IPTPB3/423-293/11-4/IR - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego z tytułu montażu wyrobów wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykonywanego poza terenem strefy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-293/11-4/IR Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego z tytułu montażu wyrobów wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykonywanego poza terenem strefy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 26 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia dochodu z tytułu wykonywanych poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej usług montażowych wyrobów wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia dochodu z tytułu wykonywanych poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej usług montażowych wyrobów wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Z uwagi na braki formalne wniosku Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) pismem z dnia 17 stycznia 2012 r., wystąpił do Wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku.

W odpowiedzi na ww. wezwanie dnia 26 stycznia 2012 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 18 listopada 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca- Spółka Akcyjna prowadzi działalność gospodarczą w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej SSE).

Do dnia 31 grudnia 2011 r. Spółka spełniła wszystkie warunki określone w treści Zezwolenia wydanego w 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

Warunki te przedstawiają się następująco:

1.

Poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych, w rozumieniu § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, w terminie do 31 grudnia 2009 r. w wysokości co najmniej 75 mln PLN. Warunek ten został spełniony na dzień 31 grudnia 2009 r. i potwierdzony protokolarnie przez komisję SSE.

2.

Utworzenie nowych miejsc pracy w liczbie 150 do dnia 31 grudnia 2011 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 1350 pracowników średniorocznie do 31 grudnia 2016 r.

Od dnia 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca zamierza korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: projektowania, wytwarzania (produkcji) oraz montażu jednostek kotłowych lub ich części. Montaż dotyczy wyłącznie jednostek kotłowych wytworzonych we własnym zakresie przez pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych w oparciu o warunki Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE. W treści zawieranych przez Wnioskodawcę kontraktów handlowych, usługi montażowe stanowią integralną część przedmiotu umowy, a kontrahent zlecający Wnioskodawcy wytworzenie jednostki kotłowej (lub jej części) zastrzega konieczność jej montażu przez producenta jednostki kotłowej (tj. Wnioskodawcę) poza terenami objętymi SSE.

W związku z powyższym Wnioskodawca wskazał, iż pojawia się problem kwalifikowania przychodu uzyskiwanego z tytułu montażu i związanych z tym kosztów. Fabrykacja elementów kotłowych następuje na terenie Wnioskodawcy, natomiast montaż tych elementów odbywa się poza terenem Fabryki (poza SSE) i wykonywany jest przez pracowników Wnioskodawcy.

Usługi montażowe mieszczą się w ramach działalności pomocniczej wykonywanej poza SSE, jako związane bezpośrednio ze sprzedażą wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE.

W uzupełnieniu wniosku podano następujące informacje:

Specjalna Strefa Ekonomiczna udzieliła Wnioskodawcy Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

* Sekcja D podsekcja DJ Dział 28

* Grupa 28.1 - Konstrukcje metalowe

* Grupa 28.2 - Metalowe cysterny, zbiorniki i pojemniki; grzejniki i kotły centralnego ogrzewania

* Grupa 28.3 - Wytwornice pary, z wyłączeniem kotłów centralnego ogrzewania

* Grupa 28.4 - Usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali; usługi w zakresie metalurgii proszków

* Grupa 28.5 - Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych

* Grupa 28.7 - Wyroby metalowe gotowe pozostałe

1.

Sekcja D Podsekcja DK Dział 29

* Grupa 29.2 - Maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe

* Grupa 29.5 - Maszyny specjalnego przeznaczenia pozostałe

2.

Sekcja D Podsekcja DL Dział 33 Grupa 33.3 - Projektowanie i montaż systemów do sterowania procesami przemysłowymi

3.

Sekcja I Dział 63 Grupa 63.1 - Usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów

4.

Sekcja K Dział 73 Grupa 73.1 - Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych

5.

Sekcja K Dział 74 Grupa 74.3 - Usługi w zakresie badań i analiz technicznych

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu usług montażowych, wygenerowanych poza terenem SSE, jednostek kotłowych (lub ich części) własnej produkcji oraz przyporządkowane im koszty będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca przeformułował pytanie nadając mu następujące brzmienie:

Czy dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytułu usług montażowych jednostek kotłowych (lub ich części) produkowanych przez Wnioskodawcę na terenie objętym Zezwoleniem SSE a montowanych w miejscu wskazanym przez klienta, tj. poza Specjalną Strefą Ekonomiczną stanowi dochód objęty zwolnieniem wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności montażu wykonywane poza terenem SSE będą traktowane jako działalność pomocnicza stanowiąca integralną część całej usługi wytworzenia i dostawy jednostki kotłowej (lub jej części) na potrzeby klienta warunkującej jej kompletność wg przedmiotu działalności ujętego w ww. Zezwoleniu w punktach:

1.

Sekcja D Podsekcja DJ Dział 28

* Grupa 28.1 - Konstrukcje metalowe

* Grupa 28.2 - Metalowe cysterny, zbiorniki i pojemniki; grzejniki i kotły centralnego ogrzewania

* Grupa 28.3 - Wytwornice pary, z wyłączeniem kotłów centralnego ogrzewania.

Według Wnioskodawcy czynności montażu wykonywane poza SSE będą zatem bezpośrednio związane ze sprzedażą wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy dochody uzyskiwane z tytułu sprzedaży usług montażu wykonywanych u klienta poza terenem SSE:

* przez pracowników Spółki (zatrudnionych w ramach Zezwolenia strefowego),

* związanych bezpośrednio i nierozłącznie ze sprzedażą wyrobów i usług (ujętych w ww. Zezwoleniu) wytworzonych na terenie SSE korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 (...), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zauważyć należy, iż w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas również dochód z takiej działalność nie będzie podlegał zwolnieniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca uzyskał Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: projektowania, wytwarzania (produkcji) oraz montażu jednostek kotłowych lub ich części. Wykonuje On m.in. poza terenem Strefy montaż kotłów lub ich części wyprodukowanych na terenie SSE. Montaż dotyczy wyłącznie jednostek kotłowych wytworzonych we własnym zakresie przez pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych w oparciu o warunki Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE. W treści zawieranych przez Wnioskodawcę kontraktów handlowych, usługi montażowe stanowią integralną część przedmiotu umowy, a kontrahent zlecający Wnioskodawcy wytworzenie jednostki kotłowej (lub jej części) zastrzega konieczność jej montażu przez producenta jednostki kotłowej (tj. Wnioskodawcę) poza terenami objętymi SSE.

Zezwolenie uzyskane przez Wnioskodawcę wymienia m.in. następującą pozycję PKWiU - Sekcja D, Podsekcja DJ, Dział 28, Grupa 28.2 Metalowe cysterny, zbiorniki i pojemniki; grzejniki i kotły centralnego ogrzewania.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm. obowiązującym w dacie wydania Zezwolenia) Sekcja D, Podsekcja DJ, Dział 28 Grupa 28.2 obejmuje m.in.:

* grzejniki i kotły centralnego ogrzewania- (PKWiU 28.22)

* usługi instalowania kotłów centralnego ogrzewania (PKWiU 28.22.91).

Z powyższego wynika, iż w ramach klasyfikacji PKWiU wymienionej w Zezwoleniu mieszczą się usługi instalowania kotłów centralnego ogrzewania.

Tut. Organ ocenia, iż czynności montażu kotłów należy traktować jako niezbędne do całościowego wytworzenia wyrobu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie SSE.

Wobec powyższego przychody uzyskane z tytułu wykonywanego poza terenem Strefy montażu u klienta kotłów wyprodukowanych na terenie SSE - będą wpływać na dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z działalności prowadzonej na terenie SSE, które korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu wykonywanych poza terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej usług montażu u klienta kotłów (lub ich części) wyprodukowanych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przez pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych w oparciu o warunki Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE może podlegać zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl