IPTPB3/423-54/13-5/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-54/13-5/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (...), reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2013 r. (data wpływu 6 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 14 lutego 2013 r.) oraz pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odszkodowania wypłaconego z tytułu wywłaszczenia nieruchomości pod budowę drogi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od towarów i usług.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), pismem z dnia 9 kwietnia 2013 r., nr IPTPB3/423-54/13-3/KJ, IPTPP2/443-91/13-3/KW (doręczonym w dniu 11 kwietnia 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 22 kwietnia 2013 r. (data nadania 18 kwietnia 2013 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniach wniosku):

Wnioskodawca (dalej również: "Spółka") jest właścicielem gruntów z zabudowaniami, nabytych w dniu 28 maja 1997 r. - Akt notarialny Repertorium A nr (...) na obszarze których zaplanowano drogi publiczne, i tak:

1. Pod drogę publiczną położoną w Gminie R. (decyzja Starosty Ł. z dnia 2 września 2009 r.) została zajęta działka nr XXX (dalej: nr I) o powierzchni 0,0164 ha, wyceniona przez rzeczoznawcę na kwotę 27.060,00 zł. Działka ta jest niezabudowana, z przeznaczeniem według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - Droga. Dla działki I nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Spółce zostało przyznane odszkodowanie (decyzja z dnia 15 marca 2012 r.) na działkę nr XXX (dalej: nr II) o powierzchni 0,0216 ha, stanowiącą własność Gminy R., oznaczoną w ewidencji gruntów symbolem R (grunty orne) i zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem podstawowym gruntów pod zabudowę przemysłową z obiektami towarzyszącymi. Na rozprawie administracyjnej uzgodniono, iż za wywłaszczoną działkę nr I na rzecz Spółki zostanie przyznana działka zamienna nr II, wyceniona na 45.600,00 zł. Nieruchomość zamienna posiada większą powierzchnię stąd Spółka została zobowiązana do dopłaty w kwocie 8.580,00 zł, różnica - 9.960,00 zł.

Dnia 7 stycznia 2013 r. Gmina R. wystawiła fakturę VAT nr XXX, w której uznała Wnioskodawcę za przeniesienie prawa własności. Działka nr I w zamian za odszkodowanie:

* netto 22.000,00 VAT 5.060,00 zł brutto 27.060,00 zł

* netto 6.975,61 VAT 1.604.39 zł brutto 8.580,00 zł

* Razem: netto 28.975,61 VAT 6.664,39 zł brutto 35.640,00 zł.

2.

W dniu 29 września 2011 r. Minister Infrastruktury wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie drogi ekspresowej nr (...). Dnia 25 lipca 2012 r. przez Wojewodę Ł. została wydana decyzja o ustaleniu wysokości odszkodowania na rzecz Spółki z tytułu nabycia z mocy prawa przez Skarb Państwa prawa własności części nieruchomości przeznaczonej na pas ruchu drogi ekspresowej (...), oznaczonej w ewidencji gruntu jako działka nr XXX (dalej: nr III) o powierzchni 0,0191 ha w wysokości 56.948,85 zł.

Na kwotę tą składają się:

* wartość gruntu działki nr III o powierzeni 0,0191 ha w kwocie 39.610,00 zł,

* wartość naniesień budowlanych (w postaci ogrodzenia - siatka, słupki, brama i furtka) znajdujących się na tej działce w kwocie 14.627,00 zł

* powiększenie odszkodowania o dodatkowe 5% wartości nieruchomości w kwocie 2.711,85 zł.

Odszkodowanie wpłynęło na rachunek bankowy Spółki dnia 31 sierpnia 2012 r.

Nabycie działki III, ogrodzenia, słupków, bramy i furtki, które były przedmiotem wywłaszczenia nastąpiło od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Przy zakupie działki III Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Również przy zakupie ogrodzenia, słupków, bramy oraz furtki Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Naniesienia, czyli ogrodzenie, słupki, brama i furtka posadowione na działce III nie są wykazane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Według Klasyfikacji Środków Trwałych (Dziennik Ustaw z 2010 r. Nr 242, poz. 1622, str. 16386) ogrodzenie wchodzi w skład budynku, który obsługuje. W tym przypadku jest to budynek magazynowy, nabyty od osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej, którego pierwsze zasiedlenie nastąpiło 25 sierpnia 1997 r. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, budynek służył działalności opodatkowanej dłużej niż 5 lat, na ten budynek, wraz z towarzyszącym mu ogrodzeniem, nie zostały poniesione nakłady w wysokości przekraczającej 30%. Pomiędzy pierwszą dostawą części obiektu w postaci ogrodzenia, słupków, bramy i furtki, a zasiedleniem upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Ogrodzenie i słupki są trwale związane z gruntem, brama i furtka nie są trwale związane z gruntem.

Pierwsze zasiedlenie ogrodzenia, słupków, bramy i furtki miało miejsce 28 maja 1997 r. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ogrodzenia, słupków, bramy i furtki upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych naniesień, tj. ogrodzenia, słupków, bramy, furtki.

Przeznaczenie działki III według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - droga. Dla ww. działki nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Ogrodzenie, słupki, brama i furtka znajdujące się na działce III będące przedmiotem przeniesienia własności za odszkodowaniem są obiektami, których okres użytkowania przez Wnioskodawcę wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jak właściciel.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy odszkodowanie wypłacone z powodu wywłaszczenia nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Jak powinna być udokumentowana dostawa działki nr I.

3.

Czy dostawa działki nr III wraz z naniesieniami budowlanymi korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1.

Wniosek Spółki w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, odszkodowanie wypłacone z powodu wywłaszczenia nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż w art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest sprecyzowane, czy odszkodowania są przychodem, a w przypadku Spółki wywłaszczenie ma charakter incydentalny i niezależny od Spółki. Nie można go uznać za przedmiot działalności gospodarczej Spółki oraz przypisać Spółce zamiar wykonywania tej czynności w sposób częstotliwy. Przedmiotem działalności Spółki nie jest obrót nieruchomościami, a grunt będący przedmiotem wywłaszczenia nie był zakupiony z zamiarem dalszej odsprzedaży. Przejęcie gruntu pod budowę drogi jest działaniem bez inicjatywy Spółki, a nieruchomość została nabyta w okresie wcześniejszym, niż dwa lata przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Spółka będąca właścicielem nieruchomości, w wyniku wywłaszczenia wydała Gminie i Wojewodzie dwie przedmiotowe nieruchomości pod budowę drogi. Z tych tytułów Wnioskodawcy zostały wypłacone odszkodowania.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) nie wylicza jakichkolwiek źródeł przychodów. W konsekwencji należy zatem przyjąć, iż za "źródło przychodów" na gruncie tej ustawy należy uznać wszystko, co przynosi przychód, niezależnie od sposobu jego powstania.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż zakres tej ustawy obejmuje wszelkie uzyskiwane w ciągu roku podatkowego przysporzenia majątkowe, bez względu na to czy mają charakter jednorazowy czy okresowy.

Podstawową definicję przychodów do celów podatkowych zawiera art. 12 ww. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, który ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie - przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów.

Natomiast w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, określono rodzaje przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych. Brak w nim wyłączenia z opodatkowania przychodu pochodzącego z odszkodowania. Odszkodowanie nie jest również wymienione w art. 17 ust. 1 tej ustawy, który zawiera katalog dochodów zwolnionych od podatku dochodowego od osób prawnych.

W konsekwencji, przychód uzyskany z odszkodowań wypłaconych z tytułu wywłaszczenia nieruchomości pod budowę dróg winien być zaliczony do przychodów podatkowych Spółki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl