IPTPB3/423-229/11-3/PM - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizację imprezy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-229/11-3/PM Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizację imprezy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizację "Dni Otwartych" w części dotyczącej:

* kosztów organizacji imprezy, w tym cateringu, oprawy artystycznej, imprezy masowej (spektakl) - jest nieprawidłowe,

* kosztów związanych z promocją Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka), planuje zorganizowanie Dni Otwartych w związku z 115 - leciem istnienia Przedsiębiorstwa X. Celem Dni Otwartych będzie m.in.:

1.

Propagowanie idei ochrony środowiska,

2.

Wykazanie historycznego i obecnego znaczenia (...) dla życia mieszkańców miasta,

3.

Pokazanie znaczenia (...) jako przedsiębiorstwa biznesowego z jednoznaczną informacją o zakresie usług świadczonych przez Wnioskodawcę

Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi, w zakresie:

1.

poboru, uzdatniania i dostawy wody,

2.

odbioru, odprowadzania i oczyszczania ścieków, w tym również ścieków deszczowych,

3.

prowadzenia gospodarki konserwacyjno - remontowej sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, w celu utrzymania ich w stałej zdolności eksploatacyjnej,

4.

programowania kierunków rozwoju branży wodociągowo - kanalizacyjnej,

5.

wykonawstwa inwestycyjnego w zakresie rozbudowy technicznej infrastruktury wodociągowo - kanalizacyjnej,

6.

działalności usługowej w zakresie ochrony środowiska,

7.

eksploatacji urządzeń wodno - melioracyjnych, w szczególności w zakresie kanalizacji deszczowej, przepompowni wód deszczowych, wpustów ulicznych, rowów komunalnych i innych,

8.

działalności produkcyjnej w zakresie branży wodno - kanalizacyjnej,

9.

handlu hurtowego i detalicznego w obrocie krajowym i zagranicznym,

10.

usług geodezyjnych oraz projektowych w branży wodociągowo kanalizacyjnej i budowlanej,

11.

wytwarzania ciepła w procesie produkcji ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu w kotłach i układzie kogeneracyjnym zasilanych biogazem oczyszczalni ścieków,

12.

wytworzenia energii elektrycznej w procesie produkcji ciepła i energii elektryczne w skojarzeniu w układzie kogeneracyjnym zasilanym biogazem oczyszczalni ścieków,

13.

handlu energią elektryczną poprzez sprzedaż nadwyżek energii elektrycznej do sieci lokalnego dystrybutora z wykorzystaniem zasady dostępu strony trzeciej do sieci przesyłowej,

14.

zbywania praw majątkowych do świadectw pochodzenia wyprodukowanej energii elektrycznej (handel zielonymi i żółtymi certyfikatami).

Wnioskodawca wskazał, iż zorganizowanie Dni Otwartych wiązałoby się z przygotowaniem ścieżki edukacyjnej oraz widowiska artystycznego z jednoczesnym promowaniem zachowań skierowanych na poszanowanie i ochronę środowiska naturalnego, a jednocześnie stanowiłoby promocję firmy.

Według planów Wnioskodawcy zorganizowanie Dni Otwartych, wymagałoby poniesienia wydatków na:

* organizację widowiska artystycznego, zleconej na rzecz firmy zewnętrznej (wstęp wolny, ilość gości ograniczona),

* zlecenie firmie ochroniarskiej ochrony imprezy masowej (spektakl j.w.),

* zlecenie obsługi cateringowej,

* zakup materiałów promocyjnych,

* zakup materiałów i usług związanych z przygotowaniem eksponatów (renowacja map, wynajem gablot ekspozycyjnych),

* zakup urządzeń ekspozycyjnych - (stojaki, gabloty),

* koszty usług animacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy koszty związane z organizacją Dni Otwartych według programu przedstawionego powyżej należy uznać za koszty uzyskania przychodu.

2.

Czy podatek VAT zawarty w fakturach związanych z organizacją i przeprowadzeniem Dni Otwartych można uznać za podatek naliczony - pomniejszający VAT podatek należny i czy w związku z tym można o ten VAT podatek pomniejszyć VAT należny wynikający z deklaracji VAT - 7.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie pytania nr 2 (podatek VAT) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty przedmiotowego wydarzenia należy uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), gdyż zarówno są to koszty informacji i reklamy związanej z bezpośrednią działalnością, które promują realizację działań prośrodowiskowych za pośrednictwem Wnioskodawcy, a jednocześnie mają związek z osiąganym przychodem ze względu na wykazane cele, tzn.:

a.

ochrona środowiska - w wyniku tejże, zostaną podłączeni nowi klienci - powstanie przychód,

b.

informacja o zakresie usług - zachęta do korzystania z usług wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach działalności pomocniczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie kosztów organizacji imprezy, w tym cateringu, oprawy artystycznej, imprezy masowej (spektakl),

* prawidłowe w zakresie kosztów związanych z promocją Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ustawy 1. Zatem, wydatek może zostać uznany za koszt uzyskania przychodów o ile pozostaje w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika i nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy, jako wydatek niestanowiący uzyskania przychodów.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Ponadto, dla możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, konieczne jest jego właściwe udokumentowanie. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie reguluje sposobu prawidłowego dokumentowania kosztów. Mocą art. 9 ust. 1 nakłada ona jednak na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (...), przy czym odrębnymi przepisami dotyczącymi prowadzenia ewidencji rachunkowej są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują ani pojęcia "reprezentacji" ani "promocji" należy - zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa - odnieść się do definicji słownikowej tych pojęć. W Słowniku Języka Polskiego pod red. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, pojęcia te zostały zdefiniowane następująco:

* promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności czegoś lub kogoś; lansowanie, protegowanie, upowszechnianie czegoś.

* reprezentacja to "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną".

Z definicji słownikowej wynika, że na gruncie prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.

Z jednej strony promocja pokrywa się znaczeniowo z reklamą i reprezentacją, z drugiej - pojęcie to oznacza także inne działania podatnika mające na celu "wypromowanie" produktu. Może to być działanie pozbawione elementu wartościującego tak charakterystycznego dla reklamy.

Przenosząc definicję słownikową na grunt ustaw podatkowych, zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, za reprezentację uznaje się natomiast "występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159)".

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje w związku z 115-leciem istnienia Przedsiębiorstwa zorganizowanie Dni Otwartych, które wiązałyby się z przygotowaniem ścieżki edukacyjnej oraz widowiska artystycznego z jednoczesnym promowaniem zachowań skierowanych na poszanowanie i ochronę środowiska naturalnego, a jednocześnie stanowiłyby promocję firmy. Wstęp mieliby zaproszeni goście - wstęp wolny.

Organizacja Dni Otwartych zdaniem Wnioskodawcy będzie miała na celu, m.in.: propagowanie idei ochrony środowiska, wykazanie historycznego i obecnego znaczenia (...) dla życia mieszkańców miasta, pokazanie znaczenia (...) jako przedsiębiorstwa biznesowego z jednoznaczną informacją o zakresie usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Organizacja powyższego "jubileuszu" według Wnioskodawcy będzie wymagała poniesienia wydatków na:

* organizację widowiska artystycznego, zleconej na rzecz firmy zewnętrznej (wstęp wolny, ilość gości ograniczona),

* zlecenie firmie ochroniarskiej ochrony imprezy masowej (spektakl j.w.),

* zlecenie obsługi cateringowej,

* zakup materiałów promocyjnych,

* zakup materiałów i usług związanych z przygotowaniem eksponatów (renowacja map, wynajem gablot ekspozycyjnych),

* zakup urządzeń ekspozycyjnych - (stojaki, gabloty)

* koszty usług animacyjnych.

Odnosząc powyższe przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że podstawowym problemem w przedmiotowej sprawie jest rozstrzygnięcie czy wymienione wydatki ukierunkowane są na reprezentowanie firmy oraz budowanie jej prestiżu (reprezentacja), czy też mają na celu zachęcanie kontrahentów do utrzymania kontaktów oraz nabywania oferowanych usług lub produktów.

Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy promocyjny) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie.

Dokonując zatem oceny charakteru wydatków związanych z organizacją przedmiotowej imprezy o charakterze jubileuszowym należy rozstrzygnąć, czy poszczególne jej elementy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Aby dokonać kwalifikacji prawnej tych wydatków, należy rozważyć, czy istnieje związek przyczynowy pomiędzy ich poniesieniem a przychodami Wnioskodawcy oraz czy nie mieszczą się one w zakresie zastosowania przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Konieczne jest zatem zbadanie, czy zorganizowanie tej imprezy miało kształtować popyt na produkty Wnioskodawcy, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich korzystania, czy też służyć przede wszystkim budowaniu pewnej relacji i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu Spółki.

Charakter imprezy jubileuszowej oraz oprawa wskazują na fakt, że wydatki przeznaczone na jej organizację nie powinny być rozpatrywane łącznie, a mogą podlegać podziałowi na poszczególne grupy wydatków, których klasyfikacja dla celów podatkowych może być różna. W praktyce, wyodrębnienie poszczególnych wydatków możliwe jest gdy Wnioskodawca posiada staranną dokumentację przebiegu imprezy, w tym także szczegółowy kosztorys, który zawiera precyzyjnie wyodrębnione poszczególne pozycje kosztowe.

Pomimo że Wnioskodawca wskazuje na promocyjny charakter imprezy wypada zauważyć, iż zostanie ona zorganizowana celem "wzmocnienia wizerunku Wnioskodawcy oraz jego produktów i usług". Oczywistym jest zatem, iż zasadniczym zamierzeniem zorganizowania imprezy będzie chęć kształtowania lepszego postrzegania Wnioskodawcy na zewnątrz, uwypuklenie jego profesjonalizmu, tworzenie pozytywnych relacji z gośćmi oraz budowa zaufania.

Ponieważ wymienione cechy są utożsamiane z reprezentacją i stanowią one dominujący (właściwy) czynnik zaplanowanego jubileuszu, wydatki związane z organizacją tej imprezy podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy ze względu na reprezentacyjny charakter przedmiotowego przedsięwzięcia.

Odnośnie wydatków poniesionych na imprezę jubileuszową skierowaną do szerokiego kręgu odbiorców, wskazać należy, że wobec niezdefiniowanego na gruncie ustaw podatkowych pojęcia reprezentacji, prawnopodatkowa kwalifikacja przedmiotowych wydatków, z założenia ma charakter ocenny.

Z uwagi na złożoność gospodarczego funkcjonowania podmiotów na rynku, istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu (zwłaszcza w procesie wydawania interpretacji indywidualnych) granicy poszczególnych przejawów aktywności gospodarczej przedsiębiorców, w tym w zakresie ponoszonych kosztów reprezentacji.

Ustalenie sztywnej granicy, po przekroczeniu której wydatek mógłby zostać uznany za reprezentacyjny, możliwe byłoby ewentualnie w sytuacji normatywnej definicji pojęcia "reprezentacja" zawartej w ustawie podatkowej, a i to pod warunkiem, że zawierałaby ona precyzyjne kryteria umożliwiające ich jednoznaczną kwalifikację prawnopodakową.

Innymi słowy, wskazane przez Wnioskodawcę koszty mogą mieć zarówno znamiona wydatków na promocję produktów Spółki, jak i na reprezentację w zależności, od całokształtu okoliczności związanych z organizacją imprezy jubileuszowej. Jednoznaczne przesądzenie o charakterze tych kosztów wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego. Ocena podatkowa poszczególnych kosztów ponoszonych na organizację imprezy w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie i całościowo. Dodatkowo w celu oceny, czy dany rodzaj wydatku może zostać uznany za reprezentację czy też inny rodzaj poniesionych wydatków, wówczas konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy.

Tutejszy Organ stosownie do art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu, niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni przepisu art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wskazania elementów, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.

W konsekwencji, wydatki na organizację imprezy jubileuszowej skierowanej do szerokiego kręgu odbiorców, w szczególności gdy dotyczą one przekazywania informacji w zakresie usług, tj. zachęcanie do korzystania z usług wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach działalności promocyjnej oraz ochrony środowiska wyniku czego zostaną podłączeni nowi klienci, spełniają przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodów, o ile przedmiotowe wydatki nie mają charakteru kosztów reprezentacji, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania (art. 9 ust. 1 ustawy) oraz wykazania, stosownie do omawianego art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, racjonalności dla osiągnięcia przychodu, zwłaszcza odnośnie kosztów promocyjnych.

W związku z tym, iż na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego, Wnioskodawca powinien posiadać dowody dokumentujące zarówno promocyjny charakter tej imprezy, jak również ich zakres, dzięki czemu możliwe będzie powiązanie poniesionych wydatków z przychodami uzyskiwanymi z prowadzonej działalności gospodarczej, oraz wykazanie racjonalności i celowości poniesionych wydatków.

Odnośnie natomiast wydatków poniesionych na organizację widowiska artystycznego, imprezy masowej (spektakl), czy obsługi cateringowej, stwierdzić należy, iż noszą one znamiona wydatków reprezentacyjnych, bowiem służą budowaniu relacji z konkretnymi gośćmi i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu Spółki, a w konsekwencji nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Końcowo podnieść należy, że w procesie wydawania interpretacji indywidualnych właściwy organ nie dokonuje żadnych własnych ustaleń w ramach postępowania dowodowego, ale przedstawia wyłącznie ocenę stanowiska Wnioskodawcy na tle przedstawionego przez Niego zdarzenia przyszłego. Innymi słowy, podane przez Wnioskodawcę fakty nie podlegają weryfikacji ani konfrontacji z dokumentami źródłowymi, ponieważ w oparciu o wydaną w indywidualnej sprawie interpretację, Wnioskodawca uzyskuje jedynie informację o poglądzie organu w konkretnej, przedstawionej we wniosku sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl