IPTPB3/423-434/12-2/GG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-434/12-2/GG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpitala Specjalistycznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidulanej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodu uzyskanego ze świadczenia usług gastronomicznych przeznaczanego w całości na wypłatę nagród dla pracowników je wytwarzających - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodu uzyskanego ze świadczenia usług gastronomicznych przeznaczanego w całości na wypłatę nagród dla pracowników je wytwarzających.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Szpitalem Specjalistycznym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zgodnie z paragrafem 6 Statutu powołany jest w celu wykonywania działalności leczniczej, polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie:

1.

działalności leczniczej w rodzaju:

a.

stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych:

* szpitalnych,

* innych niż szpitalne,

2.

zadań dydaktycznych i badawczych, w szczególności badań naukowych i prac badawczo

3.

rozwojowych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia,

4.

promocji zdrowia.

Na podstawie paragrafu 7 Statutu zadania Wnioskodawcy obejmują w szczególności:

1.

udzielanie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych szpitalnych w zakresie:

a.

diagnostyki i leczenia schorzeń układu oddechowego,

b.

rehabilitacji układu krążenia i układu oddechowego,

2.

udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie rehabilitacji medycznej,

3.

prowadzenie działalności w zakresie kształtowania postaw i zachowań prozdrowotnych, prewencji i profilaktyki schorzeń,

4.

obrót środkami farmaceutycznymi i wyrobami medycznymi we własnych aptekach oraz zaopatrywanie komórek organizacyjnych Szpitala w leki, materiały i sprzęt medyczny,

5.

organizowanie i prowadzenie szkoleń osób kształcących się w zawodach medycznych i wykonujących zawód medyczny, a także dokształcanie pracowników zatrudnionych w Szpitalu,

6.

medyczne zabezpieczenie działań służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,

7.

medyczne zabezpieczenie wykonywanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych zadań obronnych,

8.

wykonywanie zadań nałożonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,

9.

wykonywanie działalności gospodarczej innej niż działalność lecznicza, pod warunkiem że działalność ta nie jest uciążliwa dla pacjenta lub przebiegu leczenia.

Natomiast paragraf 22 Statutu stanowi, iż Szpital prowadzi wydzieloną działalność gospodarczą inną niż działalność lecznicza w zakresie:

1.

oddawania w najem lub dzierżawę aktywów trwałych, zbędnych na cele działalności statutowej Szpitala,

2.

świadczenia usług gastronomicznych,

3.

świadczenia usług parkingowych.

W ramach świadczenia usług gastronomicznych Szpital prowadzi sprzedaż posiłków dla podmiotów gospodarczych, z którymi posiada zawarte umowy oraz dla własnych pracowników, a dochody z tego tytułu przeznaczane są na realizację celów związanych z ochroną zdrowia, w tym na wypłaty wynagrodzeń zawierające m.in. wynagrodzenia zasadnicze, dodatki funkcyjne, naukowe, wysługę lat, wynagrodzenia urlopowe, wynagrodzenia chorobowe, dodatki za godziny nocne, świąteczne i nadliczbowe oraz okazjonalne nagrody pieniężne za wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości.

W związku z propozycją pracowników Sekcji Żywienia Szpitala, planuje się aby zakres usług gastronomicznych poszerzyć o sprzedaż posiłków gotowych takich jak: pierogi, krokiety, itp., których odbiorcami będą zarówno podmioty gospodarcze, osoby fizyczne jak i pracownicy Szpitala, przy czym dochód z tego tytułu w całości przeznaczony będzie na wypłatę nagród dla pracowników Sekcji Żywienia w związku z przejawieniem przez nich tejże inicjatywy.

Wypłata wyżej wspomnianych nagród realizowana będzie na podstawie § 3 ust. 1 załącznika nr 3 do Regulaminu wynagradzania w SP ZOZ Szpitalu Specjalistycznym MSW o treści: "Pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań szpitala, mogą być przyznawane nagrody pieniężne".

Wnioskodawca dodał również, iż Szpital nie należy do żadnej z grup podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ jest samodzielnym publicznym, zakładem opieki zdrowotnej, którego organem tworzącym jest Minister Spraw Wewnętrznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym dochody uzyskane ze świadczenia usług gastronomicznych, które przeznaczane będą w całości na wypłatę nagród dla pracowników je wytwarzających mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskane ze świadczenia usług gastronomicznych przeznaczone w całości na wypłatę nagród dla pracowników je wytwarzających mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż związane są z realizacją, celu statutowego jakim jest ochrona zdrowia. Pracownicy otrzymujący ww. nagrody, które stanowią swoisty element motywacyjny należą do całego mechanizmu związanego z funkcjonowaniem Szpitala, tak więc bez nich nie byłoby możliwe realizowanie zadań statutowych związanych z ochroną zdrowia a przejawiona przez nich inicjatywa ma swoje odzwierciedlenie w Regulaminie wynagradzania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest, co do zasady dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty - art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

Dochód ten stanowi osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawych, zwolnienie o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

1.

jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

2.

uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Oznacza to, że dochody Szpitala będą zwolnione od podatku dochodowego jedynie wówczas, gdy Jego cele statutowe będą tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a dochody będą przeznaczone i wydatkowane na tę działalność statutową.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie-to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" spowoduje, że dochód ten nie będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca będący Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej - Szpitalem Specjalistycznym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jest powołany w celu wykonywania działalności leczniczej, polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

Ponadto Wnioskodawca poza działalnością w zakresie ochrony zdrowia prowadzi również wydzieloną działalność gospodarczą inną niż działalność lecznicza w zakresie:

a.

oddawania w najem lub dzierżawę aktywów trwałych, zbędnych na cele działalności statutowej Szpitala,

b.

świadczenia usług gastronomicznych,

c.

świadczenia usług parkingowych.

W ramach świadczenia usług gastronomicznych Szpital prowadzi sprzedaż posiłków dla podmiotów gospodarczych, z którymi posiada zawarte umowy oraz dla własnych pracowników, a dochody z tego tytułu przeznaczane są na realizację celów związanych z ochroną zdrowia, w tym na wypłaty wynagrodzeń zawierające m.in. wynagrodzenia zasadnicze, dodatki funkcyjne, naukowe, wysługę lat, wynagrodzenia urlopowe, wynagrodzenia chorobowe, dodatki za godziny nocne, świąteczne i nadliczbowe oraz okazjonalne nagrody pieniężne za wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości.

W związku z propozycją pracowników Sekcji Żywienia Szpitala, Wnioskodawca planuje aby zakres usług gastronomicznych poszerzyć o sprzedaż posiłków gotowych takich jak: pierogi, krokiety, itp., których odbiorcami będą zarówno podmioty gospodarcze, osoby fizyczne, jak i pracownicy Szpitala, przy czym dochód z tego tytułu w całości przeznaczony będzie na wypłatę nagród dla pracowników Sekcji Żywienia w związku z przejawieniem przez nich tejże inicjatywy.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa należy wskazać, że w przypadku podmiotów, które korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ważny jest cel na jaki podatnik przeznacza dochód, a nie źródło pochodzenia tego dochodu.

W rozpatrywanej w sprawie Wnioskodawca uzyska dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług gastronomicznych. Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego dochód z tego tytułu Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na wypłatę nagród dla pracowników wytwarzających usługi gastronomiczne, a więc na cele związane z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą, a nie z działalnością w zakresie ochrony zdrowia, określoną w statusie Szpitala.

Podsumowując, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż dochody uzyskane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług gastronomicznych, które przeznaczane będą w całości na wypłatę nagród dla pracowników je wytwarzających nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ nie zostaną przeznaczone na cele wskazane w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl