IPTPB3/423-456/13-2/GG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-456/13-2/GG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu nieprzedawnionych zobowiązań uzyskanych w ramach zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej objętych ulgą podatkową wynikającą z art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu nieprzedawnionych zobowiązań uzyskanych w ramach zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej objętych ulgą podatkową wynikającą z art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością działa na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia Nr 138/2011 z dnia 10 czerwca 2011 r., rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytwarzanych na terenie strefy, określonych w pozycjach PKWiU:

Sekcja C Dział 25:

* grupa 25.1 - metalowe elementy konstrukcyjne,

* grupa 25.2 - zbiorniki, cysterny i pojemniki metalowe,

* grupa 25.5 - usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali: usługi w zakresie metalurgii proszków,

* grupa 25.6 - usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,

* grupa 25.7 - wyroby nożownicze, sztućce, narzędzia i wyroby metalowe ogólnego przeznaczenia.

Sekcja C Dział 28 grupa 28.4 - maszyny i narzędzia mechaniczne.

Rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym i trwa od 1 stycznia do 31 grudnia.

Dochody uzyskane ze sprzedaży wyrobów i usług wymienionych powyżej, tj. sprzedaży kotłów C.O. konstrukcji metalowych objęte są ulgą podatkową wynikającą z posiadanego Zezwolenia.

Spółka posiada zobowiązanie wobec Spółka z o.o. z tytułu dostaw, robót i usług za zakupione materiały do produkcji kotłów C.O. udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi w 2012 r. (najwcześniejsza ma datę wystawienia 31 sierpnia 2012 r.), a przeterminowaniu ulegają w tym roku podatkowym i nie są przedawnione w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego.

Nie toczyło i nie toczy się postępowanie sądowe wobec Spółka z o.o. mające na celu wyegzekwowanie niniejszej wierzytelności.

Jednostki: Spółka z o.o. i Spółka z o.o. są powiązane poprzez Zarząd. W chwili osiągnięcia porozumienia dotyczącego umorzenia niniejszych wierzytelności pomiędzy firmami - Spółka z o.o. zaewidencjonuje je w ciężar pozostałych przychodów operacyjnych w wartości brutto (wraz z podatkiem VAT), ponieważ w związku z trudną sytuacją na rynku kotłów (niska sprzedaż) nie jest możliwe uregulowanie niniejszej wierzytelności.

Do chwili obecnej Spółka nie spisała niniejszych zobowiązań w ciężar pozostałych przychodów operacyjnych.

Wartość przeterminowanego zobowiązania stanowi przychód jednostki objęty ulgą podatkową wynikającą z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy ekonomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zaewidencjonowanie spisanych zobowiązań z tytułu dostaw materiałów do produkcji wyrobów "strefowych" w ciężar pozostałych przychodów operacyjnych stanowi przychód uzyskany w ramach zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, który jest objęty ulgą podatkową wynikającą z art. 17 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość przychodu z tytułu spisania zobowiązań z tytułu dostaw w ciężar pozostałych przychodów operacyjnych jest objęta ulgą podatkową zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ zakupione materiały służyły do wyprodukowania wyrobu "strefowego", stanowiącego podstawę do uzyskania dochodu objętego ulgą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym jednoznacznie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.).

Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 4 ust. 1 ww. ustawy Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, ustanawia strefę w drodze rozporządzenia.

Zgodnie z przepisem art. 12 powyższej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

I tak w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z kolei art. 12 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze taktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie z art. 17 ust. 4 ww. ustawy wynika, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zasadniczo podlegają dochody z działalności gospodarczej, która spełnia łącznie dwa zasadnicze warunki:

* jest określona w zezwoleniu:

* jest prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

A contrario, jeżeli działalność gospodarcza nie jest prowadzona na terenie SSE to nie będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania. Analogicznie, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w treści zezwolenia, a także, jeżeli działalność taka nie jest działalnością pomocniczą, niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to wynik na takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, jako wynikający z działalności odrębnej niż wskazana w zezwoleniu.

Należy wskazać, że powyższe zwolnienie ma charakter przedmiotowy, odnosi się ono bowiem do dochodów uzyskanych z określonego źródła (działalności gospodarczej), z zastrzeżeniem, że działalność ta jest prowadzona w określonym miejscu i na podstawie zezwolenia, a więc w jego ramach oraz w granicach zakreślonych przedmiotem działalności gospodarczej ujętym w zezwoleniu. Oznacza to, że tylko i wyłącznie dochód z działalności gospodarczej Spółki określonej wyraźnie w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Dochód "uzyskany" z działalności to wyłącznie taki dochód, którego źródłem przychodów jest prowadzona działalność gospodarcza. Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wymienionej wprost w zezwoleniu.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Odrębnymi przepisami, o których mowa w powyższym przepisie są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.).

Mając powyższe na uwadze konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną w strefie oraz działalnością prowadzoną poza terenem strefy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca posiada zobowiązanie wobec Spółka z o.o. z tytułu dostaw, robót i usług za zakupione materiały do produkcji kotłów C.O. udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi w 2012 r. (najwcześniejsza ma datę wystawienia 31 sierpnia 2012 r.), a przeterminowaniu ulegają w tym roku podatkowym i nie są przedawnione w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego. Nie toczyło i nie toczy się postępowanie sądowe wobec Spółka z o.o. mające na celu wyegzekwowanie niniejszej wierzytelności.

Spółka z o.o. i Spółka z o.o. są powiązane poprzez Zarząd. W chwili osiągnięcia porozumienia dotyczącego umorzenia niniejszych wierzytelności pomiędzy Wnioskodawcą zaewidencjonuje je w ciężar pozostałych przychodów operacyjnych w wartości brutto (wraz z podatkiem VAT), ponieważ w związku z trudną sytuacją na rynku kotłów (niska sprzedaż) nie jest możliwe uregulowanie niniejszej wierzytelności.

Do chwili obecnej Spółka nie spisała niniejszych zobowiązań w ciężar pozostałych przychodów operacyjnych. Wartość przeterminowanego zobowiązania stanowi przychód jednostki objęty ulgą podatkową wynikającą z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy ekonomicznej.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych:

a.

zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy,

b.

środków na rachunkach bankowych - w bankach.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że przychód powstały w wyniku umorzenia zobowiązań nieprzedawnionych stanowi przychód strefowy w wysokości zaliczonych uprzednio wydatków do kosztów strefowych.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do uznania przedmiotowych nieprzedawnionych zobowiązań za przychód uzyskany w ramach zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wpływający na dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl