IPTPB3/423-53/11-4/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-53/11-4/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej..., przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2011 r. do Biura Ministra Finansów w Warszawie wpłynął wniosek Wnioskodawcy o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania kosztów najmu powierzchni biurowej i magazynowej za kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną.

Pismem z dnia 11 maja 2011 r., nr AP10/0683/249/ALA/2011/BMI9-6366, na podstawie § 2 ww. rozporządzenia Ministerstwo Finansów przekazało ww. wniosek zgodnie z właściwością do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa pismem z dnia 20 maja 2011 r., nr IPTPB3/423-53/11-2/KJ, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 24 maja 2011 r., natomiast w dniu 30 maja 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje na podstawie wydanego w 2010 r. zezwolenia Ministra Gospodarki inwestycję na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej "Strefa"), której celem jest prowadzenie działalności gospodarczej.

Działalność ta obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie następujących wyrobów i usług:

1.

usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych (PKWiU 72.1) - w szczególności w zakresie nauk medycznych i farmacji,

2.

produkcji leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych (PKWiU 21.1).

Przedsięwzięcie realizowane przez Spółkę na terenie Strefy, na podstawie uzyskanego Zezwolenia, polega na stworzeniu w Strefie centrum badawczo-rozwojowego, które będzie prowadziło prace badawczo-rozwojowe dotyczące zarówno własnych produktów farmaceutycznych, jak i na zlecenie - dla produktów innych firm. W ramach przedsięwzięcia mają zostać zagospodarowane pomieszczenia laboratoryjne oraz opracowana technologia do przygotowania badań przedklinicznych i klinicznych.

W celu realizacji przedmiotowej inwestycji Spółka zawarła w 2010 r. umowę najmu, na podstawie której oddano Jej do korzystania powierzchnię biurową (625 m 2 i magazynową (12,50 m 2 znajdujące się w budynku położonym na terenie Strefy.

Zgodnie z ww. umową, lokal ma być wykorzystany do prowadzenia działalności biurowo-usługowej, w tym prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w zakresie medycyny i farmacji. Zgodnie z przyjętymi przez Spółkę założeniami, opisana powyżej działalność w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych będzie prowadzona właśnie w pomieszczeniach wynajmowanych na podstawie przedmiotowej umowy. W tym celu wynajęte pomieszczenia mają zostać zaadaptowane na pomieszczenia laboratoryjne oraz pomieszczenia do przygotowania badań przedklinicznych i klinicznych.

Warunkiem prowadzenia działalności na terenie Strefy, określonym w Zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy jest m.in. poniesienie nakładów inwestycyjnych w wysokości co najmniej 20.000.000 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.

Zgodnie z założeniami przedstawionymi przez Spółkę we wniosku o Zezwolenie na prowadzenie działalności w Strefie, planowane nakłady na adaptację wynajmowanych pomieszczeń, zakup urządzeń i technologii przekroczą tę kwotę.

Stosownie do Zezwolenia, zakończenie inwestycji ma nastąpić w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r., przy czym nakłady kwalifikowane, obejmujące koszt wynajmu powierzchni produkcyjnej, magazynowej oraz biurowej ponoszone będą do dnia 31 grudnia 2020 r.

W przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowej inwestycji maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji określona w Zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie Strefy wynosi 30.000.000 zł.

Wnioskodawca aktualnie zatrudnia 7 pracowników, a docelowo ma zatrudniać (na terenie Strefy) 25 pracowników. W ostatnich dwóch latach obrotowych Jej obrót nie przekroczył kwoty 0,05 mln zł. Kapitał własny Wnioskodawcy wynosi 22 mln zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ponoszony przez Wnioskodawcę koszt najmu powierzchni biurowej i magazynowej znajdujących się w budynku położonym na terenie Strefy jest kosztem kwalifikującym się do objęcia pomocą publiczną w postaci zwolnienia od podatku dochodowego do osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględnianym w kwocie, która pomnożona przez maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej wyznacza wielkość dochodu objętego zwolnieniem od podatku dochodowego do osób prawnych na podstawie tego przepisu.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszt najmu powierzchni biurowej i magazynowej znajdujących się w budynku położonym na terenie Strefy jest kosztem kwalifikującym się do objęcia pomocą publiczną w postaci zwolnienia od podatku dochodowego do osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględnianym w kwocie, która pomnożona przez maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej wyznacza wielkość dochodu objętego zwolnieniem od podatku dochodowego do osób prawnych na podstawie tego przepisu.

Swoje stanowisko Wnioskodawca uzasadnia następująco:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), wolne od podatku są "dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami".

Zatem, zakres zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wyznaczają "odrębne przepisy" - określające wielkość pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości. Są to postanowienia rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu m.in. "kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6". Przy czym zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia: "Przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa."

Z kolei § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, iż "za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

1.

ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;

2.

ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;

3.

kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;

4.

ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3;

5.

kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem, że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji;

6.

ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy."

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą są zatem m.in. koszty najmu gruntu, budynków lub budowli, pomniejszone o należny podatek od towarów i usług, pod warunkiem, że:

* okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji - w przypadku małych i średnich przedsiębiorców,

* koszty najmu zostały poniesione na terenie Strefy w okresie obowiązywania zezwolenia oraz

* są one kosztami inwestycji.

W przypadku kosztów najmu ponoszonych przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej w 2010 r. umowy najmu powierzchni biurowych (przeznaczonych pod prowadzenie działalności) i magazynowych, znajdujących się w budynku położonym na terenie Strefy spełnione są powyższe warunki uznania je za koszty kwalifikowane inwestycji.

W pierwszej kolejności Wnioskodawca stwierdza, że pośrednio wynika to z treści uzyskanego przez Spółkę zezwolenia na działalność na terenie Strefy, w którym wskazano, że "nakłady kwalifikowane stanowiące koszt wynajmu powierzchni produkcyjnej, magazynowej oraz biurowej ponoszone będą do dnia 31 grudnia 2020 r."

Abstrahując natomiast od powyższego, Wnioskodawca stwierdza, że koszty najmu wskazanych powierzchni: biurowo-usługowej i magazynowej, przeznaczonych do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w zakresie medycyny i farmacji, spełniają warunki uznania je za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia.

Po pierwsze, są i będą one ponoszone na terenie Strefy. Wynajmowane powierzchnie znajdują się bowiem na terenie wchodzącym w skład Strefy, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 554 z późn. zm.).

Po drugie, przewidziany w zezwoleniu na działalność w Strefie okres najmu wynosi ponad 3 lata od przewidywanego terminu zakończenia inwestycji. Zgodnie z zezwoleniem, zakończenie inwestycji ma nastąpić w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r., natomiast nakłady stanowiące koszt wynajmu powierzchni produkcyjnej, magazynowej oraz biurowej ponoszone będą do dnia 31 grudnia 2020 r.

Wnioskodawca jest "średnim przedsiębiorcą" w rozumieniu art. 105 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), zgodnie z którym, jest nim przedsiębiorca, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

1.

zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników (Spółka zatrudnia 7 pracowników, a średnioroczne zatrudnienie w poprzednich latach było jeszcze niższe) oraz

2.

osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro (obrót Spółki w poprzednich dwóch latach obrotowych, ani suma jej aktywów nie przekroczyły tych kwot).

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, do kosztów kwalifikowanych zalicza się koszty związane z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem, że okres najmu lub dzierżawy trwa w przypadku małych i średnich przedsiębiorców co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji. W przypadku Wnioskodawcy warunek ten jest spełniony.

Po trzecie wreszcie, przedmiotowe koszty są "kosztami inwestycji" w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia. Są bowiem bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy, tj. realizowanym przedsięwzięciem polegającym na stworzeniu w Strefie centrum badawczo-rozwojowego, które będzie prowadziło prace badawczo-rozwojowe zarówno dla swoich własnych produktów farmaceutycznych, jak i dla innych leków biotechnologicznych. Jak wskazano na wstępie, w ramach przedsięwzięcia mają zostać zagospodarowane pomieszczenia laboratoryjne o powierzchni ok. 350 m 2 oraz pomieszczenia (i technologia) do przygotowania badań przedklinicznych i klinicznych o powierzchni ok. 250 m 2, w których ma być prowadzona działalność usługowa w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych. Pomieszczenia te zostały wynajęte na podstawie opisanej umowy.

Ponoszone koszty najmu ww. powierzchni są więc w bezpośredni i nierozerwalny sposób związane z realizowaną inwestycją - określoną w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy działalność, której służy realizowana inwestycja, ma być prowadzona właśnie w wynajmowanych pomieszczeniach. W konsekwencji koszty czynszu najmu tych pomieszczeń (powierzchni) jako niezbędne do zrealizowania przedmiotowej inwestycji stanowią jej koszty w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia.

Całokształt przedstawionych okoliczności świadczy więc o tym, że ponoszone przez Wnioskodawcę koszty najmu powierzchni biurowej i magazynowej w tym budynku stanowią wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w postaci zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zw. z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, tzn. są uwzględniane w kwocie kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 rozporządzenia, która pomnożona przez maksymalną intensywność pomocy wyznacza wielkość dochodu objętego zwolnieniem od podatku dochodowego do osób prawnych na podstawie tych przepisów.

Mając powyższe na względzie Wnioskodawca uważa, że zasadnym jest uznanie tego stanowiska za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl