IPTPB3/423-49/12-4/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-49/12-4/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej (...), przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 16 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Spółki uzyskane od spółki prawa handlowego zarejestrowanej dla celów podatkowych na Cyprze podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Spółki uzyskane od spółki prawa handlowego zarejestrowanej dla celów podatkowych na Cyprze podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r., nr IPTPB3/423-49/12-2/KJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), wystąpił do Wnioskodawcy o jego uzupełnienie. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 16 maja 2012 r. wpłynęło do tut. Organu uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym i spółką holdingową Grupy Handlowej (...), która zajmuje się handlem artykułami spożywczymi i kosmetyczno-chemicznymi.

W ramach planowanej restrukturyzacji, Spółka zamierza dokonać obniżenia kapitału w (...) - spółce będącej cypryjskim rezydentem podatkowym (dalej: "spółka cypryjska"), w której Wnioskodawca posiada 100% udziałów.

Kapitał spółki cypryjskiej składa się z kapitału zakładowego i kapitału zapasowego. Obniżenie kapitału zostanie dokonane poprzez obniżenie wyłącznie kapitału zapasowego tej spółki.

W chwili dokonania przedmiotowego obniżenia Wnioskodawca będzie posiadał 100% udziałów w spółce cypryjskiej. W następstwie planowanej operacji, spółka cypryjska wypłaci Wnioskodawcy kwotę pieniężną odpowiadającą kwocie dokonanego obniżenia.

W tym kontekście Wnioskodawca zwraca uwagę, iż obniżenie wyłącznie kapitału zapasowego spółki cypryjskiej jest instytucją nieznaną polskiemu prawu handlowemu. Jednocześnie wyjaśnia, iż taka operacja jest dopuszczalna na gruncie prawa cypryjskiego.

Poniżej przedstawiono procedurę obniżenia kapitału zapasowego zgodnie z wymogami prawa cypryjskiego (procedura ta jest zbliżona do procedur obniżenia kapitału zakładowego przewidzianego, w polskim prawie handlowym):

* wspólnicy spółki wyrażają zgodę na obniżenie kapitału zapasowego w specjalnej uchwale;

* wierzyciele spółki wyrażają zgodę na obniżenie kapitału zapasowego;

* uchwała wspólników o obniżeniu kapitału zapasowego zostaje zaakceptowana postanowieniem sądowym;

* na podstawie ww. decyzji wspólników spółki, Rada dyrektorów spółki upoważnia sekretarza spółki do złożenia niezbędnych dokumentów razem z postanowieniem sądowym do cypryjskiego Rejestru Spółek, celem sfinalizowania procedury obniżenia kapitału zapasowego;

* Cypryjski Rejestr Spółek wydaje certyfikat obniżenia kapitału zapasowego, wskazujący datę, z którą obniżenie kapitału zapasowego jest prawnie skuteczne;

* Rada dyrektorów spółki upoważnia sekretarza spółki do zwrotu wspólnikom kwoty, zgodnie z ich wcześniejszą decyzją.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że w ramach omawianej procedury nie dochodzi do umorzenia udziałów posiadanych przez Spółkę w spółce cypryjskiej.

Dla celów niniejszego wniosku Wnioskodawca zakłada, że wszystkie warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są spełnione.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnia, że spółka cypryjska jest mającą osobowość prawną spółką prawa handlowego, zarejestrowaną dla celów prawnych i podatkowych na Cyprze. Spółka ta jest podatnikiem cypryjskiego podatku dochodowego od osób prawnych i cypryjskim rezydentem podatkowym.

Kapitał zapasowy w tej spółce powstawał na skutek podwyższania kapitału spółki poprzez wnoszenie do niej aportów w postaci pieniężnej i niepieniężnej.

Kwota pieniężna odpowiadająca kwocie dokonanego obniżenia nie będzie wypłacona Wnioskodawcy z zysku po opodatkowaniu, wykazanego przez spółkę cypryjską. Zatem, kwota ta nie będzie dywidendą sensu stricte, ale będzie tzw. innym przychodem z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki pieniężne uzyskane przez Spółkę w wyniku obniżenia kapitału zapasowego spółki cypryjskiej mogą zostać zakwalifikowane jako przychody z udziału w zyskach osób prawnych na gruncie art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w rezultacie podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 20 ust. 3 ww. ustawy, po spełnieniu warunków przewidzianych przepisami tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne uzyskane w wyniku obniżenia kapitału zapasowego spółki cypryjskiej powinny zostać zakwalifikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako przychody z udziału w zyskach osób prawnych. W rezultacie, przedmiotowy dochód będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 20 ust. 3 ww. ustawy (po spełnieniu warunków przewidzianych tym przepisem oraz art. 22b powołanej ustawy).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych"dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), (..,)". Dalsza część przepisu wymienia przykładowe kategorie dochodów/przychodów uznanych przez ustawodawcę za dochody/przychody z udziału w zyskach osób prawnych, m.in. dochody z umorzenia udziałów (art. 10 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.).

Należy przy tym zwrócić uwagę, że lista kategorii dochodów/przychodów z udziału w zyskach osób prawnych nie jest wyczerpująca, gdyż katalog dochodów (przychodów) objętych dyspozycją art. 10 ust. 1 ww. ustawy ma charakter otwarty. Świadczy o tym sformułowanie "w tym także" występujące w omawianym przepisie. W rezultacie, art. 10 ust. 1 ww. ustawy może obejmować także inne dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych niewymienione wprost w tym przepisie.

W tym kontekście Spółka zwraca uwagę, że przepisy polskiego Kodeksu spółek handlowych - celem obniżenia kapitału spółki - przewidują m.in. procedurę umorzenia udziałów w spółce poprzez obniżenie wartości nominalnej udziałów lub redukcję liczby udziałów. Umorzenie może być dokonane za wynagrodzeniem lub bez wynagrodzenia.

W jurysdykcji, w której funkcjonuje spółka cypryjska, obowiązuje odmienny od polskiego system prawny (tzw."common law"). Zgodnie z prawem cypryjskim udziałowiec spółki cypryjskiej może dokonać obniżenia kapitału spółki poprzez obniżenie tylko jej kapitału zapasowego. W takiej sytuacji, nie dochodzi do umorzenia udziałów spółki cypryjskiej oraz nie dochodzi do redukcji wartości nominalnej udziałów. Jak Spółka wyjaśniła w stanie faktycznym do niniejszego wniosku, procedura obniżenia kapitału zapasowego spółki cypryjskiej nie wiąże się z jakąkolwiek emisją nowych udziałów lub redukcją liczby udziałów spółki cypryjskiej. W trakcie procedury liczba udziałów oraz ich wartość nominalna pozostaje niezmieniona. Procedura ta nie wiąże się również z podejmowaniem przez udziałowca jakichkolwiek czynności, które skutkowałyby wyzbyciem się przez udziałowca części lub całości udziałów na rzecz spółki (np. zbycie udziałów w celu umorzenia).

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca uważa, że pomimo odmienności polskiego oraz cypryjskiego systemu prawnego, cel i charakter procedury obniżenia kapitału zapasowego w spółce cypryjskiej jest zbliżony do procedury obniżenia kapitału w polskiej spółce. Na gruncie polskich przepisów prawa handlowego, w zależności od tego, w jaki sposób umorzenie będzie przeprowadzone można mówić o umorzeniu dobrowolnym, przymusowym lub automatycznym.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, jako dochody z udziałów w zyskach osób prawnych są traktowane dochody z umorzenia o charakterze przymusowym lub automatycznym (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). W związku ze zmianą przepisów, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., dochodem z udziału w zyskach osób prawnych nie jest dochód osiągnięty przez udziałowca w związku z umorzeniem dobrowolnym, w przypadku którego dochodzi de facto do zbycia udziałów przez udziałowca na rzecz spółki, której udziały są umarzane (czynność ta była objęta dyspozycją art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, który został skreślony i od dnia 1 stycznia 2011 r. dochody z tytułu dobrowolnego umorzenia udziałów są traktowane podobnie jak dochody z tytułu sprzedaży udziałów).

Mając na uwadze powyższe Spółka uważa, że:

* ze względu na podobieństwa procedury obniżenia kapitału zapasowego w spółce cypryjskiej do procedury umorzenia (przymusowego lub automatycznego) udziałów w polskiej spółce objętej dyspozycją art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz

* z uwagi na brak w przypadku omawianej procedury czynności zbycia przez udziałowca udziałów na rzecz spółki cypryjskiej, a także brak redukcji liczby udziałów spółki cypryjskiej oraz zważając, że:

* w obydwu przypadkach dochodzi do obniżenia kapitału spółki (w polskiej spółce dochodzi do obniżenia kapitału zakładowego spółki, zaś w spółce cypryjskiej dochodzi do obniżenia kapitału zapasowego spółki);

* w obydwu przypadkach udziałowiec nie dokonuje zbycia na rzecz spółki swoich udziałów (chyba, że mamy do czynienia z umorzeniem dobrowolnym na gruncie polskich przepisów prawa handlowego)

* środki pieniężne, które Spółka osiągnie w związku z umorzeniem części lub całości kapitału zapasowego spółki cypryjskiej, będą zawierać się w katalogu dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wymienionych w art. 10 ust. 1 ww. ustawy i będą stanowić jeden z przychodów niewymienionych wprost w tym przepisie.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę fakt, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dojdzie do uzyskania przychodu z udziału w zyskach osób prawnych, Spółka stoi na stanowisku, iż przychód (dochód) uzyskany przez Spółkę będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym artykułem, przychody (dochody) otrzymywane przez polskich rezydentów podatkowych z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, będących zagranicznymi rezydentami podatkowymi, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie warunki określone w tym przepisie jak również art. 22b tej ustawy.

Konkludując Spółka stoi na stanowisku, iż dochód uzyskany w wyniku obniżenia kapitału zapasowego w spółce cypryjskiej będzie stanowił, na gruncie art. 10 ust. 1 ww. ustawy, dochód z udziału w zyskach osób prawnych, który będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce na postawie art. 20 ust. 3 tej ustawy, po uwzględnieniu wszystkich warunków uprawniających do zastosowania tego zwolnienia. W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca zauważa ponadto, że przywołany przez Spółkę we wniosku o wydanie interpretacji art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnosi się nie tylko do dochodów (przychodów) z dywidend, ale również do innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Polski.

Katalog innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych znajduje się w art. 10 ust. 1 ww. ustawy i obejmuje różne dochody z udziału w zyskach osób prawnych, w tym m.in. dochód z umorzenia udziałów. Jak wykazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, przychody osiągane przez Spółkę mieszczą się w katalogu przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, Wnioskodawca twierdzi, że może zastosować do otrzymanego dochodu art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pomimo tego że kwota pieniężna odpowiadająca kwocie dokonanego obniżenia nie będzie wypłacona z zysku po opodatkowaniu wykazanego przez spółkę cypryjską.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Stosownie do postanowień art. 20 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Artykuł 20 ust. 3 ww. ustawy zwalnia od podatku dochodowego dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników, o których mowa ust. 1, z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1

4.

spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Przepisy art. 20 ust. 9 i ust. 10 ww. ustawy przewidują dodatkowy warunek zastosowania powyższego zwolnienia, jakim jest utrzymywanie wskazanego progu 10% posiadanych udziałów (akcji) przez nieprzerwany okres dwóch lat (art. 20 ust. 9 ustawy), przy czym okres ten może upłynąć po dniu uzyskania dochodów (art. 20 ust. 10 ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wprost definicji "dywidendy" i "innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych", natomiast w art. 10 ust. 1 stanowi, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także przysporzenia wymienione w pkt 1 i 3-8. Przy interpretacji przedmiotu zwolnienia przyjąć należy zatem znaczenie pojęcia dywidendy i udziału w zysku, jakie przypisuje im prawo handlowe, to jest jako kwoty otrzymanej przez akcjonariuszy (udziałowców) z tytułu podziału zysku.

Zgodnie z art. 191 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1.

Akcjonariusz natomiast ma prawo do udziału w zysku wykazanym w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, który został przeznaczony przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom (art. 347 § 1 ww. ustawy).

Przy wykładni zakresu przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie można także pominąć, że przepis ten stanowi implementację art. 4 ust. 1 Dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich (90/435/EWG) i dyrektywy Rady 2003/123/WE z dnia 22 grudnia 2003 r. zmieniającej tę pierwszą. Dyrektywa 90/435/EWG wprowadziła wspólne zasady w odniesieniu do płatności z tytułu dywidend i innych form podziału zysku, które powinny być neutralne z punktu widzenia konkurencyjności. Jednocześnie celem tej dyrektywy jest zwolnienie dywidend i innych form podziału zysku, wypłacanych przez spółki zależne na rzecz ich spółek dominujących od podatków potrącanych u źródła dochodu i wyeliminowanie podwójnego opodatkowania takiego dochodu na poziomie spółki dominującej.

I tak, art. 4 ust. 1 Dyrektywy 90/435/EWG nakazuje państwom wspólnoty:

"Jeśli spółka dominująca lub jej stały zakład, na mocy powiązania spółki dominującej ze spółką zależną, otrzymuje zyski podzielone, to Państwo spółki dominującej i Państwo jej stałego zakładu, z wyjątkiem sytuacji, gdy spółka zależna ulega likwidacji, albo:

* powstrzymuje się od opodatkowania takich zysków, albo

* opodatkowuje te zyski, jednocześnie upoważniając spółkę dominującą i stały zakład do odliczenia od kwoty podatku należnego tej części podatku dochodowego od osób prawnych, płaconego przez spółkę zależną, która odnosi się do tych zysków, i każdą podporządkowaną spółkę zależną, pod warunkiem że na każdym poziomie spółka i jej podporządkowane spółki spełniają wymagania przewidziane w art. 2 i 3, do limitu kwoty odpowiedniego, należnego podatku."

Natomiast art. 5 ust. 1 ww. Dyrektywy stanowi, iż zyski, które spółka zależna wypłaca swojej spółce dominującej, są zwolnione z podatku potrącanego u źródła dochodu.

Zgodnie z art. 249 akapit 3 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864)2) dyrektywa wiąże każde państwo członkowskie, do którego jest kierowana; w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. Państwo członkowskie, do którego kierowana jest dyrektywa jest obowiązane do wykonania dyrektywy w drodze ustanowienia przepisów prawa wewnętrznego, które mają urzeczywistniać postanowienia dyrektywy. Należy podkreślić, że wykładnia prowspólnotowa, tj. interpretacja prawa krajowego w świetle tekstu oraz celu dyrektywy, po to by osiągnąć rezultat, o którym mowa w art. 249 TWE, stanowi obowiązek organów administracji. Wykładnia prowspólnotowa powinna iść tak daleko, jak to jest możliwe, aby osiągnąć rezultat założony w dyrektywie (wyrok ETS z 13 listopada 1990 r. C-106/89 Marleasing/Comercial Internacional de Alimentación C-340/89). Z tego też powodu przez dywidendy oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rozumieć należy otrzymane zyski podzielone.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że:

a.

podmiotem mającym otrzymywać przychód w postaci "środków pieniężnych uzyskanych przez Spółkę w wyniku obniżenia kapitału zapasowego spółki cypryjskiej" jest spółka posiadająca w Polsce siedzibę i zarząd,

b.

podmiotem wypłacającym będzie spółka podlegająca opodatkowaniu od całości swych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Ponadto, otrzymana kwota pieniężna odpowiadająca kwocie dokonanego zgodnie z procedurą przewidzianą w prawie cypryjskim obniżenia kapitału zapasowego, nie będzie wypłacona Wnioskodawcy z zysku po opodatkowaniu wykazanego przez spółkę cypryjską. Kapitał zapasowy powstał z aportu pieniężnego i niepieniężnego a nie z zysku spółki cypryjskiej. W przedstawionej we wniosku sytuacji nie dojdzie do umorzenia udziałów spółki cypryjskiej, redukcji wartości nominalnej udziałów, wyzbycia się przez udziałowca na rzecz spółki cypryjskiej części lub całości udziałów w celu umorzenia oraz wypłaty dywidendy sensu stricto.

Spółka domaga się potwierdzenia, że przychód z tego tytułu, po uwzględnieniu wszystkich warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolniony będzie od podatkowania według polskiej ustawy podatkowej, jako "tzw. inny przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych".

Spółka otrzyma środki pieniężne, które nie będą wypłacone z podzielonego zysku spółki cypryjskiej lecz z kapitału zapasowego, zatem stanowisko Wnioskodawcy co do zwolnienia tego rodzaju przychodu na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznać należy za nieprawidłowe. Otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne nie będą stanowiły przychodu (dochodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. A zatem ww. środki będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl