IPTPB3/423-482/13-2/KJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-482/13-2/KJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych modernizacji środka trwałego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych modernizacji środka trwałego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Bank (dalej również: "Wnioskodawca") prowadzi działalność bankową polegającą na świadczeniu usług bankowych wymienionych w Statucie Banku.

Bezpośrednia obsługa klientów Banku świadczona jest w Centrali Banku oraz kliku jego filiach. Część placówek, w których znajdują się filie stanowi własność Banku. Jedna z takich placówek znajduje się w zasobach Banku od ponad 20 lat i wtedy była adaptowana do potrzeb działalności bankowej, a obecnie wymaga gruntownej modernizacji. Do roku 2009 placówka ta pełniła również funcję Centrali Banku, a dziś pełni funkcję filii, w której wykonywane są czynności operacyjne. Z tego względu część powierzchni placówki zajmowaną wcześniej przez pomieszczenia wykorzystywane do obsługi "back office" Bank zamierza zagospodarować jako powierzchnię przeznaczoną do obsługi klienta. Dodatkowo, Bank wdraża we wszystkich swoich placówkach model obsługi jednostanowiskowej, co powoduje konieczność reorganizacji wyposażenia placówek. W związku z tymi założeniami w przedmiotowej filii Banku planowane jest przeprowadzenie częściowej zmiany funkcjonalności powierzchni i aranżacji placówki związanej z adaptacją części pomieszczeń niewykorzystywanych do tej pory do bezpośredniej obsługi klienta oraz gruntownej modernizacji całego wnętrza placówki w związku ze zmianą techniki obsługi klientów. W wyniku tych prac całe wnętrze placówki ulegnie unowocześnieniu.

W celu realizacji tych założeń Bank poniesie różnego rodzaju koszty związane z modernizacją placówki. Na koszty te składać się będą m.in.:

1.

koszty prac remontowo-budowlanych obejmujące materiały i robociznę, w tym:

* demontaż sufitów, ścianek z drewna, murków z kamienia, parapetów, stanowisk obsługi klienta,

* demontaż części istniejących ścianek kartonowo-gipsowych, zrywanie starych tapet i wykładzin, skrobanie ścian, skuwanie starej glazury i terakoty,

* montaż nowych ścianek działowych oraz wykonanie wylewek samopoziomujących, gładzi szpachlowej, nowych sufitów,

* montaż nowej glazury i wykładzin oraz malowanie całego nowego wnętrza placówki,

* montaż nowych parapetów, listew przypodłogowych i łupka na ścianach,

2.

koszty zakupu i montażu drzwi dostosowanych do nowego układu wnętrza placówki,

3.

koszty wykonania instalacji elektrycznej obejmujące robociznę oraz materiały, w tym również oprawy sufitowe w formie plafonów i opraw wiszących z żarówkami.

Wartość kosztów wymienionych w pkt 1-3 znacznie przekroczy kwotę 3 500 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy koszty związane z modernizacją placówki, takie jak:

1.

koszty prac remontowo-budowlanych obejmujące materiały i robociznę, w tym:

* demontaż sufitów, ścianek z drewna, murków z kamienia, parapetów, stanowisk obsługi klienta,

* demontaż części istniejących ścianek kartonowo-gipsowych, zrywanie starych tapet i wykładzin, skrobanie ścian, skuwanie starej glazury i terakoty,

* montaż nowych ścianek działowych oraz wykonanie wylewek samopoziomujących, gładzi szpachlowej, nowych sufitów,

* montaż nowej glazury i wykładzin oraz malowanie całego nowego wnętrza placówki,

* montaż nowych parapetów, listew przypodłogowych i łupka na ścianach,

2.

koszty zakupu i montażu drzwi dostosowanych do nowego układu wnętrza placówki,

3.

koszty wykonania instalacji elektrycznej obejmujące robociznę oraz materiały, w tym również oprawy sufitowe w formie plafonów i opraw wiszących z żarówkami,

stanowią koszty ulepszenia środka trwałego (budynku), o których mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powiększające wartość środków trwałych stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty związane z modernizacją placówki, takie jak:

1.

koszty prac remontowo-budowlanych obejmujące materiały i robociznę, w tym:

* demontaż sufitów, ścianek z drewna, murków z kamienia, parapetów, stanowisk obsługi klienta,

* demontaż części istniejących ścianek kartonowo-gipsowych, zrywanie starych tapet i wykładzin, skrobanie ścian, skuwanie starej glazury i terakoty,

* montaż nowych ścianek działowych oraz wykonanie wylewek samopoziomujących, gładzi szpachlowej, nowych sufitów,

* montaż nowej glazury i wykładzin oraz malowanie całego nowego wnętrza placówki,

* montaż nowych parapetów, listew przypodłogowych i łupka na ścianach,

2.

koszty zakupu i montażu drzwi dostosowanych do nowego układu wnętrza placówki,

3.

koszty wykonania instalacji elektrycznej obejmujące robociznę oraz materiały, w tym również oprawy sufitowe w formie plafonów i opraw wiszących z żarówkami,

stanowią koszty ulepszenia środka trwałego (budynku), o których mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powiększające wartość środków trwałych stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przepisu art. 16g ust. 13 ww. ustawy wynika, że środki trwałe uważa się za ulepszone gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3 500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej środków trwałych w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania.

Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów, zawartymi w piśmie z dnia 13 marca 1995 r. nr PO 3/722-160/94 do ulepszenia środków trwałych zalicza się wydatki na ich:

1.

przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny,

2.

rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych itp.,

3.

rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,

4.

adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych,

5.

modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych.

Zdaniem Banku, wymienione koszty modernizacji placówki bankowej mieszczą się w zakresie pojęć adaptacja i modernizacja, o których mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Koszty te przekroczą kwotę 3 500 zł, a w wyniku ich poniesienia wzrośnie wartość użytkowa placówki, gdyż część powierzchni placówki zajmowana wcześniej przez pomieszczenia wykorzystywane do obsługi "back-office" wykorzystana zostanie do rozszerzenia strefy obsługi klienta.

Dodatkowo gruntowna modernizacja całego wnętrza placówki związana ze zmianą techniki obsługi klientów spowoduje, że wnętrze placówki ulegnie znacznemu unowocześnieniu.

W związku z powyższym wymienione wyżej koszty modernizacji placówki należy zakwalifikować do wydatków na ulepszenie środka trwałego, o którym mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych co spowoduje, że powiększą one wartość środka trwałego (budynku) stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego, nie mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, lecz powiększają wartość początkową środka trwałego, od której dokonywane są odpisy amortyzacyjne.

Powyższe wynika wprost z następujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

* art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ww. ustawy, w którym mowa, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (...).

* art. 16g ust. 13 ustawy, zgodnie z którym jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

* 15 ust. 6 ww. ustawy, w myśl którego kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie podaje definicji pojęcia ulepszenia, czy modernizacji. Również inne ustawy w tym ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane nie definiują tych pojęć. Dla celów podatkowych przyjmuje się, że przez ulepszenie środka trwałego należy rozumieć:

1.

przebudowę - zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny,

2.

rozbudowę - powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych,

3.

rekonstrukcję - odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo lub częściowo składników majątkowych,

4.

adaptację - przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony, albo nadanie mu nowych cech użytkowych,

5.

modernizację - unowocześnienie środków trwałych.

Na podstawie powyższego zestawienia można stwierdzić, że wszystkie zmiany trwale unowocześniające środek trwały, które powodują zwiększenie wartości użytkowej tegoż środka stanowią ulepszenie tego środka.

Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nakłady w postaci materiałów i robocizny, poniesione w związku z:

* demontażem sufitów, ścianek z drewna, murków z kamienia, parapetów, stanowisk obsługi klienta, części istniejących ścianek kartonowo-gipsowych, zrywaniem starych tapet i wykładzin, skrobaniem ścian, skuwaniem starej glazury i terakoty,

* montażem nowych ścianek działowych oraz wykonaniem wylewek samopoziomujących, gładzi szpachlowej, nowych sufitów, montażem nowej glazury i wykładzin oraz malowaniem całego nowego wnętrza placówki, montażem nowych parapetów, listew przypodłogowych i łupka na ścianach,

* zakupem i montażem drzwi dostosowanych do nowego układu wnętrza placówki,

* wykonaniem instalacji elektrycznej

- będą stanowić wydatki na ulepszenie środka trwałego - placówki Banku.

Nakłady te spełniają następujące warunki:

* są związane z modernizacją i unowocześnieniem placówki,

* spowodują wzrost wartości użytkowej placówki,

* przekroczą 3 500 zł.

Reasumując, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c w związku z art. 16g ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych suma wydatków na modernizację placówki powiększy wartość początkową środka trwałego, czyli cenę jego nabycia/wytworzenia (art. 16g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy). Od tak ustalonej wartości początkowej odpisów amortyzacyjnych Wnioskodawca będzie dokonywał według stawki przewidzianej dla-tego rodzaju środka trwałego.

Konieczne jest również dodanie, że przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) jest - co do zasady - sam przepis prawa podatkowego. Dlatego też przyporządkowanie poszczególnych wydatków wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego do kosztu ulepszenia środka trwałego - choć niewątpliwie może stanowić element postępowań podatkowych lub kontrolnych - nie może jednak zostać dokonane w ramach kompetencji przysługujących organowi upoważnionemu w ramach postępowania w sprawie wydawania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl