IPTPB3/423-34/12-2/GG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-34/12-2/GG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z monitoringiem zamkniętego składowiska odpadów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z monitoringiem zamkniętego składowiska odpadów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ze 100% udziałem Gminy zawarł z dniem 1 maja 2010 r. umowę na bezpłatne użyczenie przedmiotu umowy na czas nieokreślony z Gminą, w ramach tejże umowy zobowiązany jest do ponoszenia zwykłych kosztów utrzymania rzeczy użytkowanych. Przedmiotem użyczenia są m.in.: "przyłącza kanalizacyjne, sieci kanalizacyjne, oczyszczalnia ścieków, składowisko odpadów oraz budynek kaplicy cmentarnej".

Jednocześnie na podstawie decyzji Starosty z dnia 30 czerwca 2011 r., nr ze względu na wypełnienie czaszy, składowisko odpadów zostało zamknięte. Decyzja wyraża zgodę Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na zamknięcie składowiska i jednocześnie nakłada m.in. obowiązek prowadzenia monitoringu w wysokości ok. 15 tys. zł W związku z powyższym powstaje pytanie czy Zakład jest uprawnionym do zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów. Pytanie wynika z faktu, iż Zakład w związku z zamknięciem składowiska nie uzyskuje przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może zaliczyć poniesione koszty monitoringu zamkniętego składowiska do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione koszty nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ z tytułu ich poniesienia Spółka nie uzyskuje przychodów, gdyż zamknięcie składowiska uniemożliwia składowanie tam odpadów i pobieranie z tego tytułu opłat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty związane bezpośrednio z uzyskaniem przychodu, jak i koszty związane z tymi przychodami pośrednio, w tym koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z dniem 1 maja 2010 r. umowę na bezpłatne użyczenie przedmiotu umowy m.in. składowiska odpadów na czas nieokreślony z Gminą, w ramach tejże umowy zobowiązany jest do ponoszenia zwykłych kosztów utrzymania rzeczy użytkowanych.

Na podstawie decyzji Starosty z dnia 30 czerwca 2011 r., nr ze względu na wypełnienie czaszy, składowisko odpadów zostało zamknięte. Decyzja wyraża zgodę Wnioskodawcy na zamknięcie składowiska i jednocześnie nakłada m.in. obowiązek prowadzenia monitoringu w wysokości ok.15 tys. zł.

Ogólne zasady składowania i magazynowania odpadów określono w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.), natomiast szczegółowe wymagania dotyczące, między innymi eksploatacji i zamknięcia składowisk odpadów zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 marca 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów (Dz. U. Nr 62, poz. 549).

Przepis § 17 ust. 1 powołanego powyżej rozporządzenia normuje proces zamykania i rekultywacji składowisk odpadów, wskazując na konieczność integracji składowiska z otaczającym środowiskiem oraz obserwacji wpływu tego składowiska na środowisko.

Zatem podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu składowiska odpadów a jednocześnie jest użytkownikiem nieczynnego składowiska ponosi wydatki związane zarówno z eksploatacją składowiska jak i wydatki wynikające z ustawowych obowiązków, związanych z utrzymaniem zamkniętego składowiska.

W rozpatrywanym przypadku, Wnioskodawca ze względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej, a także mając na względzie konieczność należytego wypełniania obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów i umowy, zobowiązany jest ponosić koszty monitorowania zamkniętego składowiska odpadów. Celem tych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa dla zdrowia ludzi i dla środowiska, a w szczególności zapobieganie zanieczyszczaniu wód, gleby i powietrza, poprzez obserwację wpływu zamkniętego składowiska na środowisko, w celu ograniczenia do minimum ewentualnych niedogodności i zagrożeń powstających w związku z ich istnieniem.

Mając na względzie konieczność należytego wypełnienia obowiązków, związanych z utrzymaniem zamkniętego składowiska odpadów przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia składowiska odpadów uznać należy, że zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów z wyjątkiem tych wydatków, które zostały wymienione w art. 16 ust. 1 cyt. powyżej ustawy.

Reasumując, co prawda koszty monitoringu składowiska odpadów, nie wykazują bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę przychodami, niemniej jednak dotyczą one całokształtu Jego działalności, tym samym stanowią koszty uzyskania przychodów - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, o ile nie zostały wyłączone z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl