IPTPB3/423-36/14-2/GG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-36/14-2/GG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu wykonania usługi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu wykonania usługi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Opis prowadzonej działalności oraz świadczonych usług przez Wnioskodawcę - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością: PKWiU 81.29.12.0, PKD 81.29.Z - pozostałe sprzątanie.

Na podstawie zawartego porozumienia Zarządca drogi powierza Spółce, a Spółka przyjmuje do wykonania zadania związane z przywracaniem warunków bezpieczeństwa drogowego oraz doprowadzeniem dróg do ich stanu poprzedniego po zaistniałym zdarzeniu drogowym, na obszarze dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych oraz miejskich.

Zadania te polegają w szczególności na:

a.

odsysaniu niebezpiecznych płynów, rozlanych na jezdni w wyniku wypadku,

b.

zbieraniu pozostałości stałych pochodzących z wyposażenia pojazdów, niebiodegradowalnych, rozrzuconych na obszarze pasa drogowego,

c.

"myciu" nawierzchni roztworem wody i ekologicznego preparatu powierzchniowo "czynnego" lub "biologicznego środka powodującego dekompozycję cząstek" łańcucha cząsteczkowego węglowodorów,

d.

podejmowaniu czynności w celu usunięcia rozsypanych lub rozlanych ładunków przewożonych przez uczestników ruchu drogowego.

Spółka jest zobowiązana do podjęcia wymienionych wyżej czynności, o których mowa w punktach poprzedzających, po otrzymaniu zgłoszenia telefonicznego złożonego do Centrali Operacyjnej Spółki przez podmioty uprawnione. Spółka zobowiązuje się wykonywać powyższe usługi zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) oraz za pomocą podwykonawców lub wykwalifikowanych pracowników lub zleceniobiorców. Po wykonaniu usługi Spółka wystawia fakturę i wraz z datą wykonania usługi zalicza ją do przychodów.

Umowa Spółki z Zarządcą drogi obejmuje wyłącznie usługi dotyczące przywrócenia drogi do stanu poprzedniego po zaistnieniu zdarzenia drogowego, co nie stoi w sprzeczności i nie wpływa w żaden sposób na zobowiązania Zarządcy drogi wynikające z umów o świadczenie usług sprzątania pasa drogowego, zawartych z innymi podmiotami.

W związku z wykonywaniem przedmiotu umowy i na podstawie zawartego porozumienia z danym Zarządcą drogi, Spółka dochodzi odszkodowania w wysokości odpowiadającej rzeczywistym kosztom wykonanej usługi na podstawie kosztorysu, bezpośrednio od towarzystwa ubezpieczeń, w którym sprawca zdarzenia drogowego posiada ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Na podstawie porozumienia Zarządca drogi zobowiązuje się do przeniesienia na Spółkę każdorazowej wierzytelności z tytułu odszkodowania za szkodę poniesioną w związku ze zdarzeniem drogowym i koniecznością przywrócenia warunków bezpieczeństwa drogowego oraz doprowadzeniem dróg do ich pierwotnego stanu, przysługującej mu względem towarzystwa ubezpieczeń, w którym sprawca zdarzenia posiada ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, o ile zostaną spełnione poniższe warunki:

a.

istnieją przesłanki odpowiedzialności sprawcy za zaistniałe zdarzenie drogowe, stosownie do art. 436 Kodeksu cywilnego (odpowiedzialność na zasadzie ryzyka);

b.

stronom znane są dane indywidualizujące wierzytelność i umożliwiające skuteczny jej przelew (dane dłużnika towarzystwa ubezpieczeń, nr polisy sprawcy);

c. Spółka w terminach określonych w umowie i z zachowaniem należytej staranności wykonała usługę powypadkowego uprzątnięcia drogi.

Zarządca sieci dróg udziela pełnomocnictwa Spółce do działania w jego imieniu w sprawach związanych z usuwaniem skutków zdarzeń drogowych na obszarze podległym zarządcy, w tym w szczególności do podejmowania wszelkich niezbędnych czynności w stosunku do sprawcy szkody; zgłoszenia zaistniałej szkody właściwemu towarzystwu ubezpieczeniowemu, w którym sprawca szkody posiadał obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych; negocjowania sposobu likwidacji szkody; żądania i odbierania sporządzonych przez Policję protokołów dotyczących szkód zaistniałych na drogach podlegających zarządcy; odbioru i potrącania wypłaconych kwot jako wynagrodzenia za pracę wykonaną w celu uprzątnięcia drogi i jej otoczenia w miejscu wypadku; uprzątnięcia drogi i jej utłuczenia w miejscu wypadku.

Zarządca drogi udziela również pełnomocnictwa do występowania w imieniu Zarządcy w sprawach opisanych powyżej przed sądami powszechnymi wszystkich instancji, Sądem Najwyższym, sądami administracyjnymi oraz innymi organami orzekającymi i egzekucyjnymi. Pełnomocnictwo upoważnia do udzielania dalszych pełnomocnictw i obowiązuje w czasie pozostawania przez strony umowy w stałym stosunku zlecenia. Pełnomocnictwo ma na celu umożliwienie dochodzenia przez Spółkę wynagrodzenia za wykonane usługi w ramach odszkodowań wypłaconych przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle zaistniałego stanu faktycznego Spółka prawidłowo określa moment powstania przychodu jako moment wykonania usługi zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też Spółka powinna określać moment powstania przychodu jako moment wpływu środków pieniężnych na rachunek Spółki, stanowiących kwotę odszkodowania wypłaconą przez ubezpieczyciela z OC pojazdu sprawcy, tj. dzień otrzymania zapłaty zgodnie z art. 12 ust. 3e ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, do chwili obecnej Wnioskodawca za wykonane usługi moment powstania przychodu określał zgodnie z momentem wykonania usługi, tj. wystawienia faktury zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) oraz taki sposób wskazywania momentu wskazywania przychodu uważała za prawidłowy i dopuszczalny zgodnie z przepisami ww. ustawy.

Po zapoznaniu się z treścią różnych interpretacji podatkowych, m.in. interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2010 r. ITPB3/423-682b/09/DK (www.mf.gov.pl), zdaniem Wnioskodawcy przychód z tytułu otrzymanego odszkodowania powstaje w dacie otrzymania środków pieniężnych od towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym polisę OC posiada sprawca zdarzenia drogowego, w wysokości kwoty przekazanej na konto bankowe Spółki przez dane towarzystwo ubezpieczeniowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Przepis ten wprowadza powszechność opodatkowania wpływów majątkowych powstałych w podmiotach objętych zakresem podmiotowym ustawy. Stosownie do postanowień zawartych w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Literalna wykładnia powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwale przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie przysporzenia, którymi może spółka rozporządzać jak właściciel. W przypadku odszkodowania, do chwili jego otrzymania nie można mówić o definitywnym charakterze przysporzenia, bowiem dopiero w dacie jego faktycznej zapłaty (w jakiejkolwiek formie, w tym poprzez potrącenie) będzie możliwe faktyczne dysponowanie kwotą ustalonego świadczenia," (tak zob.: interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2010 r. IPPB3/423-234/10-4MC, www.mf.gov.pl).

Spółka zawarła szereg porozumień z zarządami dróg i mostów (lub zarządcami dróg powiatowych i miejskich), m.in. w L, S, C, B, Ł, P. Zgodnie z tymi porozumieniami Spółka przyjmuje do wykonania zadania związane z przywracaniem warunków bezpieczeństwa drogowego oraz doprowadzaniem dróg do ich stanu poprzedniego po zaistniałym zdarzeniu drogowym. Zgodnie ze wskazanymi porozumieniami Spółka nie ma prawa obciążać poszczególnych zarządców dróg kosztami związanymi z wykonywaniem przedmiotu porozumienia. Jednocześnie poszczególne zarządy dróg w ramach porozumień przenoszą na Spółkę wierzytelności z tytułu odpowiedzialności za szkodę poniesioną w związku ze zdarzeniem drogowym. Zgodnie z porozumieniami, Spółka w związku z wykonywaniem przedmiotu porozumienia dochodzi odszkodowań w wysokości odpowiadanej rzeczywistym kosztom wykonanej usługi bezpośrednio od towarzystwa ubezpieczeń, w którym sprawca zdarzenia drogowego posiada ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

O wysokości ostatecznie przyznanego odszkodowania, jak i chwili jego wypłaty, decyduje towarzystwo ubezpieczeń w wyniku ustaleń dokonanych w postępowaniu likwidacyjnym, sąd w wyroku zasądzającym odszkodowanie lub wnioskodawca wspólnie z towarzystwem ubezpieczeń w wyniku ugody i dopiero z tym momentem możemy mówić o definitywnym przysporzeniu po stronie Spółki. Kwota odszkodowania, dochodzonego przez Spółkę na podstawie porozumienia z danym zarządem dróg z OC sprawcy zdarzenia drogowego, zdaniem Spółki, staje się przychodem dla celów podatkowych w momencie jego faktycznego otrzymania przez Spółkę.

Mając na uwadze powyższe zdaniem Spółki, w przedmiotowym stanie faktycznym znajduje zastosowanie przepis art. 12 ust. 3e ww. ustawy, zatem Spółka powinna za datę powstania przychodu uznawać dzień otrzymania zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem, przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast przychody, których nie zalicza się do przychodów podatkowych określa art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podstawowe zasady określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą zostały uregulowane przez ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl tego przepisu, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

* wystawienia faktury albo

* uregulowania należności.

Zgodnie z powyższym, należy stwierdzić, że przychód związany z działalnością gospodarczą powstaje w dacie zaistnienia najwcześniejszego z wymienionych zdarzeń:

* wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi,

* wystawienia faktury,

* uregulowania należności (czyli otrzymania wynagrodzenia od kontrahenta).

Pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu ma zatem co do zasady dzień dokonania czynności - wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi lub jej częściowego wykonania, niemniej jednak dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności, jest ostatecznym terminem, który stanowi o dacie powstania przychodu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartego porozumienia Zarządca drogi powierza Spółce, a Spółka przyjmuje do wykonania zadania związane z przywracaniem warunków bezpieczeństwa drogowego oraz doprowadzeniem dróg do ich stanu poprzedniego po zaistniałym zdarzeniu drogowym, na obszarze dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych oraz miejskich.

Na podstawie porozumienia Zarządca drogi zobowiązuje się do przeniesienia na Spółkę każdorazowej wierzytelności z tytułu odszkodowania za szkodę poniesioną w związku ze zdarzeniem drogowym i koniecznością przywrócenia warunków bezpieczeństwa drogowego oraz doprowadzeniem dróg do ich pierwotnego stanu, przysługującej mu względem towarzystwa ubezpieczeń, w którym sprawca zdarzenia posiada ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, po spełnieniu określonych warunków.

W ocenie tutejszego Organu, w związku z wykonywaniem zadań związanych z usuwaniem skutków zdarzeń drogowych, Wnioskodawca uzyskuje przychody z działalności gospodarczej.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że najwcześniejszym ze zdarzeń określonych w przepisie art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest dzień wykonania usługi, a zatem w przedstawionej sytuacji Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód w dniu wykonania usługi.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie dotyczą analogicznych opisów zdarzeń, lecz dotyczą innych czynności, aniżeli tych, które są przedmiotem niniejszego wniosku.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl