IPTPB3/423-222/11-2/PM - Możliwość uznania za koszt uzyskania przychodów banku, prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółdzielni, wynagrodzenia wypłacanego na rzecz członków rady nadzorczej z tytułu zasiadania w komisjach rady nadzorczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-222/11-2/PM Możliwość uznania za koszt uzyskania przychodów banku, prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółdzielni, wynagrodzenia wypłacanego na rzecz członków rady nadzorczej z tytułu zasiadania w komisjach rady nadzorczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu 8 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości uznania za koszt uzyskania przychodów wynagrodzenia za posiedzenia dla Członków Rady Nadzorczej z tytułu zasiadania w Komisjach Rady Nadzorczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2011 r., ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości uznania za koszt uzyskania przychodów wynagrodzenia za posiedzenia dla Członków Rady Nadzorczej z tytułu zasiadania w Komisjach Rady Nadzorczej.

W przedmiotowym wniosku przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Bank) prowadzi działalność gospodarczą w formie spółdzielni, w oparciu o wpis do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. W związku z planowaną zmianą zasad wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej, Prezydium Rady Nadzorczej oraz Komisji wchodzących w skład, Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą kwalifikowania jako koszty uzyskania przychodu poszczególnych wydatków na wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej, związane z poszczególnymi przejawami aktywności Rady.

Stosownie do treści Statutu Banku, organami Banku są: Zebranie Przedstawicieli, Zebrania Grup Członkowskich, Zarząd oraz w zakresie czynności nadzorczych i kontrolnych - Rada Nadzorcza. Ponadto Rada Nadzorcza Banku składa się z 5 do 19 członków, wybieranych przez Zebrania Grup Członkowskich na okres 4 lat (§ 28 Statutu Banku). Natomiast stosownie do treści § 30 Statutu Banku, Rada Nadzorcza dla lepszego wykonywania swoich zadań wybiera spośród swoich członków Prezydium Rady oraz Komisję Kontroli Finansowej, Komisję Oszczędności i Kredytów oraz Komisję Społeczno - Samorządową. Niemniej jednak Rada Nadzorcza obraduje w zależności od potrzeb związanych z bieżącą działalnością Banku, minimum raz na kwartał. Jednocześnie poszczególne Komisje oraz Prezydium Rady Nadzorczej obradują znacznie częściej, zajmując się powierzonym im zakresem kontroli oraz nadzoru nad działalnością Banku. Dodatkowo Prezydium przygotowuje pracę Rady Nadzorczej. Rada Nadzorcza, Prezydium Rady i jej Komisje pracują w oparciu o roczne plany pracy. Jak podaje Wnioskodawca Komisje mogą liczyć od 3 do 7 członków. W skład stałych Komisji Rady mogą być wybrani jedynie członkowie Rady. Komisje wymienione są w treści Statutu Banku jako organ wewnętrzny, działający w ramach Rady Nadzorczej. Zakres, kierunki i formy pracy Komisji Rady określają Regulaminy uchwalone przez Radę Nadzorczą Banku. Pracą Komisji kieruje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Sekretarz.

Spośród wybranych do Komisji członków Rady, Przewodniczącego Komisji wybiera Rada, a Sekretarza członkowie Komisji. W ramach realizacji powierzonych funkcji, członkowie Rady Nadzorczej każdej Kadencji wybierają spośród siebie Prezydium Rady, składające się z: Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego, Sekretarza i Przewodniczących stałych komisji. Prezydium Rady Nadzorczej kieruje pracami Rady Nadzorczej, co szczegółowo reguluje Regulamin Działania Rady Nadzorczej Banku oraz Statut.

Zasady wynagradzania członków Rady Nadzorczej, w zakresie wynagrodzenia za posiedzenia Rady Nadzorczej, jak i za udział w poszczególnych Komisjach Rady Nadzorczej, czy też Prezydium Rady określa Zebranie Przedstawicieli. W związku z rozważnymi zmianami planowane jest gratyfikowanie uczestnictwa w posiedzeniach Rady Nadzorczej, jak również w poszczególnych Komisjach oraz w Prezydium.

Jednocześnie Członkowie Rady uzyskują przysporzenia majątkowe w formie wynagrodzenia zryczałtowanego ustalonego uchwałą Zebrania Przedstawicieli, należnego za każde posiedzenie Rady, w którym uczestniczyli. Ponadto wartość zryczałtowanego wynagrodzenia każdego członka Rady Nadzorczej z tytułu udziału w posiedzeniu Komisji Rady Nadzorczej oraz Prezydium Rady uzależniona jest od funkcji pełnionej w Radzie Nadzorczej.

Podział poszczególnych obowiązków spoczywających na Radzie Nadzorczej na poszczególne Komisje oraz powierzenie określonego pionu prac Prezydium Rady wynika z coraz większego zakresu odpowiedzialności organu nadzorczego za działania związane z realizacją czynności bankowych. Zwiększenie kompetencji oraz odpowiedzialności członków Rady Nadzorczej uzasadnia przydział poszczególnych prac mniejszym grupom w celu szczegółowego zbadania sprawy i ustalenia stanowiska Rady Nadzorczej.

Jak podaje Wnioskodawca rozważania i wątpliwości dotyczą skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych przyznania wynagrodzenia w formie zryczałtowanej stawki za udział w pracach organu, nie tylko za posiedzenia Rady Nadzorczej sensu stricto, ale również wynagrodzenia dla członków Komisji Rady Nadzorczej oraz Prezydium Rady Nadzorczej, wypłacane w formie zryczałtowanej stawki za każde posiedzenie Komisji lub Prezydium Rady. Opisana sytuacja dotyczy wypłacania wynagrodzenia za udział w pracach Prezydium i Komisji w wysokości analogicznej do wynagrodzenia za uczestnictwo w posiedzeniu Rady Nadzorczej.

Podsumowując, wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy tego czy wynagrodzenie Członków Rady Nadzorczej wypłacone z tytułu zasiadania w Komisjach Rady Nadzorczej lub uczestniczenia w pracach Prezydium Rady Nadzorczej, jest traktowane z punktu widzenia podatkowego jako koszt uzyskania przychodu dla Banku, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie za posiedzenie dla Członków Rady Nadzorczej z tytułu zasiadania w Komisjach Rady Nadzorczej i/lub Prezydium Rady Nadzorczej, powołanych dla usprawnienia działania Rady Nadzorczej, w oparciu o postanowienia Statutu Banku i Regulaminu działania Rady Nadzorczej, stanowi z punktu widzenia Banku wydatek kwalifikowany, jako koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej, wypłacane z tytułu zasiadania w Komisjach Rady Nadzorczej i w związku z posiedzeniami Komisji Rady Nadzorczej i/lub Prezydium Rady Nadzorczej stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym powyżej art., stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38 lit. a) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

W analizowanym stanie faktycznym, Bank ponosi wydatki z tytułu wynagrodzeń wypłacanych na rzecz członków Rady Nadzorczej, z tytułu zasiadania przez tychże członków w Komisjach lub Prezydium, stanowiących element składowy Rady Nadzorczej, powołanych dla poprawy efektywności prac Rady Nadzorczej. Członkami Komisji i/lub Prezydium mogą być jedynie członkowie Rady Nadzorczej.

W konsekwencji wydatki ponoszone przez Bank realizowane są na rzecz członka organu nadzorczego i stanowią jego przysporzenie majątkowe. Pozostają również ściśle związane z funkcjonowaniem organu statutowego Banku, jakim jest Rada Nadzorcza oraz powołane w jej składzie Komisje oraz Prezydium Rady.

Co istotne zgodnie z art. 35 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848), organami spółdzielni są: walne zgromadzenie, rada nadzorcza, zarząd, w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich. W myśl art. 35 § 3 ww. ustawy, statut może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w art. 35 § 1, składających się z członków spółdzielni. W takim przypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania tych członków.

W analizowanym stanie faktycznym, Statut Wnioskodawcy reguluje sposób powoływania dodatkowo, w ramach Rady Nadzorczej odpowiednich Komisji celowych, wobec czego wynagrodzenie wypłacane członkom Rady Nadzorczej i jednocześnie członkom poszczególnych Komisji oraz Prezydium Rady mieszczą się w wyłączeniu zamieszczonym w art. 16 ust. 1 pkt 38 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiąc koszt uzyskania przychodu.

Komisje oraz Prezydium Rady są statutowym organem Banku, funkcjonującym w ramach Rady Nadzorczej.

Wnioskodawca podał, że podobne stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w indywidualnej interpretacji z dnia 22 czerwca 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38 lit. a) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń z tytułu pełnionych funkcji. Ustawodawca tym samym podkreślił, że kosztem uzyskania przychodów dla tych podmiotów są wyłącznie wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji.

W myśl art. 35 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.), organami spółdzielni są: walne zgromadzenie, rada nadzorcza, zarząd, w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich.

Natomiast art. 35 § 3 tejże ustawy wskazuje ponadto, iż statut może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w art. 35 § 1, składających się z członków spółdzielni. W takim wypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania tych członków.

Chcąc ustalić, czy w przypadku wynagrodzeń wypłacanych członkom Rad Nadzorczych za udział w posiedzeniach zastosowanie będzie miał art. 16 ust. 1 pkt 38 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, decydujące znaczenie będzie miało rozstrzygnięcie, czy rada nadzorcza jest organem stanowiącym spółdzielni.

Do organów stanowiących spółdzielni, co do zasady, zalicza się: Walne zgromadzenie lub Zebranie grup członkowskich oraz radę nadzorczą.

W myśl art. 36 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze, najwyższym organem spółdzielni jest Walne zgromadzenie. z kolei art. 44 tej ustawy wskazuje, iż rada nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością spółdzielni.

Cechą charakterystyczną organów stanowiących Spółdzielni jest przyznane przez ustawę oraz statut, uprawnienie do podejmowania uchwał w istotnych dla spółdzielni sprawach, w szczególności zaś dotyczących rozpatrywania i zatwierdzenia sprawozdań, bilansów oraz rachunków zysków i strat za rok ubiegły i rozliczanie władz Spółdzielni z wykonywania przez nie obowiązków. Istotnym elementem uprawnień organów stanowiących jest więc prawo nadzoru nad organami wykonawczymi i wynikające z niego uprawnienie do odwołania organu wykonawczego. W spółdzielni organem wykonawczym jest zarząd. Tak, więc zgodnie z treścią art. 48 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze zarząd kieruje działalnością spółdzielni oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie Spółdzielni, w oparciu o wpis do Rejestru Przedsiębiorstw Krajowego Rejestru Sądowego. W związku z planowaną zmianą zasad wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej, Prezydium Rady Nadzorczej oraz Komisji wchodzących w jej skład, Wnioskodawca powziął wątpliwość kwalifikowania jako koszty uzyskania przychodu poszczególnych wydatków na wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej, związane z poszczególnymi przejawami aktywności Rady.

Zasady wynagradzania członków Rady Nadzorczej, w zakresie wynagrodzenia za posiedzenia Rady Nadzorczej, jak i za udział w poszczególnych Komisjach Rady Nadzorczej, czy też Prezydium Rady określa Zebranie Przedstawicieli.

Członkowie Rady uzyskują przysporzenia majątkowe w formie wynagrodzenia zryczałtowanego ustalonego uchwałą Zebrania Przedstawicieli, należnego za każde posiedzenie Rady, w którym uczestniczyli. Ponadto wartość zryczałtowanego wynagrodzenia każdego członka Rady Nadzorczej z tytułu udziału w posiedzeniu Komisji Rady Nadzorczej oraz Prezydium Rady uzależniona jest od funkcji pełnionej w Radzie Nadzorczej.

Podział poszczególnych obowiązków spoczywających na Radzie Nadzorczej na poszczególne Komisje oraz powierzenie określonego pionu prac Prezydium Rady wynika z coraz większego zakresu odpowiedzialności organu nadzorczego za działania związane z realizacją czynności bankowych. Zwiększenie kompetencji oraz odpowiedzialności członków Rady Nadzorczej uzasadnia przydział poszczególnych prac mniejszym grupom w celu szczegółowego zbadania sprawy i ustalenia stanowiska Rady Nadzorczej.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić zatem należy, iż wynagrodzenia wypłacane członkom Rady Nadzorczej z tytułu zasiadania w Komisjach Rady Nadzorczej a także w Prezydium Rady Nadzorczej tego organu, mają charakter wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji przez członków Rady Nadzorczej.

Reasumując, wynagrodzenia wypłacane członkom Rady Nadzorczej z tytułu zasiadania w Komisjach Rady Nadzorczej lub Prezydium Rady Nadzorczej powołanych dla usprawnienia działania Rady, w oparciu o postanowienia Statutu Banku i Regulaminu Działania Rady Nadzorczej, nie mieszczą się w wyłączeniu określonym w art. 16 ust. 1 pkt 38 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl