, betonu towarowego i kruszyw. W celu rozszerzenia swojej działalności, Wnioskodawca w 2011 r. przejął Spółkę X, która prowadziła działalność na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE, Strefa) na podstawie Zezwolenia nr (...) z dnia (...) 1998 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Zezwolenie). Przejęcie X odbyło się na zasadach sukcesji generalnej, a tym samym Wnioskodawca przejął także prawo do zwolnienia - na podstawie wydanego X Zezwolenia - z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Zwolnienie).

Zgodnie z Zezwoleniem, X została zobowiązana m.in. do zatrudnienia - docelowo - 198 osób do dnia 31 grudnia 2003 r. W wyniku zmian Zezwolenia dokonanych Decyzją nr (...) z dnia (...) 2003 r. oraz Decyzją nr (...) z dnia (...) 2004 r., docelowa liczba osób, do których zatrudnienia X została zobligowana, zmniejszyła się do 120, a termin na realizację tego obowiązku został wydłużony do końca 2004 r. X w wyznaczonym terminie wypełniła powyższy obowiązek.

Na mocy Decyzji nr (...) z dnia (...) 2004 r. Zezwolenie Wnioskodawcy zostało objęte nowymi zasadami określania wysokości dostępnej pomocy publicznej z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE, zgodnymi z zasadami przyznawania pomocy publicznej obowiązującymi na terenie Unii Europejskiej. Oznacza to, że Spółka w trybie tzw. konwersji zezwolenia zgodziła się, aby stosować wobec Zezwolenia zasady określania dostępnej pomocy publicznej w SSE w oparciu o zmienione zasady, obowiązujące od dnia 1 maja 2004 r.

Od momentu osiągnięcia przez X wymaganego Zezwoleniem poziomu zatrudnienia, X przez cały czas utrzymywała ten poziom. Również po przejęciu, Wnioskodawca utrzymywał utworzone w ramach Zezwolenia miejsca pracy. Jednocześnie Spółka spełniła również, wskazane w Zezwoleniu, warunki dotyczące daty rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie SSE oraz poniesienia określonych nakładów inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę, że w treści Zezwolenia nie został wskazany obowiązek utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy, a przepisy w powyższym zakresie ulegały licznym zmianom od daty uzyskania Zezwolenia przez Wnioskodawcę, miał On wątpliwości co do momentu, w którym nastąpiło ostateczne spełnienie obowiązków wynikających z Zezwolenia. Mając na uwadze, że SSE na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia (...) r. w sprawie powierzenia (...) Specjalnej Strefie Ekonomicznej S.A. udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz wykonywania kontroli realizacji warunków zezwolenia (Dz. U. Nr 112, poz. 923) jest uprawniona do kontroli wykonywania zezwoleń strefowych, Wnioskodawca pismem z dnia (...) 2013 r. zwrócił się do Strefy, z wnioskiem o potwierdzenie czy Spółka w sposób trwały spełniła warunki wskazane w Zezwoleniu w odniesieniu do utworzenia i utrzymania miejsc pracy. W piśmie z dnia (...) 2013 r. Strefa potwierdziła stanowisko Wnioskodawcy, że Wnioskodawca spełnił obowiązek osiągnięcia i utrzymania poziomu zatrudnienia wskazanego w Zezwoleniu. Stąd też Spółka nie jest zobowiązana na podstawie Zezwolenia do dalszego utrzymania tego poziomu w przyszłości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka po wypełnieniu zobowiązań wynikających z Zezwolenia, w tym również w zakresie utrzymania miejsc pracy na terenie Strefy, nadal ma prawo do korzystania ze Zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie faktycznym (w związku z otrzymanym Pismem SSE) opisanym we wniosku, Spółka ma prawo do korzystania ze Zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) oraz zachowa to prawo w przyszłości.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z późn. zm.; dalej: ustawa o SSE), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Tym samym, warunkiem, od spełnienia którego uzależnione jest prawo przedsiębiorcy do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w powyższym przepisie, jest posiadanie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE.

Kwestię wydawania zezwoleń oraz ich cofania regulują przepisy ustawy o SSE, które w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE wskazują, że zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy stanowi podstawę i uprawnienie do korzystania z pomocy publicznej. Warunki udzielenia pomocy publicznej przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na podstawie zezwolenia, o którym mowa w wyżej wskazanym artykule, reguluje obecnie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548, z późn. zm.; dalej: Rozporządzenie).

W myśl § 3 ust. 6 Rozporządzenia przedsiębiorca jest zobowiązany do utrzymania miejsc pracy utworzonych w związku z nową inwestycją przez okres co najmniej 5 lat.

Ponadto, zgodnie z art. 19 ustawy o SSE, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE wygasa, może zostać cofnięte lub przedmiot działalności ograniczony tylko w przypadkach enumeratywnie w nim wyliczonych, a są nimi:

1.

upływ okresu, na jaki została ustanowiona strefa,

2.

zaprzestanie prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy,

3.

rażące uchybienie warunkom określonym w zezwoleniu,

4.

nieusunięcie uchybień stwierdzonych w toku kontroli przeprowadzonej przez ministra właściwego ds. gospodarki w terminie wyznaczonym w wezwaniu ministra do ich usunięcia.

W ocenie Wnioskodawcy, niespełnienie wymogów dotyczących utworzenia i utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy stanowi rażące uchybienie warunkom określonym w zezwoleniu i będzie skutkować jego utratą. W konsekwencji, skutkiem niespełnienia wyżej wskazanych wymogów jest utrata prawa do Zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe, a także to, że w wydanym Zezwoleniu nie został wskazany obowiązek utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy, a przepisy regulujące tę kwestię ulegały licznym zmianom (wyżej wskazane regulacje prawne w obecnym brzmieniu obowiązują od 2008 r.) Wnioskodawca zwrócił się do Strefy w celu potwierdzenia, że wypełnił obowiązek w zakresie utrzymania miejsc pracy.

Pismo SSE potwierdziło stanowisko Spółki, że obowiązek w zakresie utworzenia i utrzymania miejsc pracy przewidziany w Zezwoleniu został przez Wnioskodawcę spełniony (określony w Zezwoleniu stan zatrudnienia miał zostać osiągnięty do końca 2004 r., a tym samym 5-letni okres w jakim Spółka miała obowiązek utrzymać miejsca pracy upłynął z końcem 2009 r.).

Mając na uwadze, że Wnioskodawca spełnił warunki zapisane w Zezwoleniu dotyczące terminu rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie SSE, zrealizowania inwestycji o określonej wartości oraz zatrudnienia określonej liczby osób, a także w sposób trwały wypełniło obowiązek w zakresie utrzymania miejsc pracy, należy uznać, że Wnioskodawca jest obecnie uprawniony do korzystania ze Zwolnienia oraz zachowa to prawo w przyszłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl