IPTPB3/423-325/11-2/MF - Zasady rozliczenia straty poniesionej w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefie ekonomicznej, w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-325/11-2/MF Zasady rozliczenia straty poniesionej w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefie ekonomicznej, w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 21 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia straty poniesionej w związku z działalnością w specjalnej strefie ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia straty poniesionej w związku z działalnością w specjalnej strefie ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna (dalej Spółka, Wnioskodawca) otrzymała Zezwolenie na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) z dnia 27 grudnia 2007 r. (Zezwolenie Nr..), które zostało zmienione 4 grudnia 2009 r. (Decyzja Nr..). Zmiana dotyczyła przesunięcia terminu na wypełnienie warunków związanych z inwestycją. Zezwolenie zostało udzielone do 28 maja 2017 r. (dalej: Zezwolenie).

Działalność Spółki na terenie SSE obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową, w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

* nadwozia do pojazdów samochodowych; przyczepy i naczepy (34.20),

* części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników (34.23),

* pojazdy samochodowe przeznaczone do celów specjalnych (34.10.5),

* wyposażenie elektryczne do silników i pojazdów, gdzie indziej niesklasyfikowane (31.61).

Jednocześnie Spółka prowadzi działalność nieobjętą Zezwoleniem, w tym działalność serwisową.

Ze względu na to, że Zezwolenie zostało wydane w związku z inwestycją w ramach już funkcjonującego przedsiębiorstwa, Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób pranych dopiero w miesiącu następującym po miesiącu, w którym zostały spełnione wymogi określone w Zezwoleniu. Wynika to zarówno z § 5 ust. 2a rozporządzenia w sprawie SSE (obowiązującego w chwili uzyskania przez Spółkę Zezwolenia), jak i § 5 ust. 4 rozporządzenia o pomocy w SSE (obowiązującego obecnie). Jako, że Wnioskodawca do tej pory nie spełnił wymogów określonych w Zezwoleniu, nie rozpoczął jeszcze korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka przewiduje, że spełnienie wymogów określonych w Zezwoleniu w zakresie poniesienia określonego poziomu wydatków inwestycyjnych oraz utworzenia nowych miejsc pracy nastąpi do 31 grudnia 2011 r., tj. zgodnie z wymogami Zezwolenia. W konsekwencji Spółka zamierza zacząć w 2012 r. korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie działalności objętej Zezwoleniem.

W latach 2009 i 2010 Wnioskodawca poniósł stratę podatkową. Zgodnie z przewidywaniami Spółki w następnych latach jej działalność będzie generować dochód "strefowy" z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE oraz dochód opodatkowany z tytułu prowadzenia pozostałej działalności (nieobjętej Zezwoleniem).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy strata podatkowa Wnioskodawcy powstała w 2009 r. i 2010 r. będzie mogła zostać rozliczona, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z dochodem niepodlegającym zwolnieniu z opodatkowania na podstawie Zezwolenia, uzyskanym przez Spółkę w 2012 r. i w latach następnych (strata z 2009 r. najpóźniej do 2014 r. i strata z 2010 r. najpóźniej do 2015 r.) z działalności opodatkowanej.

Zdaniem Wnioskodawcy, strata podatkowa Spółki powstała w 2009 r. i 2010 r. będzie mogła zostać rozliczona, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z dochodem niepodlegającym zwolnieniu z opodatkowania na podstawie Zezwolenia, uzyskanym przez Spółkę w 2012 r. i w latach następnych (strata z 2009 r. najpóźniej do 2014 r. i strata z 2010 r. najpóźniej do 2015 r.) z działalności opodatkowanej.

Na wstępie Wnioskodawca pragnie wskazać, że możliwość rozliczenia strat z działalności opodatkowanej Spółki powinna być rozpatrywana wg zasad ogólnych, tj. zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ dotyczy rozliczenia straty z działalności opodatkowanej z dochodami z tej działalności. Co więcej, ani przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), ani przepisy rozporządzenia o SSE nie zawierają szczególnych regulacji dotyczących możliwości obniżenia dochodu osiągniętego przez podatników posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE) z części działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych, o wysokość strat poniesionych w związku z tą działalnością. Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, w razie poniesienia straty z tytułu prowadzenia działalności opodatkowanej, możliwość jej odliczenia należy oceniać stosownie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o wysokość straty podatkowej, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Jednocześnie art. 7 ust. 4 ww. ustawy wskazuje, że przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, przychodów ze źródeł położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku, a w razie przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców, także straty przedsiębiorców przekształcanych, łożonych, przejmowanych lub dzielonych, z wyjątkiem przekształconych spółek kapitałowych w inne spółki kapitałowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, z powyższego przepisu, tak organy podatkowe, jak i sądy administracyjne wnioskują, że strata z działalności strefowej poniesiona w okresie obowiązywania zwolnienia podatkowego jest stratą bilansową w znaczeniu ekonomicznym z tytułu ponoszenia przez podatnika ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej, a nie stratą w rozumieniu prawa podatkowego. Powoduje to brak możliwości uwzględnienia straty bilansowej z działalności zwolnionej od opodatkowania przy ustalaniu wysokości przysługującej pomocy publicznej.

Wnioskodawca wskazuje, iż w szczególności powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 października 2011 r. (sygn. akt: II FSK 741/10), gdzie Sąd stwierdził, że "ma zatem rację organ, który udzielił interpretacji oraz autorka odpowiedzi na skargę kasacyjna, "iż strata poniesiona przez Spółkę w toku działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, nie może być kwalifikowana jako strata w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nadwyżka kosztów poniesionych w związku z tą działalnością wykazuje jedynie znamiona straty w znaczeniu ekonomicznym, a jej wystąpienie - nie rodzi konsekwencji podatkowych wskazanych w skardze kasacyjnej."

Spółka pragnie podkreślić, iż Jej sytuacja jest inna od tej będącej przedmiotem, m.in. powyższego wyroku. Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka pragnie rozliczyć stratę, która nie powstała w wyniku prowadzenia działalności zwolnionej z opodatkowania - określonej w Zezwoleniu, ani nie powstała po dacie spełnienia wymogów określonych w Zezwoleniu. Co więcej, Spółka będzie rozliczać przedmiotową stratę podatkową z dochodem uzyskanym po dacie rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia z opodatkowania na terenie SSE, ale związanym z jej działalnością opodatkowaną.

W ocenie Wnioskodawcy, brak jest podstaw prawnych do ograniczenia możliwości rozliczenia straty podatkowej, zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku, gdy strata powstała na działalności opodatkowanej i ma być rozliczana z dochodem z tej działalności. Przedmiotowa strata będzie, co prawda rozliczana po dacie rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia z opodatkowania z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE, ale wyłącznie z dochodem z działalności opodatkowanej.

Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie z opodatkowania przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z "działalności strefowej" objętej uzyskanym zezwoleniem. Wnioskując a contrario, zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskane z tytułu prowadzonej działalności "niestrefowej" przez podmiot dysponujący przedmiotowym zwolnieniem będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W ocenie Spółki, należy wydzielić dla celów podatkowych strumienie przychodów i kosztów z działalności podlegającej opodatkowaniu i z działalności zwolnionej z opodatkowania. Powstała strata powinna być zatem rozliczana jedynie w obrębie tego samego źródła przychodów. Dla Spółki oznacza to, że z jednej strony nie jest możliwe rozliczenie straty określonej w stanie faktycznym z dochodem "strefowym", ale jednocześnie strata ta może zostać rozliczona z dochodami z działalności opodatkowanej, ze względu na wspólne źródło - działalność opodatkowaną.

W przeciwieństwie do straty powstałej w wyniku prowadzenia działalności "strefowej", strata na działalności opodatkowanej nie będzie wpływać na poziom wykorzystania pomocy publicznej w formie zwolnienia z opodatkowania z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE, bowiem będzie rozliczana jedynie z dochodem "niestrefowym". Co więcej rozliczanie straty podatkowej na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych jest podstawowym prawem wszystkich podatników i brak możliwości rozliczenia straty z działalności opodatkowanej w przedstawionym w niniejszym wniosku stanie faktycznym stanowiłby naruszenie tego prawa.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, strata podatkowa Spółki powstała w 2009 r. i 2010 r. w ramach działalności opodatkowanej będzie mogła zostać rozliczona na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 z dochodem niepodlegającym zwolnieniu z opodatkowania, na podstawie Zezwolenia, uzyskanym przez Spółkę w 2012 r. i w latach następnych z działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał Zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej SSE) z dnia 27 grudnia 2007 r., które zostało zmienione decyzją z dnia 4 grudnia 2009 r. Zmiana dotyczyła przesunięcia terminu na wypełnienie warunków związanych z inwestycją. Zezwolenie zostało udzielone do 28 maja 2017 r. (dalej: Zezwolenie).

Wnioskodawca wskazał, iż działalność Spółki na terenie SSE obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową, w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

* nadwozia do pojazdów samochodowych; przyczepy i naczepy (34.20),

* części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników (34.23),

* pojazdy samochodowe przeznaczone do celów specjalnych (34.10.5),

* wyposażenie elektryczne do silników i pojazdów, gdzie indziej niesklasyfikowane (31.61).

Jednocześnie Spółka prowadzi działalność nieobjętą Zezwoleniem, w tym działalność serwisową.

Ze względu na to, że Zezwolenie zostało wydane w związku z inwestycją w ramach już funkcjonującego przedsiębiorstwa, Wnioskodawca przyjął, iż Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób pranych dopiero w miesiącu następującym po miesiącu, w którym zostały spełnione wymogi określone w Zezwoleniu, co wynika zarówno z § 5 ust. 2a rozporządzenia w sprawie SSE (obowiązującego w chwili uzyskania przez Spółkę Zezwolenia), jak i § 5 ust. 4 rozporządzenia o pomocy w SSE (obowiązującego obecnie). Jako, że Wnioskodawca do tej pory nie spełnił wymogów określonych w Zezwoleniu, nie rozpoczął jeszcze korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca przewiduje, że spełnienie wymogów określonych w Zezwoleniu w zakresie poniesienia określonego poziomu wydatków inwestycyjnych oraz utworzenia nowych miejsc pracy nastąpi do 31 grudnia 2011 r., tj. zgodnie z wymogami Zezwolenia. W konsekwencji Spółka zamierza zacząć w 2012 r. korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie działalności objętej Zezwoleniem.

W latach 2009 i 2010 Wnioskodawca poniósł stratę podatkową. Zgodnie z przewidywaniami Spółki w następnych latach jej działalność będzie generować dochód "strefowy" z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE oraz dochód opodatkowany z tytułu prowadzenia pozostałej działalności (nieobjętej Zezwoleniem).

Ponadto, w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazał, iż strata, którą zamierza rozliczyć Spółka, nie powstała w wyniku prowadzenia działalności zwolnionej z opodatkowania - określonej w Zezwoleniu, ani nie powstała po dacie spełnienia wymogów określonych w Zezwoleniu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o wysokość straty, o której mowa w ust. 2, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno następujących po sobie pięciu latach podatkowych, z tym, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50%. Ponadto, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, na mocy przepisu art. 7 ust. 3 ww. ustawy, nie uwzględnia się między innymi:

* przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,

* kosztów uzyskania ww. przychodów.

Wartości te nie są brane pod uwagę również przy ustalaniu straty (art. 7 ust. 4 tej ustawy).

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu od opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zgodnie z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.), do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Z treści wniosku wynika, że Spółka posiada Zezwolenie na prowadzenie działalność na obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej z dnia 27 grudnia 2007 r., wobec czego w przedmiotowej sprawie uwzględnić należy uregulowania rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 27 października 2006 r. (Dz. U. Nr 200, poz. 1473).

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub

2.

tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Zgodnie z § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców-przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3 ust. 6. (ust. 2 § 5 rozporządzenia).

Stosownie do § 5 ust. 2a ww. rozporządzenia, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Z powyższych przepisów wynika, iż dla przedsiębiorców, którzy realizują nową inwestycję na terenie już funkcjonującego przedsiębiorstwa zwolnienia w podatku dochodowym przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 2a ww. rozporządzenia). Zatem, Spółka będzie miała prawo skorzystać ze zwolnienia podatkowego dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym w pełni zrealizuje warunki zwolnienia, tj. poniesie wydatki inwestycyjne, jak też osiągnie poziom zatrudnienia za okres od dnia wydania zezwolenia.

Wobec powyższego, do momentu spełnienia warunków wynikających z uzyskanego Zezwolenia, uprawniających do zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, Spółka obowiązana jest do dokonywania rozliczeń w podatku dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. W konsekwencji, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych o wysokość straty poniesionej w roku podatkowym, w kolejnych następujących po sobie pięciu latach podatkowych (do 50% kwoty straty w danym roku).

Jednakże, w sytuacji spełnienia warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia podatkowego obejmującego dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, przed rozliczeniem w całości straty podatkowej powstałej w latach poprzednich, Spółka będzie miała prawo do rozliczenia pozostałej części straty wyłącznie z dochodem niezwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl