IPTPB3/423-246/11-4/MF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-246/11-4/MF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* niezaliczenia wydatków pokrytych z otrzymanego dofinansowania do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe,

* zaliczenia wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektu do kosztów uzyskania przychodów oraz dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu transzy refundacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzi działalność usługową w zakresie rozprowadzania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Przedmiotem działalności Spółki jest głównie pobór i uzdatnianie wody.

Wnioskodawca będzie korzystał z dofinansowania projektu "Perspektywa", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt będzie realizowany w latach 2011 - 2012.

Beneficjentem jest Miasto - Urząd Miasta, który w drodze naboru pracodawców wyłonił firmy, z którymi zostały zawarte umowy na zatrudnienie subsydiowane dla uczestników projektu.

Podstawą do otrzymania przez Wnioskodawcę środków jest umowa zawarta z Miastem w dniu 4 kwietnia 2011 r., o subsydiowanie zatrudnienia u pracodawcy w ramach projektu "Perspektywa" na okres od 4 kwietnia 2011 r. do 3 kwietnia 2012 r. Umowa ta zobowiązuje Wnioskodawcę do realizacji projektu.

Wnioskodawca zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę w ramach projektu "Perspektywa", który zapewnia tzw. zatrudnienie subsydiowane u pracodawcy jako formę aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia, znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji.

Od całości wypłacanych wynagrodzeń Wnioskodawca pobiera i odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Stosownie do umowy, w ramach realizacji projektu, Miasto zobowiązuje się do refundacji części kosztów poniesionych na wynagrodzenia oraz składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne w części opłacanej przez pracodawcę.

Refundacja:

a.

udzielana jest ze środków otrzymanych przez Miasto z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa na dofinansowanie projektu "Perspektywa" w ramach Poddziałania 6.1.1. - Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy;

b.

stanowi nie więcej niż 50% kosztów (wynagrodzenia brutto wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne w części opłacanej przez pracodawcę), ale maksymalnie 1.082,50 zł na osobę.

Rozliczeniu podlegają tylko koszty kwalifikowalne, a warunkiem przekazania środków na refundację jest:

a.

złożenie przez pracodawcę (Wnioskodawcę) merytorycznie i formalnie poprawnego wniosku o refundację wraz z załącznikami;

b.

pozytywna weryfikacja złożonej dokumentacji, dokonana przez Miasto.

Kwota refundacji będzie przekazywana na konto pracodawcy (Wnioskodawcy) w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia prawidłowego rozliczenia finansowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom zatrudnionym w ramach projektu "Perspektywa", są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jeżeli tak, to czy zwolnienie dotyczy całości wynagrodzenia, czy odnosi się tylko do części refundowanej.

2.

Jeśli wynagrodzenia wypłacane pracownikom zatrudnionym w ramach projektu "Perspektywa" podlegają zwolnieniu, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to kiedy należy dokonać korekty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - w dacie otrzymania refundacji z Miasta, czy w dacie fizycznej wypłaty wynagrodzeń pracownikom.

3.

Czy kwoty dochodów otrzymanych w ramach zatrudnienia subsydiowanego z projektu "Perspektywa" przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

4.

Czy koszty poniesione w związku z realizacją projektu "Perspektywa", które zostały sfinansowane ze środków pochodzących z opisanej refundacji, stanowią koszty uzyskania przychodów w świetle art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

5.

Jeśli koszty uznane za wydatki kwalifikowalne, będące kosztami bezpośrednimi realizacji projektu "Perspektywa", nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów, to w jaki sposób należy je wykazywać w dokumentacji podatkowej, nim zostaną pokryte refundacją:

* nie uwzględniać ich w ogóle w kosztach uzyskania przychodów,

* zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w dacie wypłaty wynagrodzenia pracowników, a następnie korygować rozliczenie podatku dochodowego po otrzymaniu transzy refundacji pokrywającej dany koszt,

* a jeżeli korygować, to czy w rozliczeniu za okres, w którym zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, czy też w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał refundację.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, wynikające z pytań oznaczonych nr 4 i 5.

W pozostałej części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki kwalifikowalne, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub środkami, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca stwierdza, iż koszty poniesione w związku z realizacją projektu Perspektywa, uznane za wydatki kwalifikowalne, w części, w której zostały sfinansowane ze środków pochodzących z przedmiotowej refundacji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W zakresie momentu zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powinna je wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów w dacie otrzymania refundacji z Miasta, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka powinna zaliczać wydatki kwalifikowalne związane z realizacją projektu do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, a następnie korygować rozliczenie podatku dochodowego po otrzymaniu transzy refundacji z Miasta pokrywającej dany koszt. Korekta polegałaby na pomniejszeniu kosztów uzyskania przychodów o wartość zrefundowanych kosztów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

* w części dotyczącej niezaliczenia wydatków pokrytych z otrzymanego dofinansowania do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe,

* w zakresie zaliczenia wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektu do kosztów uzyskania przychodów oraz dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu transzy refundacji - jest nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będzie korzystał z dofinansowania projektu "Perspektywa", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, który będzie realizowany w latach 2011 - 2012.

Wnioskodawca wskazał, iż beneficjentem jest Miasto - Urząd Miasta, który w drodze naboru pracodawców wyłonił firmy, z którymi zostały zawarte umowy na zatrudnienie subsydiowane dla uczestników projektu.

Podstawą do otrzymania przez Wnioskodawcę środków jest umowa zawarta z Miastem w dniu 4 kwietnia 2011 r., o subsydiowanie zatrudnienia u pracodawcy w ramach projektu "Perspektywa" na okres od 4 kwietnia 2011 r. do 3 kwietnia 2012 r., która zobowiązuje Wnioskodawcę do realizacji projektu.

Wnioskodawca zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę w ramach projektu "Perspektywa", który zapewnia tzw. zatrudnienie subsydiowane u pracodawcy jako formę aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia, znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji.

Stosownie do umowy, w ramach realizacji projektu, Miasto zobowiązuje się do refundacji części kosztów poniesionych na wynagrodzenia oraz składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne w części opłacanej przez pracodawcę.

Refundacja:

a.

udzielana jest ze środków otrzymanych przez Miasto z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa na dofinansowanie projektu "Perspektywa" w ramach Poddziałania 6.1.1. - Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy;

b.

stanowi nie więcej niż 50% kosztów (wynagrodzenia brutto wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne w części opłacanej przez pracodawcę), ale maksymalnie 1.082,50 zł na osobę.

Rozliczeniu podlegają tylko koszty kwalifikowalne, a warunkiem przekazania środków na refundację jest:

a.

złożenie przez pracodawcę (Wnioskodawcę) merytorycznie i formalnie poprawnego wniosku o refundację wraz z załącznikami;

b.

pozytywna weryfikacja złożonej dokumentacji, dokonana przez Miasto.

Kwota refundacji będzie przekazywana na konto pracodawcy (Wnioskodawcy) w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia prawidłowego rozliczenia finansowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy wydatek nie został wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie skutkującej dokonaniem jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

a.

wydatek został poniesiony przez podatnika,

b.

jest definitywny, a więc bezzwrotny,

c.

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

d.

poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

e.

został właściwie udokumentowany,

f.

nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Zdaniem tutejszego Organu, zawarte w powołanym przepisie sformułowanie "bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) dotyczy także wydatków, które zostały najpierw poniesione, a dopiero później zrefundowane.

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów uzyskania przychodu dotyczących refundowanych wydatków kwalifikowanych, należy wskazać, że środki pieniężne przekazane Wnioskodawcy jako refundacja wydatków w związku z realizacją projektu "Perspektywa" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym nie należy ich opodatkowywać.

Jak wskazano powyżej, wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca wskazał, iż w związku z zawartą umową z Miastem o subsydiowane zatrudnienie u pracodawcy w ramach projektu "Perspektywa" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, otrzymuje refundację poniesionych wydatków kwalifikowanych dotyczących części kosztów poniesionych na wynagrodzenia oraz składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne w części opłacanej przez pracodawcę, na podstawie podlegającego weryfikacji wniosku o refundację.

W oparciu o przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podlegające refundacji wydatki kwalifikowane objęte dofinansowaniem w ramach realizowanego projektu, stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, w przypadku uprzedniego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków kwalifikowanych podlegających refundacji, podatnik po otrzymaniu dotacji jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl